Recievers duglighet som hörlurförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Recievers duglighet som hörlurförstärkare?

Inläggav eriken » 2014-02-16 16:53

Har en marantz sr 5005 och funderar eventuellt på ett par hd 650 lurar och min fundering är hur marantzen kan tänkas driva lurarna. Är dessa inbyggda lurförstärkare i recievers ofta skräp så att det blir att köpa en separat hörlursförstärkare?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-16 17:20

Det beror på dels vad du har för lurar, dels på vilka krav du ställer. Om du har tröga lurar och tänker lyssna "seriöst", tycker jag att en separat lurstärkare kan vara väl investerade pengar. Musical Fidelity, Naim och Harmony Design är märken jag själv har positiv erfarenhet av. Lurar jag lyssnat med är Grado och Sennheiser.

Den enda stärkare/preamp i min ägo jag tyckt har haft en hörlursutgång värd namnet, är mitt tidigare försteg McIntosh C38. Övriga har låtit tamt och dynamikfattigt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 17:24

Jag driver mina HD-650 med min MacBook. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 17:24

Ibland även med min iPad.
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2014-02-16 18:11

Beensnake: Ok. Har du kört med lurförstärkare som har inbyggd DAC då?

Jag har sett att det verkar poppis med en kombo med DAC och hörlursförstärkare i ett. Är det kanske en bra ide att köra med en DAC om jag ska spela mycket från datorn eller telefonen kopplat till hörlursförstärkaren? Har inte riktigt satt mig in i varför en DAC behövs och vad vinsten med en sådan är. Någon som kan förklara?

mx: Och det funkar väll helt ok det också? Gjorde bara en snabb lyssning via paddan din och lurarna dina och det funkade ju bra. Funderar dock på om det lyfter ett par kliv med en förstärkare.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-16 18:29

eriken skrev:Beensnake: Ok. Har du kört med lurförstärkare som har inbyggd DAC då?

Jag har sett att det verkar poppis med en kombo med DAC och hörlursförstärkare i ett. Är det kanske en bra ide att köra med en DAC om jag ska spela mycket från datorn eller telefonen kopplat till hörlursförstärkaren? Har inte riktigt satt mig in i varför en DAC behövs och vad vinsten med en sådan är. Någon som kan förklara?

mx: Och det funkar väll helt ok det också? Gjorde bara en snabb lyssning via paddan din och lurarna dina och det funkade ju bra. Funderar dock på om det lyfter ett par kliv med en förstärkare.

En inbyggd DAC har du nytta av om du även använder hörlursförstärkaren som ett försteg. t.ex. om du vill köra Spotten från datorn ut till din anläggning. Alternativet att köra via datorns hörlursuttag in i förstärkaren är betydligt sämre. Bättre att köra datorsignalen digitalt in i DACen och låta denna göra omvandlingen. Möjlighet till USB-anslutning är ju smidigt (tror inte att Marantzen har detta men jag är osäker) så visst är det en bra feature att ha om du väl handlar en lurstärkare (om inte din dator har optisk alt. coax-utgång, då kan du ju ansluta via denna in i receiverns inbyggda DAC). Möjligen finns det även digitalkablar USB-->toslink/coax som skulle funka.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

eriken

Inläggav eriken » 2014-02-16 19:49

bensnake skrev:En inbyggd DAC har du nytta av om du även använder hörlursförstärkaren som ett försteg. t.ex. om du vill köra Spotten från datorn ut till din anläggning. Alternativet att köra via datorns hörlursuttag in i förstärkaren är betydligt sämre. Bättre att köra datorsignalen digitalt in i DACen och låta denna göra omvandlingen. Möjlighet till USB-anslutning är ju smidigt (tror inte att Marantzen har detta men jag är osäker) så visst är det en bra feature att ha om du väl handlar en lurstärkare (om inte din dator har optisk alt. coax-utgång, då kan du ju ansluta via denna in i receiverns inbyggda DAC). Möjligen finns det även digitalkablar USB-->toslink/coax som skulle funka.

Tack för svaret. Jag kör både min macbook och iphone via aiport express (dvs streamat digitalt som lossless vad jag kan förstå) Har sedan kopplat airporten digitalt med en optisk kabel till förstärkaren.

Det finns analog out från marantz stärkaren och pre out. Kan kanske någon av dessa kopplas till hörlursförstärkaren och låta marantzen jobba som DAC.

Eller är det en dålig ide? Bättre/smidigare med usb dac? Det finns ju också optisk out från marantzen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-16 19:56

eriken skrev:
bensnake skrev:En inbyggd DAC har du nytta av om du även använder hörlursförstärkaren som ett försteg. t.ex. om du vill köra Spotten från datorn ut till din anläggning. Alternativet att köra via datorns hörlursuttag in i förstärkaren är betydligt sämre. Bättre att köra datorsignalen digitalt in i DACen och låta denna göra omvandlingen. Möjlighet till USB-anslutning är ju smidigt (tror inte att Marantzen har detta men jag är osäker) så visst är det en bra feature att ha om du väl handlar en lurstärkare (om inte din dator har optisk alt. coax-utgång, då kan du ju ansluta via denna in i receiverns inbyggda DAC). Möjligen finns det även digitalkablar USB-->toslink/coax som skulle funka.

Tack för svaret. Jag kör både min macbook och iphone via aiport express (dvs streamat digitalt som lossless vad jag kan förstå) Har sedan kopplat airporten digitalt med en optisk kabel till förstärkaren.

Det finns analog out från marantz stärkaren och pre out. Kan kanske någon av dessa kopplas till hörlursförstärkaren och låta marantzen jobba som DAC. Eller är det en dålig ide? Bättre/smidigare med usb dac?

Då kör du redan med Marantzens inbyggda DAC i och med att du kör digitalt ut från airporten via 3.5mm-utgången till toslink in i receivern. Det är så bra det kan bli. Ser ingen poäng med att köra via hörlursförstärkarens eventuella DAC. Keep it som du har det nu. Köp en "ren" lurstärkare i stället.

eriken

Inläggav eriken » 2014-02-16 21:10

bensnake skrev:Då kör du redan med Marantzens inbyggda DAC i och med att du kör digitalt ut från airporten via 3.5mm-utgången till toslink in i receivern. Det är så bra det kan bli. Ser ingen poäng med att köra via hörlursförstärkarens eventuella DAC. Keep it som du har det nu. Köp en "ren" lurstärkare i stället.

Hittade nu i manualen att man kan aktivera nått som heter Zone 2 och koppla rca via analog out (zone 2) till valfri förstärkare i exempelvis ett annat rum. Blir ju både smidigt och bra med denna lösning då jag behåller marantzen som dac och sedan kör analogt till zone 2 (hörlursförstärkaren).

Edit: Eller inte! Såg just detta i manualen "It is not possible to play the digital audio signals input from the HDMI, COAXIAL or OPTICAL terminals in ZONE2. Play using analog connections (in stereo)."

Så, hur kan jag då kunna tänkas koppla?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 22:12

Du kan ju även koppla toslink direkt från din dator. MacBook Pro har optisk ut
genom 3,5mm-uttaget.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 22:12

Tycker du ska börja med att köpa hörlurarna. Sedan ser du ju om du saknar
något. Annars uppgraderar/kopplar du ju bara i onödan.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2014-02-16 23:36

HD 650 är högohmiga så inverkan på klangen borde bli liten även om receivern driver hörlur via delningsmotstånd från högtalarutgång. Känsligheten verkar vara i klass med porta pro. Dvs lättdrivna. Så du kan nog låta det vara en öppen fråga tillsvidare Gillar du lurarna kommer de gå bra att använda med det mesta.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 23:37

n-puh skrev:HD 650 är högohmiga så inverkan på klangen borde bli liten även om receivern driver hörlur via delningsmotstånd från högtalarutgång. Känsligheten verkar vara i klass med porta pro. Dvs lättdrivna. Så du kan nog låta det vara en öppen fråga tillsvidare Gillar du lurarna kommer de gå bra att använda med det mesta.

Så är det. Väldigt lättdriven hörlur enligt min erfarenhet. Med en förstärkare
kan man säkert spela lite högre dock, om man nu vill förstöra hörseln. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 23:38

Fast köper du en förstärkare och det visar sig vara guld och gröna skogar, då
vill jag ha en rapport. :)
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2014-02-16 23:46

Ah, ja får väll isåfall bli att testa med bara lurarna först. Även om de inte drivs till 100% så lär de vara ett par kliv bättre än Porta Pro som även är känd som Superluren :)

Och ifall jag inte skulle bli nöjd och vill testa att haka på en extern hörlursförstärkare på marantzen, är då "VCR" på analog out rcakontakterna samma som tape out? Och har denna en konstant utnivå som är oberoende av volymratten? Manualen beskrev inget utförligt om denna analoga utgång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 23:47

eriken skrev:Ah, ja får väll isåfall bli att testa med bara lurarna först. Även om de inte drivs till 100% så lär de vara ett par kliv bättre än Porta Pro som även är känd som Superluren :)

Och ifall jag inte skulle bli nöjd och vill testa att haka på en extern hörlursförstärkare på marantzen, är då "VCR" på analog out rcakontakterna samma som tape out? Och har denna en konstant utnivå som är oberoende av volymratten? Manualen beskrev inget utförligt om denna analoga utgång.

Om inte hörlursuttaget på Marantzen räcker så måste det vara något fel på
hörluren. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-17 22:17

Kör mina hd650 från hörlurutgången på min Denon 2808. Funkar bra, men har aldrig provat någon hörlursförstärkare heller. Hörlurslyssning är en nödlösning här hemma, så det är inte superviktigt att det är exemplarisk återgivning. Är mest när jag ser film när sambon sover och den inte har textning som jag använder lurar.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Generellt om hifi