Är du beredd att ompröva ditt val av musikanläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du beredd att ompröva ditt val av musikanläggning?

1. Ja och jag kör idag med trisseförstärkare
29
55%
2. Nej och jag kör idag med trisseförstärkare
18
34%
3. Känner mig osäker och jag kör idag med trisseförstärkare
3
6%
4. Ja och jag kör idag med rörförstärkare
3
6%
6. Känner mig osäker och jag kör idag med rörförstärkare
0
Inga röster

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-23 00:09

MichaelG skrev:Jag är förmodligen litet dum i huvudet, men jag förstod inte frågan. Om frågan är om jag skulle välja den för mig bästa kombinationen av välljud/funktion/pris/underhållsfrihet/feelgood oavsett om tekniken stavas "rör" eller "transistor", så är tekniken självklart fullständigt ointressant för mig. Men varför är den inte det för alla? De som svarar "nej" eller är tveksamma - våffö gör di på dette viset?

Eller var det barar välljudet frågan gällde, men funktion, underhållsfrihet och feelgoodparametrarna fick man i så fall offra? I så fall kan jag förstå att vissa inte prioriterar välljudet högst. Och någonstans finns det i så fall en brytpunkt för mig där jag skulle offra välljudet om det blir för krångligt att upprätthålla detsamma.

Intressant och eftertänksamt svar. :)

Frågan gäller musikupplevelsen, eller behållningen av musiklyssning om man så vill. De praktiska "parametrarna" lämnade jag mycket omedvetet utanför. Hade faktiskt inte en tanke på att det skulle vara något "krabb" med t.ex. rörbyten eller dylikt. Detta är definitivt underordnat musikupplevelsen i min bok ehuru jag kan förstå att den oinsatte alternativt den med negativ erfarenhet därav, kan ha sina dubier...

Det vore intressant att få reda på om de Nej-/vet ej-svar som faktiskt givits har sitt ursprung i ovan beskrivna handhavande-issues eller om det ligger något annat bakom. Allmänt negativ inställning till endera förstärkartypen, t.ex.

Och det vore ju tragiskt. Om man är så låst i sitt tänk, alltså.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-23 00:26

IngOehman skrev:När det gäller trådfrågan så är den ju oerhört ledande och kan förenklas
till - om du utan besvär får byta anläggning till en som du själv tycker är
bättre, vill du göra det då?

Eller om man förenklar ännu mera - om du föredrar något, föredrar du
det då?

Jag är rädd att du helt, eller åtminstone delvis, förenklade bort kontexten.

Vad man själv anser "vara bättre" är icke alltid ekvivalent med att tycka att det ska vara kul att lyssna på musik, eller att erhålla upplevelser, av/med sin anläggning.

Andra kanske har andra mål och därmed lägger helt andra värderingar i värderingen "vara bättre".

Vi ser ju att ganska många i omröstningen faktiskt väljer bort möjligheten till "uppgradering", trots att denna skulle göra att det blev roligare att lyssna på musik i anläggningen.

Gällande mitt svar till Peter, tror jag att du misstolkade såväl hans som mitt inlägg.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-23 10:17

bensnake skrev:
IngOehman skrev:När det gäller trådfrågan så är den ju oerhört ledande och kan förenklas

det då?

Vad man själv anser "vara bättre" är icke alltid ekvivalent med att tycka att det ska vara kul att lyssna på musik, eller att erhålla upplevelser, av/med sin anläggning.

Andra kanske har andra mål och därmed lägger helt andra värderingar i värderingen "vara bättre".

Vi ser ju att ganska många i omröstningen faktiskt väljer bort möjligheten till "uppgradering", trots att denna skulle göra att det blev roligare att lyssna på musik i anläggningen.

Gällande mitt svar till Peter, tror jag att du misstolkade såväl hans som mitt inlägg.

Eftersom det bara stod "bättre" så förutsatte jag att det var bättre i enlighet med vad jag menar med bättre. Enkelt :-)

Sedan att "bättre" när det gäller musiklyssning avser bättre på att återge musik (d.v.s. så att lyssnaren - jag - kan ta till mig musiken och förstå dess innebörd, mening och avsikt - "bättre"), ja det är också självklart. Bättre i andra meningar är för mig inte intressant. Enkelt :-)

(m.a.o. jag tror att jag håller med I Ö)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-23 20:55

hcl skrev:
bensnake skrev:

det då?

Eftersom det bara stod "bättre" så förutsatte jag att det var bättre i enlighet med vad jag menar med bättre. Enkelt :-)

Sedan att "bättre" när det gäller musiklyssning avser bättre på att återge musik (d.v.s. så att lyssnaren - jag - kan ta till mig musiken och förstå dess innebörd, mening och avsikt - "bättre"), ja det är också självklart. Bättre i andra meningar är för mig inte intressant. Enkelt :-)

(m.a.o. jag tror att jag håller med I Ö)

Bättre musikupplevelse var det alltså fråga om. Kul att du ser på din anläggning på detta vis. Jag utgår från att du således svarade Ja i omröstningen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi