mätningar på vinylspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

mätningar på vinylspelare?

Inläggav hm2 » 2014-02-15 08:55

jag undrar om det finns mätningar på populära vinylspelare här nånstans på forumet.

jag har för mig att jag sett mätningar här på det mesta för ett par år sen, men skriver jag t ex lp12 mätningar så dyker det upp 72sidor med trådar... goddag yxskaft liksom.

sökfunktionen måste förbättras! bl a så måste man kunna söka bara i rubriker tycker jag.

det jag är intresserad av är hur en technics sl1200/1210 står sig mot linn, rega, och allt annat som har varit populärt senaste 20 åren men som hade ett pris som inte var astronomiskt.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2014-02-15 09:36

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: mätningar på vinylspelare?

Inläggav paa » 2014-02-15 10:23

hm2 skrev:jag undrar om det finns mätningar på populära vinylspelare här nånstans på forumet.

jag har för mig att jag sett mätningar här på det mesta för ett par år sen, men skriver jag t ex lp12 mätningar så dyker det upp 72sidor med trådar... goddag yxskaft liksom.

sökfunktionen måste förbättras! bl a så måste man kunna söka bara i rubriker tycker jag.

Om du kryssar i den här rutan: "Visa resultat som: Inlägg"
så får man bara de aktuella inläggen och inte hela trådarna att söka i.
Jag skulle använt följande söksträng i detta fall:
lp12 mätning*
Då gör stjärnan att sökningen hittar inlägg med såväl: mätning, mätningen, mätningar som mätningarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-15 11:45

hm2 skrev:det jag är intresserad av är hur en technics sl1200/1210 står sig mot linn, rega, och allt annat som har varit populärt senaste 20 åren men som hade ett pris som inte var astronomiskt.

Det kan jag berätta direkt. Technics 1200/1210 dominerar. Så enkelt är det.
Inget svaj. Startar dirket, byter mellan 33 och 45 varv dirket med en knapptryckning. Omedelbart, man behöver inte vänta på att skivspelarens patetiska lilla motor skall orka varva upp. I technicsen är det rejäl direktdrift. Enkelt och bra.

Uppbyggnaden med bra dämning i chassit gör spelaren imun mot meknaniska sörningar från underlaget och akustisk återkoppling. Enda haken med spelaren är är tonarmen som är en aning resonant. Men det är ett försumbart problem jämfört med dom fel och brister som dom flesta andra skivspelare har.

Skall du ha något annat än Technics 1200 skulle jag rekomendera någon av Thorens modeller. Även Project har och har haft bra modeller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-02-15 11:49

Nå´n som mätt resonansen från plinten på en Rega Planar 3?
Snacka om musikalisk, hela skivspelaren spelar ju!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-15 12:09

Kenta skrev:... hela skivspelaren spelar ju!

Preics. Det är det som är problemet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-15 12:18

Max_Headroom skrev:Det kan jag berätta direkt. Technics 1200/1210 dominerar. Så enkelt är det.

Inget svaj. I technicsen är det rejäl direktdrift. Enkelt och bra.

Uppbyggnaden med bra dämning i chassit gör spelaren imun mot meknaniska sörningar från underlaget och akustisk återkoppling.

Det finns några olika definitioner på gångkonstans. Kuggning var ett diskussionstema en gång i tiden. Många direktdrivna kuggade mera än de remdrivna. Stark motor ökar väl "framryckningen" i värsta fall? Beogram 8000/8002 hade väl en elegant drivning, fast där kunde man möjligen låtit svängshjulseffekten vara mera dominant. Ett högt tröghetsmoment hos tallriken känns rätt. Snabb start känns inte nödvändigt i hifi-sammanhang. Isolation från omgivningen kräver ofta mjuka upphängningar, Beogram och några Thorens med bladfjädrar är möjkigen bland de bättre. Linn LP12 fick man placera i rummet bredvid för samma isolation...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-15 12:34

Technics har (internt genererad) trefasdrift. Trefas har den egenskapen att det skapar konstant vridmoment genom hela varvet.
Trefasdrift finns även hos de dyraste referensspelarna som Thorens gjorde för något tiotal år sedan samt på t.ex SME 30 (även om dom har rem).
Men en Technics är ju gratis jämfört med dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-15 13:01

jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
det jag letar efter är ett par djspelare. men jag ville gärna veta hur dessa mätte jämfört med "erkänt bra spelare" (yeah right). såsom jag förstått det så handlar det hela om stabilt varvtal, stabilt varvtal och sen slutligen stabilt varvtal. och enligt mina efterforskningar så ligger det för en technics ca 10ggr eller mer stabilt än tex vestax eller stanton (stantonen är en kinesisk grunka med servosturning).

det borde vara extremt mycket stabilare än alla remdrivna också, men men eftesom alla verkar tycka att remdrivna är det bästa så ville jag se siffror, och nu den senaste tiden så verkar det ju varit rena linnfrossan på forumet så då passar väl en jämförelse mellan lp12 och sl1200 bra då tänkte jag. det måste finns nån som mätt här.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-15 13:26

Jag tycker att alla jämförelser här är lite för gamla i synnerhet på LP12 då modellen har uppgraderats i många steg efter de tester som det berättas om här.
Finns faktiskt andra forum med mera uppdaterade diskussioner.
När det gäller dj'ande är ju 1200/1210 standard.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2014-02-15 15:38

hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.
det jag letar efter är ett par djspelare. men jag ville gärna veta hur dessa mätte jämfört med "erkänt bra spelare" (yeah right). såsom jag förstått det så handlar det hela om stabilt varvtal, stabilt varvtal och sen slutligen stabilt varvtal. och enligt mina efterforskningar så ligger det för en technics ca 10ggr eller mer stabilt än tex vestax eller stanton (stantonen är en kinesisk grunka med servosturning).

det borde vara extremt mycket stabilare än alla remdrivna också, men men eftesom alla verkar tycka att remdrivna är det bästa så ville jag se siffror, och nu den senaste tiden så verkar det ju varit rena linnfrossan på forumet så då passar väl en jämförelse mellan lp12 och sl1200 bra då tänkte jag. det måste finns nån som mätt här.

Jag vet inte vad Du skall ha Dina skivspelare till men misstänker att Du vill DJá. I så fall är väl valet givet. Det finns mig veterligen ingen remdriven spelare som är lämplig för detta.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-15 16:04

Om det är till DJ kan du glömma alla remdrivna. Om det däremot är för att krama ur maximalt från bra inspelade vinyler, är det lite annorlunda och betydligt mera fipplande.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-15 17:17

Vovven skrev:
hm2 skrev:jag har letat efter ett par spelare nu en månad eller 2. och av det jag läst så verkar technics som det absolut bästa. det är inte servostyrt som allt annat som finns idag.

Jag vet inte vad Du skall ha Dina skivspelare till men misstänker att Du vill DJá. I så fall är väl valet givet. Det finns mig veterligen ingen remdriven spelare som är lämplig för detta.

men jag vill veta hur dom mäter jämfört med remdrivna

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-15 18:26

Vilken parameter motsvarar hur det verkligen låter?
Själv ser jag det som inte helt lätt att koppla mätning till lyssningsintryck då det är så mycket mera mekanik inblandad med både tonarm, pickup och matchning av dessa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-15 18:28

Harryup skrev:Vilken parameter motsvarar hur det verkligen låter?
Själv ser jag det som inte helt lätt att koppla mätning till lyssningsintryck då det är så mycket mera mekanik inblandad med både tonarm, pickup och matchning av dessa.

mvh/Harryup

Glöm inte nätsladdens påverkan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-15 18:58

Det går att bygga bra remdrivna spelare också, men den främsta orsaken till att det är så vanligt med remdrift är att det är mycket billigare och tekniskt enlare att bygga än direktdrift.

Technics 1200 är servostyrd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-15 20:22

hm2 skrev:
Vovven skrev:

men jag vill veta hur dom mäter jämfört med remdrivna

Vad är det du vill se mätt? Tyskarna mätte en del men det är ju övet 20 år sedan. De visade svaj- och rumblespektrum. De konstaterade också att det var svårt att skilja Linn LP12 och Thorens av någon bättre modell åt när de placerades utanför lyssningsrummet (bestyckade med likadana tonarmar/pickuper). Flyttade man in dem i lyssningsrummet och ställde dem på Ikea-bord, blev Linn märkbart sämre. Technics SL1200/1210 vet jag inte de någonsin mätte på.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2014-02-15 20:36

[quote="hm2
men jag vill veta hur dom mäter jämfört med remdrivna[/quote]

Varför vill Du veta det?
Jag har inte sett några rumble, brumdiagram på 30 år.

Vill du låta en mätning bestämma vad Du skall ha?
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-15 21:13

Stereoplay mätte under en period på vinylspelare. Kollade som hastigast i ett nummer från 1991... För rumble är nog inte så stora skillnader att vänta om det är lite bättre spelare. Vinylen i sig sätter ju också en gräns. Rumble kan även mätas med en Messkuppler, en anordning som vilar på centrumaxeln. Tror det var Thorens som tog fram den. Svajspektra kan vara intressantare. Visar en testton sidokomponenter tyder det på gångstörningar. En del remdrivna verk med flytande upphängning dras med roterande innerchassi, sägs bero på att innerchassits massa är för låg i förhållande till tallriken. Finns ju rätt många med stansade plåtar till innerchassi...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-02-15 21:48

Max_Headroom skrev:

Regorna hart styva plintar med låg vikt. Ett annat sätt att komma åt oönskade vibrationer. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-15 22:08

RogerGustavsson skrev:Stereoplay mätte under en period på vinylspelare. Kollade som hastigast i ett nummer från 1991... För rumble är nog inte så stora skillnader att vänta om det är lite bättre spelare. Vinylen i sig sätter ju också en gräns. Rumble kan även mätas med en Messkuppler, en anordning som vilar på centrumaxeln. Tror det var Thorens som tog fram den. Svajspektra kan vara intressantare. Visar en testton sidokomponenter tyder det på gångstörningar. En del remdrivna verk med flytande upphängning dras med roterande innerchassi, sägs bero på att innerchassits massa är för låg i förhållande till tallriken. Finns ju rätt många med stansade plåtar till innerchassi...

Mätningar ifrån 91 är ju inte representativt än om man tänker köpa en 91 år modell. LP12 har ju inte bytt namn men däremot innehåll många ggr sedan dess. Peter och jag hade faktiskt en sådan Messkupler i butiken.
Vi kunde enkelt konstatera att skivspelare är individuella så hur en spelare mäter beror på individen. Och en hel del stora skillnader fanns inom samma modell.
Om man dessutom jagar beggade skivspelare skulle jag inte bry mig om mätningar alls utan köpa efter funktion och skick på exemplaret.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-02-15 22:13

Jag samlar bland annat på litteratur innehållande tester av spännande 70 och 80-tals skivspelare och har dessutom mätt svaj på över 60 olika skivspelare.

Technics SL-1200 (mkII ->) har helt okej svaj värden men dom 2 eller om det är 3 exemplar jag genomfört mätningar på så har det inte varit exceptionellt lågt ungefär som en Thorens TD-160,318,320.
Det lägsta svaj jag mätt upp är för min egen reservspelare en SL-1025 (vilken faktiskt har samma motor som SL-1200) den ligger runt 0,028% 2-Sigma vägt. Andra som gjort bra ifrån sig är t.ex. Kuzma XL, Lenco L-75, Sl-1000 MKIIP och Luxman PD-350. Hoppas snart kunna testa ett par ytterliggare intressanta objekt.

Linn LP-12 har trots alla uppgraderingar ganska exakt samma svajvärden idag som 1980 (tidigast mätning jag jämfört) DIN och 2-Sigma värt är det relativt lågt ungefär som en Thorens av mellanmodell däremot har jag sett ett värde för den ovägt och det var riktigt dåligt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-02-15 22:16

Calle!

Det vore mycket kul om du kunde redovisa resultaten och berätta mer :)

Jag tror att det är få som har tillgång till så mycket begagnade skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-02-15 22:17

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Stereoplay mätte under en period på vinylspelare. Kollade som hastigast i ett nummer från 1991... För rumble är nog inte så stora skillnader att vänta om det är lite bättre spelare. Vinylen i sig sätter ju också en gräns. Rumble kan även mätas med en Messkuppler, en anordning som vilar på centrumaxeln. Tror det var Thorens som tog fram den. Svajspektra kan vara intressantare. Visar en testton sidokomponenter tyder det på gångstörningar. En del remdrivna verk med flytande upphängning dras med roterande innerchassi, sägs bero på att innerchassits massa är för låg i förhållande till tallriken. Finns ju rätt många med stansade plåtar till innerchassi...

Mätningar ifrån 91 är ju inte representativt än om man tänker köpa en 91 år modell. LP12 har ju inte bytt namn men däremot innehåll många ggr sedan dess. Peter och jag hade faktiskt en sådan Messkupler i butiken.
Vi kunde enkelt konstatera att skivspelare är individuella så hur en spelare mäter beror på individen. Och en hel del stora skillnader fanns inom samma modell.
Om man dessutom jagar beggade skivspelare skulle jag inte bry mig om mätningar alls utan köpa efter funktion och skick på exemplaret.

mvh/Harryup

Stor spridning bland samma modell tyder på dålig kvalitetskontroll och tillverkning något som på olika sett t.ex. Connesiur, Ariston RD-40 (tror det var AC) och diverse Regor har haft.

Däremot är det naturligtvis så att ett begagnat exemplar kommer vara beroende på hur den behandlats genom åren samt att den är ordentligt servad och injusterad.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-02-15 22:20

CODY skrev:Calle!

Det vore mycket kul om du kunde redovisa resultaten och berätta mer :)

Jag tror att det är få som har tillgång till så mycket begagnade skivspelare.

Det är lite små hemligt 8). Men ska försöka presentera en del resultat vid något tillfälle.
Har jag ork och tid skulle jag gärna sammanställt lite resultat ifrån min tidningssamling också.

Vill man titta på moderna spelare (och enstaka vintage) kan jag rekommendera Miller audio research databas. www.milleraudioresearch.com.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-02-15 22:23

Tack!

Oki doki!

Jag är tacksam för det lilla lilla man kan få veta
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-02-15 22:30

CODY skrev:
Max_Headroom skrev:

Regorna hart styva plintar med låg vikt. Ett annat sätt att komma åt oönskade vibrationer. :)

Man skulle ju kunna inbilla sig att vibrationerna (musiken) som går ut från pick-up:en till plinten via tonarmen går samma väg tillbaka och grumlar till ljudet?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-02-15 23:10

Bild

Den här utmärkta publikationen var till stor hjälp för mig inför mitt senaste skivspelarköp, men därefter bevakade jag dumt nog inte om det kom ut uppdaterade versioner med nya tester.
Testerna innehöll inte bara svaj och rumblemätningar utan även isolation mot luft- och stomburna vibrationer och impulstest (exempel nedan).

För min del blev det den här skivspelaren
http://user.faktiskt.io/lennartj/Systemdek%20IIS%20test%201.pdf med denna arm http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius%20Standard%20arm%20test%201.pdf.
Skivspelaren står sig gott i konkurrensen än i dag, men jag har (nu efter 30 år :oops: ) börjat fundera på en bättre arm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-15 23:38

Vovven skrev:
Vill du låta en mätning bestämma vad Du skall ha?

ja, utan några som helst problem

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-16 00:00

Nimrod skrev:
Harryup skrev:Vilken parameter motsvarar hur det verkligen låter?

mvh/Harryup

Glöm inte nätsladdens påverkan.

:lol: ja vad ger den bästa "svärtan" här t ex.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi