Konvertera till Linn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 21:55

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Vad driver du dem med?

Inte alls än så länge, p.g.a. slutstegsbrist. Det verkar inte längre vara helt lätt att få tag i de gamla hederliga LK-stegen. Det var mono-korten som följde med, så det är väl mest LK100 som är aktuellt. Kloutarna är fortfarande lite väl dyra för min smak.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-12 00:51

Magnuz:
Visste inte att du oxå hade den goda Keltiksmaken! Min kompis sitter i skrivande stund, någonstans mellan. Övik och Boden med sitt treje Keltikpar i skuffen. Någon i Umeå köpte par nummer två efter nervägen.(är det måhända du som är vår nye lekkompis?) Vet en till snubbe som håller på och bygger sin "Mancave" för fullt till Keltik och samlar Kloutar,tror han har två vid det här laget och håller till godo med aktiva Tukan så länge.

Billigt sätt att driva dem "tills vidare" är LK2 upp till 280/spark. Bättre än betydligt dyrare prylar. Sätt filtren i en "Tunebox" dvs typ Linns variant på Öhmans låda. Fördelen är att du kör valfria slutsteg och vilka filter du vill(mono eller Chakra)

Medan man letar Klout så kan man köpa på sig ovanstående steg och vartefter man hittar det man egentligen vill ha så skiftar man ut LK2/80..

Dock så inser man när man recappat +10 LK2/80 och +5 Klouts att en frisk "LK2" är sinnesjukt bra för småpengar. Är inte Klouten genomgången så är utgången oviss vid jämförelse..

Keltikmannen vittnade om hur ett Exaktsystem kan låta efter dagen äventyr. keltiksäljaren i Västernorrland hade fyndat nya linnprylar.
350Exakt har potential. Dock så hade samma, tidigare nämnda "frälsare" varit och strött sitt tunedemstoff över högtalarna,något som ingen korrigering kan bota..

Skulle alla dagar i veckan byta bort bägge våra Linnhandlare mot en eldsjäl som exempelvis Simonsson i GbG.

Ni kan få A-K och P-B i utbyte. Ena begriper inte sig på religionen utan bara på hur man dränerar plånboken effektivast på kunden och säger att nu lirar det, den andre aktören är trött,less men begriper sig på det hela,och därför anställt nån icke trovärdig wannabee.

Saknar den gamla tiden. Det var dyrt med Linn,men kunden skulle frälsas,och såld produkt skulle leverera hemma hos kunden,varför installation alltid skulle ingå. När brister i servicen uteblir så det inte ens spelar halvbra,så skapas utrymme för andra aktörer. De som vänder den felriktade kabelmattan rätt eller som ser till att alla skruvar i tolvan sitter fast. När dessa aktörer inte bryr sig om att lära sig lyssna,och förstå,vad det handlar om, så blir resultatet som exempelvis exaktsystemet som kompisen just hört. Sen så undrar man hur många system som levererar på 25% av vad den skulle kunna prestera?

Kompisens 104 var visst roligare.. Hur hemskt är inte det?
Senast redigerad av ivor-isobarik 2014-02-12 03:40, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 01:46

ivor-isobarik skrev:Magnuz:
Visste inte att du oxå hade den goda Keltiksmaken!

Jodå, har haft Linn i många år men aldrig riktigt tillhört den frälsta skaran (begriper mig t.ex inte på tunedem). Jag råkar bara gilla hur en del av produkterna låter och - inte minst - ser ut. Keltik har jag hört en hel del och nu när jag fick tillfälle att knipa ett par kunde jag inte motstå frestelsen...

ivor-isobarik skrev:Min kompis sitter i skrivande stund, någonstans mellan. Övik och Boden med sitt treje Keltikpar i skuffen. Någon i Umeå köpte par nummer två efter nervägen.(är det måhända du som är vår nye lekkompis?)

Låter väl inte otroligt. :D

ivor-isobarik skrev:Billigt sätt att driva dem "tills vidare" är LK2 upp till 280/spark. Bättre än betydligt dyrare prylar.

Jag hade en LK2 en gång i tiden och var inte imponerad. Verkligen inte. Kanske var det något fel på den?

ivor-isobarik skrev:Sätt filtren i en "Tunebox" dvs typ Linns variant på Öhmans låda. Fördelen är att du kör valfria slutsteg och vilka filter du vill(mono eller Chakra)

De växer inte på träd, tyvärr. Det vore nog ingen större affär att bygga en själv, men frågan är som alltid om man ids.

ivor-isobarik skrev:Dock så inser man när man recappat +10 LK2/80 och +5 Klouts att en frisk "LK2" är sinnesjukt bra för småpengar. Är inte Klouten genomgången så är utgången oviss vid jämförelse..

Oj! Det hade jag aldrig trott. Har aldrig hört 280-varianten, dock.

ivor-isobarik skrev:Dock så hade samma, tidigare nämnda "frälsare" varit och strött sitt tunedemstoff över högtalarna,något som ingen korrigering kan bota..

Hänger inte riktigt med här, tror jag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 02:11

Dä häringa, tycker ja som sketen lekman, låter ju helt fantastiskt . . . typ.

En icke lekman som t.ex. iö, anser ju av vad jag förstår, att det inte
har hänt så värst mycket på stärkaravdelningen de senaste säg, 20 åren.

Trotts detta så fortsätter Linn å spotta ut "bättre" å "bättre" stärkare
med jämna mellanrum . . . fortsätteräsåhäringa ett par år till så måste
man/vi kanske börja töja på t.ex. begreppet 100% perfekt/odetekterbar.

Vilket i sig skulle vara kul . . . kanske. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-12 02:57

Slutstegen jag pratar om är i "yngsta fall" minst tolv år gamla. Linn Klout upphörde tillverkas 2001/2002. De andra är föregångare som är i pricip uppbyggda på samma sätt.

Linn Exakt som jag nämner i förbifarten är en, för företaget ny satsning. Vi som skriver om den har inte heller vittnat om någon hallelujaupplevelse. En dyr djärv lifestylesatsning. Den bjuder på en del,som den som har råd att betala kan uppskatta och ha behållning av. Men det är ingen trollerilåda.

Folk på andra sidan sjön har börjat ha extremt gott ställt,Linn inriktar sig på där det är möjligt att tälja sig guld. Gilad Tiefenbrun sägs trivas i dessa kretsar. Inget märkvärdigt.

Vi är många som har svinkul med,cirkus i snitt, 20 år gamla Linngrejor. Det jag också skriver är att nyare Linnprodukter går att få att spela jäkligt trevligt men att det alls inte är någon självklarhet att handlaren har nån koll på hur man får det att lira. Och då Linn inte är det vassaste när det kommer till vad en del menar med välljud så kan man ju lika gärna vara utan grejor,eller köpa nån trist väljjudande audiofilpryl i stället.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 14:43

Laila skrev:Dä häringa, tycker ja som sketen lekman, låter ju helt fantastiskt . . . typ.

En icke lekman som t.ex. iö, anser ju av vad jag förstår, att det inte
har hänt så värst mycket på stärkaravdelningen de senaste säg, 20 åren.

Trotts detta så fortsätter Linn å spotta ut "bättre" å "bättre" stärkare
med jämna mellanrum . . . fortsätteräsåhäringa ett par år till så måste
man/vi kanske börja töja på t.ex. begreppet 100% perfekt/odetekterbar.

Vilket i sig skulle vara kul . . . kanske. :)

Det är mycket enkelt, Linns tidiga stärkare var inte så värst bra rent ljudmässigt.
De svängde iof bra men lät mediokert.
Linn har aldrig varit duktiga på elektronik, de är kungar på skivspelare. Det var så företaget uppstod.
De lierade sig med Naim som sålde elektronik.
Linn tog även fram högtalare.

Först på senaste 15åren som de med Klimaxelektronik fick fram verkligt BRA elektronik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 14:49

ivor-isobarik skrev:Saknar den gamla tiden. Det var dyrt med Linn,men kunden skulle frälsas,och såld produkt skulle leverera hemma hos kunden,varför installation alltid skulle ingå. När brister i servicen uteblir så det inte ens spelar halvbra,så skapas utrymme för andra aktörer. De som vänder den felriktade kabelmattan rätt eller som ser till att alla skruvar i tolvan sitter fast. När dessa aktörer inte bryr sig om att lära sig lyssna,och förstå,vad det handlar om, så blir resultatet som exempelvis exaktsystemet som kompisen just hört. Sen så undrar man hur många system som levererar på 25% av vad den skulle kunna prestera?

Medhåll!
Trist är vad det är.
Linns tidiga koncept var att krama ut all prestanda ur varje produkt HOS KUND.
Nu slarvar vissa handlare med det.

Notera att Linn själva ersätter handlare för att de SKA installera hos kund. Detta gäller fortfarande.
Linns ledning är uppmärksammade med problemet att vissa handlare skiter i installationen och ser mycket allvarligt på fenomenet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 16:29

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:
Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Vad driver du dem med?

Inte alls än så länge, p.g.a. slutstegsbrist. Det verkar inte längre vara helt lätt att få tag i de gamla hederliga LK-stegen. Det var mono-korten som följde med, så det är väl mest LK100 som är aktuellt. Kloutarna är fortfarande lite väl dyra för min smak.

OBS, Keltik behöver kraftfull drivning så skippa LK100 och andra svaga budgetsteg
Om du inte kör med rediga grejer kommer inte Keltik att prestera bra alls!!!
Klout eller LK280/spark skulle jag säga är minimum - ivarjefall på basen.

2250 och 5125 (samt 5105 om jag minns namet korrekt) är andra alternativ.
Sedan ska du helst driva med 4 slutsteg.
Lycka till, hade Keltik under 10 år med 4*Klout. Spelade på bra :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 18:48

Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 19:32

Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Problemet är inte maxvolym, det är kontroll av alla element i Keltik.
Det blir bumligt och dåligt i största allmänhet - om man jämför med riktig drivning.
Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-12 19:46

Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Kan jag tänka :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-12 19:56

sportbilsentusiasten skrev:
Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Problemet är inte maxvolym, det är kontroll av alla element i Keltik.
Det blir bumligt och dåligt i största allmänhet - om man jämför med riktig drivning.
Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Det minsta jag skulle testa är 5125, LK100 går fetbort på Keltik. 2250 funka bra (även om jag själv inte testat just den kombon, har däremot haft 3x2250 på Espek och det rockade - Espek var annars också en högtalare där LK100 inte räckte till).

Glöm inte vettig källa! Squeezebox eller liknande är Inte bra nog.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-12 19:58

bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Kan jag tänka :)

Sant. Allt som är bra funkar givetvis, oberoende av vad som står på fronten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 20:05

Jag kommer ihåg när Linn kom med sin första förstärkarserie och tvingade
generalagenten i Sverige att byta ut Naim-stärkare till Linn på sina demon.
Senare har jag för mig att sagde generalagent tvingades att sluta med Naim
ö.h.t., men jag kan minnas fel . . . typ.

Naim-stärkarna spelade musik riktigt bra medan Linnarna lät, i mitt tycke, apa.

Kan kanske inte ha varit enbart enkelt att ha agenturen på Linn på den tiden. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 20:12

sportbilsentusiasten skrev:Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Jag har hört Keltik med allt från LK100, 85, 140, 240, Klout, 5125 (tror jag) till fullmatat med Klimax. :)

bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Då måste man ha Tunebox också eller fixa någon egen lösning för de aktiva filtren.

hcl skrev:Espek var annars också en högtalare där LK100 inte räckte till
Jag har hört Espek med lite olika riggar (dock inte LK100 tror jag) och det har aldrig imponerat.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-12 21:37

Magnuz skrev:

Då måste man ha Tunebox också eller fixa någon egen lösning för de aktiva filtren.

Ja där ser man hur mycket jag vet om det här med aktiva Linn-högisar!

Men jag har för mig att det alltid haft svårt att blanda in annan "ohyra" när det gäller aktivt.. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-02-13 00:05

Får passa på när en del Linn entusiaster är här med en fråga. Har sett att det ibland dyker upp gamla Linn försteg på beg marknaden, vilka är okej beg köp i de lägsta prisklasserna. Tänker på sådana som jag sett ibland som Wakonda,Kairn och Kolektor (någon mer?)utan att jag vet ifrån vilka år de kommer. Nu är de säker för dyra ändå för min extra stereo, men ändå lite nyfiken vad som är vettiga pris för dem och om de håller vettig kvalite dvs brukar fungera som de ska utan att gå sönder hela tiden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-14 00:27

Gå sönder tror jag inte de brukar göra. Till din extrastereo kanske det skulle duga med en LK1? Den borde man väl kunna få för kring en tusenlapp eller så. Hyggligt RIAA-steg har den också om det är intressant. Mindre kul är att den har XLR-kontakter...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-14 02:00

Har du riggat upp Keltikarna ännu Magnuz? Jobbar natt med killen som ägt det andra paret killen du handlade av haft i sin ägo.
Detta par körs enligt följande recept:
LP12 Kairn,2X2200(med chakra baskort)Klout i mitten och sen LK2 på diskanterna.(filtren för mid och diskant i linn Tunebox)Spelar riktigt bra. Sparar in på nålkontot med en Sneaky DS som utfyllnad.

Angående LK försteg så är en Kairn PRO inte så dum om du klarar sig utan phono. Ett fint exemplar, skiftade för inte så länge sedan, ägare för så lite som 2500:- De har alltid sista nätdelen,så kallad briliant slimline. En sen Wakonda kan du hitta ännu billigare. Den är inte dum heller. Sena exemplar har ovan nämnda nätdel. Kolektor tycker jag man kan undvika. Den har det ynkligaste i strömförsörjningsväg jag sett. Fin tom låda att bygga DIY i möjigen då den redan från scratch är i det närmaste tom. Hade en sådan som jag avsåg plantera ett Klimax DS kort i men blev motvilligt övertalad att sälja den. Hoppas stackaren blev nöjd.. Enda fördelen var ett RIAA som överträffade många dedikerade produkter för flera tusen. Något som vår gemensamme lekkamrat Burke fick erfara.

Behöver man RIAA så är Kairn nog det bästa. Den är relativt dyr men man får igen slantarna vid försäljning. Dvs gratis hyra.

Ska man handla nyare beg Linnförsteg så tror jag vi börjat enas om att Exotik är mest pang för pengen.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-14 09:20

Jag visste väl att du ivor-isobarik satt inne med info om lämpligt försteg :-)

Personligen tycker jag dock att 5103 låter aningen bättre på allt och kan fås för samma peng som Kairn. Ja, om man nu gillar en stor klumpig låda med trista gummiknappar och med en väsnande fläkt. Skillnaden var dock inte större än att jag valde Kairn. Och som en liten brasklapp, min jämförelse gjordes enbart i min egen anläggning och med Mimik samt SB som källa.

Jag vet inte om jag uppfattat det fel... men är det inte så att Linns elektronik är ordentligt driftsäker? Jag har själv inte haft några problem med mina grejor och de är i genomsnitt typ 15 år gamla. Visserligen sköter Linn-nördar sina apparater med en omsorg deras barn bara kan drömma om men ändå...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-15 01:22

ivor-isobarik skrev:Har du riggat upp Keltikarna ännu Magnuz?

Tyvärr, ännu råder slutstegsbrist.

Bill50x skrev:Jag vet inte om jag uppfattat det fel... men är det inte så att Linns elektronik är ordentligt driftsäker?

Jag tror också det. Möjligt undantag är CD-spelarna som verkar ha en tendens att behöva laserbyte ibland.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-15 01:24

ivor-isobarik skrev:2X2200(med chakra baskort)Klout i mitten och sen LK2 på diskanterna

Blandning av chakra- och gamla monokort alltså? Finns delningsfrekvenser o.s.v. för de olika filtren att få tag på någonstans? Linn verkar vara mycket hemliga med det där. LK2 i diskanten förresten? 8O

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-16 09:13

Nu låter jag som sportis, skicka ett PM eller ring Mats som du köpte burkarna av. Eftersom att jag nu vet att installatören i fråga läser i tråden så tänker jag inte outa mer jag heller. Min förhoppning är att sagda installatör antingen ber sin chef att skicka honom på kurs hos Linn och försöka lära sig förstå "tune method" eller i alla fall åka och lyssna in sig på hur vi Linnfolk vill att det ska låta som var med förr. Jag är medveten om att soundet och kvaliten har förbättrats sedan LK eran men vad jag upplever(ej att tas som någon sanning) är att metoden för att tuna inte skiljer sig sedan vi höll på under öronvaxtiden på mitten av nittiotalet. Gamla goda Göran Rudling metoden. Här är faktiskt ett stort tack till Peder Oddbratt på sin plats i ärlighetens namn.

Man kan läsa sig till det mesta som min gode vän Ingenjör Järnet brukar hävda. Lägg tvåtusen hängivna timmar på valfritt ämne och du är rätt insatt. Jag själv är att betrakta som en en oslug farkost med en odiagnostiserad ADD. Dock så kan jag därav brinna för ostskivesmala intressen, jag kan,då inget störmoment finns i närheten,gräva mig ner bortom allt rim och reson i ett ämne. Syskonen är annorlunda med många fina examina bakom sig. Frun likaså,kan växla reptilsnabbt och kasta sig över för mig svåra saker. Som att läsa multipla kurser på universitetet och klara ADL med allt vad det innebär plus styra upp min vardag.

På de öar jag bemästrar och brinner för så flyter det på desto bättre. Man kan säkert förklara bort detta och exempelvis säga att genom repeterande av blindtester så kan man trolla bort mig. Samtidigt så kan en sakkunnig auktoritet som exempelvis Ingvar mäta upp ett rum och köra fast, och komma "på banan" igen genom att testa högtalarpositionen som jag fann rätt hygglig på fyllan,när det blev tal om tunedem (med viss skepsis)och på uppmaning ombads demonstrera vad det handlade om.

För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra. Ändrar man bara i elektroniken och börjar fälla domen över vad som är bättre eller sämre,så lär många föredra monokorten i basen. Oavsett förstärkeri så är det inte särskilt ovanligt att högtalarna hamnar en sisådär 27 cm från bakvägg med detta baskort. naturligtvis en dumregel men säg iaf att de sannorlikt hamnar mellan 25-32cm från bakvägg.

Sätter du i Chakrakorten i en Tunebox, eller i ditt för ändamålet avsedda slutsteg,kör filtret(om rummets dimensioner tillåter) med en utsträckning ner till 20hz, så kommer du,även med de gamla goda monokorten, troligen finna att "draget" inte helt omöjligtvis dyker upp med högtalaren betydligt närmare positionerad mot bakvägg,säg för att hugga till med en någorlunda kvalificerad gissning,22-24cm. Kan variera med slutsteg och hur väl din källa "drar igång" rummet och förstås rummets beskaffenheter. Linnhögtalare har vad jag erfarit, inget emot stenkåkar, men kan även låta riktigt ösigt i gamla träkåkar. Bassmans(fd Järnets)Linn Keilidh förvånade dock mig i hans Öhmankonsulterade källare,föredrog dem nästan före pi-P, trots felpositionering deluxe och avsaknad av spikes.

Får du chakrafiltren att fungera i miden också, så bli inte förvånad om du hamnar ännu närmare bakväggen. detta ska du inte helst tänka på när du drar i burkarna så du går i någon fälla.

Gör dig en spellista med,gärna okänt material,av skramlig karaktär,inte mässmusik eller demolåtar. Spela inte tokhögt utan tänk på att spara öronen så de stoppar under hela sessionen. kör du fast så är det inget som hindrar att man avbryter och fortsätter en annan dag. dra igång en låt,spela en femton sekunder,upprepa. Högtalarna ställer du upp där de rimligtvis kan komma att hamna inledningsvis,Dessa godingar skulle jag inte bli förvånad i fall de trivdes bättre efter en långvägg. Utgå från två orimligt knasiga positioner gällande avståndet från bakvägg,hör du/ni skillnad? Bättre/ sämre,är ni inte helt väck eller något är totalfel så är ni nog tämligen omgående överens om vilket som var bättre,här nöjer vi oss inte med mindre än att bekräfta detta ånyo. Det bättre måttet jämförs med det nyare och om det visar sig vara bättre,ja då börjar vi om från början och verifierar detta genom repetition. Naturligtvis så görs jämförelsen åt bägge hållen. Att det är tidsödande och koncentrationskrävande inser de flesta. Ju närmare målet man kommer desto mer känsligt och tydlig blir det. Samma sak görs i sidled. Efter ett tag så är låten "förbrukad" och vi brukar begagna oss av andra spår.

En bra källa är definitivt ingen nackdel när man håller på.

Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela,är ekonomin knapp så skulle jag hellre satsa på de äldre LK stegen,typ LK2/80 eller Klout. En del har klarat sig med 5125 men jag vet inte vad jag ska säga om det,undantaget är snubben som körde med en 6100/chakra och en LK140 och ett stereobaskort i bakre paret med ett obegripligt bra resultat. Han hade dock en stenkåk och matjord i fickorna.

skippa LK100, ska du ändå snåla så kan jag berätta att jag fått till en fungerande kombo med två LK85i toppen och två kloutar där nere.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
mx

Re: Konvertera till Linn

Inläggav mx » 2014-02-16 11:00

doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!

Jag har en skivspelare från Linn, en Linn Basik. Den gör sitt jobb.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-16 14:31

ivor-isobarik skrev:För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra.

Ingen bra idé att blanda alltså.

ivor-isobarik skrev:Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela

Låg och svagt. :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi