Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 22:51

Alexi skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.

Mig veterligen gäller bara Socialstyrelsens riktvärden då man har en privatperson som klagar på en annan verksamhets förehavanden. Alltså inte privatpersoner sinsemellan. Det ska nog vääääldigt mycket till för att kunna hävda att Socialsyrelsen riktvärden ska gälla vid en tvist, och då skan man nog behöva ta in mkt välavlönade advokater. (spekulering...)

Ditt resonemang i fortsatta inlägg ter sig därför sedan en aning märkligt.

Kan du understödja ditt påstående om att det bara gäller, mellan privatperson och verksamhet, med någon fakta? Eftersom det inte står något om att så skulle vara fallet i Socialstyrelsen rekommendation SOSFS 2005:6.

Det är så, att det finns inga riktvärden då det gäller buller mellan privatpersoners lägenheter*. Det kan bullra hur lite som helst eller hur mycket som helst. Det som det blir tvister om, är vad folk upplever som störande. Du kan exempelvis inte tro att du "kommer undan" om det bullrar 24 dB(A) i din grannes lägenhet då du spelar musik. (det låter förstås mer än så)

Du har själv väldigt lite på fötterna. Kom med lite motargument! Du har enligt min mening spridit en hel del desinformation tidigare i tråden.

* Försök att hitta det hos kommunernas miljöförvaltningar, och i slutändan hyresnämnder, som är de organisationerna som får hantera sådana frågor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 23:15

Johan_Lindroos skrev:Du har själv väldigt lite på fötterna. Kom med lite motargument! Du har enligt min mening spridit en hel del desinformation tidigare i tråden.

* Försök att hitta det hos kommunernas miljöförvaltningar, och i slutändan hyresnämnder, som är de organisationerna som får hantera sådana frågor.

Vad för desinformation?

Jag har refererat till lagtext:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

och länkat direkt till socialstyrelsen dokument.
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm

Annan informationen är hämtad från tex. just kommuners miljöförvaltningars hemsidor tex. denna:
http://www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/halsoskydd/buller/

Boverket:
http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=781&epslanguage=SV

Så det är inte direkt bara uppgifter jag hittat på, för att försöka lura folk.

edit: jag ber om ursäkt om jag låtit hård i mina "krav" på verifikation. Inget skulle glädja mig mer än om du hade rätt och jag fel i denna fråga. Men då jag försökt undersöka den noga och inte hittat något om det du hävdar så blir jag nyfiken vart ifrån du fått den informationen och varför det isf. inte står med i de dokument jag granskat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-24 11:03

Alexi skrev:Vad för desinformation?

Jag har refererat till lagtext:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

och länkat direkt till socialstyrelsen dokument.
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm

Annan informationen är hämtad från tex. just kommuners miljöförvaltningars hemsidor tex. denna:
http://www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/halsoskydd/buller/

Boverket:
http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=781&epslanguage=SV

Så det är inte direkt bara uppgifter jag hittat på, för att försöka lura folk.

Som jag läser lagens tillämplighet så gäller att verksamhet inte får utsätta boende eller aldra verksamheter för buller. Dvs gäller den inte mellan privatpersoner. Däremot gäller den fastighetsägare, vilket ju en BRF är och då kan man alltså driva en process mot föreningen. MEN givetvis låter inte föreningen det gå så långt utan de kommer att uppmana den medlemmen som för "oväsen" att sluta för att inte vidta åtgärder i enlighet med stadgar. Har man tur (eller otur beroende på hur man ser det) så har föreningen tydliga regler för vad som gäller.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-24 23:42

Nu har inte jag läst just de lagar som det refereras till i denna tråd ovan, men... ordet "verksamhet" kan nog skapa lite missförstånd. Det är så att ordet verksamhet används i lagen för att någon gör något. Det kan vara en privat person. Ordet verksamhet kan vara lika med företag, men det är inte den betydelsen den har i vissa lagar.

Nu är det väl så att störningar av detta slag och lagarna hanteras av miljökontoret (eller liknande) i kommunerna. Då kvittar det nästan vad det står i lagen. De gör ju som de vill, eller rättare sagt vad lokala kommun politiker vill att de skall göra. Har någon politiker bestämt att de inte skall jobba med det, så gör de inte det. Har någon bestämt att de skall göra något som strider mot svensk lagstiftning, så gör de det. Har någon bestämt att vissa saker skall tillåtas i kommunen som strider mot svensk lagstiftning, så sprider de info om att folk kan göra så utan att åka fast. ....oj oj, nu ballade jag ur. Va bara så att detta påminner om... nä nu får jag sluta och istället lugna ner mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-24 23:54

Alexi skrev: Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå.

Men stod det inte LAeqT 25 dB där i dokumenten?
Vet någon vad det är för skillnad på 25dB(A) och LAeqT 25 dB?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-25 00:14

paa skrev:
Alexi skrev: Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå.

Det verkar som att LAeqT är ett A-vägt eqvivalentvärde sett över längre tid, tex 8 timmar. T måste anges för att det ska mejka sens, om jag förstår det rätt.

Det blir därmed svårare att säga att det är just musikspelarverksamheten som ger den dosen och inte värmepumpen i källaren (tex). Vidare kan man ju spela starkt en kortare tid, då blir inte dosen så stor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-25 05:21

Blir nog att jag flyttar högtalarna till sovrummet för att se om man man spela där.... inget höjdarrum men..

Användarvisningsbild
Kapitalist

Inläggav Kapitalist » 2008-09-25 07:23

Börja med att prata med grannen. Var beredd på att få en tunna skit över dig för hon är säkert laddad. Fråga om ni kan göra ett praktiskt ljudnivåtest. Ta hennes telefonnummer och gå in till dig själv och ring till henne och börja spela på din speldosa. Testa vid vilken ljudnivå hon börjar uppfatta det som störning. Gå in till henne igen ochh kolla hur det låter vid den nivån. Då får du reda på om problemet är möjligt att lösa med rimliga medel. Om det inte är det bör du själv flytta. Det är givetvis den störande parten som ska ge sig. Musik i nivå runt 90-120dB hör inte till det livsviktiga. Det borde vara skottpengar på idioter som trakasserar sina grannar med musik på hög volym och med framför allt denna förbannade lågbas.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2008-09-25 15:57

Hej!
Jag har uppfattningen att det enda som fungerar som isolering när det gäller lågfrekventa ljud är att isolera med saker med hög massa (densitet). Tungt, tätt och gärna flytande om det fungerar. Fråga mig dock inte hur det skall gå till eller för material. Stålskivor vore kanske optimalt?

Men, hur högt spelar du egentligen? Kan du inte mäta och återkomma. Upplevelsen av ljud som störande är ju högst individuell. Spelar grannarna ofta så blir det mer störande och har grannen börjat störa sig på ljud så krävs det inte mycket för att det skall uppfattas som störande.

En bekant till mig gjorde en övernskommelse med sin granne under (som spelade högt ibland). De kom överens om att min bekant uppfattade muskien som störande vid ett tillfälle, så knackade hon i golvet 3 ggr. så sänkte grannen volymen. Fungerade bra. Inte minst så ökade faktiskt hennes tolerans avsevärt för att hon kände en viss kontroll över ljudet (situationen) . Hon kunde ju sänka genom att knacka ;-)
Kanske värt att prova om tanten är resonabel. Det bygger ju såklart på att man inte knackar hela tiden .....
/Shaft

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-26 17:42

Bild
Senast redigerad av tvett 2008-10-03 15:24, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-02 14:55

Två som det verkar vederhäftiga och "feta" rapporter med mätningar på byggen av olika vägg- och golvkonstruktioner:
INNERVÄGGSBYGGE: http://www.delta.dk/C1256ED60045E95F/sy ... skaber.pdf
GOLVBYGGE: http://www.delta.dk/C1256ED60045E95F/sy ... 129203.pdf

En extra skiva gips eller två verkar ge väsentligt mindre verkan än en just konstruerad dubbelvägg som det ser ut. (Har tipsat om dessa länkar förut på Component och bygger nu själv en dubbelvägg med 2x45 reglar + 6 mm luftspalt + 1x16 spån + 1x13 gips på vardera sidan med 90 mm Piano glasfiber emellan, verkar funka riktigt bra, även om det inte är klart än. Kör EPDM-cellgummi (liggunderlag) emellan golvregel-golv och takregel-tak samt akrylfogmassa i alla skarvar och vid eluttag.)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-02 21:02

Svante skrev:
paa skrev:

Det verkar som att LAeqT är ett A-vägt eqvivalentvärde sett över längre tid, tex 8 timmar. T måste anges för att det ska mejka sens, om jag förstår det rätt.

Det blir därmed svårare att säga att det är just musikspelarverksamheten som ger den dosen och inte värmepumpen i källaren (tex). Vidare kan man ju spela starkt en kortare tid, då blir inte dosen så stor.

Nej, 8 timmar mäter man inte. Typisk mättid för ljudnivå i rum för icke-transienta ljud i respektive mätpunkt är 30 - 60 s. Mätning sker enligt svensk standard.

Dels är 8 h horribelt lång tid = kostar mycket pengar, dessutom innebär det garanterat att andra ljud än störljudet kommer att inverka på mätningen.

Därmed faller argumenten i ditt andra stycke.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-02 22:48

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Nej, 8 timmar mäter man inte. Typisk mättid för ljudnivå i rum för icke-transienta ljud i respektive mätpunkt är 30 - 60 s. Mätning sker enligt svensk standard.

Dels är 8 h horribelt lång tid = kostar mycket pengar, dessutom innebär det garanterat att andra ljud än störljudet kommer att inverka på mätningen.

Därmed faller argumenten i ditt andra stycke.

Mja 8 timmar var ju en gissning från min sida. Hursomhelst så måste ju tiden anges, kan man tycka. Hur kan fö svensk standard tillåta en mättid på 30 TILL 60 sekunder, den tiden bör väl vara standardiserad också?

**The equivalent A-weighted sound pressure level, during a certain period of time (T)

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... e+html.htm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-03 00:12

Svante skrev:Mja 8 timmar var ju en gissning från min sida. Hursomhelst så måste ju tiden anges, kan man tycka. Hur kan fö svensk standard tillåta en mättid på 30 TILL 60 sekunder, den tiden bör väl vara standardiserad också?

**The equivalent A-weighted sound pressure level, during a certain period of time (T)

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... e+html.htm

Ja, man anger mättiden, men den behöver inte vara lika lång i varje mätfall. Mättiden kan vara något annat också, jag angav bara typisk mättid för mätning av s k "ljudnivå i rum".

Jag förstår inte vad jag ska med infon i länken till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-03 13:35

De danska rapporterna visar på en väldigt liten dämpning vid lägre frekvenser. Ger väl om inte annat en viss förståelse för hur mycket bas som slinker in till rummet brevid även om man har gjort en vägg enligt konstens alla regler. Just basdunk kan vara väldigt irriterande.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-03 15:23

Jupps, betong- eller tegelväggar är det som gäller för bas.

En gipsskiva till på vardera sidan på en vanlig enkel regelvägg verkar förbättra med i runda slängar 3 dB vid 100 Hz, från ca 13 a' 14 till ca 17 a´19 dB, inte mycket alltså, medan dubbelvägg förbättrar från ca 17 a' 19 till ca 30 a' 34 dB.

allram3735

Inläggav allram3735 » 2008-10-06 23:26

myket bra formulerat håller med dig !ge gumman lite kontroll!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-09 00:15

Eh-öh?

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-10-10 19:22

Bohembengt skrev:
perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...
Hon är en gammal pensionär som bara sitter där hela dagarna och läser :S

Jag tycker detta inlägg säger det mesta om grannjäkeln. Kärringen letar förmodligen bara efter något att gnälla om.

Vissa personer får sysselsättningsproblem när de går i pension.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-11 12:03

Har hon hörapparat? Den kan faktiskt förvärra saken. Kom att tänka på det när det stog köksfläkt ovan. Vissa som har hörapparat upplever en köksfläkt som något fruktansvärt.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-11 12:19

Johan_Lindroos skrev:Jag förstår inte vad jag ska med infon i länken till.

Det var mest för att visa någon som använde beteckningen LAeqT och förklarade den.

Noise from music audio systems LAeqT** 25 dB

Användarvisningsbild
MrScorpion

Inläggav MrScorpion » 2008-10-15 22:31

He
Jag har sett när dom byggde ljud isolerade väggar i ett hotel (Royal Viking).

Man gipsade bara på ena sidan av regeln, sedan blev det en ny regel, som inte hade någon kontakt med den tidigare regeln & väggen.

Så, jag är ganska säker på, att om du skall isolera mer, med en vägg till, så får den inte ha någon kontakt med den befintliga väggen.
Det måste med andra ord, vara luft emellan väggarna.
När smaker en blues som bäst, hvaergang!!!!
Keep the Devils music alive.

Hellre bra musik än bra ljud, men dåligt ljud suger.

I'm not young enough to know everyting.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-15 22:53

Ja, det är redan omnämt :)

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav aisopos » 2014-04-04 11:57

Svante skrev:
phon skrev:
Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor ! 8O

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.

Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Den där skissen var ju lite spännande.
Ska man se m som massa och c som (mekanisk) komplians, tro?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-04 12:23

En enkel gipsskiva har ju väldigt lite dämpning, men en vägg med dubbla skivor har större inre dämpning/lägre Q-värde genom friktion mellan skivorna.
Detta gör att det inte blir helt odämpat vid dippen ändå.
Men det bästa är ju att limma den tredje skivan med någon form av dämpgucka som ger ännu högre dämpning av resonansen, och den dip som ändå återstår blir då ännu lite mindre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 12:53

Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Här Gipshandboken med olika typer av lösningar och vilka förväntade effekter de får på ett ungefär.

http://www.molan.se/Sites/UserDefined/M ... bok_AB.pdf

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-04 12:54

Svante skrev:Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Och när jag tänker mer på det, så funderar jag på om serieresonanskrets är rätt, kanske ska vara parallellresonans.

Eller kanske inte, nära noll Hz är kanske transmissionen väldigt låg ... :oops:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-04 12:55

Kronkan skrev:Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Här Gipshandboken med olika typer av lösningar och vilka förväntade effekter de får på ett ungefär.

Vänliga hälsningar

Ja mjukfötter är ingen dum lösning för att minimera störljud till grannarna, men varför gav du grannen förpackningen undrar jag? Menar du att grannen störde dig och det var du som klagade?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-04 12:59

Kronkan skrev:Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Vänliga hälsningar

Det som är så tråkigt med alla gipsskivetillverkares data är att dom bara anger ljudreduktion som vägt medelvärde 100-3150Hz, eller 50-3150Hz.
Så man får extremt lite info om hur mycket en viss konstruktion blir vid 20-200Hz (där man ofta har de största problemen).
Det kanske anges att konstruktion A dämpar R'w 42dB och konstruktion B har R'w 55dB, men vid t.ex. 60 Hz är det kanske ingen skillnad alls, eller bara 1-2 dB.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 13:20

aisopos skrev:

Vänliga hälsningar

Det som är så tråkigt med alla gipsskivetillverkares data är att dom bara anger ljudreduktion som vägt medelvärde 100-3150Hz, eller 50-3150Hz.
Så man får extremt lite info om hur mycket en viss konstruktion blir vid 20-200Hz (där man ofta har de största problemen).
Det kanske anges att konstruktion A dämpar R'w 42dB och konstruktion B har R'w 55dB, men vid t.ex. 60 Hz är det kanske ingen skillnad alls, eller bara 1-2 dB.

Det verkar vara en svensk standard alltså att mäta mellan 50 till 3150 och sedan väga ihop allt i en gröt. Kan inte lösa något exempel med reglar och gips. För betong har jag dock funnit ett exempel.

http://www.svenskbetong.se/ljud/akustis ... ering.html

Skulle dock tro att lämpligt lim kan vara speciellt verksamt i basområdet. Kan ju vara så. Drar en parallell till hur bitumen fungerar. Kan ju vara så. Men skillnad på tro och veta.

Här ett exempel på glasad dörr
http://www.stalprofil.se/images/stories ... lering.pdf

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi