Alexi skrev:Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.
Mig veterligen gäller bara Socialstyrelsens riktvärden då man har en privatperson som klagar på en annan verksamhets förehavanden. Alltså inte privatpersoner sinsemellan. Det ska nog vääääldigt mycket till för att kunna hävda att Socialsyrelsen riktvärden ska gälla vid en tvist, och då skan man nog behöva ta in mkt välavlönade advokater. (spekulering...)
Ditt resonemang i fortsatta inlägg ter sig därför sedan en aning märkligt.
Kan du understödja ditt påstående om att det bara gäller, mellan privatperson och verksamhet, med någon fakta? Eftersom det inte står något om att så skulle vara fallet i Socialstyrelsen rekommendation SOSFS 2005:6.
Det är så, att det finns inga riktvärden då det gäller buller mellan privatpersoners lägenheter*. Det kan bullra hur lite som helst eller hur mycket som helst. Det som det blir tvister om, är vad folk upplever som störande. Du kan exempelvis inte tro att du "kommer undan" om det bullrar 24 dB(A) i din grannes lägenhet då du spelar musik. (det låter förstås mer än så)
Du har själv väldigt lite på fötterna. Kom med lite motargument! Du har enligt min mening spridit en hel del desinformation tidigare i tråden.
* Försök att hitta det hos kommunernas miljöförvaltningar, och i slutändan hyresnämnder, som är de organisationerna som får hantera sådana frågor.