Perfector skrev:Svante skrev:"Är diesel ett bra bränsle." "Ja, det är nog bättre för miljön än bensin. "Jamen vad bra, då tankar jag diesel i stället!".
En förstärkares egenskaper bestäms enbart till en del av vilka komponenter som ingår, men minst lika viktigt är hur de sitter ihop. Att enbart byta en transistor mot en annan typ för att den andra typen är bättre kan leda till katastrofer (tex självsvängning med trasiga diskantelement som följd). Det behövs ganska ingående kunskaper i kretskonstruktion för att veta om en transistor av annan modell passar i en konstruktion utan problem.
då hade jag väl tur då.
Men funkade gjorde det och det ordentligt.
gjorde likadant med en Inertia 2235 där tip-trissorna byttes mot samma philipstrissor och ljudet blev lysande vackert.
Handen på hjärtat. Du tror inte jag kollade förstärkning och allt annat innan jag bytte eller?
Det är för många magistrar i klassrummet.
Det som jag undrar över är ju transistorers förstärkning. Jag har någon vag bild om att en ideal transistor har oändlig förstärkning och att den regleras med återkoppling. Så när Perfector skriver:
Perfector skrev:Du tror inte jag kollade förstärkning och allt annat innan jag bytte eller?
.... så undrar jag ju hur man kollar hur mycket förstärkning en transistor har och om det går att kolla alls. Det enda jag i dagsläget kan föreställa mig är att antal ben och vilka ben på en transistor som gör vad stämmer överens. Ja och att matningsspänningen är kompatibel då... Men sedan är det stopp för mig. Vad mer måste stämma överens för att transistorer ska vara kompatibla?