Funderingar kring platsbyggd bokhylla.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Peruse

Funderingar kring platsbyggd bokhylla.

Inläggav Peruse » 2014-03-02 08:18

Hejsan allihopa. Vet ej om denna hamnar i rätt del av forumet, om så inte är fallet, får en mod gärna flytta den till rätt forumsavdelning.

Håller på och renoverar hemma i lägenheten, och har funderingar på fixa en platsbyggd bokhylla på ena kortväggen.

Anledningen till att jag vill bygga en bokhylla är för att jag någon gång läst/fått för mig, att bokhyllor ska vara utmärkta som diffusor, och eftersom jag bor i en lägenhet med betongväggar/tak/golv tror jag en bokhylla kommer bli väldigt fördelaktigt för mitt välljud.

Frågan jag har är, om det finns nån tumregel på hur djup bokhyllan bör vara, eller är det en marginell skillnad om den är 25cm djup eller 40cm djup, så länge man inte fyller ut den så pass att ljudet får minimalt med vinklar/ytor att brytas upp (diffuseras) mot?

Har någon några tips på hur bokhyllan eventuellt bör utformas, storlek på hyllplan, vad jag bör tänka på, byggnadsmaterial osv? Alla tips emottages tacksamt!

Hoppas ni kan få ut nåt vettigt ur denna post, är inte helt klar i huvudet, har jobbat 12h natt och är inte riktigt med just nu känner jag :)

Ha en trevlig Söndag!

Mvh
Peruse

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2014-03-02 08:41

Kan inte ge svar på dina frågor men här är en annan som också byggt egna bokhyllor:
http://www.minhembio.com/Molle%20M/184378/

Hade man inte haft musik rummet i vardagsrummet så hade jag efterapat hela bygget. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-02 09:27

Bygg bokhyllan efter behovet av lagring av böcker och annat, så duger den säkert som diffusor!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-02 11:10

Jag bygger mina hyllor efter vad som ska in där. Blir ofta 255-260 djupa för tidskriftssamlare/böcker. För vinyler kan 330 mm vara passande.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-02 12:29

Själv har jag en bokhylla med 39 cm djup. Den är fylld med 8 cm absorbenter. Absorbenterna kan stå lite ut från baksidan. Absorbenten är en absorbent med vit beläggning som är lite rustikare än de vanliga. Sådana som rekommenderas till gymnastikhallar. Bakom vinylskivorna har jag 4 cm absorbenter. Det är ju det som får plats.

Förvarar både böcker, cd-skivor och vinyl i bokhyllan.

Mina bokhyllor fungarar både som absorbent och som diffusor.
Betong leder ju till att det kan bli lite för mycket energi i basområdet. Böckerna/skivorna skall inte vara tätt packade utan det skall finnas en möjlighet för vågen att komma in mellan böckerna. Då dämpas basen bäst. Vinylskivorna dämpar troligtvis bäst. 33 x 33 cm är mätbart hos mig. Kommer inte ihåg hur mycket nu.

Det är också bra om böckerna inte är perfekt i linje efter framkanten. De blir då bättre på diffusion av de höga tonerna.

Det är nog bra med ett inte helt slätt material bakom lyssningspositionen.
Var för några år sedan en vänlig tillskyndare av ett projekt i Mölndal. Först i Sverige att systematiskt fundera och göra åtgärder för att få en bra ljudmiljö i pedagogiska miljöer. Lämnade dock Mölndal för att arbeta i Göteborg. Den vetenskapliga utvärderingen kom 2011.

I rapporten finns det mätningar och jämförelser av olika material på del av vägg i lekhallar. Bäst visade sig det att ha träpanel längst ner som sparkskydd. Den verkar diffusera med en positiv effekt. Det är väl också så att IÖ inspirerade lyssningsrum har träpanel i taket.

Men här är den vetenskapliga utvärderingen.

http://www.medicine.gu.se/digitalAssets ... utvers.pdf

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2014-03-02 12:41

Själv byggde 12 cm djupa pocketbokbokhyllor med en liten helmholz resonator längst ner och filt bakom bokraden.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-02 12:46

Verkar ju bra! Lever själv i en öppen planlösning. Två Helmholzar har jag ovanför köksskåpen.

Användarvisningsbild
Peruse

Inläggav Peruse » 2014-03-03 23:12

Tackar så mycket för all input!

Ha en trevlig kväll.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-03-03 23:23

Här börjar min bokhylleresa: