Moderator: Redaktörer
steveo123456 skrev:Probleme har lösts två gånger nu men är fortfarande kvar...
Då jag helst undviker att ringa till IÖ en tredje (!) gång så försöker jag här och ser om någon kan komma på något bra...
Problemet är att säkringen till basarna går. Tittar jag på säkringen så ser den fortfarande hel ut. Tråden ser ut att vara hel men mäter jag motståndet över den så är den uppenbart sönder. Byter jag säkring mellan bas och diskant så låter basen men inte diskanten. Jag har felsökt genom att byta plats på högtalarna och felet följer högtalarna så allt "ovanför" i kedjan misstänker jag inte.
Byter jag ut söndrig säkring till en ny säkring så spelar högtalarna ett tag, sen försvinner basen igen (och säkringen är sönder).
Jag har öppnat upp och tittat på delningsfilter och kablage och allt ser rätt ut tycker jag. Själv misstänker jag att ledaren från en av spolarna råkat ligga mot någon strömförande del någon annanstans på delningsfiltret men det kan ju vara fel såklart...
Någon som har något förslag på vad jag bör titta på?
Stranne skrev:steveo123456 skrev:Probleme har lösts två gånger nu men är fortfarande kvar...
Då jag helst undviker att ringa till IÖ en tredje (!) gång så försöker jag här och ser om någon kan komma på något bra...
Problemet är att säkringen till basarna går. Tittar jag på säkringen så ser den fortfarande hel ut. Tråden ser ut att vara hel men mäter jag motståndet över den så är den uppenbart sönder. Byter jag säkring mellan bas och diskant så låter basen men inte diskanten. Jag har felsökt genom att byta plats på högtalarna och felet följer högtalarna så allt "ovanför" i kedjan misstänker jag inte.
Byter jag ut söndrig säkring till en ny säkring så spelar högtalarna ett tag, sen försvinner basen igen (och säkringen är sönder).
Jag har öppnat upp och tittat på delningsfilter och kablage och allt ser rätt ut tycker jag. Själv misstänker jag att ledaren från en av spolarna råkat ligga mot någon strömförande del någon annanstans på delningsfiltret men det kan ju vara fel såklart...
Har du provat att köra med en annan stärkare för att utesluta fel tidigare i kedjan?
AndreasArvidsson skrev:Om felet följer högtalaren och inte förstärkarkanalen så är felet troligtvis i högtalaren.
Komorok skrev:Välkommen till faktiskt.se, Steveo123456.
steveo123456 skrev:AndreasArvidsson skrev:Om felet följer högtalaren och inte förstärkarkanalen så är felet troligtvis i högtalaren.
Ja, det är min slutsats också. Frågan är:; Vad kan få en säkring att gå sönder, utan att "gå helt av" först efter en tids (15min?) lyssning?
Bill50x skrev:Komorok skrev:Välkommen till faktiskt.se, Steveo123456.
Ja, välkommen. Här går vi till botten med våra problem
/ B
AndreasArvidsson skrev:steveo123456 skrev:AndreasArvidsson skrev:Om felet följer högtalaren och inte förstärkarkanalen så är felet troligtvis i högtalaren.
Ja, det är min slutsats också. Frågan är:; Vad kan få en säkring att gå sönder, utan att "gå helt av" först efter en tids (15min?) lyssning?
Att en glassäkring går sönder är konsekvensen av att den blir för varm för att man har skickat för mycket effekt genom den.
Dvs något är fel i din högtalare som gör att det går för mycket effekt genom säkringen.
Det jag skulle kolla är följande:
1: Är det större konutslag på den "felande" högtalaren jämfört med den andra?
2: Går säkringen alltid sönder efter samma tid eller beror det på vilket material du spelar?
3: Är du helt säker så att filtret är rättkopplat i högtalaren? Specielt hur säkringen är monterad är intressant i detta fall.
Om högtalaren är rättkopplad så är nog nästa steg att mäta upp komponenterna i högtalaren.
steveo1234 skrev:1. Ska kolla!
2. Ska kolla!
3. Nej, men, jag är rätt säker på att det är kopplat likadant i båda högtalarna. Dessutom har de ju faktiskt fungerat felfritt i kanske 3 år nu så det borde ju inte vara ett problem. Säkringarna sitter monterade likadant i båda högtalarna.
Att mäta upp komponenterna är ingenting jag helst gör. Undrar om det finns någon elektronikkunnig på faktiskt som skulle kunna tänka sig att ta på sig ett konsultuppdrag...
AndreasArvidsson skrev:steveo1234 skrev:1. Ska kolla!
2. Ska kolla!
3. Nej, men, jag är rätt säker på att det är kopplat likadant i båda högtalarna. Dessutom har de ju faktiskt fungerat felfritt i kanske 3 år nu så det borde ju inte vara ett problem. Säkringarna sitter monterade likadant i båda högtalarna.
Att mäta upp komponenterna är ingenting jag helst gör. Undrar om det finns någon elektronikkunnig på faktiskt som skulle kunna tänka sig att ta på sig ett konsultuppdrag...
Ok om problemet helt plötsligt uppkommit så är det ju något som gått fel helt enkelt. Antingen något som lossat i filtret eller en komponent som gått sönder.
Ser du inget fel visuellt så blir det till att mäta. Man kan ju hoppas att du har någon i närheten som kan hjälpa till
I värsta fall får du ta tillbaka högtalaren till Ingvar.
steveo1234 skrev:Du tror inte på möjligheten att det är två ledande kablar som råkat komma åt varandra? Alla elektriska komponenter ser "hela" ut och att de skulle vara intermittent söndriga låter inte helt rimligt för mig.
Tony skrev:En skakandetanke: Behöver du spela högt för att säkringen ska gå?
Det är väl glasrörssäkringar du talar om, och jag undrar om de kan vara känsliga för vibrationer. Så att säkringen helt enkelt vibrerar sönder. En kortslutning tycker jag skulle få förstärkarens skyddskretsar att slå av innan en "trög" mekanisk säkring överhettats så mycket att den går av.
Hur är säkringarna monterade? Kan det vara så att säkringshållaren för ena basen kan vibrera mer än de andra? Kanske i kombination med att du köpt en laddning "känsliga" säkringar, där lödningen i ändarna släpper p.g.a. vibrationer. Har du provat att skifta säkring mellan höger och vänster (om det sitter en gammal säkring på den sida som inte krånglar)?
Tony skrev:En skakandetanke: Behöver du spela högt för att säkringen ska gå?
Det är väl glasrörssäkringar du talar om, och jag undrar om de kan vara känsliga för vibrationer. Så att säkringen helt enkelt vibrerar sönder. En kortslutning tycker jag skulle få förstärkarens skyddskretsar att slå av innan en "trög" mekanisk säkring överhettats så mycket att den går av.
Hur är säkringarna monterade? Kan det vara så att säkringshållaren för ena basen kan vibrera mer än de andra? Kanske i kombination med att du köpt en laddning "känsliga" säkringar, där lödningen i ändarna släpper p.g.a. vibrationer. Har du provat att skifta säkring mellan höger och vänster (om det sitter en gammal säkring på den sida som inte krånglar)?
Elfsberg skrev:Tryck lite på basarna.
Om det skrapar så är de trasiga.
Elfsberg skrev:OK.
Ta ett batteri och koppla det på terminalen. Då ser du om högtalaren är i fas.
steveo123456 skrev:Stranne skrev:steveo123456 skrev:Probleme har lösts två gånger nu men är fortfarande kvar...
Har du provat att köra med en annan stärkare för att utesluta fel tidigare i kedjan?
Erkänn, du läste inte hela mitt inlägg?
steveo1234 skrev:Nej. Jag har bränt säkringarna nu två gånger när jag lyssnat ca 10db svagare än jag brukar göra. Jag har inte bytt säkring på kanske ett halvår då säkringarna till båda diskanterna gick samtidigt och därefter har jag inte haft några säkringsrelaterade problem. Förrän nu.
Så, jag tror inte att det är sannolikt att säkringarna skulle vibrera sönder, de sitter fastmonterade i anslutningsterminalerna och de vibrerar helt enkelt inte särskilt mycket alls. Och inte heller mer nu än de gjort under de andra åren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster