Dämplänk och filter till diskant.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

HiFimasen

Dämplänk och filter till diskant.

Inläggav HiFimasen » 2014-04-10 15:00

Håller på att bygga ihop ett par 2-vägs högtalare till min son, så att han får något att poppa på. Elementen jag skall använda är Vifa i både bas och diskant och de är spesade med 8ohm. När jag mäter upp diskanterna så visar det sig dock att deras resistans är 6.2 Ohm... Frågan blir då som följer: Skall jag beräkna filtret (en konding för 6dB delningen och två motstånd för dämpning) efter 8 eller 6.2 Ohm ?? Och varför spesar vifa elementen 8 Ohm när de är 6.2 Ohm ??

Tacksam för säkra svar, spekulera kan jag göra utan hjälp :wink:

Mätte nu upp ett par 8 Ohms SEAS också... Dom ligger på 5.7 Ohm ???
OCH JA! Jag har kollat så att multimetern är ok. Har mätt med två olika multimetrar från Fluke och bägge ger samma värden.

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Dämplänk och filter till diskant.

Inläggav AndersD » 2014-04-10 16:20

Impedansen är frekvensberoende och det värdet tillverkaren specar är någon typ av medelvärde. Du mäter resistans med multimetern. Värdet du får motsvarar impedansen vid 0 hz
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-10 16:42

Om du läser i databladet för högtalarelementen finner du en parameter som heter Re som är det du mäter med en ohm-meter, alltså likströmsresistansen och den ligger i regel mellan 5-7 ohm för ett 8 ohms element :) .

Och svaret på frågan är att du skall räkna med impedansen 8 ohm, när du beräknar dämpleden.

HiFimasen

Inläggav HiFimasen » 2014-04-10 17:42

Kalejdokom skrev:Om du läser i databladet för högtalarelementen finner du en parameter som heter Re som är det du mäter med en ohm-meter, alltså likströmsresistansen och den ligger i regel mellan 5-7 ohm för ett 8 ohms element :) .

Och svaret på frågan är att du skall räkna med impedansen 8 ohm, när du beräknar dämpleden.

Tack för det ! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 20:26

HiFimasen skrev:Håller på att bygga ihop ett par 2-vägs högtalare till min son, så att han får något att poppa på. Elementen jag skall använda är Vifa i både bas och diskant och de är spesade med 8ohm. När jag mäter upp diskanterna så visar det sig dock att deras resistans är 6.2 Ohm... Frågan blir då som följer: Skall jag beräkna filtret (en konding för 6dB delningen och två motstånd för dämpning) efter 8 eller 6.2 Ohm ?? Och varför spesar vifa elementen 8 Ohm när de är 6.2 Ohm ??

Tacksam för säkra svar, spekulera kan jag göra utan hjälp :wink:

Mätte nu upp ett par 8 Ohms SEAS också... Dom ligger på 5.7 Ohm ???
OCH JA! Jag har kollat så att multimetern är ok. Har mätt med två olika multimetrar från Fluke och bägge ger samma värden.

filterlista enligt Philips Butterworth med dämplista och impedansjustering som jag hoppas kan vara till hjälp.
Dock bör man betänka att om man bara vänder på komponenterna bas/mellan eller mellan/diskant så får man en överlappning i delningen som inte låter vackert.
Rekommenderar att man ökar brantheten ut ett värde ur filterlistan för att undvika det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-14 20:31

Perfector - har du firma inom audioområdet så skall du enl. forumpolicy ha en fotnot där det framgår att så är fallet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 20:36

Nattlorden skrev:Perfector - har du firma inom audioområdet så skall du enl. forumpolicy ha en fotnot där det framgår att så är fallet.

hade för 10 år sedan. Är numer pensionerad men har kvar alla saker från då. är det ok?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-04-14 21:57

I så fall är det nog helt ok! :)

Det vore roligt att läsa en presentation över vad din firma sysslade med då det begav sig, det kan ju vara värdefullt för en del medlemmar!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 23:42

smile skrev:I så fall är det nog helt ok! :)

Det vore roligt att läsa en presentation över vad din firma sysslade med då det begav sig, det kan ju vara värdefullt för en del medlemmar!

Inte särskilt. Jag handbyggde på beställning enbart
Hade många olika system, upp till 2x19.5" i 300 liter bassubba.
Annars en liten rackare eller 2 som jag kan bjuda bild på.
Ett nytillverkat par och ett från 1982 som jag spelar på själv.
Fanns tyvär inte mycket bilder på mina alster, men jag har varit i hifi&musik några gånger samt i tfa dåvarande
Specialitet filter och reflexavstämningar som belastade snarare än stämde konen. Men det är så länge sedan att jag inte känner för att starta ett långt byte av inlägg om det. Bilder är som visas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 23:44

Perfector skrev:

Inte särskilt. Jag handbyggde på beställning enbart
Hade många olika system, upp till 2x19.5" i 300 liter bassubba.
Annars en liten rackare eller 2 som jag kan bjuda bild på.
Ett nytillverkat par och ett från 1982 som jag spelar på själv.
Fanns tyvär inte mycket bilder på mina alster, men jag har varit i hifi&musik några gånger samt i tfa dåvarande
Specialitet filter och reflexavstämningar som belastade snarare än stämde konen. Men det är så länge sedan att jag inte känner för att starta ett långt byte av inlägg om det. Bilder är som visas

Så 1 till då

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 23:11

Perfector skrev:
Perfector skrev:

Här kommer så en bild på hur jag våndas när jag ska lyssna på musik och måste välja vad jag ska lyssna på :-)
Skämt åsido har jag förbyggt mig lite

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-17 09:49

:)
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till DIY-forum