Friggebod som lyssningsrum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-12 11:38

Adhoc skrev:Friggebodens golvyta kan räcka till faktiskt. I förra kåken hade jag till en början ett litet gästrum som lyssnings- och "hembiosalong" :roll: , 3,78x2,18 m = 8,2 m^2, och höjd 2,21 m,

Jag ber om ursäkt för OT-kommentaren tidigare vilken som vanligt spårade ur, men det var i alla fall ett utmärkt inlägg du hade. Det är faktiskt intressant detta med vad som kan åstadkommas i små rum, och jag planerar också att göra något radikalt med ett ännu mindre rum när det blir ledigt, (snart nog hoppas jag). Är det fler som har bra erfarenheter av akustikinsatser i små rum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-12 12:01

Jag började skissa på en 15 m2 friggebod när ryktet kom att det skulle bli tillåtet. Min tanke var just att använda den som musikstuga. Har också hittat en byggsats som verkar passande hos Jabo, fast tillverkaren heter Stevert AB. Om jag har räknat rätt blir golvytan efter isolering 388x326 cm och takhöjden varierar mellan 195-254 cm då det är öppet till taknok. För mesta välljud bör förstås bredd och längd överstiga 450 cm enligt Ingvar Öhman. Det lär väl bli lite "kompaktare" lågbas eller något sådant.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-10-13 13:15

Ju tunnare väggar ju mindre ser djupbasen väggen, dvs ju mindre betydelse har storleken på rummet (ur bassynvinkel, och ju kallare på vintern :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-13 13:27

Med tunna väggar blir störnivån utifrån hög eller tvärt om, man stör grannskapet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:47

Naqref™ skrev:Det finns vissa kluringar på hur man ska komma undan reglerna för friggebodar. Någon arkitektstuderande gjorde en variant utan taknock....
Högsta punkten räknas som nockhöjd. Det fanns en finurlig herre i Norrtälje som trodde sig vara smart. Han byggde väggarna skyhöga och hade nocken centrerad i ett lägre läge. På så vis fick han sitt extra våningsplan.... dvs tills rivningsbeslutet kom...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:49

RogerGustavsson skrev:Med tunna väggar blir störnivån utifrån hög eller tvärt om, man stör grannskapet.
Man kan ha dubbla väggar med något nypåkommet material som dels ljudtätar, dels agerar så att ljubbasen ser ett rum med en faktor 10 i storlek. Dags att uppfinna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-13 15:57

Varför inte skapa ett litet Vintage-retreat? Skönt som omväxling kanske? :)

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-02-06 15:45

Ja, då är det väl dags att lyfta den här tråden? 25 kvadratmeters komplementbyggnad blir tillåtet från sommaren.

http://www.dn.se/ekonomi/snart-kan-du-b ... n-bygglov/

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-06 16:28

Verkligen!

Man cave får ett nytt face: MAN HOUSE

ps.

http://www.theurbanshogun.com/2011/03/i ... -sale.html
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-06 17:29

OliT skrev:Ja, då är det väl dags att lyfta den här tråden? 25 kvadratmeters komplementbyggnad blir tillåtet från sommaren.

http://www.dn.se/ekonomi/snart-kan-du-b ... n-bygglov/

Fast det är förmodligen inte så enkelt ändå... I detaljplanen finns det regler som man inte får överskrida, bl.a. antalet byggnader och total byggyta. Antar att det krävs att de följs även framöver.

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-02-06 19:55

soundbrigade skrev:Går det inte att vända på det. Bygg en 50-Megatons högtalare av friggeboden så kan du sitta på gräsmattan och lyssna på bastoner ner mot ½Hz ....

Varför så blygsam..!?
Bygg två friggebodar och gör högtalare av!
Bara borra hål i ytterväggarna och skruva fast de största högtalarna du kan komma över.
Ställ en skön soffa på gräsmattan en bit därifrån, i sweetspot förstås, och njuuut... :D :twisted:
Om det faktiskt va så att Bästa sättet att göra saker å ting, redan va uppfunnet..
-Skulle vi fortfarande springa runt på savannen å jaga buffel med knölpåkar...

.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-06 21:42

Jädrans fint med de nya bygglovsbefriade byggreglerna. Dessvärre är jag rädd att detaljplan sätter en gräns för att nyttja detta fullt ut för min del.

Utöver 25kvm bibyggnad tillåts fortsättningsvis 15kvm friggebod och utbyggnation av huvudbyggnad med 15kvm. Det sista passar som hand i handske för undertecknad.

Svante, blidde det nå "musik-friggebods-bygge" för dig?

/Peter

jansch

Inläggav jansch » 2014-02-09 12:36

Om jag FATTAR RÄTT har inte detaljplanen inte någon påverkan alls på friggebod (gammal 15kvm, eller ny 20kvm med högre taknock) eller eller bygglovsbefriad 25kvm byggnad. För den senare gäller dock anmälningsplikt. Dock "prickad mark", fornlämning, etc rår man inte på.

Lagen (lagändringen) är ju inte tagen ännu men förväntas träda ikraft 1 juli i år.

Här kan man läsa alla detaljer och tänkt lagtext i boverkets slutrapport till regeringen inför beslutet:

http://www.boverket.se/Global/Webbokhan ... apport.pdf

jansch

Inläggav jansch » 2014-02-09 12:41

Glömde skriva
.... alltså JAG ANSER att man kan bygga både 20kvm friggebod med 3,5m tacknock OCH 25kvm bygglovsbefriad byggnad med 4 m tacknock även om man enligt detaljplan redan har "gjort slut på" BYA och antal huvud- och bibyggnader.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-09 14:14

Jag hoppas verkligen du har rätt jansch.

I mitt område är det annars max två byggnader och max 20kvm på bibyggnaden. Är faktiskt osäker på om min nyligen uppförda friggebod på 15kvm räknas som en av dessa två.

Men om det är som du tolkar så blir det fint då jag både kan renovera och bygga ut "storstugan" 15kvm samt uppföra en till stuga på 25kvm.

/Peter

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2014-02-09 15:26

Jag hade faktiskt precis en sån här ljudbod för några år sen. Bodde med ett argsint fruntimmer i ett hus med hopplös planlösning så det enda sättet att kunna leka i fred med de lite tyngre hifigrejorna var att installera mig i ett uthus på ca. 12 kvadrat (invändig yta).

Minns inte den exakta utvecklingen men jag har för mig att jag började med två stora öppna bafflar, bytte senare till stora slutna lådor med femtontummare plus diverse olika toppsystem och slutade med ett fullt hornladdat fyrvägssystem. Sistnämnda var en syn för gudar och det krävdes skohorn och vaselin för att få in bashornen men det funkade faktiskt riktigt hyfsat ljudmässigt. Så här såg det ut när jag och polarn med våld lyckats pressa fast soffan mellan bashornen (känsliga tittare varnas):

Bild[/img]

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-02-09 15:45

Fuling skrev:Jag hade faktiskt precis en sån här ljudbod för några år sen. Bodde med ett argsint fruntimmer i ett hus med hopplös planlösning så det enda sättet att kunna leka i fred med de lite tyngre hifigrejorna var att installera mig i ett uthus på ca. 12 kvadrat (invändig yta).

Minns inte den exakta utvecklingen men jag har för mig att jag började med två stora öppna bafflar, bytte senare till stora slutna lådor med femtontummare plus diverse olika toppsystem och slutade med ett fullt hornladdat fyrvägssystem. Sistnämnda var en syn för gudar och det krävdes skohorn och vaselin för att få in bashornen men det funkade faktiskt riktigt hyfsat ljudmässigt. Så här såg det ut när jag och polarn med våld lyckats pressa fast soffan mellan bashornen (känsliga tittare varnas):

Bild[/img]

Häftigt :D Jag vill se mer bilder

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2014-02-09 15:56

Tyvärr ganska dåligt med bilder från den tiden men några fick jag fram.

Bashornen under uppbyggnad. Vill minnas att de var en något avhuggen variant av Linnars GardHorn men jag kommer inte ihåg detaljerna:

Bild

Ena hornet på plats:

Bild

Mellanregisterhornen under uppbyggnad:

Bild

Vänster kanals frontsystem, dock utan diskant såvitt jag kan se:

Bild

På grund av en lite hastigt påkommen flytt blev den där anläggningen aldrig färdig utan skrotades ner och skänktes bort. Midbashornen hamnade i Malung och tjänade ett tag som komplement till ett fullständigt enormt bashorn, midhornen hamnade till sist i Mellerud och är på gång att få ett nytt liv inbyggda i väggen hos en fellow Faktisktmedlem.

Det här blev kanske lite OT men min poäng var att det faktiskt går att spela även med ganska stora högtalare i små utrymmen om man bara går in för det. Kan nämnas att jag faktiskt övervägde att såga hål i golvet och hissa upp hela uthuset en halvmeter för att få plats med bashorn under...

jansch

Inläggav jansch » 2014-02-09 17:44

Piotr: Såhär står det i filen som jag bifogade tidigare...

Planbestämmelser
Rätten att uppföra en komplementbyggnad begränsas inte av några plan-
bestämmelser, 10 kap. 2 § andra stycke t PBL. Detta är en av de bärande
principerna vilket gör att friggebod bl.a. kan placeras på prickmark där
byggnad normalt inte får uppföras. Den kan också uppföras trots att
byggnadsarean på tomten enligt planen redan är fullt utnyttjad.

Jag hade dessutom fel när det gäller "prickmark"...

Ovanstående citat: " Den kan också uppföras trots att BYA på tomten enligt planen redan är fullt utnyttjad" hoppas jag inte går att tolka på fel sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-09 18:30

Fast detta är ett förslag och när det återkommer från remissrundan kan en del ändrats. Jag ser att det kan bli många grannfejder framöver....

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-02-11 17:30

MichaelG skrev:
perstromgren skrev:Djup bas får visst plats i ett litet rum. Det klassiska motbeviset är ett par slutna hörlurar.

He, he... Detta påminner mig om ett av mina allra första möten med Faktiskt.se. Någon frågade om basåtergivning i små rum och jag förklarade något i stil med att djupbas inte går att få i små rum. Det krävs minst lika mycket plats som den aktuella tonens våglängd (vilket handlar om tiotals meter i djupbasområdet) för att tonen skall utvecklas. (Allt detta hade jag nämligen "lärt" mig i någon av våra eminenta hifi-tidskrifter). :?
...

Du är inte ensam. På mässan i Jönköping i våras stod en självsäker försäljare och demade högtalare. Någon tyckte att basen var svag och säljaren berättade då att de berodde på det lilla rummet och att vi måste sitta så nära. En 40Hz ton är nio meter lång. Sitter man tre meter från högtalaren hör man bara en tredjedel.
Några nickade instämmande, andra såg förvånade ut. Några gick ut.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Föregående

Återgå till Teknikforum