Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag har två som visar 10 dB olika...
63 dB eller 73,8 dBA
...när min klassade mätare visar 68,2 dB med en 1 kHz-ton.
Den ena bottnar vid 80 dB, den andra vid över 95 dB.
...så det finns mycket junk därute.
petersteindl skrev:Svante skrev:Jag har två som visar 10 dB olika...
63 dB eller 73,8 dBA
Bra, då kan du prova några till och sedan tala om vilken/a som mäter samma eller nästan lika som din klassade mätare mäter med en 1 kHz-ton.
Mvh
Peter
robotno skrev:Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.
PerStromgren skrev:robotno skrev:Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.
Inte noggranna, kanske, men de kanske kan ge reproducerbara resultat? Det kan också vara användbart!
PerStromgren skrev:robotno skrev:Hoppas inte någon här förväntar sig några pålitliga resultat från en telefonapp.
Inte noggranna, kanske, men de kanske kan ge reproducerbara resultat? Det kan också vara användbart!
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Jag har två som visar 10 dB olika...
63 dB eller 73,8 dBA
Bra, då kan du prova några till och sedan tala om vilken/a som mäter samma eller nästan lika som din klassade mätare mäter med en 1 kHz-ton.
Mvh
Peter
Alltså, nä.
Jag är övertygad om att båda apparna visar rätt på någon telefon, men inte på min. Jag är ungefär lika hjälpt av det som ni vore av att veta vilken som råkar stämma på min telefon.
Man kan möjligen få en ljudnivåmätarapp att funka på en standardiserad plattform, men androidtelefoner är inte det (verkar det som). Det finns kanske större förutsättningar på iPhonar, men någon sådan har jag inte.
Bill50x skrev:En app är ju bara ett program. Detta kan rimligtvis inte veta något om den telefon det installeras i - och denna har väl stor betydelse?
Någon form av kalibrering/anpassning måste ske, om nu inte dB-mätarappen har tillgång till en databas med alla tillgängliga mobiltelefoner förstås....
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:En app är ju bara ett program. Detta kan rimligtvis inte veta något om den telefon det installeras i - och denna har väl stor betydelse?
Någon form av kalibrering/anpassning måste ske, om nu inte dB-mätarappen har tillgång till en databas med alla tillgängliga mobiltelefoner förstås....
/ B
Ja appen borde ju kunna ställas in för varje tillverkad mobiltelefon på marknaden som appen är tänkt att fungera med. Det borde också följa med ett kalibreringsprotokoll med garanterad specifikation på en noggrannhet på t.ex. +/- 0,05 dB, 10-22 000 Hz och mellan 0 dB och 130 dB, med t.ex. vidimering från Bruel&Kjaer. För 99 kronor vore en sådan app prisvärd, tycker jag.
Mvh
Peter
1947 skrev:Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.
Svante skrev:1947 skrev:Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.
Visar den rätt?
Bill50x skrev:Svante skrev:1947 skrev:Jag har en app till min iphone som heter RTA audio. Det finns en gratisversion men den som man betalar ett par tior för har betydligt bättre upplösning. Trevlig tycker jag.
Visar den rätt?
Ibland behöver det inte vara rätt. Man kanske bara vill veta skillnaden mellan ditten och datten. Visar appen en 5 dB ökning så ligger den kanske i intervallet 4,5 - 5,5 och den upplösningen är kanske OK. Det hela beror ju givetvis på vad man mäter och vilka krav man har.
/ B
1947 skrev:Det är en 1/24 oktav analysator där man tex kan frysa avläst spektrum, ta ett foto av bilden i telefonen och jämföra med andra mätningar. Rätt lär den knappast visa men repeterar man mätningen så är det lika. Att se förändringar man gör duger den säkert till för en glad amatör.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], entt och 12 gäster