Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Harryup skrev:Mina öron och rummet "klipper" innan min anläggning.
Hehe. Du har lite högre känslighet än den normaltrögdrivne standardhifihögtalaren 6,5" bas + 1" diskant, eller hur?
Callisto skrev:Om man är i behov av soft clipping anser jag att man bör skaffa sig kraftigare doningar.
Bill50x skrev:Callisto skrev:Om man är i behov av soft clipping anser jag att man bör skaffa sig kraftigare doningar.
Man är inte i "behova av" soft-clipping. Det är en försäkringsåtgärd så man slipper dammsuga upp bitar av diskantelementkoner i hela vardagsrummet....
/ B
Callisto skrev:Om man är i behov av soft clipping anser jag att man bör skaffa sig kraftigare doningar
xeizo skrev:Om man inte kan höra när det klipper själv kan man näppeligen kalla sig audiofil
Johan_Lindroos skrev:xeizo skrev:Om man inte kan höra när det klipper själv kan man näppeligen kalla sig audiofil
Om du visste hur många s.k. audiofiler som spelar musik via sina klippande förstärkare, så skulle du nästan bli lite ledsen!
Min erfarenhet är att ofta tror folk att det är högtalarna som inte riktigt klarar ineffekten, men det är istället oftare som förstärkaren klipper. Jag tänker på det typiskt klingande "lite hårda" ljudet som uppträder i transienterna vid lite kraftigare pådrag. Men visst, högtalare börjar förstås ocksp komprimera, men mer i en "glidande" försämrande skala som funktion av ineffekt. Med anledning av detta tycker jag att det alltid är trevligt att ha minst 300 watt för att i 99,99% av normal användning garanterat slippa klippning. Med 50 watt (jag har några såna steg också), tycker jag att det klipper vid alldeles för svag ljudnivå med dynamisk musik. Och ändå har jag högtalare som har ovanligt hög verkningsgrad, samt ett förhållandevis kort lyssningsavstånd i väldämpat rum.
Mer effekt till folket!
Användare som besöker denna kategori: sammel och 19 gäster