Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Man kanske kan använda kartongen som gjutform och göra diffusorer av gips? Eller är formen fel? De behöver kanske vara mer oregelbundna?
PLEX skrev:Tänkte så här...
Tavla på väggen bakom soffan!
Tillvägagångsätt:
Klistra äggkartoger på en masonitskiva ungefär lika bred som soffan.
Klä in detta med snyggt tyg samt sätta en bredare hylla ovanpå så det blir som en tavellist! Utseendemässigt ska det se snyggt ut så det inte ser ut som nåt "det blir i alla fall bättre ljud"
Sen är ju frågan... har äggkartonger diffuserande verkan??
Själva formen borde väl vara bra men hur är det med materialet -Pressat papper?!???
Ett annat alternativ är att kapa ett gäng taklister och sonika limma på en masonitskiva....?? Detta kan ju även detta göras läckert tror jag.
Måla masoniten svart och listerna vita..??
Ideer idiotförklaringar glada tillrop... ALLT tas tacksamt emot.
Mvh Micke PLEX
KorkSniff skrev:I går på äntligen hemma gick någon dekoratör berzerk i en våning. Bland annat satte hon upp några böcker med
bladen "invikta". HIFI-skadad som man är tänkte man genast absorbent!
Billigt är det nog om man hittar lämpliga objekt på loppis. Man får iofs sitta och vika ett tag, samt hitta ett bra sätt att hänga upp dem på.
Man kunde även plocka dem ur pärmarna.
Skulle kunna tänka mig att det kan bli snyggt med litet fantasi...
...men blir det bra?!?
KarlXII skrev:+1. Det där var faktiskt riktigt snyggt!
Bill50x skrev:KarlXII skrev:+1. Det där var faktiskt riktigt snyggt!
Instämmer. Men frågan är om det är bra, gör någon nytta ur ljudmässigt perspektiv.
/ B
KorkSniff skrev:Tänkte nog vika en i morgon på prov. Hålla örat emot och bilda mig en uppfattning! Intuitionen säger att det borde funka rätt bra! Är också inne på att en större yta bör göra ganska stor skillnad.![]()
![]()
Kul att prova i allafall.
Perfector skrev:KorkSniff skrev:Tänkte nog vika en i morgon på prov. Hålla örat emot och bilda mig en uppfattning! Intuitionen säger att det borde funka rätt bra! Är också inne på att en större yta bör göra ganska stor skillnad.![]()
![]()
Nyaste trenden kommer som en vårvind
Satsa på en firma som gör såna i ett lite mer beständigt material och tjäna storkovan
And I mean it.
Alexi skrev:Perfector skrev:KorkSniff skrev:Tänkte nog vika en i morgon på prov. Hålla örat emot och bilda mig en uppfattning! Intuitionen säger att det borde funka rätt bra! Är också inne på att en större yta bör göra ganska stor skillnad.![]()
![]()
Nyaste trenden kommer som en vårvind
Satsa på en firma som gör såna i ett lite mer beständigt material och tjäna storkovan
And I mean it.
Böcker är gjorda i hyggligt beständiga material, många hundra år lär de klara iaf.
KorkSniff skrev:Provvikning klar...
Det var inte så jobbigt som man kan tro. 250 sidor på en kvart typ.
Resultatet då?
Som absorbent känns de som mer eller mindre fenomenala!
Av den anledningen är de nog kassa som diffusator.
...men att hålla örat bredvid boken ger den där "huvudet i vadderad hink" känslan.
Denna tingest fångar upp mycket ljud!
Det blir definitivt att vika fler böcker för skarpt prov!![]()
PLEX skrev:Tänkte så här...
Tavla på väggen bakom soffan!
Tillvägagångsätt:
Klistra äggkartoger på en masonitskiva ungefär lika bred som soffan.
Klä in detta med snyggt tyg samt sätta en bredare hylla ovanpå så det blir som en tavellist! Utseendemässigt ska det se snyggt ut så det inte ser ut som nåt "det blir i alla fall bättre ljud"
Sen är ju frågan... har äggkartonger diffuserande verkan??
Själva formen borde väl vara bra men hur är det med materialet -Pressat papper?!???
Ett annat alternativ är att kapa ett gäng taklister och sonika limma på en masonitskiva....?? Detta kan ju även detta göras läckert tror jag.
Måla masoniten svart och listerna vita..??
Ideer idiotförklaringar glada tillrop... ALLT tas tacksamt emot.
Mvh Micke PLEX
Adhoc skrev:Ha´ru gått och blivit religiös Almen, börja prata om synd här på forumet ?
Diffusorn bör täcka en stor yta och ju djupare den är desto verksammare nedåt i frekvens, en slät hård yta minskar absorbtionen hos diffusorn = önskvärt. Äggartongen platsar inte bra mot den beskrivningen.
Trälister av olika djup och bred är bra material. Ska du göra en matematiskt beräknad är det tidsödande och i slutänden ganska dyrt (men ändå billigt jmf med att köpa en färdig). Köper du trälister som avkapat spillmaterial / skräp på byggmarknaden och sätter fast i ett kaotiskt mönster på en skiva blir det billigare, kanske även snyggt och verksamt men du vet inte till vilken grad.
Hyfsat pris i förhållande till storlek och påstådda prestanda i diagrammen, jag skulle målat den med vattenbaserad färg: http://www.emusic.se/product/17813/Reso ... Optiffuser
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster