Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev: Har också märkt att det vanligtvis blir renare ljud om man kopplar till diskantterminalerna först.
Maccis skrev:Objektivisten skrev: Har också märkt att det vanligtvis blir renare ljud om man kopplar till diskantterminalerna först.
Bevis på det!
Jag tycker precis tvärtom, så jag kopplar mina på basen först och sedan korta sladdar till diskantterminalerna.
Objektivisten skrev:När man kör singelwire på högtalare med dubbla eller fler uppsättning terminaler tycker jag ljudet blir mer homogent om man skippar mässingsblecken mellan terminalerna och ersätter med korta stumpar av samma kabel. Mässing låter skit. Har också märkt att det vanligtvis blir renare ljud om man kopplar till diskantterminalerna först.
Morello skrev:Objektivisten skrev:När man kör singelwire på högtalare med dubbla eller fler uppsättning terminaler tycker jag ljudet blir mer homogent om man skippar mässingsblecken mellan terminalerna och ersätter med korta stumpar av samma kabel. Mässing låter skit. Har också märkt att det vanligtvis blir renare ljud om man kopplar till diskantterminalerna först.
Jazzå, det tycker du.
petersteindl skrev:Obbie, kör du fortfarande guldplätterat på kontakterna?
Objektivisten skrev:När man kör singelwire på högtalare med dubbla eller fler uppsättning terminaler tycker jag ljudet blir mer homogent om man skippar mässingsblecken mellan terminalerna och ersätter med korta stumpar av samma kabel. Mässing låter skit. Har också märkt att det vanligtvis blir renare ljud om man kopplar till diskantterminalerna först.
Objektivisten skrev:Om man kör med en parledare figure-8 kan man ju inte bara dela kabeln så där, då ändrar man ju kapacitans- och induktansvärden. Vilka skulle fördelarna vara att korskoppla?
Laila skrev:Objektivisten skrev:Om man kör med en parledare figure-8 kan man ju inte bara dela kabeln så där, då ändrar man ju kapacitans- och induktansvärden. Vilka skulle fördelarna vara att korskoppla?
Måste ju vara att värdena s.a.s. "tar ut varandra"* . . . typ.
*Rätta mig gärna om jag har fel . . .
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Obbie, kör du fortfarande guldplätterat på kontakterna?
Nej, jag använder inga kontakter.
petersteindl skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Obbie, kör du fortfarande guldplätterat på kontakterna?
Möjligtvis inte på kabeln, men det sitter väl kontakter på högtalarna och du har väl kontakter på förstärkare och cd eller mellan andra apparater. Har du provat att byta ut alla guldplätterade kontakter mot t.ex. silverplätterat eller förtennda kontakter?
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Obbie, kör du fortfarande guldplätterat på kontakterna?
Möjligtvis inte på kabeln, men det sitter väl kontakter på högtalarna och du har väl kontakter på förstärkare och cd eller mellan andra apparater. Har du provat att byta ut alla guldplätterade kontakter mot t.ex. silverplätterat eller förtennda kontakter?
Självklart.
robotno skrev:Personligen tycker jag att rostiga stålkontaktdon låter bäst.
petersteindl skrev:robotno skrev:Personligen tycker jag att rostiga stålkontaktdon låter bäst.
Aha, intressant! Blir det renare ljud eller vad är det som du tycker blir bättre? Blir det upplevd högre dynamik och bättre bas?![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Har du provat kontakter som har minimalt med ledande metall?
T.ex. att använda single strand eller litz wire som är ansluten till kontakt som inte har stor godstjocklek på kontakter och jord och där kontaktövergångarna är silver eller försilvrad koppar eller förtennd, men absolut inte guldplätterat.

sprudel skrev:Absolut rätt!
QLN Signature skulle behandlas så. Många lyssningstimmar nere på radiolagret med Tomas gav belägg för detta.
I kombination med långa platta kablar blev det en förnämlig upplevelse.
Körde samma koncept hemma tills jag skaffade split-field varianten där mitt första möte med RG62 ägde rum. Tomas hade lyssnat sig fram till att det var bästa interconnect. Har inte brytt mig om något annat sedan dess, det mesta annorlunda har lett till försämring.
Varför det blev bättre med diskanten först är upplagt för förklaringsmekanismer som skulle kunna starta ett världskrig på Faktiskt!
Skiter i vilket, bättre är det. Sitter hellre under min ek och lyssnar på musiken som blommar ut.
En go fredag önskar jag alla!![]()
( champagne genomgående om ni undrar):-)
Laila skrev:sprudel skrev:Absolut rätt!
QLN Signature skulle behandlas så. Många lyssningstimmar nere på radiolagret med Tomas gav belägg för detta.
Körde samma koncept hemma tills jag skaffade split-field varianten där mitt första möte med RG62 ägde rum. Tomas hade lyssnat sig fram till att det var bästa interconnect. Har inte brytt mig om något annat sedan dess, det mesta annorlunda har lett till försämring.
Varför det blev bättre med diskanten först är upplagt för förklaringsmekanismer som skulle kunna starta ett världskrig på Faktiskt!
Skiter i vilket, bättre är det. Sitter hellre under min ek och lyssnar på musiken som blommar ut.
Kan du särskilja RG-62(med hyggligt termerade kontakter av god kvalitet) från t.ex. denna* så
lovar jag att bjuda på en bira nästa gång som jag är i Gbt . . . typ.
*I blindtest naturligtvis.Obs gäller inte som kablage mellan skivspelare o RIAA.
Laila skrev:sprudel skrev:Absolut rätt!
Kan du särskilja RG-62(med hyggligt termerade kontakter av god kvalitet) från t.ex. denna* så
lovar jag att bjuda på en bira nästa gång som jag är i Gbt . . . typ.
*I blindtest naturligtvis.Obs gäller inte som kablage mellan skivspelare o RIAA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster