hcl skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:Mycket uppfriskande!
Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.
Jag vet inte om du har något annat syfte överhuvudtaget med det där inlägget än att förolämpa folk.

Men - om du har något konkret att komma med, något som kan vara av värde för diskussionen så tycker
jag det är bättre om du bidrar med det. Visst, du tror på auktoriteter (Allen) och på majoriteter (många
andra vittnar...) och ingen kan hindra dig att göra det, men det enda du säger med ett sådant där inlägg
är ju att du intagit en religiös hållning till saken (du berättar vad du tror att att du tror så utan konkreta
skäl) och att du inte har några egna åsikter som står på konkret grund.
Du uttrycker även ett förakt för teorietiska förklaringar, du kallar dem för simpla. Men om du anser att
du vet något om den saken (och vi kan förmoda att du förstår att praktiken överensstämmer med teorin
när teorin är ackurat) så är det rätt trist att se dig uttrycka förakt för de förklaringar du sett, men inte
lyfta ett finger för att berättad VAD det är du invänder emot.
Vad jag tror framgår inte uttryckligen i det jag skrev. Det enda jag skrev var att det inte saknas stöd för åtskilliga alternativa och av flera på detta forum (som jag upplever det) hånade åsikter om innehållet i det Allen Sides talar om.
Ja just det, du skrev att det finns stöd för alternativa åsikter, men du påstår detta utan att
berätta vad det skulle vara för stöd. Det du hänvisar till är bara ditt auktoritetstroende ("stor
erfarenhet") och ditt majoritetstroende ("flera vittnar om").
Jag skulle tycka att det vore mycket intressantare om du hade lust att berätta VAD det är
som du anser stödja åsikterna ifråga. Du berättar vad du tror när du säger att det finns stöd,
så vad du tror framgår visst. Du tror att det finns stöd.
Men vad jag skulle vilja se vore att du redogör för vad stödet är (om det är något annat än
att du tror på auktoriteter och majoriteten) - alltså de verkliga skälen som du anser stödjer
påståendena.
Och då menar jag alltså något annat än att du tror på den ena eller andra auktoriteten eller
på någonting för att du anser att de är flera som tror det ena eller andra. Ursäkta att jag upp-
repar mig, men jag har ju skrivit det även i förra inlägget och ändå berättar du inte vad det
är som gör att du anser att det finns stöd för (och här kommer alltså centralfrågan...) att en
kopia av en CD
alltid låter sämre.
Ok?
Jag är mera intresserad av vad som ger stöd för tron.
- - -
Att folk tror olika saker även i fall då det de tror inte är någonting faktiskt (sant) är ju väldigt
väldokumenterat, så - att hitta vittnesmål som säger ljudkvaliteten blir sämre när man kopierar,
är lika lätt som att hitta vittnesmål som säger att kopiorna låter bättre.
Det om något visar att vittnesmål inte är rätt väg att gå om man vill veta hur någonting är, på
riktigt. Men behöver undersöka saken vetenskapligt.
I verkligheten kan det bli på båda vis (inte bara när man frågar folk om vad de tror efter att ha
lyssnat på en massa saker oblindt, utan även i blindtest) och det beror på läsbarhetsskillnader
och på de därmed följande analoga felen som uppstår från läsfel och från illa rekonstruerade
klockor (jitter).
Detta är välkända saker - och i varje fall sedan 1990 (eller om det var 1991) har man kunna läsa
om det i hifi-tidskrifter (då skrev jag om fenomenen i MoLt). Det är typ 24 år sedan.
Men det som sägs i den där intervjun är ju delvis rappakalja. Det hoppas jag du håller med om.
Inget att uppröras av, rappakalja stöter man på här och där, och det är ju inte Allens sak att vara
tekniskt kunnig i frågan, han är inte lärare (hoppas jag) i ämnet. Och åsikter eller en tro måste
han ju rimligen få ha också. Tycker för övrigt att han säger en del riktigt bra saker också. Det
förtjänar att nämnas tycker jag.
Men i ett ämne så känsligt för psykologiska mekanismer som audio är det ingenting märkligt att
en tro sprids - som påverkar många att uppleva samma sak, som sedan ger stöd till än fler att tro
samma sak - eftersom folk har en tendens att tro på auktoriteter och majoriteten!...
Och det sorgliga är väl just kombinationen av att cirkeln är sluten (vilket gör tron självuppfyl-
lande) OCH att så få reflekterar över just det problemet.
hcl skrev:Jag uttrycker dessutom inget förakt för teoretiska förklaringar, men otillräckliga (eller som jag skrev simpla) teoretiska förklaringar stör mig.
Du skyller folk för att leva i tron av sådana. Men du undviker att bli ens mikroskopiskt konkret.
Du skyller folk för att tro på något som DU inte vill berätta vad det är. Så kom igen - berätta vad
det är som du anser är felaktigt, som folk tror på?
Jag tror mig har läst skapligt många av de diskussioner om just detta ämne som förekommit här
på faktiskt.se de senaste 11 åren, och varje gång som frågan har kommit upp så har saken gåtts
igenom rätt så uttömmande.
Även om det har funnits någon som lite okunnigt har skrivit saker i stil med "en etta är en etta
och en nolla är en nolla" (och antytt att inga skillnader kan finnas om den digitala koden blir läst
rätt) så har sådana saker alltid kommenterats och det har förklarats varför det visst kan uppstå
en analog distorsion på signalen efter DACen.
Och att folk kommer med konkret och tekniskt rättfärdigad kritik av några av de påståenden som
förekommer i intervjun, kan inte rimligen ursäkta dina spydiga kommentarer. Om du menar att
de som kommit med konkret kritik har fel, så låt höra dina konkreta invändningar och inte hänvis-
ningar till DIN uppfattning om någons autoritära ställning genom en "stor erfarenhet och en kritisk
inställning". Det är inte en sakinvändning. Låt oss höra vad du VET om hur det är.
Jag är i varje fall inte så jätteintresserad av vad du tror på baserat på att du uppfattar någon som
en person med kritisk inställning och med stor erfarenhet.
hcl skrev:En förstockad uppfattning gällande digitala signaler är att dom skulle vara identiska så länge som de går att tolka korrekt.
Mnjae... Fast som du valde orden nu så är de ju det.
Digitala signaler ÄR ju identiska om de går att tolka korrekt, i varje fall sedda ur ett informations-
teoretiskt perspektiv. Det betyder inte att man kommer att DA-omvandla dem till identiska analoga
signalen i ett enskilt fall dock, men det betyder, faktiskt, att man KAN göra det.

Och jag kan försäkra att man kan få det motsatta utfallet mot vad som påstås i intervjun - alltså att
en kopia kan låta bättre än originalet. Det beror på, och det beror på mycket.
hcl skrev:Det är givetvis så att det beroende av kvaliteten på den analoga representation kan vara olika svårt (t.ex. ta olika lång tid) att göra rätt tolkning. Digital information är diskret (när den tolkats till sin diskreta informationsrymd), men varje analog representation av digital information är det inte och varje representation av digital information skiljer sig från varje annan representation av SAMMA digitala information (d.v.s. annan i betydelsen inte densamma, t.ex. en kopia med SAMMA digitala informationsinnehåll - alltså där representationen utan svårigheter kan tolkas som informationsmässigt SAMMA).
Jag förmodar att det finns något skäl till att du upprepade gånger skriver SAMMA istället för samma.
Annars vet jag inte hur jag skall kommentera det du skriver, men kanske känns det rimligt att nämna
att CD-avspelning bara är en pseudo-realtidsprocess. Vet inte om du vet om detta, men det man spelar
är inte de avlästa ettorna och nollorna från disken. Utan man spelar från ett minne.
Med det vill jag inte säga att signalen behöver bli identisk om alla ettor och nollor är riktigt avlästa, bara
att det är helt andra processer som kan ställa till det än de flesta tror. Exempelvis kan jitter genereras
från nätdelsstörningar som i sin tur härstammar från rotationen av CDn... Men det ger inga enkla samband
som säger att en CD alltid låter "bättre" (eller låt oss säga
mäter bättre, så kanske vi kan undvika den
för diskussionen potentiellt lite olyckliga subjektiva osäkerheten där bättre ju faktiskt kan vara mindre
ursprungstroget, men frågan är komplex nog som det är så låt oss ) än en kopia av samma CD!
Ett sådant påstående är tumregelmässigt och, ursäkta franskan, dumheter.
Och det är ju detta påstående som har kritiserats. Eller har jag missförstått något?
hcl skrev:Eftersom en D/A omvandlare förhåller sig till en representation av den digitala informationen och inte till själva den digitala informationen så kommer det D/A-omvandlade resultatet skilja mellan två försök att genomföra avkodningen (från analog representation av den digitala informationen till den analoga kurvform som den digitala informationen beskriver). Det finns m.a.o. teoretiskt stöd för att det finns en möjlighet att olika representation av digital information kommer rendera olika utsignaler. Även givet att alla andra inblandade oegentligheter (olinjäriteter, jitter, brus, etc) skulle råka vara ideala (vilket de dessutom inte är).
Fast slåss du inte mot en halmgubbe nu?
Allt det där är ju självklarheter.
Finns det något som du potentiellt förolämpat med ditt inledande inlägg, som du tror INTE känner
till allt detta?
hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt, men att bortse från möjligheten genom att avfärda möjligheten tycker jag verkar trångsynt. I synnerhet som flera vittnar om att man hör skillnader även mellan just olika analoga representationer av SAMMA digitala information.
Men vem är det som du påstår är trångsynt???
De synpunkter som kommit om det som sägs i intervjun säger ju inte att skillnader inte kan finnas,
bara att påståendet om att det alltid blir på ett viss vis, är nonsens.
Kan det vara så att dina utfall bara beror på att du missförstått det som har skrivits?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).