Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Nonsens.
Det är ingasomhelst svårigheter att visa att nästan vem som helst kan
upplösa en klang- eller nivåskillnad om en halv dB med hjälp av elektro-
nik från den tiden.
-----------------------------------------------------------------------------------------JM skrev:IngOehman skrev:
Jag har forskat av nyfikenhet, inte för att skaffa prestige eller få några
akademiska poäng.
Att kunna vara till nytta för andra genom att berätta om vad jag lärt mig
under de sisådär 11 år som jag ägnade en stor del av mitt liv till att för-
söka förstå så mycket som möjligt om ljudåtergivning, var inte något som
jag ens reflekterade över, innan jag mer eller mindre avslutade forskningen
på 80-talet.
Vh, iö
Ingvar du har något som många forskare saknar. Resultat.
Du säljer produkter. Det gör inte många forskare.
Att producera efterfrågade produkter är ett bra kvitto på att din verksamhet är lyckosam.
Dina studier kanske inte uppfyller vetenskapliga kriterier men uppenbarligen finns inte obetydliga korn av värde i dina studier.
JM
Tack för de vänliga orden.
För protokollet vill jag bara lägga att mina studier mig veterligt och
undantagslöst uppfyller alla vetenskapliga kriterier, vilket är mer än
man kan säga om mycket av det som sker i den akademiska världen.
Jag tror problemet är att vetenskap missförstås så ofta i den akade-
miska världen och tros bygga på att följa vissa protokoll. Det handlar
om akademisk praxis, vilket är något annat än vetenskaplighet.
Men det sagt vill jag klargöra att det självklart i förekommande fall har
forskas vetenskapligt seriöst även inom den akademiska världen, men
det finns inget tvingande samband mellan dem.
Om man gör experiment och drar ovetenskapliga slutsatser från dem
så agerar man inte vetenskapligt, hur granskat och godkänt det är blir.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan tilläggas att denna kritik finns även inom den akademiska
världen, från många seriösa forskare, men det är inte ett problem som
skall underskattas trots att det uppmärksammas även inifrån.
Att många inom den akademiska världen är medvetna om problemet och
ständigt arbetar på att minska det, hedrar dem hur som helst.
Så min synpunkt är inte att den akademiska världen suger, snarare tvärt-
om! Bara att man gör sig själv en otjänst om man utgår utfrån att akade-
misk och vetenskaplig är synonymt. En annan otjänst man kan göra sig är
att tro på auktoriteter. Det man vill veta något om på riktigt bör man alltid
sätta sig in i så kan man göra en egen bedömning, istället för att sitta där
helt utanför och efterlysa att andra auktoriteter skall "godkänna" det som
någon har skrivit...
Det är bara att flytta tron från en person till en annan eller till flera. Tro inte
utan undra och undersök! Ingen kunskap är bättre än den som ni skaffat er
genom att studera ett fenomen med egen forskning.
Lyssna gärna på vad andra berättar, alla, men tro inte på något utan att det
finns skäl att göra det. Och misstro inte heller! Sådan tro är ju inte ett dugg
bättre. Håll saker öppna, det är mitt råd.
petersteindl skrev:Nej Ingvar, på 40-talet var det inte så. Du har helt fel. Det fanns ingen återgivningapparatur som hade snäva specar. Varken högtalare eller hörlurar eller förstärkare eller inspelningsutrustning. På 40-talet fanns knappt bandspelare eller permanentmagneter och det rådde världskrig. Ingen bra kombination för att hålla på och fjanta med 0,5 dB hit och dit. Att plocka vissa utvalda delar från dåtiden och kombinera med nutidens mätmetoder för att snäva till toleranser på museiföremål är ett helt orealistiskt scenario, säg anno 1943. Du är så totalt ute och cyklar att man nästan skäms över ditt resonerande.
Sen tycker jag att din tramsiga länk till en uthyrningsfirma av PA; PA HIRE IN & AROUND GLOUCESTERSHIRE är rent av löjeväckande eftersom du vill använda det som en slags försvar för dina påståenden.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:Ett kriterium är att försöken ska kunna upprepas av oberoende forskare, vilket kräver väldokumenterade material & metodbeskrivningar. Det är lättare att göra så i den akademiska världen eftersom där finns kolleger med resurser att göra det. Det blir också oftast lättare för alla andra, som inte har egna resurser att utföra försöken, att bedöma om resultaten är entydiga eller om de går isär.
Finns det något konkret eller något i Ingvars resultat som går i stick i stäv med den akademiska forskningen? Om inte det kan konkretiseras, är detta en icke-diskussion. Kan det månne vara en tvist om att forskningen påstår att en högtalare i ett stereosystem ska ha en exakt rak uppmätt tonkurva för att få den mest realistiska återgivningen, och att Ingvar säger att den ska vara något justerad för att kompensera för stereouppställningen?
single_malt skrev:Tyvärr är min erfarenhet att så fort man närmar sig de konkreta resultaten av IÖ´s forskning* blir det väldigt svårt att diskutera sakligt och konstruktivt.
MichaelG skrev:single_malt skrev:Tyvärr är min erfarenhet att så fort man närmar sig de konkreta resultaten av IÖ´s forskning* blir det väldigt svårt att diskutera sakligt och konstruktivt.
Nu har jag visserligen inte full koll på sådant här, men som jag förstår det så är det Ingvars högtalare och akustikarbeten som är de konkreta resultaten av hans forskning. Och både högtalare och akustik diskuteras ju såväl sakligt som konstruktivt här på forumet.
single_malt skrev:Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
Bill50x skrev:single_malt skrev:Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
Mjae. Man har väl rätt att redovisa vad man kommit fram till utan att för den delen undersökningen/forskningen ligger på godkänd akademisk nivå?
single_malt skrev:Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
PerStromgren skrev:single_malt skrev:Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
Att någon använder sin egen forskning i marknadsföring är väl mer regel än undantag. Det är väl när resulatten används som verktyg i debatter som det börjar bli möjligt att ifrågasätta det. Då är det väl enklast att be om mer substans.
single_malt skrev:*Inom hörselperception
single_malt skrev:Du såg kanske inte asterisken i det du citerade som hänvisade till "Inom hörselperception"? Resultat av forskning om hörselperception är kunskap om hur ljud uppfattas.
Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:
För protokollet vill jag bara lägga att mina studier mig veterligt och
undantagslöst uppfyller alla vetenskapliga kriterier, vilket är mer än
man kan säga om mycket av det som sker i den akademiska världen.
Att du gjort ditt bästa för att dina studier ska vara proffsiga tror jag få betvivlar, men är du medveten om att detta jämförande uttalande troligen kommer att generera frågor av typen "upp till bevis, presentera dina studier så får vi se"?
Svante skrev:IngOehman skrev:Om man gör experiment och drar ovetenskapliga slutsatser från dem så agerar man inte vetenskapligt, hur granskat och godkänt det är blir.
Inte om granskarna missar det ovetenskapliga, nej. Tanken är nog ändå att granskarna ska hitta just sådana missar, och de gör det också i väldigt stor utsträckning.
Motsatsen är publikationer som inte granskas, där kan författaren påstå vad som helst, vilket rimligen ökar risken för att slutsatserna inte är vetenskapliga.
Ungefär som blindtestning eliminerar en felrisk, men inte alla.
music4ever skrev:Tyvärr så finns problemet med bias hos de som skall granska.
MichaelG skrev:single_malt skrev:Du såg kanske inte asterisken i det du citerade som hänvisade till "Inom hörselperception"? Resultat av forskning om hörselperception är kunskap om hur ljud uppfattas.
Jag skulle inte heller något problem i att en forskare vill öka sin egen kunskap utan att vilja bevisa något. Så är ju inte fallet här utan "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare, sprids via föreläsningar och "demokvällar" och kommentarer i diskussioner.
Jodå, jag såg asterisken. Och vi kanske talar förbi varann, men jag betraktar nog Ingvars insatser som akustiker och högtalartillverkare som ett konkret resultat av bland annat hans utforskande om hörselperception.
MichaelG skrev: Och jag förstår inte heller varför han inte skulle använda detta som argument i marknadsföring m.m. Han har studerat vissa saker, dragit vissa slutsatser och använder sig av den kunskapen bland annat när han tillverkar högtalare, designar lyssningsrum och marknadsför desamma.
Men om forskarens avsikt inte var att bevisa något för någon, utan bara att öka sin egen kunskap, ser jag överhuvud taget inte problemet.
Eller kan man inte inte tänka så? (Och i så fall varför?)
single_malt skrev:Och jag svarade att "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare.
Bill50x skrev:single_malt skrev:Och jag svarade att "resultat av IÖ´s forskning om hörselperception" används som argument i marknadsföring av INO-högtalare.
Och som gammal och dum förstår jag fortfarande inte problemet. IÖ kan forska om vad som helst och använda resultatet hur han vill. Tex i marknadsföringen av sina högtalare.
Nu har ju IÖ ofta en väldigt hög svansföring när det gäller forskning, vetenskaplighet, vetenskapens tredje tes och allt det där. Är det detta du hänger upp dig på?
/ B
phloam skrev:Ska man informera om eget arbete så krävs det nog väldigt tydliga och diplomatiska formuleringar som klargör att det inte rör sig om annat än just det. T.ex. undvika dubbeltydiga ord som "forska".
Harryup skrev:Jag tycker att om nån säger så här är det så måste man kunna prestigelöst presentera vad man grundar det på, man kan inte begära att andra skall t.ex. hyra en orkester, konserthus och en mätingenjör och schaman eller vad som kan vara lämpligt för att kolla om det nån sagt stämmer.
Callisto skrev:Den där äggforskningen tycker jag verkar intressant![]()
Vad kom du fram till ?
Bill50x skrev:Callisto skrev:Den där äggforskningen tycker jag verkar intressant![]()
Vad kom du fram till ?
Studien tillkom enbart för att jag ville försäkra mig önskat resultat av kokningen. Dvs jag önskar äggets konsistens olika beroende på om jag ska äta det med sked i äggkopp eller skiva det på en kaviarsmörgås. Andra tillfällen som kan nämnas är hackade ägg i spenatsoppa eller halvrinniga som topping på en sallad.
Ett problem med att koka ägg är att om man lägger dem i kokande vatten så spricker de gärna. Så en del personer lägger i äggen från början och sedan tar man tiden från det att vattnet börjar koka.
Metoden har sina fördelar, bland annat spricker inte äggen lika lätt. Det är också det snabbaste sättet att få sina ägg kokta eftersom stelningsprocessen påbörjas långt innan vattnet kokar. Det sparar också energi eftersom när vattnet börjar koka så kan man stänga av spisen och låta äggen bli färdiga på eftervärmen. Nackdelen är dock att resultatet är beroende av en massa faktorer och tex koktiden inte går att applicera från en spis till en annan. Och eftervärmen är för kort och låg på tex en gasspis. Andra parametrar är tex storleken på kastrullen, mängden vatten, antal ägg osv, alla som påverkar hur fort vattnet kokar upp och hur snabb avklingningen av värmen är.
En annan metod, den som jag förordar, är man kokar upp vatten och lägger i äggen när det börjar koka. Men då måste man först ha stuckit hål på äggskalet med en nål, annars spricker de. Den totala tillagningstiden blir också längre. Men det viktiga är för mig att det är mycket lättare att tidsbestämma koktiden beroende på användningsområde. För fast vita men lös gula ca 6-7 minuter, krämig till fast gula 8-9 minuter och för fast gula ca 10 minuter. En annan fördel med metoden är att äggen blir lättare att skala. Med den förra metoden kan ibland skalen, eller rättare hinnan innanför skalet, fästa fast så hårt i ägget att 15-20 % av äggvitan följer med. Rent slöseri alltså.
Jag har medvetet valt att inte inkludera andra varianter i min studie, man kan ju tex laborera med vattentemperaturen för att få fast gula och rinnande äggvita. Men grunden för studien var enbart att säkerställa att äggen blir som jag vill ha dem
/ B
music4ever skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Om man gör experiment och drar ovetenskapliga slutsatser från dem så agerar man inte vetenskapligt, hur granskat och godkänt det är blir.
Inte om granskarna missar det ovetenskapliga, nej. Tanken är nog ändå att granskarna ska hitta just sådana missar, och de gör det också i väldigt stor utsträckning.
Motsatsen är publikationer som inte granskas, där kan författaren påstå vad som helst, vilket rimligen ökar risken för att slutsatserna inte är vetenskapliga.
Ungefär som blindtestning eliminerar en felrisk, men inte alla.
Tyvärr så finns problemet med bias hos de som skall granska. När "forskningen" visar de rätta resultaten så blir det genomsläppt oavsett nivån på vetenskaplighet. Nu är detta ett problem som kanske främst inte är så stor bland fysik och dyl, men inom vissa områden (säger inte vilka på grund av ev politisk innebörd) så produceras det åtskilliga rapporter/studier/avhandlingar med mera som har grova vetenskapliga brister.
Detta är något jag själv delvis sett under studier på universitet.
Användare som besöker denna kategori: doppler, Sunde, tordnilsson och 29 gäster