Decibelmätare som androidapp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Decibelmätare som androidapp

Inläggav Dartman » 2014-02-22 00:14

Var hittar jag det?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-22 00:43

Jag har två som visar 10 dB olika...

63 dB eller 73,8 dBA

...när min klassade mätare visar 68,2 dB med en 1 kHz-ton.

Den ena bottnar vid 80 dB, den andra vid över 95 dB.

...så det finns mycket junk därute.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-02-22 00:53

Tackar. Jag får testa lite.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 02:19

Svante skrev:Jag har två som visar 10 dB olika...

63 dB eller 73,8 dBA

Bra, då kan du prova några till och sedan tala om vilken/a som mäter samma eller nästan lika som din klassade mätare mäter med en 1 kHz-ton.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-22 09:12

petersteindl skrev:

63 dB eller 73,8 dBA

Bra, då kan du prova några till och sedan tala om vilken/a som mäter samma eller nästan lika som din klassade mätare mäter med en 1 kHz-ton.

Mvh
Peter

Alltså, nä.

Jag är övertygad om att båda apparna visar rätt på någon telefon, men inte på min. Jag är ungefär lika hjälpt av det som ni vore av att veta vilken som råkar stämma på min telefon.

Man kan möjligen få en ljudnivåmätarapp att funka på en standardiserad plattform, men androidtelefoner är inte det (verkar det som). Det finns kanske större förutsättningar på iPhonar, men någon sådan har jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-22 10:55

Jag har dB-mätare, en riktigt gammal JVC-grunka. Jag råkar också ha tillgång till Ipad, finns det något till den som kan vara intressant ändå, när det kommer till mätningar? Märklig meningsbyggnad... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-22 11:11

Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-22 11:23

robotno skrev:Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.

Inte noggranna, kanske, men de kanske kan ge reproducerbara resultat? Det kan också vara användbart!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-22 11:30

PerStromgren skrev:
robotno skrev:Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.

Inte noggranna, kanske, men de kanske kan ge reproducerbara resultat? Det kan också vara användbart!

Ja någon högre noggrannhet bör man nog inte hoppas på, men precision kanske det finns.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-22 12:18

En Tombstone för mobilen vore rätt kul, använda hörlursutgången till förstärkaren och mikingången med separat mik.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-22 13:24

PerStromgren skrev:

Alltså, inte ens det tror jag. Det ena av de två programmen jag har i mintelefon har en maxnivå runt 80 dB. Hur linjär den är därunder vete 17. Kanske är de reproducerbara på så sätt att man kan hitta tillbaka till SAMMA nivå. Man jag skulle inte använda dem ens till en nyfikenhetsmätning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 15:04

Svante skrev:
petersteindl skrev:

63 dB eller 73,8 dBA

Mvh
Peter

Alltså, nä.

Jag är övertygad om att båda apparna visar rätt på någon telefon, men inte på min. Jag är ungefär lika hjälpt av det som ni vore av att veta vilken som råkar stämma på min telefon.

Man kan möjligen få en ljudnivåmätarapp att funka på en standardiserad plattform, men androidtelefoner är inte det (verkar det som). Det finns kanske större förutsättningar på iPhonar, men någon sådan har jag inte.

Aha, är det så det funkar eller snarast inte funkar. Då blir det ju inte så lätt. Var och en måste alltså själv kalibrera app med sin egen telefon d v s välja den app med minst fel om det ens funkar då.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-22 15:54

En app är ju bara ett program. Detta kan rimligtvis inte veta något om den telefon det installeras i - och denna har väl stor betydelse?

Någon form av kalibrering/anpassning måste ske, om nu inte dB-mätarappen har tillgång till en databas med alla tillgängliga mobiltelefoner förstås....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 16:03

Bill50x skrev:En app är ju bara ett program. Detta kan rimligtvis inte veta något om den telefon det installeras i - och denna har väl stor betydelse?

Någon form av kalibrering/anpassning måste ske, om nu inte dB-mätarappen har tillgång till en databas med alla tillgängliga mobiltelefoner förstås....

/ B

Ja appen borde ju kunna ställas in för varje tillverkad mobiltelefon på marknaden som appen är tänkt att fungera med. Det borde också följa med ett kalibreringsprotokoll med garanterad specifikation på en noggrannhet på t.ex. +/- 0,05 dB, 10-22 000 Hz och mellan 0 dB och 130 dB, med t.ex. vidimering från Bruel&Kjaer. För 99 kronor vore en sådan app prisvärd, tycker jag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-22 16:28

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:En app är ju bara ett program. Detta kan rimligtvis inte veta något om den telefon det installeras i - och denna har väl stor betydelse?

/ B

Ja appen borde ju kunna ställas in för varje tillverkad mobiltelefon på marknaden som appen är tänkt att fungera med. Det borde också följa med ett kalibreringsprotokoll med garanterad specifikation på en noggrannhet på t.ex. +/- 0,05 dB, 10-22 000 Hz och mellan 0 dB och 130 dB, med t.ex. vidimering från Bruel&Kjaer. För 99 kronor vore en sådan app prisvärd, tycker jag.

Mvh
Peter

Ja det finns en övertro idag på att man kan fixa allt med mjukvara verkar det som ;) .

Att mikrofonen och dess förstärkare har en maxnivå är ett problem, finns det kanske en kompressor där i signalkedjan, hur är det med brusnivån? Vet man att det är en rundtagande mikrofon? Och vad händer när den sitter monterad i en platta (=telefonen).

Och även om man visste allt detta om en telefonmodell, hur är det med tillverkningstoleranser? Det kan skilja ganska mycket på en mikrofons tonkurva om den har monterats lite slarvigt.

Läser man standarder för ljudnivåmätare (=jättetråkigt) så inser man att det är ganska mycket som måste vara rätt för att det ska bli bra. En ganska stor del av det måste vara rätt om det ska bli anständigt.

Slutsats: mobiltelefoner är oanständiga.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-22 20:43

PerStromgren skrev:

Jo, förvisso.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-22 20:46

Svante skrev:Slutsats: mobiltelefoner är oanständiga.

Bland det bästa och mest sanna jag läst på detta forum någonsin. :D

1947

Inläggav 1947 » 2014-02-22 21:30

Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-23 10:15

1947 skrev:Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.

Visar den rätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-23 10:55

Svante skrev:
1947 skrev:Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.

Visar den rätt?

Ibland behöver det inte vara rätt. Man kanske bara vill veta skillnaden mellan ditten och datten. Visar appen en 5 dB ökning så ligger den kanske i intervallet 4,5 - 5,5 och den upplösningen är kanske OK. Det hela beror ju givetvis på vad man mäter och vilka krav man har.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

1947

Inläggav 1947 » 2014-02-23 11:32

Det är en 1/24 oktav analysator där man tex kan frysa avläst spektrum, ta ett foto av bilden i telefonen och jämföra med andra mätningar. Rätt lär den knappast visa men repeterar man mätningen så är det lika. Att se förändringar man gör duger den säkert till för en glad amatör.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-23 11:33

Nu blir ju mätningar inte direkt jämförbara om inte samma sak mäts. Om mätningen inte följer en gemensam standard visar det ju inget av större värde. Om vi nu tänker oss de vedertagna begreppen medelvärde (RMS) och toppnivå, så som de visas i bl.a. MasVis-analyser, det visar knappast någon app. Medelvärdet står i regel i god relation till upplevd ljudnivå. Toppvärdet kan ge information om t.ex. effektbehov och fonogrammets crestfaktor.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-02-23 13:49

robotno skrev:
Svante skrev:Slutsats: mobiltelefoner är oanständiga.

Bland det bästa och mest sanna jag läst på detta forum någonsin. :D

Kunde inte hålla med mindre

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-23 16:44

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Visar den rätt?

Ibland behöver det inte vara rätt. Man kanske bara vill veta skillnaden mellan ditten och datten. Visar appen en 5 dB ökning så ligger den kanske i intervallet 4,5 - 5,5 och den upplösningen är kanske OK. Det hela beror ju givetvis på vad man mäter och vilka krav man har.

/ B

Ja och kanske passerar man appens maxnivå och ökningen är 20 dB. Alltså, för att veta om det är ok så måste man veta hur appen beter sig på just den telefonen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-23 16:47

1947 skrev:Det är en 1/24 oktav analysator där man tex kan frysa avläst spektrum, ta ett foto av bilden i telefonen och jämföra med andra mätningar. Rätt lär den knappast visa men repeterar man mätningen så är det lika. Att se förändringar man gör duger den säkert till för en glad amatör.

Ok, vad händer om du mäter spektrum och ljudnivån ändras? Vad händer om ljudet blir starkare än "mikrofonens maxnivå"? Visas det att det är överbelastat?

1947

Inläggav 1947 » 2014-02-23 18:13

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-23 21:38

Problemet är ju fortfarande att ingen mobil klarar tillräckligt hög ljudvolym för att kunna ersätta en riktig DB mätare (140 dB minst vill man väl att den ska palla iaf) och dessutom komprimerar väl mobilmikrofonen ljudet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-24 12:12

Frågan är vad man vill mäta och vad man vill göra med resultatet? Några 140 dB är nog inte vad de flesta vill mäta, åtminstone inte om man själv vill vara närvarande. Att appar eller enklare mätare kan visa något är en sak men det ska väl ändå vara mera än en kul grej/leksak? På forum som detta oroar sig folk för vad Windows-mixern kan ställa till med men när ljudets ska igenom en telefon verkar allt vara okej... En titt på vilka data mikrofonkapseln i telefonen har ger toleranser som ligger långt utanför det som vi vill mäta. Går man sedan vidare i signalkedjan genom telefonen finns där antagligen en väldig påverkan från allehanda "ljudförbättrande" funktioner. Antar att det finns limiterande och komprimerande algoaritmer etc. som inte passar alls för ett analyserande instrument.

Själv har jag ibland en önskan att relatera ljudnivån från olika lyssningar, på olika anläggningar och i olika rum. Jag brukar därför sammanställa några musikstycken på en CD-R, lagda på samma medelnivå, så man kan lyssna utan att justera ljudnivån hela tiden. Jag brukar också lägga in ett spår med rosa brus i oktaven 250-500 Hz (-20 dBFS RMS). Det kan användas tillsammans med en enkel ljudnivåmätare ställd på kurva C och långsam visning. De gånger jag har jämfört, har visat på en spridning mellan 81-89 dBC för brusspåret på lyssningsplats för olika anläggningar/rum/tidpunkter på dygnet. Ibland har jag kört brusspåret först och justerat till 85 dBC. Beroende på anläggning kan det bli subjektivt för högt eller för lågt. Delvis bereonde på ens egna tillstånd men även tonal balans/distorsionsförekomst hos systemet. Ett lite ljusare klingande system skruvar man inte upp volymen på och tvärtom.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-24 12:23

140 dB är inte så jättehögt i en bil tex vid låga frekvenser, även om den ljudnivån vid högre frekvenser ger hörselskador direkt

Nästa

Återgå till Generellt om hifi