Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Kan man styra detta i elementparametrarna eller i typ delningsfiltret?
Kurt49 skrev:Du verkar aningen rädd Svante att jag ska rucka på din världsbild!
Jag vet inte vad du har för stereoanläggning men att du kallar min anläggning skit utan att ha hört den tyder på osäkerhet alt. dumhet.
I början av mitt hifi-intresse så kunde jag vara lätt kategorisk som du verkar framställa dig just nu i denna tråd, men när jag upptäckte att vissa av mina antaganden var helt felaktiga blev jag istället ödmjuk och öppen i sinnet. Det ger mer att lyssna med öronen än att på förhand bestämma sig intellektuellt för vad som är rätt eller fel!
Jag minns när jag läste en viss hifi-affärs annons om effektsvaga Single end 300B rörförstärkare. Jag kommer fortfarande ihåg efter 20 år exakt hur jag tänkte:
"Det är bara gamla gubbar som tycker det är bra förstärkare, antagligen av nostalgiska skäl" vid tillfället ägde jag en effektstark Rotel som var kall, högljudd och förmedlade så lite ljudpassion som möjligt.
(Hade förstärkaren varit en kvinna så hade den nog varit en riktig iskvinna helt utan känslor, inte en kärleksfull livspartner direkt;)
MEN hade jag varit du Svante så hade jag nog inte gått till affären utan dömt ut förstärkaren på förhand.
Nu har jag emellertid alltid varit nyfiken av naturen, kanske för att försöka bli visare och mognare och våga testa mina åsikter "in real life".
Så jag stövlade in i butiken och satte mig ner och lyssnade, fortfarande skeptisk men jag var i alla fall där.
Efter ca 20 min så hängde hakan vid knäna, och som en blixt från klar himmel så förstod jag att jag funnit mitt personliga idealljud.
Jag försöker inte säga att det är allas favoritljud men det appellerade på mig. Efter otaliga live-sessioner med riktiga musiker under hela mitt liv (jag spelar piano/keyboard) så kände jag att den naturtrogenhet som fanns hos
denna förstärkare härmade verkligheten så bra att det kändes som om jag lyssnade på livemusik alt. befann mig i replokalen eller på gig.
För någon som aldrig musicerat själv kanske detta är helt oviktigt, man kanske hellre vill ha 3000 watt och ett mer artificiellt ljud, alla är vi olika.
Kurt49 skrev:Ingvar Öhman tror jag själv har gjort den resan, han hävdade ju för längesedan att NAD 208 var det ultimata slutsteget, att inget steg mätte bättre därför så var det helt enkelt bäst.
Idag hjälper han till och konstruerar högtalare åt Hesselvall Audio specifikt byggda för små effektsvaga rörförstärkare som du Svante tror är skit.
Rörförstärkare säger ju många är distorsion allena och hutlöst färgade.
Oj vad vi människor kan ändra sig under resans gång och tur är väl det!
Det som gör mig oerhört irriterad i denna tråden är att så många säger att kablar absolut inte kan göra någon skillnad för att det går inte att mäta.
Allting går inte att mäta glöm det!
Vad jag förstår så jagar vi alla musikupplevelser på detta forum, så var då inte så urbota inskränkta och begränsa er till åsikter ni hört av andra eller som ni i värsta fall pådyvlat er själva utan testa med ett öppet sinne vad ni själva upplever som ljudförbättringar.
Släpp prestigen och luta Er tillbaka och lita på öronen inte bara intellektet.
Musik är känslor utklädda i toner, inte alltid logiska eller mätbara men kanske just därför, tack vare denna "magi" så påverkar den oss så starkt.
Jag har fullt upp med kunder i studion ca två veckor till, men till dig Ingvar jag kommer meddela dig så fort som möjligt när vi kan genomföra blind- testet.
Inga problem.
Kram på er alla!
LeifB skrev:Laila skrev:Callisto skrev:En högtalarkabel KAN endast försämra återgivningen, inte förbättra.
.......
Det är min ståndpunkt
Är inte säker på att du har helt rätt i detta*.
iö, t.ex. räknar visst in en "kabelresistans" på
0.1 ohm som en del av högtalaren . . . typ.
*Utan kabel blir det kanske inte heller så braig
återgivning.
Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Mvh
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Du räknar med det när du dimensionerar det hela. Känns rimligare att det påverkar värderna i delningsfilter än att man ändra spec:en på högtalarelementen, men det tänker jag inte gå ed på.
IngOehman skrev:Nej, den resa du talar om har jag aldrig gjort, och tror inte att jag
kommer att behöva göra heller. Jag har ju aldrig varit fast på något
ställe som jag behövt resa bort ifrån.
- - -
Jag har alltid kunna skilja mellan att gå efter sina preferenser och
att sträva efter maximalt ackurat återgivning, och har aldrig sagt
att det ena eller andra är fel.
Båda är ju rätt!
LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Du räknar med det när du dimensionerar det hela. Känns rimligare att det påverkar värderna i delningsfilter än att man ändra spec:en på högtalarelementen, men det tänker jag inte gå ed på.
Om jag minns rätt så är det speciella element som IÖ tar fram. Då bör kanske det vara bäst att ta tjuren i hornen och slippa ta hänsyn till korrigerande kretsar i delningsfiltret eller tänker jag fel? Spelar egentligen 0,1ohm någon roll för ljudet?
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Nej, den resa du talar om har jag aldrig gjort, och tror inte att jag
- - -
Båda är ju rätt!
Om vill ha ackurat återgivning har jag en White Night Power som väntar på dig. Om du blir övertygad efter blindtestet skickar jag den till dig. Då kommer du få en resa du inte kan glömma.
Kurt49 skrev:Var lugn Laila testet kommer att bli av!
Ingvar hur ligger det till med ditt engagemang i Hesselvall Audio?
Går inte det stick i stäv med dina tidigare uttalanden om rörförstärkarens undermåliga mätresultat?
Kurt49 skrev:Eller har du ändrat dig på den punkten?
Kurt49 skrev:Vad har du för primär anläggning idag?
Jag blev nyfiken?
PappaBas skrev:LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Om jag minns rätt så är det speciella element som IÖ tar fram. Då bör kanske det vara bäst att ta tjuren i hornen och slippa ta hänsyn till korrigerande kretsar i delningsfiltret eller tänker jag fel? Spelar egentligen 0,1ohm någon roll för ljudet?
Det beror ju på hur lågt impedansen sjunker vid någon frekvens? Ino brukar ju ha jämn impedanskurva. Men de där infinity Kappa och andra högtalare kan det nog ställa till det.
LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Nej, den resa du talar om har jag aldrig gjort, och tror inte att jag
- - -
Båda är ju rätt!
Om vill ha ackurat återgivning har jag en White Night Power som väntar på dig. Om du blir övertygad efter blindtestet skickar jag den till dig. Då kommer du få en resa du inte kan glömma.
Kurt49 skrev:Jag gör cirka 250 ljudorienterade blindtester i mitt jobb dagligen när jag mixar musik, så det kan jag lova dig att jag kan ha ha.
Blindtester är ganska tråkiga, det behövs bara koll på frekvenser och hyfsat tränade öron så behöver man inte famla i mörkret.
Det negativa är att det tar minst 5 år innan du lär dig hyfsat....
Tror du jag sitter och inbillar mig dessa kablars förtjänster?;)
Hade jag tvekat det minsta lilla hade jag aldrig stuckit ut hakan.....!
Med vänlig hälsning,
Kurt49
Patrick82 skrev:Skeptikernas reaktion efter blindtestet: http://youtu.be/oBZxYHjjK-A
BPM skrev:Jag tycker att det är intressant, detta...
Jag kan inte tekniken bakom, men ser att båda sidor har helt rätt. Rent tekniskt verkar det inte finnas något som kan leda till en förbättring med att använda en "bättre" (annorlunda) strömkabel och så är det nog. Samtidigt går det inte att bortse ifrån att de som faktiskt testat en av Patricks kablar, som Leif, bensnake, KG och Kurt, alla upplever att det sker en förbättring av vad som återges.
Det gör i alla fall mig väldigt ödmjuk inför möjligheten att det kan finnas faktorer som ligger utanför vad man kan räkna in i de tekniska aspekterna.
Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.
Jag hoppas att kunna testa själv snart. Jag sticker inte under stol med att jag TROR att jag kommer att uppleva en förbättring. Jag VILL ju att det ska innebära en förbättring. Jag är medveten om att det kommer att göra det omöjligt för mig att förhålla mig objektivt till kabeln men vad spelar det för roll? Upplever jag en förbättring så är kan jag inte bry mig mindre om VARFÖR jag gör det.
Jag förstår mycket väl Ingvars synpunkter om att man, om man vill nå långt, bör börja med att gå tillbaka till det grundläggande och därifrån helt enkelt bygga kunskap. Men fan.. Orka!
Jag vill inte behöva bli ingenjör för att spela musik. Jag vill bara få en känsla för vad jag gillar och inte, och kunna lite på vad jag TYCKER utan att behöva få omtalat för mig att jag har fel och borde tycka annorlunda.
Jag tycker mig också se ett litet men ändock samband.. Tekniker, ingenjörer och andra med mycket kunskap representerar en sida medan musiker och mer konstnärligt lagda har lättare att ta åt sig av intryck där tekniken inte har förklaringar. Kanske inte alls konstigt egentligen.
Jag hoppas att en dag kunna lära mig nog för att inte gå i några fällor, men samtidigt vara tillräckligt ödmjuk för att våga lita på vad jag hör. DÅ kan jag uppnå MITT nirvana.
tiaz skrev:ang blindtester så är det att föredra om personen som ska utföra ett sådant inte är det minsta intresserad av musiken utan endast lyssnar på ljud utifrån ett oberoende perspektiv, då kan man komma riktigt långt
LeifB skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Kurt49 skrev:Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.
Sånt ser man hela tiden. Speciellt att guldplätering alltid låter varmt och rhodium kallt. Ingen har sagt det motsatta, någonsin. Bara det där lilla är bevis att kablar gör skillnader. Det finns mycket mer bevis där ute om man vill leta.
Nej, det är verkligen inte ett bevis för detta. Det är ett indicium på att
folk inbillar sig att klangen blir som färgen. Det är lite som att folk tycker
att förstärkare som väger mycket har maffigare basåtergivning. Allt för-
stås i öppna tester.
Och det där med bas och vikt har jag märkt gäller även när man spelar på
en väldigt lätt förstärkare, bara man inte glömmer bort att säga att det är
den tunga som spelar.Patrick82 skrev:Jag gjorde ett experiment. Jag hade tagit bort gamla kablar från min hemsida flera år sedan. Jag skickade olika strömkablar gratis till folk, jag sa aldrig vad de var och hur de lät. De som fick dem beskrev exakt hur de lät, exakt hur jag hade skrivit att de lät på hemsidan flera år sedan.
Testa att göra kablar som låter lika men ser helt olika ut. De lär inte upp-
fattas låta likadant. Fast det är förstås ett potentiellt problem att du själv
kommer att tycka att de låter olika då...
Du får helt enkelt blindtesta för att få svar på hur de påverkar på riktigt,
alltså när du litar på din hörsel och lyssnar utan facit.
Vh, iö
Ohh my good.. Lever vi i 2000 talet nu eller?
Patrick82 skrev:Jag använder ljudanläggningen till att studera Universum och färdas till andra dimensioner. Jag har aldrig gillat musiken, det är bara ljudkvalitén jag gillar. Jag gillade inte skolan heller...
Patrick82 skrev:Skeptikernas reaktion efter blindtestet: http://youtu.be/oBZxYHjjK-A
tiaz skrev:trams. finns det inge data som visar på att det KAN vara skillnad finns det med största möjliga sannolikhet INGEN JÄVLA SKILLNAD MELLAN EN ACCEPTABEL STRÖMKABEL OCH EN ANNAN LIKA JÄVLA ACCEPTABEL.....
vad gör en mirakelkabel sååååååååååå mycket bättre? finns det någon fakta överhuvudtaget om denna kokoskabel?
ang blindtester så är det att föredra om personen som ska utföra ett sådant inte är det minsta intresserad av musiken utan endast lyssnar på ljud utifrån ett oberoende perspektiv, då kan man komma riktigt långt
Kurt49 skrev:Hallå boys, goda nyheter för hemmalaget!!!
Idag var jag på HiEnd mässan, istället för att sitta och sura och tvivla här på forumet;)
Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen. Den spelade på en helt annan nivå som den trevliga norrmannen från Hegel tillika demonstratören tvivellöst påpekade. Inga invändningar från publiken så antagligen var inga av er tvivlare från forumet där antog jag;)
Så ut och testa era öron, var inte rädda för att ompröva era filosofier, livet blir kanske aldrig detsamma igen men det kan också bli bättre, livet och erfarenheterna ändras hela tiden, åtminstone för progressiva individer.
Min gode vän audiofilen A.L (Wilson Sacha, Devialet, Forsell CD-drive och DAC) som när jag träffade honom var grym kabelskeptiker var också på Hegeldemonstrationen. Han uttryckte sin så här. "Det var fasen vilken skillnad en USB-kabel kan göra" kul att människor omvärderar.
Till Ingvar Öhman vill jag också återberätta en liten anekdot från dagens mässa.
Jag träffade din och min vän Erik Andersson, som jag tror de flesta här inne känner till och respekterar, jag gör det i alla fall!
Han är en legendarisk rörkonstruktör och har otroligt mycket kunskaper inom området elektronik.
Jag berättade för honom att jag ville uppgradera min transformator i min förstärkare till en Lundahl transformator, som Erik rekommenderar istället för Audions originaltransformator.
Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.
Nu till min poäng Ingvar och alla andra skeptiker ( för en transformator är ju faktiskt en lång lindad kabel på sätt och vis med vissa skillnader)
Erik sa: "jag har försökt att ta reda på varför Lundahltransformatorn låter annorlunda och försökt mäta upp skillnaden, men det går inte, man får acceptera det helt enkelt"
Yees, utmaningen kommer ske om ca 2veckor!
Min farhåga är bara att om jag sätter testet, så kommer ni skeptiker ändå att bortförklara det på något konstigt sätt. Typ att strömmen i huset fluktuerade vid testtillfället eller att anläggningen var defekt, mm.
Jag hoppas ni kan vara så storsinta och acceptera faktumet om utfallet blir till min fördel?
Trevlig helg!
BPM skrev:Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.
- - -
Båda är ju rätt!
HiLo skrev:Jag har föreslagit för Öhman att jag kan ta med mina två kablar till honom för ett blindtest, där han får välja ut ett lämpligt antal Guldöron!
Jag ställer upp när som helst, men vill att det sker i ett akustikbehandlat rum så inga störande parametrar påverkar utgången.
Väntar bara på svar från IÖ.
iö skrev:Visst kan det vara rolig att blindtesta, men tyvärr kommer man ju ingen
vart i diskussionen med att visa att man själv inte hör skillnad. Det blir
inget argument. Det faller på första vetenskapliga tesen.
Frågan var heller inte vad man hör själv, utan om de som hävdar att de
hör skillnad, gör det beroende på suggestion eller på grund av annan
påverkan. Det undersöker man inte genom att själv lyssna.
- - -
Det man måste visa för att komma någonvart är antingen att den som
berättat att det gör stor skillnad, större än mellan högtalare, inte lyckas
höra skillnad i blindtest, eller att de lyckas visa att de kan höra skillnad
och man då kan studera fallet och få fram den verkliga orsaken.
Då och bara då lär man sig något.
Kort sagt - det är viktigt att välja rätt lyssnare om man vill få svar på
just de frågor som har rests här. Och rätt lyssnare skulle kunna vara
Patrick82, LeifB eller Kurt49.
Det vill säga det är någon som hävdar att det finns skillnad som måste
lyssna blindt.
Vh, iö
Kurt49 skrev:Det som gör mig oerhört irriterad i denna tråden är att så många säger att kablar absolut inte kan göra någon skillnad för att det går inte att mäta.
Allting går inte att mäta glöm det!
Kurt49 skrev:Eller kanske har alltför komplexa anläggningar (ju fler komponenter i ljudkedjan desto sämre ljud) som inte avspeglar små skillnader så tydligt.
Då är det sååå mycket enklare att döma ut dessa skillnader och helt enkelt säga att de inte existerar, problem alt. sanningar som vissa inte kan greppa avvisas enklast som fantasier eller som några av er föreslagit att vi lider av självsuggestion.
Kurt49 skrev:Släpp prestigen och luta Er tillbaka och lita på öronen inte bara intellektet.
Musik är känslor utklädda i toner, inte alltid logiska eller mätbara men kanske just därför, tack vare denna "magi" så påverkar den oss så starkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster