Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Absolut, bara ett fel att tolka den som ett bevis på att 24/192 filer inte kan av någon annan anledningen än teoretiskt matematiskt ge en bättre ljudåtergivning.
Den egna dac'en hantering praktiskt av musksignaler med olika samplingar kan ju skilja mellan olika samplingar eller musiksignalen kanske inte är identisk utan att 24/192 musiken kanske är av t.ex. högre dynamik.
Så det är lite för lätt att säga att 24/192 inte ger någon skillnad alls för återgivning hemma. Valfriheten att finna bra utgåvor ökar definitivt.
Däremot kanske det inte ger någon skillnad om allt skulle vara optimerat för 16/44 men eftersom man bara kan välja det som är tillgängligt så är inte 16/44 inspelningen optimal så ser jag en poäng med att någon annan kanske släpper en optimal 24/192 på t.ex. hdtracks.com.
mvh/Harryup
shifts skrev:Poängen med den där videon är inte att förklara vad som låter bäst, utan att på ett pedagogiskt sätt rätta en hel del missupfattningar som fortfarande florerar.
sebatlh skrev:Harryup, poängen är bara att de inspelningarna gör sig lika bra på en CD som på en DVD-audio eller annat mer högupplöst format.
Du pratar om en annan grejj och det är väl ingen som säger emot dig att olika utgåvor kan vara olika bra av diverse anledningar.
En utgåva man har på kassettband kan ju vara bättre än en CD-utgåva. Men det gör inte kassettband till ett bra format.
På liknande sätt men av andra anledningar är inte 192/24 ett bra format för distribution av musik till konsumenter även om det i specifika fall är så att 192/24-utgåvan är bäst.
Vid inspelning finns det däremot definitivt en poäng att använda sig av högre sample-rate samt översampling (eller vad det heter) vid återskapande av signalen. Men det är också en annan femma
IngOehman skrev:Det kan finnas poänger med det även på mediet själv, det går att
argumentera både för högre samplingsfrekvens och större bitdjup,
på psykoakustiska och ljudkvalitetskopplade grunder.
Men - värdet med mer än 16/44,1 finns bara i extrema fall.
Och problemet sett ur folkbildningsperspektiv är att folk tror att CD-
systemet är mycket sämre än det är. Då är det förstås attraktivt att
påstå att CD-systemet är felfritt, alltså som svidande kommentar till
påståenden om att det är för dåligt, men hur attraktiva sådana svart-
vita svar än är så är det inte riktigt att så är fallet.
Det går att visa att det inte duger, alltså i betydelsen att fullständig
hör-transparens = duga.
Vh, iö
sebatlh skrev:Ja, men det är en dålig definition på vad som duger. Tycker jag.
Som bekant:
A1) CD-systemet kan återge toner perfekt till strax över 20kHz.
A2) Människans hörsel tar slut ungefär vid 20kHz.
B1) CD systemet har ett brusgolv på ja vad det nu än är lägre än vad man kanske tror
B2) Brusgolvet i ett normalt hus är högre än det hos CD-systemet vid även rätt starka lyssningsnivåer.
Alltså, det duger.
Det är så lätt att snöa in sig på teoretiska brister samtidigt som man totalt ignorerar andra mycket mycket större brister. Jag tror det i varje fall till viss del beror på en bristande förståelse så fantasin får därmed härja lite för fritt.
Men å andra sidan, hela den här branschen handlar ju om att blåsa upp småsaker bortom rimliga proportioner så…
Harryup skrev:Ja, och jag förstår det. Vad är poängen att hävda att det inte behövs om man inte har koppling till vad som går att köpa som jag ser det.
Apparater som CD-spelare och nätverksspelare måste ju matas med något när de används och det är mjukvarans format som betyder något för kravet som jag ser det.
Jag blir inte så mycket nöjdare av att veta med säkerhet att det inte behövs om nu t.ex. Reference Recordings SACD med Brothers in Arms faktiskt har lägre dist och 8 dB mera dynamik är originalutgåvan på CD. Allt enligt test i en tysk HiFi-tidning som jag läste och kunde konstatera att den kändes mycket roligare att lyssna på.
Ser man till helheten så för min del behöver man kunna spela av de format som bra utgåvor ges ut på.
Man kan ju faktiskt hårddra det till att digitalt inte ens behövs då många analoga vinyler låter bättre än utgivna cd-skivor. Fast det är inte så jag tycker, jag ser det som att oavsett format som används för att publicera musik på så vill man väl kunna spela av det så bra det går.
Formaten finns, marknaden finns, vad vill ni skall hända? Att man slutar ge ut highrez-filer? I början fanns det många vanliga CD-format som var uppsamplat till 24/192 och det är ju ett lurendrejeri, men nu så är det som det verkar ytterst sällsynt att man råkar sälja sådant.
Däremot så är ju highrez kanske enda sättet att krama ur lite mer kulor ur redan gjorda inspelningar som t.ex. jag gjorde då jag köpte Brothers in arms trots att jag redan har den. Och en hel del roligare känsla var det att spela den så jag blev nöjd.
mvh/Harryup
PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
sebatlh skrev:PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
Ja eller ickekommersiella för den delen.
Hur många anläggningar här på faktiskt skulle kunna avslöja bristerna? Komoroks?
Harryup skrev:Om man ser tekniskt så kan det vara tveksamt om någon klarar det med nån större säkerhet.
Om man väljer utifrån tillgängligt material så tror jag alla klarar det.
Och det är just min poäng.
mvh/Harryup
shifts skrev:sebatlh skrev:PerStromgren skrev:Finns det några kommersiellt tillgängliga fonogram som visar på CD-systemets tillkortakommanden?
Ja eller ickekommersiella för den delen.
Hur många anläggningar här på faktiskt skulle kunna avslöja bristerna? Komoroks?
Känns som jag frågat Per just denna fråga innan, men först en kontrollfråga: "fonogram" här syftar alltså till alla andra fonogram än CD? Det måste vara så, annars låter det som en tankevurpa.
Enklast är väl att hitta en vinylskiva med information ovanför 22 kHz? Eller nya format med information ovanför 22 kHz? Så, klart.
sebatlh skrev:IngOeman:
Jadu, spela 140dB och ha ett brusgolv hemma lägre än 30dB.
sebatlh skrev:Inga små krav det. Dessutom farligt starkt för hörseln, infrabas exkluderad.
sebatlh skrev:Och om vi ändå pratar så extrema inspelningar så finns det ju andra format än CD.
Så det är en ickefråga.
sebatlh skrev:I alla andra fall är det slöseri på lagringsutrymme.
sebatlh skrev:PS
Alltså, jag förstår vad du menar. I någon mening finns det utrymme för ett "HD"-format utöver CD-formatet. Samtidigt är det kanske mer sannolikt att drabbas av CD-systemets begränsningar om man kollar på film (basmuller). Som tur är så tillåter DVD-formatet både högre samplingrate och högre bitdjup.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster