Moderator: Redaktörer
hm2 skrev:jag undrar om det finns mätningar på populära vinylspelare här nånstans på forumet.
jag har för mig att jag sett mätningar här på det mesta för ett par år sen, men skriver jag t ex lp12 mätningar så dyker det upp 72sidor med trådar... goddag yxskaft liksom.
sökfunktionen måste förbättras! bl a så måste man kunna söka bara i rubriker tycker jag.
hm2 skrev:det jag är intresserad av är hur en technics sl1200/1210 står sig mot linn, rega, och allt annat som har varit populärt senaste 20 åren men som hade ett pris som inte var astronomiskt.
Kenta skrev:... hela skivspelaren spelar ju!
Max_Headroom skrev:Det kan jag berätta direkt. Technics 1200/1210 dominerar. Så enkelt är det.
Inget svaj. I technicsen är det rejäl direktdrift. Enkelt och bra.
Uppbyggnaden med bra dämning i chassit gör spelaren imun mot meknaniska sörningar från underlaget och akustisk återkoppling.
hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
det jag letar efter är ett par djspelare. men jag ville gärna veta hur dessa mätte jämfört med "erkänt bra spelare" (yeah right). såsom jag förstått det så handlar det hela om stabilt varvtal, stabilt varvtal och sen slutligen stabilt varvtal. och enligt mina efterforskningar så ligger det för en technics ca 10ggr eller mer stabilt än tex vestax eller stanton (stantonen är en kinesisk grunka med servosturning).
det borde vara extremt mycket stabilare än alla remdrivna också, men men eftesom alla verkar tycka att remdrivna är det bästa så ville jag se siffror, och nu den senaste tiden så verkar det ju varit rena linnfrossan på forumet så då passar väl en jämförelse mellan lp12 och sl1200 bra då tänkte jag. det måste finns nån som mätt här.
Vovven skrev:hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
det jag letar efter är ett par djspelare. men jag ville gärna veta hur dessa mätte jämfört med "erkänt bra spelare" (yeah right). såsom jag förstått det så handlar det hela om stabilt varvtal, stabilt varvtal och sen slutligen stabilt varvtal. och enligt mina efterforskningar så ligger det för en technics ca 10ggr eller mer stabilt än tex vestax eller stanton (stantonen är en kinesisk grunka med servosturning).
det borde vara extremt mycket stabilare än alla remdrivna också, men men eftesom alla verkar tycka att remdrivna är det bästa så ville jag se siffror, och nu den senaste tiden så verkar det ju varit rena linnfrossan på forumet så då passar väl en jämförelse mellan lp12 och sl1200 bra då tänkte jag. det måste finns nån som mätt här.
Jag vet inte vad Du skall ha Dina skivspelare till men misstänker att Du vill DJá. I så fall är väl valet givet. Det finns mig veterligen ingen remdriven spelare som är lämplig för detta.
Harryup skrev:Vilken parameter motsvarar hur det verkligen låter?
Själv ser jag det som inte helt lätt att koppla mätning till lyssningsintryck då det är så mycket mera mekanik inblandad med både tonarm, pickup och matchning av dessa.
mvh/Harryup
hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
hm2 skrev:Vovven skrev:hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
Jag vet inte vad Du skall ha Dina skivspelare till men misstänker att Du vill DJá. I så fall är väl valet givet. Det finns mig veterligen ingen remdriven spelare som är lämplig för detta.
men jag vill veta hur dom mäter jämfört med remdrivna
RogerGustavsson skrev:Stereoplay mätte under en period på vinylspelare. Kollade som hastigast i ett nummer från 1991... För rumble är nog inte så stora skillnader att vänta om det är lite bättre spelare. Vinylen i sig sätter ju också en gräns. Rumble kan även mätas med en Messkuppler, en anordning som vilar på centrumaxeln. Tror det var Thorens som tog fram den. Svajspektra kan vara intressantare. Visar en testton sidokomponenter tyder det på gångstörningar. En del remdrivna verk med flytande upphängning dras med roterande innerchassi, sägs bero på att innerchassits massa är för låg i förhållande till tallriken. Finns ju rätt många med stansade plåtar till innerchassi...
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Stereoplay mätte under en period på vinylspelare. Kollade som hastigast i ett nummer från 1991... För rumble är nog inte så stora skillnader att vänta om det är lite bättre spelare. Vinylen i sig sätter ju också en gräns. Rumble kan även mätas med en Messkuppler, en anordning som vilar på centrumaxeln. Tror det var Thorens som tog fram den. Svajspektra kan vara intressantare. Visar en testton sidokomponenter tyder det på gångstörningar. En del remdrivna verk med flytande upphängning dras med roterande innerchassi, sägs bero på att innerchassits massa är för låg i förhållande till tallriken. Finns ju rätt många med stansade plåtar till innerchassi...
Mätningar ifrån 91 är ju inte representativt än om man tänker köpa en 91 år modell. LP12 har ju inte bytt namn men däremot innehåll många ggr sedan dess. Peter och jag hade faktiskt en sådan Messkupler i butiken.
Vi kunde enkelt konstatera att skivspelare är individuella så hur en spelare mäter beror på individen. Och en hel del stora skillnader fanns inom samma modell.
Om man dessutom jagar beggade skivspelare skulle jag inte bry mig om mätningar alls utan köpa efter funktion och skick på exemplaret.
mvh/Harryup
CODY skrev:Calle!
Det vore mycket kul om du kunde redovisa resultaten och berätta mer
Jag tror att det är få som har tillgång till så mycket begagnade skivspelare.
CODY skrev:Max_Headroom skrev:Kenta skrev:... hela skivspelaren spelar ju!
Preics. Det är det som är problemet.
Regorna hart styva plintar med låg vikt. Ett annat sätt att komma åt oönskade vibrationer.
Nimrod skrev:Harryup skrev:Vilken parameter motsvarar hur det verkligen låter?
Själv ser jag det som inte helt lätt att koppla mätning till lyssningsintryck då det är så mycket mera mekanik inblandad med både tonarm, pickup och matchning av dessa.
mvh/Harryup
Glöm inte nätsladdens påverkan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Hjalmar_Branting och 34 gäster