single_malt skrev:Dimitri. Snälla, din agenda är väldigt tydlig men försök kolla in fakta lite bättre.
Kommer från dig, som har stalkat IÖ under så många år nu att man nästan mår illa av dina ständiga påhopp.
Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Dimitri. Snälla, din agenda är väldigt tydlig men försök kolla in fakta lite bättre.
DQ-20 skrev:Kanske du kan ta något exempel där du tycker att IÖ:s påstådda resultat och slutsatser strider mot traditionell forskning inom området?
/DQ-20
Du använde själv utrycket påstådd om IÖs forskning tidigare i tråden, innan single_malt gjorde det.DQ-20 skrev:single_malt skrev:*Detta gäller alltså det IÖ skriver om kring hans påstådda forskning.
Här undrar jag vilken värdering du lägger i ordet "påstådda". Antyder du att du anser att IÖ:s slutsatser är framkomna utan vederhäftiga studier eller bara att du inte vet om så är fallet.
DQ-20
så förutsätter det att jag antingen har läst eller hört att det är så, eller så har jag tagit del av resultaten själv, och förstått själv att det förhåller sig som jag påstår. Om jag förstår förhållandena jag uttalar mig om själv kan jag också återberätta dom med egna ord, sätta resultaten i relation till andra uppgifter osv.Men hans slutsatser verkar inte stå någon direkt motsats till andra texter i ämnet och han för ju logiska och sammanhängade resonemang när det gäller hans specialområden
LasseA skrev:DQ-20 skrev:Kanske du kan ta något exempel där du tycker att IÖ:s påstådda resultat och slutsatser strider mot traditionell forskning inom området?
/DQ-20Du använde själv utrycket påstådd om IÖs forskning tidigare i tråden, innan single_malt gjorde det.DQ-20 skrev:single_malt skrev:*Detta gäller alltså det IÖ skriver om kring hans påstådda forskning.
Här undrar jag vilken värdering du lägger i ordet "påstådda". Antyder du att du anser att IÖ:s slutsatser är framkomna utan vederhäftiga studier eller bara att du inte vet om så är fallet.
DQ-20
trolljagare skrev:single_malt skrev:Dimitri. Snälla, din agenda är väldigt tydlig men försök kolla in fakta lite bättre.
Kommer från dig, som har stalkat IÖ under så många år nu att man nästan mår illa av dina ständiga påhopp.
single_malt skrev:Jag ska försöka förklara vad jag var ute efter för slags förklaring från DQ20. Jag utgår från mig själv.
Om jag skriverså förutsätter det att jag antingen har läst eller hört att det är så, eller så har jag tagit del av resultaten själv, och förstått själv att det förhåller sig som jag påstår. Om jag förstår förhållandena jag uttalar mig om själv kan jag också återberätta dom med egna ord, sätta resultaten i relation till andra uppgifter osv.Men hans slutsatser verkar inte stå någon direkt motsats till andra texter i ämnet och han för ju logiska och sammanhängade resonemang när det gäller hans specialområden
Enligt dessa kriterier på att visa att man förstår så har jag inte vid ett enda tillfälle sett tecken på någon har gjort det gällande "slutsatserna från IÖ´s forskning".
Det har du inte gjort DQ20, trots ditt påstående tidigare i tråden, därför är min slutsats att du inte har någon användbar förstahandsinformation vad gäller resultat och sammanhängande resonemang. Detsamma gäller Svante. Hans sista inlägg visar enbart att han har fått en känsla av IÖ´s forskning.
single_malt skrev:Är du mediatränad DQ20?
bensnake skrev:DQ-20 skrev:För att travestera Ulf Lundell: ett inställt inlägg är också ett inlägg.
+1
Jag tycker att detta är tänkvärt. Får man inget svar efter att ha upprepat frågan, får man förhålla sig till det och i mjugg dra sina egna slutsatser.
single_malt skrev:Okej, de slutsatser av IÖ´s forskning som du först påstår inte verkar stå någon direkt motsats till andra texter i ämnet och som han för logiska och sammanhängade resonemang om när det gäller hans specialområden är alltså för svåra att förklara för att inte kunna misstolkas? Har jag förstått dig rätt?
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Undrar hur ett nytt SI-system skulle se ut. Alltså om man gjorde om och gjorde rätt på alla fronter. Som att ta bort kilot i grundenheten kilogram och hur 17 kan man se candela som grundenhet? Jag menar ljusstyrka måste man ju kunna mäta som watt per kvadratmeter. Alternativt, varför finns det inte motsvarande grundenhet för ljud?
Njae, då tror jag du missförstår enheten. Namnet ljusstyrka förvirrar dig
nog.
Det man mäter i candela är ju utgångspunkten en total ljusmängden
från en tänkt ljuskälla som strålar från en punkt, även om just candela
beskriver hur man uppfattar det i en given riktning. Så det är inte alls
samma sak som effekt per area. Man man kan ange det som ljuseffekt
per steradian, i den riktning där man betraktar ljuset. Är det inte disigt
så blir alltså måttet i candela samma oavsett betraktningsavstånd. Det
anger ju en total utstrålning som man kan föreställa sig. Även om det
man mäter är baserat på vad man ser från mätpunkten.
Jag har ett svagt minne av att jag någon gång räknade ut att en can-
dela är vad som strålar i en riktning om källan är rundstrålande och ger
ifrån sig 18 mW av något lättsett ljus, typ grönt 555 nm eller så.
Det du talar om verkar ju snarare vara lux, alltså illuminans.
Sen finns ju lumen också, som är ljusmängd. En rundstrålande ljuskälla
som lyser med 1 cd mot Svante, har ett totalt ljusflöde om 4pi lumen då
det lyser med 1 lumen per steradian.
Och om denna steradian på något avstånd är 1 m^2 så blir den belyst
med 1 lux.
Ungefär så tror jag det är.
Vh, iö
Hmm, ja ok jag har egentligen aldrig använt enheten, men då borde man ju kunna nöja sig med watt då.
Svante skrev:Hade det funnits ett reelt behov av enheten så hade vi behövt en liknande inom akustiken, men det har vi inte fått någon.
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Okej, de slutsatser av IÖ´s forskning som du först påstår inte verkar stå någon direkt motsats till andra texter i ämnet och som han för logiska och sammanhängade resonemang om när det gäller hans specialområden är alltså för svåra att förklara för att inte kunna misstolkas? Har jag förstått dig rätt?
Nej.
/DQ-20
Svante skrev:single_malt skrev:...single_malt skrev:Om sanningen ska fram så är det väl IÖ´s egna berättelse om, och inte några egentliga resultat av hans forskning du (och alla andra) känner till? Om det är så så är det vad jag kallar auktoritetstro.
...
Jag har själv misslyckats med att finna någon slutsats överhuvudtaget av IÖ´s forskning utan just bara en berättelse, ett rykte. Bland annat i form av påståenden som det jag citerade från dig men som hittills alltid visat sig vara innehållslösa.
När man diskuterar sådant här så gör man klokt i att finna konkreta exempel. Vi vet att IÖ har publicerat sig främst i MoLt, och i den mån det du söker finns så kan man finna det där. Alltså bör man greppa några gamla MoLt, eller kanske snarare gå igenom lämpliga årgångar av MoLt om man ska få en bild av hans forskning.
Det måste vara bästa sättet att få veta vad som finns dokumenterat av hans forskning.
Men även om man gör det så är det svårt att veta om man har fått en heltäckande bild av den, det kan ju vara så att han har gjort sådant som inte har publicerats. Möjligen kan man isf ana något om sådan opublicerad forskning genom de berättelser som du refererar till.
I akademin så skulle inte en sådan "publication record" som IÖ har inte anses som särskilt imponerande, ingen av publikationerna är refereebedömd och mycket har kommit ut i muntliga presentationer och beskrivningar på forum. Men IÖ har valt den vägen och frånvaro av refereebedömda publikationer bevisar ju inte låg kvalitet på arbetena.
Du sitter lite här i situationen som "vetenskaparna" sitter i när de säger att det inte finns några skillnader mellan kablar. Det är ruskigt svårt att visa att det inte finns några skillnader. Det är däremot lättare att visa att det finns skillnader om de finns. På samma sätt vore det lättare om Ingvar hade velat visa kvaliteten på forskningen genom att publicera i refereebedömda tidskrifter, och den vägen väljer forskarna i akademin. Ingvar valde inte den vägen, kanske för att han inte tyckte det var intressant?
Lite som Komoroks bild som dök upp nyss, där jag ville lägga till rutan om hur man ska förhålla sig till sådant som ännu inte är visat.
LasseA skrev:DQ-20 skrev:Kanske du kan ta något exempel där du tycker att IÖ:s påstådda resultat och slutsatser strider mot traditionell forskning inom området?
/DQ-20Du använde själv utrycket påstådd om IÖs forskning tidigare i tråden, innan single_malt gjorde det.DQ-20 skrev:single_malt skrev:*Detta gäller alltså det IÖ skriver om kring hans påstådda forskning.
DQ-20
IngOehman skrev:Och inom akustiken finns i varje fall en lite liknande enhet, den för hörstyrka.
Den heter phon.
IngOehman skrev:Jag tycker inte att det är en så viktig fråga om det är en SI-enhet eller
inte, men om din invändning är att det är ett vägt mått så måste jag ju
påminna dig om att även flera andra ljusmåtten ju är vägda.
Vill du ta bort både lux och lumen också?
(Och kanske candela/m^2, som man kan ange för en lysande yta.)
Kort sagt - har du verkligen tänkt igenom detta?
IngOehman skrev:Jag har forskat av nyfikenhet, inte för att skaffa prestige eller få några
akademiska poäng.
Att kunna vara till nytta för andra genom att berätta om vad jag lärt mig
under de sisådär 11 år som jag ägnade en stor del av mitt liv till att för-
söka förstå så mycket som möjligt om ljudåtergivning, var inte något som
jag ens reflekterade över, innan jag mer eller mindre avslutade forskningen
på 80-talet.
single_malt skrev:Bensnake, den där frågan har IÖ väl svarat på ganska många gånger innan?!
bensnake skrev:single_malt skrev:Bensnake, den där frågan har IÖ väl svarat på ganska många gånger innan?!
Ok. Vill han inte ta det ytterligare en gång, är det bara att länka.
IngOehman skrev:
Jag har forskat av nyfikenhet, inte för att skaffa prestige eller få några
akademiska poäng.
Att kunna vara till nytta för andra genom att berätta om vad jag lärt mig
under de sisådär 11 år som jag ägnade en stor del av mitt liv till att för-
söka förstå så mycket som möjligt om ljudåtergivning, var inte något som
jag ens reflekterade över, innan jag mer eller mindre avslutade forskningen
på 80-talet.
Vh, iö
JM skrev:Dina studier kanske inte uppfyller vetenskapliga kriterier...
bensnake skrev:Hade du dessutom inte nöjt dig med en gymnasieingenjörsexamen utan läst vidare till civilingenjör (vilket du med din begåvning hade fixat på halva tiden det tar för mer normalbegåvade individer), hade du ju kunnat bedriva din forskning med statliga medel och på köpet fått den spridning av forskningen en avhandling eller publiceringar i "tunga" vetenskapliga tidskrifter ger.
DQ-20 skrev:Huga! Dubbel-huga!
DQ-20
Laila skrev:DQ-20 skrev:Huga! Dubbel-huga!
DQ-20
Oh, en trippel huga, inte illa, jag håller med å "kontrar" med
en kvadrupel dito . . . typ.
bensnake skrev:Laila skrev:DQ-20 skrev:Huga! Dubbel-huga!
DQ-20
Oh, en trippel huga, inte illa, jag håller med å "kontrar" med
en kvadrupel dito . . . typ.
Har svårt att förstå denna upphetsning.
JM skrev:
Ingvar du har något som många forskare saknar. Resultat.
Du säljer produkter. Det gör inte många forskare.
Att producera efterfrågade produkter är ett bra kvitto på att din verksamhet är lyckosam.
Dina studier kanske inte uppfyller vetenskapliga kriterier men uppenbarligen finns inte obetydliga korn av värde i dina studier.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster