Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Inte hört några elektrostater som jag föredragit före magnetostater, undantaget ESL63.
PappaBas skrev:Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?
PappaBas skrev:Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?
RogerGustavsson skrev:PappaBas skrev:Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?
Det är många som försökt och inte lyckats. En magnetostat i basen och en elektrostat uppåt kanske skulle fungera? Jag har ju provat...
PappaBas skrev:Varför är det så svårt?
RogerGustavsson skrev:Vad ska man säga som ägare till tre olika modeller av Magnepan? Nja, det finns både goda och mindre goda sidor. Ett är klart, den som vill ha mycket bas och/eller lågbas bör nog se sig om efter andra högtalare. Det blir inte tal om något "kroppmasserande" ljud som en del måste ha.
Harryup skrev:De jag känner som har elektrostater eller magnetostater har de för att de spelar en huvuddel eller i princip allt akustiskt musik.
mvh/Harryup
shifts skrev:RogerGustavsson skrev:Vad ska man säga som ägare till tre olika modeller av Magnepan? Nja, det finns både goda och mindre goda sidor. Ett är klart, den som vill ha mycket bas och/eller lågbas bör nog se sig om efter andra högtalare. Det blir inte tal om något "kroppmasserande" ljud som en del måste ha.
Kan du sätta siffror på det? Skulle vara intressant att se. Jämför du med Tengils stora system eller menar du golvhögtalare av mer ordinär sort? Jag har aldrig hört Magnepan, men är nyfiken. Har däremot svårt att sätta det du skriver i proportion till något.
LeifB skrev:Harryup skrev:De jag känner som har elektrostater eller magnetostater har de för att de spelar en huvuddel eller i princip allt akustiskt musik.
mvh/Harryup
Tycker t.ex. Roger Walters skiva "Amused To Death" låter förträffligt. För min del i moderat ljudtryck men det återges rikligt med bas. Härlig känsla att bli omringad av musiken.
RogerGustavsson skrev:Hade ju lite faktiskt-folk hemma i veckan. Några trodde nog inte de skulle levereras någon bas att tala om men det gör de ju. Dessvärre blir det ofta lite väl hög lyssningsnivå när man är fem lyssnare, låg nära klippgränsen på slutstegen. Dagen efter lyssnade jag ensam och tänkte lite på det. Dessutom flyttade jag högtalare lite närmare väggen, blev bättre mittfokus så. Står de för långt ut i rummet bildas nästan ett extra rum bakom högtalarna, en balansgång det där. Jämfört med Tengil's Ino-rigg, möjligen en lite större rymd på en del inspelningar.
RogerGustavsson skrev:Så har jag mina också. Har ungefär 45 grader mellan diskanterna. Diskanterna är placerade utåt och avståndet mellan högtalarna är 250 cm.
LeifB skrev:PappaBas skrev:Var väl många som prisade MBL från forumet som hörde dem på highend-mässan?
Ja jag läste lite av det. Vore trevligt att höra en mer detaljerad upplevelse hur de förmedlar ljudet. Bättre än magnestostat ?
LeifB skrev:Hur mycket vinklar du in dina?
Jag tycker det är bäst när invinklingen är så att de korsas lite framför där jag sitter.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster