Oskars Motettkör "Cantate Domino"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Inläggav momus » 2014-03-22 13:03

Jag var ute på nätet häromdagen för att beställa lite Bruckner (nionde symfonin) och stötte av en slump på lite häpnadsväckande information. I en text, som berättade om inspelningen av den nu legendariska skivan Cantate Dominum med Oscars Mottetkör, så stod det att Bertil Alving var missnöjd med den första inspelningen.
Så han gjorde en till.
Utan kör och orkester!
Såvitt jag tolkade texten så riggades det upp högtalare i kyrkan och så spelades alltihop in igen.
Jag har försökt hitta citatet en gång till men lyckas inte just nu. Är det här helt fel, har jag fått det här om bakfoten? Är det någon som vet någonting om det här?

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2014-03-25 03:38

Men jösses, efter lite letande på nätet hittade jag den helt tokiga infon om Cantate Domino som du beskrev, tack för tipset! När jag hos Svalander Audio AB klickade på länken "Till Cantate Domino på 200g LP" så innehöll texten följande helt osannolika rappakalja:

"Cantate Domino spelades in i Oscarskyrkan i Stockholm den 23-25 april 1976. Torsten Nilsson leder Oscars Motettkör, Alf Linder är organist och Marianne Mellnäs solist.

Inspelningsteknikern Bertil Alving var inte nöjd med resultatet från inspelningen och han ville göra om inspelningen, men eftersom det inte var möjligt så tog han till sin kreativitet. Han bokade kyrkan igen den 29 aprill, den här gången var han ensam med sin inspelningsutrustning, högtalare och band från några dagar tidigare. Han placerade ut sina högtalare och finjusterade hela inspelningen på plats, tills han fick till det ljud och den dynamik som gjort Cantate Domino till en av de mest älskade och mest spelade inspelningar i audiofilsammanhang världen runt.

Under den andra sessionen i kyrkan hade Alving gjort allt vad han kunnat för att stänga ut ljud och buller från kyrkans utsida men trots detta hör man på en bra anläggning bla hur bussen startar och stannar vid busshållplatsen utanför kyrkan."


Nu ger jag er den information som stämmer överens med verkligheten:

Inspelningen gjordes 23-25 januari 1976 (inte 23-25 april). Dirigenten var inte riktigt nöjd med det musikaliska resultatet av 2 eller möjligen 3 av låtarna (det var alltså inte ljudbilden det handlade om utan den musikaliska tolkningen och precisionen i musikernas framförande). Därför gjorde vi en nyinspelning av dessa låtar den 29 april 1976, men att jag skulle ha tagit med band från tidigare inspelningar och placerat ut högtalare för att "finjustera" hela inspelningen, alltså genom att spela upp den tidigare inspelningen i kyrkan via högtalare (utan kör och orkester) och sedan spela in detta via mikrofoner tills jag blev nöjd är ett påstående som är så vanvettigt att jag kan inte tro mina ögon när jag läser det...

Förstår inte varifrån denna sanslösa skröna har kommit ifrån! Det som hände den 29 april var att vi gjorde en helt normal nyinspelning av 2 eller möjligen 3 låtar och ingenting annat! Jag minns att en av dessa låtar var "Stille Nacht" och det kändes inte helt lätt att få till en julkänsla när försommaren just hade börjat!...

I morgon ska jag kontakta Josef Svalander, som är en hyvens kille, och ta upp den här misinformationen. Det var en ruggig upplevelse att ta del av en så heltokig beskrivning.

För övrigt, det slår mig att jag redan för flera år sedan, efter påstötningar från faktisktmedlemmar, lovat att ge lite insider information om Cantate Domino. Nu ska jag äntligen försöka att leverera lite sådant inom en nära framtid, hedersord!

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Inläggav momus » 2014-03-26 11:14

Tack!

Misstänkte att det var nåt heltokigt på gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-03-26 14:19

Tack Bertil för saklig och korrekt info.

Men vem har hittat på sagorna? :?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-03-26 16:24

petersteindl skrev:Tack Bertil för saklig och korrekt info.

Men vem har hittat på sagorna? :?

Mvh
Peter


Det är sådan mytbildning som uppstår kring fantastiska produktioner, personer, produkter och prestationer, en vacker dag kommer det skrönor om Äggen som kommer få dig att häpna, en del kommer du dementera andra kommer du låta leva för att odla myten ;-) (Tror jag)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2014-03-27 13:55

BertilAlving skrev:För övrigt, det slår mig att jag redan för flera år sedan, efter påstötningar från faktisktmedlemmar, lovat att ge lite insider information om Cantate Domino. Nu ska jag äntligen försöka att leverera lite sådant inom en nära framtid, hedersord!

Mvh,
Bertil


Så trevligt. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2014-03-29 19:39

Om någon skulle vara intresserad av denna skiva på vinyl så verkar det finnas två ex (återutgivningar med svarta omslaget) i Bromma:

http://www.brommarecords.com/for-sale/audiophile-lp

Mycket trevlig skivaffär, för övrigt, jag var själv där i går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-29 21:20

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Tack Bertil för saklig och korrekt info.

Men vem har hittat på sagorna? :?

Mvh
Peter


Det är sådan mytbildning som uppstår kring fantastiska produktioner, personer, produkter och prestationer, en vacker dag kommer det skrönor om Äggen som kommer få dig att häpna, en del kommer du dementera andra kommer du låta leva för att odla myten ;-) (Tror jag)


Typ den där om den gigantiska genmanipulerade hönan som värper dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-03-30 02:26

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:Tack Bertil för saklig och korrekt info.

Men vem har hittat på sagorna? :?

Mvh
Peter


Det är sådan mytbildning som uppstår kring fantastiska produktioner, personer, produkter och prestationer, en vacker dag kommer det skrönor om Äggen som kommer få dig att häpna, en del kommer du dementera andra kommer du låta leva för att odla myten ;-) (Tror jag)


Typ den där om den gigantiska genmanipulerade hönan som värper dem?


Nä, men jag e säker på att någon kommer att höra att någon hört att Peter kläckte idén i samband med ett besök på det lokala hönseriet. Och vem vet, så kanske det var!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Oskars Motettkör

Inläggav momus » 2014-04-01 16:01

Det tar tydligen lite tid att rensa bort skrönor. En bit ner på den här sidan hittar ni fortfarande (16.02, 14 04 01) samma tokiga information
http://www.svalander.se/shoppen/skivor/lp-skivor

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Variationer på PRCD 7762

Inläggav Ayebee » 2014-04-01 16:45

Hej! Jag har den av Peter S nämnda Guld-CD-varianten av PRCD 7762. Köpte den på Hifi Art något eller några år efter 1993 om jag inte missminner mig. På spegeln återfinns skivnumret, DCM-loggan, samt nummer 24030312.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Oskars Motettkör

Inläggav momus » 2014-04-24 11:11

Nu har det gått några veckor men samma tokiga information ligger ute på Svalanders hemsida:

"Cantate Domino spelades in i Oscarskyrkan i Stockholm den 23-25 april 1976. Torsten Nilsson leder Oscars Motettkör, Alf Linder är organist och Marianne Mellnäs solist.
Inspelningsteknikern Bertil Alving var inte nöjd med resultatet från inspelningen och han ville göra om inspelningen, men eftersom det inte var möjligt så tog han till sin kreativitet. Han bokade kyrkan igen den 29 aprill, den här gången var han ensam med sin inspelningsutrustning, högtalare och band från några dagar tidigare. Han placerade ut sina högtalare och finjusterade hela inspelningen på plats, tills han fick till det ljud och den dynamik som gjort Cantate Domino till en av de mest älskade och mest spelade inspelningar i audiofilsammanhang världen runt.
Under den andra sessionen i kyrkan hade Alving gjort allt vad han kunnat för att stänga ut ljud och buller från kyrkans utsida men trots detta hör man på en bra anläggning bla hur bussen startar och stannar vid busshållplatsen utanför kyrkan",

Ska det vara så svårt att få bort?

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Re: Oskars Motettkör

Inläggav BertilAlving » 2014-05-19 23:02

Tack för påpekandet, ser nu att det fortfarande är helt tokig info om "Cantate Domino" på Svalanders skivpresentation. Det är frustrerande! Beskrivningen av vad som hände 29 april 1976 saknar ju både vett och sans, trots att jag talat om för Josef Svalanders svärson vad som är rätt och vad som är fel! Nu kontaktar jag återigen http://www.svalander.se för att få dom att rensa bort tokigheterna!

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Oskars Motettkör

Inläggav KarlXII » 2014-05-19 23:04

En äkta legend har många versioner..:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Oskars Motettkör

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-20 15:30

Fantastiskt, den som funderat ut den här storyn borde väl iaf få lite uppskattning för
sin kreativitet? Liksom lite Twilight Zone-kvalité på det hela.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Re: Oskars Motettkör

Inläggav BertilAlving » 2014-05-20 16:12

Nu är den tokiga informationen borttagen från Svalanders site.

Jag fick nyss en kopia av texhäftet från den amerikanska utgåvan på FIM och det är därifrån galenskaperna kommer. Maken till felaktigheter, lögner och fantasier har jag sällan skådat! Det märks också att den som skrivit texthäftet inte har en aning om hur ljudteknik fungerar, det mesta är fel från början till slut! Det mest fantastiska är berättelsen om att jag åkte tillbaka till kyrkan med min utrustning för att "justera" klangen "på plats"... Paradoxalt att det uppstått såna fantasier när det istället handlar om en osedvanligt "puristisk" inspelning med 2 mikrofoner "rakt in" och utan efterbearbetning!

Det påstås att det existerar två versioner av masterbandet varav den ena har fått en "borttvättning" av trafikbuller. Vad jag vet har det aldrig existerat mer än en version av masterbandet och det är det inspelade originalmaterialet från januari och april 1976! Någon slags bearbetning har jag aldrig gjort och någon Dolby Noise Reduction har aldrig använts (vilket påstås)!

Nu återstår väl bara för mig att kontakta FIM och kräva rättelse. Tvivlar på att dom kommer att kassera upplagan och trycka om texthäftet. Suck! :? :cry:

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2014-05-20 20:39

Vem är dagens motsvarighet till Alving och Palmkrantz? Löhr?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2014-05-20 21:48

Nu har jag lyssnat igenom verket och njutit i 2460 sekunder tror t o m att jag uppfattade trafikbuller. Julstämning så här åtta månader före jul e kul. Tack Bertil och de eventuella körmedlemmar som läser tråden, det var en högtidsstund!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re:

Inläggav E » 2022-11-27 22:13

Almen skrev:
BertilAlving skrev:För övrigt, det slår mig att jag redan för flera år sedan, efter påstötningar från faktisktmedlemmar, lovat att ge lite insider information om Cantate Domino. Nu ska jag äntligen försöka att leverera lite sådant inom en nära framtid, hedersord!

Mvh,
Bertil

Så trevligt. :)

Ja! Så här till första advent 2022 kanske kunde passa? :D

Jag har hur som helst spelat Cantate Domino starkt i kväll.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Oskars Motettkör

Inläggav PekkaJohansson » 2022-11-27 22:18

hifikg skrev:Vem är dagens motsvarighet till Alving och Palmkrantz? Löhr?


En skojfrisk hifikg på första advent?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2022-11-27 22:28

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Vem är dagens motsvarighet till Alving och Palmkrantz? Löhr?


En skojfrisk hifikg på första advent?

Med vänlig hälsning

Pekka


Ha, ha, det var en gammal kommentar och långt innan han kluddade på Voyage. Vet inte vilken del han är ansvarig för. Lyssnade på den igår natt och på relativt låg volym är den utståbar, så kanske.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Oskars Motettkör

Inläggav PekkaJohansson » 2022-11-27 22:58

hifikg skrev:
PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Vem är dagens motsvarighet till Alving och Palmkrantz? Löhr?


En skojfrisk hifikg på första advent?

Med vänlig hälsning

Pekka


Ha, ha, det var en gammal kommentar och långt innan han kluddade på Voyage. Vet inte vilken del han är ansvarig för. Lyssnade på den igår natt och på relativt låg volym är den utståbar, så kanske.


Såg nu att kommentaren var gammal men sakernas tillstånd är desamma. Medan Alving och Palmcrantz har gjort en lång rad akustiska inspelningar samt överföringar i världsklass är de studioproduktioner som Löhr gjort allmänt taffliga ljudkvalitetsmässigt. Det finns heller ingen anledning att ändra omdömet om det usla ljudet på "Voyage" (Löhr står för ljudteknik och mixning) som förstås inte blir bättre av att avlyssnas på svag nivå.

Strängt men rättvist, sa han som förbjöd katten att bada.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2022-11-28 00:29

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:
PekkaJohansson skrev:
En skojfrisk hifikg på första advent?

Med vänlig hälsning

Pekka


Ha, ha, det var en gammal kommentar och långt innan han kluddade på Voyage. Vet inte vilken del han är ansvarig för. Lyssnade på den igår natt och på relativt låg volym är den utståbar, så kanske.


Såg nu att kommentaren var gammal men sakernas tillstånd är desamma. Medan Alving och Palmcrantz har gjort en lång rad akustiska inspelningar samt överföringar i världsklass är de studioproduktioner som Löhr gjort allmänt taffliga ljudkvalitetsmässigt. Det finns heller ingen anledning att ändra omdömet om det usla ljudet på "Voyage" (Löhr står för ljudteknik och mixning) som förstås inte blir bättre av att avlyssnas på svag nivå.

Strängt men rättvist, sa han som förbjöd katten att bada.

Med vänlig hälsning

Pekka


Då stryker vi honom från listan, var nog mest ett hugskott då jag har känt karln ett antal år, men nu är det mycket längesedan jag hade kontakt med honom. På den tiden handlade det inte om ljud, även om han arrangerade studiebesök i ABBA-studion ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Oskars Motettkör

Inläggav Wictor » 2023-02-15 11:37

Skivan (SACD Hybrid) finns att köpa på Ginza för 39:-
https://www.ginza.se/product/oscars-mot ... no/117230/

Köpte den innan jul och såg nu den här tråden, roligt att läsa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2023-02-15 12:34

Wictor skrev:Skivan (SACD Hybrid) finns att köpa på Ginza för 39:-
https://www.ginza.se/product/oscars-mot ... no/117230/

Köpte den innan jul och såg nu den här tråden, roligt att läsa.


Tack för tipset, köpte ett exemplar att ha som present vid något tillfälle :)
Köpte också Jazz at the Pawnshop boxen, 169 kronor är rasande billigt. Den kostar betydligt mer som begagnad på Discogs. Har förstås musiken sedan tidigare, men den där rackarns DVD'n tror jag inte jag har sett/hört.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Oskars Motettkör

Inläggav E » 2023-02-15 20:20

Tack för Ginza-tipset! Jag minns inte vilken utgåva jag har på CD. Och
vilken som är den ultimata pressningen är väl fortfarande inte klarlagt
här?

Kanske kan Morello korrigera stavfelet i ämnesrubriken, förresten?

– – – – – –
bomellberg skrev:
BertilAlving skrev:Det finns överhuvudtaget massor att berätta och klargöra beträffande olika utgåvor av Cantate Domino. Om ni bara kan ge er lite till tåls så lovar jag att komma med ganska "fet" och förmodligen överraskande info om dessa utgåvor...

Det är ovanstående som får faktisktianen inom mig att inte kunna sova om nätterna. :-)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oskars Motettkör

Inläggav hifikg » 2023-02-15 21:19

Äsch de som bor i Oscars kan behöva lite pöbelstavning ibland, ha ha
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re:

Inläggav E » 2023-12-03 02:03

Almen skrev:Oppettipoppetti... 8)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster