Den här högtalaren borde ni lyssna på

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Den här högtalaren borde ni lyssna på

Inläggav Nagrania » 2005-11-12 20:13

Jag har haft tillfälla under några dagar att lyssna på den nya serien "Air" från Dynaudio och TC electronic. Högtalaren är av midfälttyp och heter Air 20 som är en trevägare bestående av en 10":s bas + 5,5":s mellan och en 1":s soft dome diskant. Inbyggda slutsteg på 2x200watt + inbyggd DSP för alla tänkbara högtalarinställningar som man bara kunnat drömma om. Vi jämförde dom med motsvarande högtalare från Genelec S30. Högtalaren verkar inte ha några begränsningar vad gäller ljudnivå och den låter verkligen bra. Priset ligger runt 50K för ett par men med tanke på att högtlaren innehåller två slutsteg på vardera 200watt + både analog och digital ingång(32-192/24) är det inte dyrt. Om man vill kan man välja att ställa in varje högtalare för sig eller också kan man styra två eller flera högtalare via en länk. Den här högtalaren tillsammans med en subwoofer är säkert mumma. Om man skulle vilja gå in med en analogsignal då omvandlas signalen till 96/24 för att passa DSP:n. Serien är tänkt att kunna köras som vanlig stereo eller 2.1-5.1-6.1-7.1-10.2 eller 12.2 med filter och delayer för dom olika högtalarplaceringarna. Det vore ju kul om flera kunde lyssna på serien. Jag konstaterar bara att danskarna är för jävliga på bra ljudtekniska prylar och kombinationen Dynaudio och TC electronic är lysande.

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=534

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-13 00:02

Jag undrar hur filtret ser ut när man kan vrida på mellanregister/diskant delen på det där sättet.. En smart lösning eller ingen lösning alls?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-13 10:21

Slartibartfast skrev:Jag undrar hur filtret ser ut när man kan vrida på mellanregister/diskant delen på det där sättet.. En smart lösning eller ingen lösning alls?

Mvh Jocke

Eftersom man skickar med en DSP borde man väl kunna åstadkomma en del?
Undras just bara om man kan få dom med elektroniken i en lös låda, inte inbyggd i högtalaren.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-13 11:56

Max_Headroom skrev:
Slartibartfast skrev:Jag undrar hur filtret ser ut när man kan vrida på mellanregister/diskant delen på det där sättet.. En smart lösning eller ingen lösning alls?

Mvh Jocke

Eftersom man skickar med en DSP borde man väl kunna åstadkomma en del?
Undras just bara om man kan få dom med elektroniken i en lös låda, inte inbyggd i högtalaren.

Gissa :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 19:18

En intressant sak var att ljudbilden öppnades upp på ett sätt som jag inte hört tidigare. T.o.m. när man lyssnade i mono fick man en sådan känsla. Ljudet blev stort och luftigt på ett i mitt tycke härligt sätt. Den här högtalar serien har TC snackat om ganska länge (ett par år)men det är först nu som den äntligen är färdig. Högtalarna levererades i två stora kartonger från TC electronic och jag tror att det är i första hand TC som utvecklat och nu säljer "Air". Det finns en större modell som heter Air 25 med två 10":are. Det skulle vara kul att få lyssna också på den och tillsammans med deras sub också den med TC-link. Jag har själv börjat att bli lite sugen men vi kommer antagligen att köpa fem par Air 20 så man får väl lyssna vidare och får mer blodiga tänder. :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 19:56

Jag vet inte hur högtalaren i fråga låter, men min uppfattning är att TC brukar göra väldigt bra produkter.
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 20:04

TC brukar göra väldigt bra produkter.

Ja fråga mig jag har själv två stycken TC Finalizer 96 och en TC M3000 som är ett reverb. Finalizern använder jag just nu som förförstärkare i min stereorigg. Jag är ju f.ö. allmänt förtjust i studioprylar från Danmark.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 20:10

Nagrania, nog vet jag vad en M3000 är :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 22:09

Jaha dawen så det är bara du och jag som e på forumet. :? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-13 22:12

Jag har en T.C. electronic remote switch :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 22:38

Jag har en T.C. electronic remote switch

Vad är det för något?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-13 23:09

:lol: Det måste vara en av deras allra första produkter, från 1979 nångång, en fotpedal för gitarrister som vill kunna växla mellan typ två Fender Twin Reverb i stereo och en Marshall-stack.

Men det är TC, inte mycket mjukvaru-algoritmer och sound-modelling där men ändå :wink:

Nämen, dom där högtalarna ser ju intressanta ut som Genelec-dödare, men för hemma-stereo vetetusan :?:

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-13 23:37

jag lyssnade på nån av dom första Air 20 paren som kom för ett par år sedan och blev inte imponerad.. Kändes inte som en färdig produkt då... Kul att den börjar närma sig färdigt skick...

Har oxå ett TC M3000 som knappt används längre på grund av alla bra mjukvarureverbsimulationer som finns med i Sequoia..

/ptr
Senast redigerad av ptr 2005-11-13 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-13 23:38

Jag tror jag testat nån gitarreffekt som hette g-force eller nåt. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 23:41

dom där högtalarna ser ju intressanta ut som Genelec-dödare, men för hemma-stereo vetetusan

Tja varför inte? Kanske inte så snygga men ändå välljudande. Det är väl ändå det vi vill ha .... eller hur? Med tanke på att t.ex. ett par golvare från B&W kostar så mycket som dom gör och sedan behöver man dessutom några high end slutsteg och det låter ändå förmodligen sämre(i.a.f. vad jag tror)så blir det ändå billigare med ett par Air 20 eller 25. 8)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-13 23:51

Har oxå ett TC M3000 som knappt används längre på grund av alla bra mjukvarureverbsimulationer

Visst det kommer ju nytt hela tiden och allt blir billigare. För den skull kan man inte säga att M3000 på något sätt låter dåligt. Jag köpte min enhet när den kom 1999. Nu sitter jag med Protool HD och jag tycker inte att dom reverb pluggar som ingår är bättre än M3000. Det finns ju en som jag gärna skulle kunna tänka mig och det är M6000.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-14 00:05

Visst gör TC fotpedaler till gitarrister också!

Nagrania: Instämmer, M6000 vore trevligt att ha. Jag vet inte någon PAfirma som har någon, däremot har bl.a. Gävle Konserthus, två dessutom :)

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-11-14 00:08

ptr skrev:Har oxå ett TC M3000 som knappt används längre på grund av alla bra mjukvarureverbsimulationer som finns med i Sequoia..

/ptr

Vilken högoddsare - trevligt med en Sequoia-användare på detta forum!
Bästa ljudredigeringen, lätt. 8)

Och så LÅTER den väldigt bra, dessutom. :wink:
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-14 13:00

Nagrania skrev:Det finns ju en som jag gärna skulle kunna tänka mig och det är M6000.

En av dom studior som jag jobbar i ibland har just ProTools HD system och inte mindre än 2 M6000, låter fabulöst bra.. (Fast jag vet att ägaren av denna studio har ett par gamla Lexiconkort i en jättegammal Mac som han fortfarande använder med stor framgång, det att kunna kombinera många olika reverb för att skapa en realistisk miljö är stor konst!)

Personligen är jag inte så förtjust i att redigera akustisk musik i ProTools, det är lite mäckigt att få till riktigt snygga cross-overs.. I Sequoia har man en överlägsen x-fade editor, som framförallt inte gör några separata filer för faden som i PT.. Framförallt är det lättare att kompensera för förändringar i miljön i Sequoia..

För Jazz och populärmusik är PT överlägset!

/ptr

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-14 13:30

Jag har aldrig använt Sequoia så jag vet inte men å andra sidan har jag aldrig haft några problem med Protool. Jag tycker att PT är lätt att använda och jag gjorde ett experiment för några år sedan .
Jag klippte ihop två helt olika tagningar av ett klassiskt stycke som var inspelat i med 20 års mellanrum. Båda var inspelade analogt och var av en med Dolby SR. Jag gjorde klippen medvetet på de mest svåra ställena och det fungerade utan några större problem. Det man ibland kunde höra var bandbruset från det originalband som var inspelat utan Dolby. Ganska kul tycker jag och det visar ju också vilka möjligheter man har när man klipper digitalt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-14 13:49

Har varit nyfiken på Dynaudios studiomonitorer ett tag. Var kan man lyssna på sådana egentligen? Och då räknar jag inte minstingarna som väl dyker upp lite var som helst.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-11-14 15:18

Kan du säga lite om vad du tyckte om jämförelsen med Genelec, du hade väl ett par S30.

Kan väl tycka att Air 20 är mer jämlik med G 1037 men man kan ju inte bara hämta mest lämpad högtalare att jämföra med :)

Har någon något tips/åsikt om större passiv Dynaudio som är bra och hifi-mässig, t ex BM 15. Den är ju tänkt att efterlikna en hemmahögtalare, duger den som hifi frågar jag mig då? fast jag får väl lyssna själv...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-14 16:06

Genelec 1037 är bestyckad med en 12:a och den har jag inte kunnat jämföra med. Däremot 1038 som har en 15":are. Det är ju klart att en 1038 låter väldigt stor men ändå tror jag att diskanten från en Air 20 är lite luftigare. Tyvärr har jag inte kunnat kolla och jämföra stereobredden mellan de två. En annan sak med 1038 är att den lägsta frekvensen är lägre. Air 20 och antagligen Air 25 behöver en sub.... det behöver alla högtalare i den storleken eller mindre. Om man vill kunna spela starkt utan att kracka bashögtalarna måste man tyvärr skära lite i basen.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-14 16:20

Nagrania skrev:...Ganska kul tycker jag och det visar ju också vilka möjligheter man har när man klipper digitalt...

Helt klart, man kan göra häpnadsväckande motage när man arbetar digitalt..

Jag gör ganska mycket inspelningar av piano och orgel där efterklangen hänger kvar i rummet rejält länge, är det då också ett tyst rum så kan det vara ganska pilligt att göra snygga klipp.. Speciellt när man refferenslyssnar i hörlurar är det ganska lätt att avgöra om den som editerat tagit hänsyn till detta...

På det hela taget har det blivit petigare och petigare med sådana detaljer ju mer bitdjup och samplingsfrekvens ökat..

/ptr

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-14 17:06

På det hela taget har det blivit petigare och petigare med sådana detaljer ju mer bitdjup och samplingsfrekvens ökat..

Jo men visst är det så och det har överhuvdudtaget blivit petigare och petigare. Man kan t.ex. lägga alla tagningar bredvid varandra och enkelt hoppa mellan dom. Från början sa man att redigering och mixning skulle gå mycket fortare med HD. Men det vete fan jag tycker att det tar längre tid med alla alternativa möjligheter som finns att tillgå. Jag brukar ibland tänka att det här fixar jag snabbt men först ska jag bara prova det här och eller det här osv. osv. :roll: Fortfarande är det så att om man gör en omtagning i t.ex. ett klassiskt stycke så går det troligen inte att klippa in sig på första tonen utan lite senare. Men en möjlighet som man har idag är att klippa in sig i en tidigare tagnings efterklang om den av en händelse skulle vara bättre än den i omtagningen. Men som du sa är det mycket noga med att lyssna i lurar så att man exakt kan höra att man inte gjort någon åverkan på efterklangen. Sånt är faktiskt roligt.

Återgå till Generellt om hifi