njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-24 16:50

Neodym finns på Clas O också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Patrick » 2013-10-25 01:19

njoak skrev:
Tack för tipset och välkommen till forumet (eller snarare grattis till första inlägget)! :)

Tack så mycket. :)
Känner att jag trivs här på detta forum, med all dess kompetens.
Har varit ganska passiv och bara läst allt som ni andra skrivit.
Förmodligen så kommer det nog en byggtråd från mig ganska så snart om allt går som jag vill.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-25 23:16

Patrick skrev:
njoak skrev:Tack för tipset och välkommen till forumet (eller snarare grattis till första inlägget)! :)

Förmodligen så kommer det nog en byggtråd från mig ganska så snart om allt går som jag vill.

Det finns det många som kommer uppskatta. Baslådan på din avatar ser fin ut. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Carl-Pedal

Inläggav Carl-Pedal » 2013-11-05 00:19

Hej!

Verkligen imponerande bygge, och vilket tålamod!
Har också funderingar på att mygga Line array, men med 8st VifaTG9FD-10-04 i varje. Har 20st sedan mitt tidigare hembiosystem.

Ett tips om du tänkt välva spårad mdf i framtiden är att ha en blomspruta med vatten. fukta den sida du inte limmar fem minuter innan du böjer. du böjer utan vidare en 6mm spårad mdf R=100mm utan att den spricker:)

Ska bli jättekul att se slutresultatet!

Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Patrick » 2013-11-05 09:15

njoak skrev:
Patrick skrev:
njoak skrev:Tack för tipset och välkommen till forumet (eller snarare grattis till första inlägget)! :)

Det finns det många som kommer uppskatta. Baslådan på din avatar ser fin ut. :)

Tack. Du hittar min byggtråd på minhembio.com Pjotor heter jag där.
Tyvärr så kommer det nog dröja innan jag bygger något nytt.
Hade en diskution med tanten som tycker att om jag ska ha fler "fula" högtalare hemma så skulle jag bli tvungen att skaffa ett eget vardagsrum :evil:
Hon måste menat att jag ska bygga ut huset lite :roll:

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2014-03-14 23:35

Hur går det njoak? Har du fått något ljud i skapelserna?
Är väldigt nyfiken på hur de kommer att låta, särskillt som full range ala IDS-25.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-03-15 14:58

Jösses vad tiden går... 8O Tack för bumpen mikgr2!

Nej, det låter inte om dem ännu. Men projektet är inte dött - sedan mitten av januari är de åtminstone lackade och klara för montering! :)

Jag hade hoppats greja lite med det under jul- och nyårsledigheten men det tog först tid att få tag i lackerare. När jag till slut gjorde det och högtalarna trots allt blev färdiglackade i mitten på december hade lackeraren misslyckats lite grand och fick göra om...

Så det blev lite uppdatering av resten av ljud- och mediaanläggningen under jul och nyår istället. Det har också dragit ut på tiden och är inte helt klart ännu, men om det går som jag tänkt kommer receiver, mindsp och annat åka ut och anläggningen bli helt pc-baserad. Även EQ och sådant som har med dessa högtalarna att göra kommer då ske i dator.

Så det går fortfarande framåt, tro't eller ej. Den som väntar på något gott... ;)

Användarvisningsbild
njoak

Re: njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Inläggav njoak » 2014-04-09 21:05

8)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-09 21:06

Yeah! Ankfot!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-09 21:28

Snygg fossing! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-09 21:32

Håller med, snygga ankfossingar :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-10 18:13

Man tackar! :)

Det var tänkt som en teaser till att högtalarna faktiskt numera är både lackade och monterade! Kanske ett litet steg för faktiskt, men ett stort steg för den här faktisktianen... :P

Det här är ju en byggtråd, så det kommer ett bygginlägg om monteringen rätt snart. Här syns lite till så länge:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-11 11:47

Fan de där ser ju RIKIGT lovande ut ! :)

snyggt som satan ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-11 11:51

HiFi porr. Mer bilder!!!
Ser mycket bra ut tycker jag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-11 17:20

Ser klart säljbart ut! :P

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-11 17:44

Awww, you guys! Ni vet precis hur man ska få en stolt högtalarpappa på gott humör! :)

Det var ett tag sedan sist, men här kommer nästa avsnitt av byggserien. Jag fick nyligen lite oavbruten egentid några dagar (ovanligt som småbarnsförälder), så då hände det äntligen lite på den här fronten!

Del 13. Slutmontering och uppställning.

Det var bara (nåja) att slänga upp lådorna på soffbordet och sätta igång... Filtar och kuddar får skydda högtalarna mot repor och möblerna mot smuts och spottande lödfluss.

Bild

Perspektiv och proportioner blir ibland lite knasiga på grund av lådornas längd - soffan på bilden rymmer ledigt fem pers och soffbordet är inte så pyttelitet som det ser ut.

Lacken blev överlag väldigt bra vilket är en jäkla tur med tanke på allt slit med underarbetet... Det är dock svårt att undvika enstaka kantstötningar - lådorna är som sagt rätt åbäkiga.. Lite synd, men jag duttade på lite svart färg på märkena och har redan mer eller mindre glömt var de fanns.

Bild

Fossingarna blev också bra.

Bild

Vad gäller monteringen så började jag med högtalarkontakterna. De måste sluta tätt, så jag hade redan förut spacklat baksidan på speakonkontakterna så att de blev hyfsat plana. Avslutade med att jämna till spacklet (egentligen epoxilim) lite grand med en fil.

Bild

Med två ringar av hifikit-list på det så lär det bli tätt.

Bild

...så det var bara att skruva dit kontakten i försänkningen på högtalarens baksida. Här fick jag skrapa rent från färg och spackel lite grand i kanterna på botten av försänkningen - det är svårt att maskera runda former och jag slarvade nog lite med det både under byggnation och lackering av högtalarna.

Bild

Efter det gick jag på högtalarelementen. Kablarna löds och hifikit-list tätar. Anliggningsytan på elementen är väldigt smal så jag fick dela listen till halva sin bredd med en sax.

Bild

Första elementet på plats!

Bild

Halvvägs...

Bild

...och till slut bara ett kvar! Det är 28 element per högtalare och det tog 6-7 timmar att få dit samtliga (per högtalare)...

Bild

...men det var det värt! Det är nästan magiskt så "färdigt" det liksom ser ut så fort elementen kommer på plats.

Bild

I fotänden på högtalarna sitter en kopplingslist där all serie-/parallellkoppling av elementen görs. Det tar ett tag det med...

Bild

Aluminiumfolien ovanpå lådan är en tillfällig kattavskräckande åtgärd...

Plattan med kopplingslisten skruvas fast på högtalarfoten som också utgör lock för öppningen i lådans botten. Vanlig fönsterlist tätar.

Bild

Kopplingsplattan fipplas sedan in i högtalaren. Foten skruvas fast med 6 st M8-bultar i islagsmuttrar som sitter i lådan.

Bild

Brickorna på lockets ovansida gör att tätningslisten komprimeras lagom mycket.

...som man ser här:

Bild

För er skull gjorde jag en genomskärningsbild också. ;) Här ser man hur kopplingsplatta, kablar och grejs ligger inuti lådan.

Bild

Och efter detta, ja då var de ju klara för att resas upp och kopplas in...

Bild

Jag försökte verkligen, men utan vidvinkelobjektiv är det snudd på omöjligt att ta bild på båda högtalarna från lyssningsplats... (rummet är för kort, och ja, jag suger också på att fotografera)

Bild

På den högra högtalaren syns i alla fall dels högtalargallret som sitter fast med magneter mot elementskruvarna, och plattan som sitter ovanpå högtalaren, mot taket.

Bild

Gallren är än så länge "as is". De ska så småningom snyggas till lite grand och även sprayas svarta. Tills dess fyller de ändå sin funktion!

Bild

Plattan ovanpå ser ut och funkar precis som den vanliga foten och pressas mot taket med en bultanordning. Funktionsmässigt är det helt klockrent om jag får säga det själv, men jag har inte vant mig riktigt vid utseendet ännu...

Bild

Bild

Skulle man hänga uppochner i taket skulle det se mer normalt ut... :D

Bild

Men man vänjer sig nog. :) Hela högtalarna var först lite ovana att titta på och kändes nästan smått vulgära, men det gick fort över och jag är helnöjd. Finishen blev bra och de har en del vinklar och grejer som gör dem lite intressanta att titta på. De är ganska smidiga också, med litet fotavtryck precis som jag ville ha.

Här står "gamlingarna", NHT 2.5, parkerade och ger lite perspektiv till dimensionerna.

Bild

Och ifall ni undrar så är svaret ja. De är inkopplade och ger ljud ifrån sig. 8)

Bild

Näst på tur är lite mätningar och pill med eq och sånt. Eq ska göras med PC-mjukvara och då i första hand JRiver, men det lutar åt att antingen Audiolense eller Dirac Live får hjälpa till med finliret. Gäller bara att få lite home alone-tid igen...

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-11 18:03

Placering och invinkling är väl inte direkt finslipad ännu heller förresten. Hur letar man sig lättast fram till vad som är bäst, tro?

Högtalarna har alltid stått lite för brett isär här på grund av dörröppningen vid högra högtalaren. Den talaren står därför så nära dörröppningen som är praktiskt möjligt.

Den vänstra talaren har jag försökt placera symmetriskt så att dörröppningen på vänstra väggen ska ta så mycket som möjligt av första sidoreflexen.

Invinklingen är lite på måfå än så länge - högtalarna pekar ungefär på lyssningsplatsen på "andra sidan" av mittplatsen och korsar 1 - 1.5 meter framför lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-11 18:56

Fy helsike vad häftigt med linjer som når hela vägen upp och attan vad ovant det känns att se... Så grymma spegelkällor du får i golv och tak med de där!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-11 18:57

njoak skrev:Invinklingen är lite på måfå än så länge - högtalarna pekar ungefär på lyssningsplatsen på "andra sidan" av mittplatsen och korsar 1 - 1.5 meter framför lyssningsplats.

Prova en halvmeter framför. ( Nej, jag har ingen annat än magkänsla att basera det på )

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-11 20:10

De är rent tårdrypande välbyggda :D .
Brutalt snygga!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-04-11 21:01

Jävligt snygga!!! Så himla välbyggt. Mina låter bäst utan invinkling.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-12 01:04

Tack för komplimangerna! Jag får erkänna att jag också tycker det blev rätt lyckat bygg- och utseendemässigt sett, och jag är ändå ganska petig och självkritisk av mig. :)

Nattlorden skrev:Fy helsike vad häftigt med linjer som når hela vägen upp och attan vad ovant det känns att se... Så grymma spegelkällor du får i golv och tak med de där!!

Håller med helt och hållet, kändes sjukt ovant till att börja med och har fortfarande inte riktigt vant mig vid ankfoten där uppe... Däremot kändes det riktigt gött att längdplaneringen gick hem, högtalarelementen går så långt ut i ändarna som det är praktiskt möjligt och högtalarna är på någon centimeter när symmetriska med avseende på golv och tak. Så precis som du skriver borde förutsättningarna vara maximerade vad gäller spegelkällor i både golv och tak. :)

En liten detalj i det sammanhanget är att de översta tre elementen i varje högtalare är frikopplade från de övriga och drivs av separata förstärkarkanaler (totalt två kanaler per sida alltså). Tanken med det var att kunna använda den översta delen av linjen som front high-högtalare, men planen är att först och främst mixa in respektive frontkanal dit också så att linjen verkligen blir obruten hela vägen upp. Det blir bara lite mät-trixande för att få ljudnivåerna lika eftersom impedansen (och även drivstegen) skiljer mellan huvuddelen av högtalaren och den översta delen. Det får tänkas till lite när det kommer till tonkurvejustering också.
Senast redigerad av njoak 2014-04-12 01:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-12 01:07

kodapa skrev:Jävligt snygga!!! Så himla välbyggt. Mina låter bäst utan invinkling.

Tack! :)

På vilket sätt låter de bättre utan invinkling? Jag minns att jag har stött på andra som sagt det om linjekällor men har aldrig fattat varför och framförallt på vilket sätt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-04-12 10:41

njoak skrev:
kodapa skrev:Jävligt snygga!!! Så himla välbyggt. Mina låter bäst utan invinkling.

På vilket sätt låter de bättre utan invinkling? Jag minns att jag har stött på andra som sagt det om linjekällor men har aldrig fattat varför och framförallt på vilket sätt.

Oj, det är svårt att säga. Tycker att dom låter naturligare, lite mer avslappnat. Sen tror jag att mina element är gjorda för att spela off axis (De har en peak on axis vid 10K). Har även lagt in en lite hängmatta på dom mellan 500 och 6000 Hz, upplever dom mer "all round" efter detta, det mesta dom matas med låter bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-12 13:17

Du är grymt !

Härliga högtalare och JA !
Men bli oerhört sugen på att lyssna på dem :)

Hoppas att du får till det precis så som du hoppas och att dem uppfyller alla krav ! :D

Flera tummar upp !!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-04-12 17:07

Fantastiskt fint bygge, du ska vara mycket stolt över vad du åstadkommit!

Mina linjekällor korsar 2,5-3 meter bakom lyssningsöronen, ungefär där väggen bakom mig är. Jag föredrar det framför att korsa framför...

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-12 19:56

DVD-ai skrev:Du är grymt !

Härliga högtalare och JA !
Men bli oerhört sugen på att lyssna på dem :)

Hoppas att du får till det precis så som du hoppas och att dem uppfyller alla krav ! :D

Flera tummar upp !!!

Dartman skrev:Fantastiskt fint bygge, du ska vara mycket stolt över vad du åstadkommit!

Mina linjekällor korsar 2,5-3 meter bakom lyssningsöronen, ungefär där väggen bakom mig är. Jag föredrar det framför att korsa framför...

Dartman: Jag måste fråga - är det av liknande anledningar som kodapa som du föredrar så liten invinkling? Hur var det nu, körde du dina utan diskanter i början - och i så fall: funkade samma invinkling bäst då också?

Användarvisningsbild
njoak

Re:

Inläggav njoak » 2014-04-12 20:31

mikgr2 skrev:Hur går det njoak? Har du fått något ljud i skapelserna?
Är väldigt nyfiken på hur de kommer att låta, särskillt som full range ala IDS-25.

Jag gjorde lite ful-equalizing idag.

Först höftade jag till ett par shelvingfilter för att höja responsen både uppåt och nedåt. Med hjälp av lyssning på testtoner blev det en höjning på ca. 6dB från omkring 1500Hz upp till 10000Hz samt en höjning på runt 20 dB från ca 150Hz ned till 20Hz. Jag är lite feg så jag lade sedan till ett brant högpassfilter vid 30Hz, men skulle säga att vid låga lyssningsnivåer och med lite väggstöd så går det iallafall att få respons ner till den frekvensen. Den högra högtalaren har i princip inget väggstöd alls och den hängde inte med lika lågt som den vänstra. Är fortfarande skeptisk till hur användbart ljudtrycket kan vara där nere med tanke på headroom och vågade därför inte kräma på särskilt mycket. Hann också lyssna alldeles för lite, men det var hur som helst en märklig känsla att över huvudtaget få så djupa toner ur så små element.

Gjorde också några snabba och grova mätningar med REW, och lade in REW:s autogenererade peq-filter i JRiver. Det rensade upp och samlade ihop ljudbild och tonalitet rätt bra bara det. Så även om det är rätt tidigt att yttra sig och det definitivt finns mycket mer att göra så känns det som att det finns potential i det här. :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-04-13 11:30

Får gratulera till ett fantastiskt fint bygge. Linjehögtalare är är väldigt intressanta rent tekniskt tycker jag. Skulle själv vilja testa konceptet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-13 21:59

Tack Eri! :) Håller med om att linjekällor är intressanta djur. Kan säga att de här känns ovana på fler sätt än utseendet men jag vet ännu inte hur mycket av det som har med linjeaspekten att göra och inte.

Meckade lite grann med invinkling och mätning/eq idag. Vet inte om jag blev så mycket klokare, snarare tvärtom kanske, men slänger upp lite mätkurvor här för att ha något att utgå ifrån.

Samtliga är med 1/3 oktav smoothing. Gröna kurvor är vänster högtalare, Röda höger. Tog med centerhögtalaren (blå kurva) också för att ha någon slags referens. Kan väl nämna att centern normalt sett delas vid 250Hz till fronthögtalarna, och de i sin tur vid 80 mot separata subbasar.

Kalibreringsdata för miken ligger med i mjukvaran, men bortsett från det är ingenting kalibrerat eller optimerat på något sätt.

Först mätningarna från igår. Här är shelf-filtren jag höftade till med i signalvägen. Miken på öronhöjd på mittplatsen i soffan.

Bild

En uppenbar sak är till exempel att linjerna trots shelf-filtret ligger rätt lågt i översta registret jämfört med centern.

Sedan dagens övningar. Testade först lite olika invinklingar. Inte så lätt att utvärdera efter korta lyssningar, men inbillade mig att med minskande invinkling blev stereobilden mer fokuserad men sweetspoten blev mindre. Kan vara värt att nämna att anläggningen används till största delen till film/TV-serier och väldigt sällan till stereolyssning.

Bestämde mig iallafall till sist för en svag invinkling som korsar ca 20cm framför ögonen på den som sitter på mittplatsen. Efter det stängde jag av all dsp-processning, inklusive shelf-filtren och mätte igen. Micken är på mittplatsen men garanterat inte på exakt samma plats som i mätningarna ovan. Ljudtrycket är inte heller samma - lite högre den här gången.

Bild

Har ingen aning om var de där urfasningarna runt 4 och 10 kHz plötsligt kommer ifrån. De gör mig lite fundersam men jag hann inte rota mer i det.

Slängde i alla fall in en målkurva som sluttar med 0.8 dB/oktav (ca 7dB skillnad mellan 20Hz och 10kHz) och lät programmet generera peq-filter. Ingen boost någonstans, bara filter med negativ gain.

Mätresultat efter peq-filtren lagts in i signalvägen, med allt lika i övrigt:

Bild

Det funkar ju så sett, men vid de där dikena runt 4 och 10kHz vet man ju inte hur signalen egentligen ser ut (jag tror alltså inte responsen ser ut så utan antar att det är något kajko på mätningarna).

Tyckte nog det lät bättre efter detta, men jag skulle inte kalla det hi-fi ännu... Mest slående tyckte jag var att centern blev av med lite ess-ljud och lät mindre ihålig, men det beror nog på att jag är mer van vid att lyssna på den. Allt det här är hur som helst ganska hastigt och slarvigt gjort så det är rätt osäkert än så länge. Se det mest som en slags baseline.

Efter allt detta kom jag på att jag inte ens haft en tanke på avstånd och delay ännu, så det får man ju också greja lite med. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum