Pingstkyrkan ska köpa högtalare...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Pingstkyrkan ska köpa högtalare...

Inläggav petersteindl » 2014-05-24 14:15

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Det är väl just vad det riskerar att göra. Pingstkyrkan uppmanar ju medlemmarna att ta privata banklån för att finansiera kalaset!

Det finns möjligen en annan aspekt också. Säg att det finns de i församlingen som gärna också skulle vilja ge 10 tkr för att stödja detta projekt. De kanske inte har den ekonomiska möjligheten just nu. Då går församlingen in med denna tjänst så att möjligheten finns. Om det är bra eller dåligt får var och en i församlingen svara på men det är ett alternativ. Om det är en direkt uppmaning vet jag inte. Så har jag inte förstått det. Jag litar inte på viss journalistik då personliga värderingar hos journalister kan färga bilden de skall återge.

Mvh
Peter

Uppmaningen formuleras visserligen som ett erbjudande (som om det nu skulle vara någon skillnad i praktiken). Jag tror att det är många djupt religiösa som inte kan stå emot trycket uppifrån att bidra, oavsett om de har råd eller inte. Har man inte ekonomisk möjlighet är det sannolikt en dålig idé att låna av framtiden, då dessutom ränta tillkommer. Särskilt illa är det att låna till överflöd.
Bara tanken på att kyrkan har banktjänstemän som hjälper till med låneansökningar, för de som inte har råd, finner jag direkt motbjudande.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sma ... -hogtalare
UTDRAG UR PINGSTKYRKANS BREV
”Vi kommer att göra en extra insamling till Framtidens Kyrka i anslutning till 90-årsjubileumet den 6-8 juni 2014.”
”Vi erbjuder också medlemslån via Nordea. Privatpersoner kan där ta upp lån från 10 000 kr och uppåt med avbetalning på upp till 5 år.”

Det skulle visserligen kunna vara rent påhittade citat, men jag tror inte det är sannolikt.

Jo, men det är inte du som står i valet att vara med på insamlingen. Om du anser det motbjudande så skulle du aldrig ge.

Det behöver inte alls vara så att de som ger eller behöver ta lån anser det vara motbjudande. Var och en bestämmer över sitt eget liv och sina värderingar. Det kan lätt bli så att man sätter sig till doms över andras värderingar.

I citaten framgår det att det skall göras en insamling och ändamålet är uppgett. Låt säga att det inte skulle finnas detta erbjudande. Då finns det ju kanske de i församlingen som gärna vill haka på men som inte för tillfället har den ekonomiska resursen.

Då finns det ett erbjudande som står till buds. Istället för erbjudandet hade de kunnat fråga medlemmarna om det finns någon som gärna skulle vilja vara med på detta men som inte just nu har ekonomisk möjlighet.

Om de då hade fått svar och därefter gett erbjudandet så kan man ju tänka sig att det hade varit justare, men jag ser det som tvärtom. Det vore snarast som att gillra en fälla som inte går att ta sig ur. Det vore geschäft som många dörrförsäljare och telefonförsäljare sysslar med.

Istället har de valt att köra med helt öppna kort och använda allt krut på en gång och egentligen utom räckvidd. Då har församlingsmedlemmen bättre valmöjlighet. Så ser jag på saken.

Huruvida lån i sig är osmakligt eller ej vill jag inte döma om. Jag ser dock människor som vuxna och bör kunna välja fritt på egen hand.

Men, som sagt, ge Kejsaren vad honom tillkommer och Gud vad Gud tillkommer. Vad som är Guds vilja i vart fall får var och en bedöma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-24 14:44

Jag tänker i linje, makt, påverkan, underkastelse och oförmåga att fatta rationella beslut i det tillstånd av verklighetsuppfattning man indoktrinerats in i. Det känns inte är långsökt att tro att det finns dom som inte alls känner att det är ett fritt val att ta de där lånen. Människor under inverkan som egentligen inte fattar fria beslut. När man dessutom vill plocka pengar från och skuldsätta dom som inga har, till överflödiga inköp, då får jag otäcka sektvibbar. Men visst, det är oftast ett fritt val man gör när man går med i en sekt och sen får man väl leken tåla då.

Jag tror inte vi kommer längre, så jag avslutar här.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-24 14:53

Johan_Lindroos skrev:... *klipp* ...
Jag tycker inte andra ska sko sig på att sälja ljudanläggningar som tycks vara extremt överpresterande, alternativt bara överprissatta för att medlemmar i kyrkan ska kunna höra vad som sägs eller att få uppleva bra konsertljud. Det måste vara OMÖJLIGT att skaffa så dyra prylar för att få bra ljud i en kyrka. Jag anar ugglor i mossen att det än nån jävel som tänker sälja fel grejor till fel pris till inte ont anande präster som måste vara totalt okunniga inom ljud.

Men det är ju ganska svårt att tro att det inte skulle finnas någon (eller flera) i så stor församling som kan såpass mycket om sånt här att det inte dras resolut i bromsen om det är någon vansinnigt som håller på och bli pålurat.
Jag tror det blir automatiskt en god insikt i denna affär iom att församlingsmedlemmarna får "påtryckning" att vara med och pröjsa direkt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-24 17:13

Till idrotten ska det ju byggas tempel och palats i alla möjliga kommuner. Där bestämmer några kommunpolitiker som är insyltade i både lokala byggföretag och idrotten, att alla innevånare måste betala t.ex bandyarenor för kanske en kvarts miljard som dom inte vill ha, det finner jag mer motbjudande.
Här är det bara dom som är med i verksamheten som betalar, och vill dom inte ha en andra klassens anläggning så är det i alla fall ingen annan som blir lidande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-24 17:56

paa skrev:Till idrotten ska det ju byggas tempel och palats i alla möjliga kommuner. Där bestämmer några kommunpolitiker som är insyltade i både lokala byggföretag och idrotten, att alla innevånare måste betala t.ex bandyarenor för kanske en kvarts miljard som dom inte vill ha, det finner jag mer motbjudande.
Här är det bara dom som är med i verksamheten som betalar, och vill dom inte ha en andra klassens anläggning så är det i alla fall ingen annan som blir lidande.

Precis. Ingen säger väl något om t.ex. golfklubben behöver mera kapital och ber medlemmarna om allmosor.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-05-25 19:12

Skönt att det packet m fl inte längre styr Jkpg som förr...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-25 19:41

Pingströrelsens inflytande består, Kristdemokraterna är fortfarande stora på kommunal nivå. Däremot verkar deras bundsförvanter ha tänkt om en del och Jönköping har förändrats rejält på ca 15-20 år. "Smålands Jerusalem" är inte vad det har varit. Inte minst p.g.a. av stor tillvandring i form av studenter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-05-25 21:15

Religion och politik.

Ni borde fanimej veta bättre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi