av ivor-isobarik » 2014-02-16 09:13
Nu låter jag som sportis, skicka ett PM eller ring Mats som du köpte burkarna av. Eftersom att jag nu vet att installatören i fråga läser i tråden så tänker jag inte outa mer jag heller. Min förhoppning är att sagda installatör antingen ber sin chef att skicka honom på kurs hos Linn och försöka lära sig förstå "tune method" eller i alla fall åka och lyssna in sig på hur vi Linnfolk vill att det ska låta som var med förr. Jag är medveten om att soundet och kvaliten har förbättrats sedan LK eran men vad jag upplever(ej att tas som någon sanning) är att metoden för att tuna inte skiljer sig sedan vi höll på under öronvaxtiden på mitten av nittiotalet. Gamla goda Göran Rudling metoden. Här är faktiskt ett stort tack till Peder Oddbratt på sin plats i ärlighetens namn.
Man kan läsa sig till det mesta som min gode vän Ingenjör Järnet brukar hävda. Lägg tvåtusen hängivna timmar på valfritt ämne och du är rätt insatt. Jag själv är att betrakta som en en oslug farkost med en odiagnostiserad ADD. Dock så kan jag därav brinna för ostskivesmala intressen, jag kan,då inget störmoment finns i närheten,gräva mig ner bortom allt rim och reson i ett ämne. Syskonen är annorlunda med många fina examina bakom sig. Frun likaså,kan växla reptilsnabbt och kasta sig över för mig svåra saker. Som att läsa multipla kurser på universitetet och klara ADL med allt vad det innebär plus styra upp min vardag.
På de öar jag bemästrar och brinner för så flyter det på desto bättre. Man kan säkert förklara bort detta och exempelvis säga att genom repeterande av blindtester så kan man trolla bort mig. Samtidigt så kan en sakkunnig auktoritet som exempelvis Ingvar mäta upp ett rum och köra fast, och komma "på banan" igen genom att testa högtalarpositionen som jag fann rätt hygglig på fyllan,när det blev tal om tunedem (med viss skepsis)och på uppmaning ombads demonstrera vad det handlade om.
För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra. Ändrar man bara i elektroniken och börjar fälla domen över vad som är bättre eller sämre,så lär många föredra monokorten i basen. Oavsett förstärkeri så är det inte särskilt ovanligt att högtalarna hamnar en sisådär 27 cm från bakvägg med detta baskort. naturligtvis en dumregel men säg iaf att de sannorlikt hamnar mellan 25-32cm från bakvägg.
Sätter du i Chakrakorten i en Tunebox, eller i ditt för ändamålet avsedda slutsteg,kör filtret(om rummets dimensioner tillåter) med en utsträckning ner till 20hz, så kommer du,även med de gamla goda monokorten, troligen finna att "draget" inte helt omöjligtvis dyker upp med högtalaren betydligt närmare positionerad mot bakvägg,säg för att hugga till med en någorlunda kvalificerad gissning,22-24cm. Kan variera med slutsteg och hur väl din källa "drar igång" rummet och förstås rummets beskaffenheter. Linnhögtalare har vad jag erfarit, inget emot stenkåkar, men kan även låta riktigt ösigt i gamla träkåkar. Bassmans(fd Järnets)Linn Keilidh förvånade dock mig i hans Öhmankonsulterade källare,föredrog dem nästan före pi-P, trots felpositionering deluxe och avsaknad av spikes.
Får du chakrafiltren att fungera i miden också, så bli inte förvånad om du hamnar ännu närmare bakväggen. detta ska du inte helst tänka på när du drar i burkarna så du går i någon fälla.
Gör dig en spellista med,gärna okänt material,av skramlig karaktär,inte mässmusik eller demolåtar. Spela inte tokhögt utan tänk på att spara öronen så de stoppar under hela sessionen. kör du fast så är det inget som hindrar att man avbryter och fortsätter en annan dag. dra igång en låt,spela en femton sekunder,upprepa. Högtalarna ställer du upp där de rimligtvis kan komma att hamna inledningsvis,Dessa godingar skulle jag inte bli förvånad i fall de trivdes bättre efter en långvägg. Utgå från två orimligt knasiga positioner gällande avståndet från bakvägg,hör du/ni skillnad? Bättre/ sämre,är ni inte helt väck eller något är totalfel så är ni nog tämligen omgående överens om vilket som var bättre,här nöjer vi oss inte med mindre än att bekräfta detta ånyo. Det bättre måttet jämförs med det nyare och om det visar sig vara bättre,ja då börjar vi om från början och verifierar detta genom repetition. Naturligtvis så görs jämförelsen åt bägge hållen. Att det är tidsödande och koncentrationskrävande inser de flesta. Ju närmare målet man kommer desto mer känsligt och tydlig blir det. Samma sak görs i sidled. Efter ett tag så är låten "förbrukad" och vi brukar begagna oss av andra spår.
En bra källa är definitivt ingen nackdel när man håller på.
Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela,är ekonomin knapp så skulle jag hellre satsa på de äldre LK stegen,typ LK2/80 eller Klout. En del har klarat sig med 5125 men jag vet inte vad jag ska säga om det,undantaget är snubben som körde med en 6100/chakra och en LK140 och ett stereobaskort i bakre paret med ett obegripligt bra resultat. Han hade dock en stenkåk och matjord i fickorna.
skippa LK100, ska du ändå snåla så kan jag berätta att jag fått till en fungerande kombo med två LK85i toppen och två kloutar där nere.
Drag èm in through the telephone
Make the customer a Linnie
Linn-music for life