Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Rydberg skrev:.
Jag hittar ingen uppgift om ytterdiameter, kan du måhända kolla vid tillfälle?
gflar skrev:Är ledarna spirallindade i en vanlig starkströmskabel?
Jag frågar för att jag inte har en aning, vet ej heller om det har någon betydelse som ljudkabel.
Rydberg skrev:darkg skrev:Rydberg skrev:.
Jag hittar ingen uppgift om ytterdiameter, kan du måhända kolla vid tillfälle?
Ytterdiametern är ca 6 mm
Komorok skrev:Den finns i 4m-längd på Reference Audio. Fast kostnaden är för hög för att det ska bli aktuellt för mig. Jag kör nog DIY med Litztråd från elfa.
Alexi skrev:Komorok skrev:Den finns i 4m-längd på Reference Audio. Fast kostnaden är för hög för att det ska bli aktuellt för mig. Jag kör nog DIY med Litztråd från elfa.
Igår bytte jag mina EKK mot 4meters terminerade Litzkablar.
paa skrev:Alexi skrev:Komorok skrev:Den finns i 4m-längd på Reference Audio. Fast kostnaden är för hög för att det ska bli aktuellt för mig. Jag kör nog DIY med Litztråd från elfa.
"Terminerad" kan betyda en massa olika saker, vad menar du i detta fallet?
Alexi skrev:Komorok skrev:Den finns i 4m-längd på Reference Audio. Fast kostnaden är för hög för att det ska bli aktuellt för mig. Jag kör nog DIY med Litztråd från elfa.
Morello skrev:Helt vanlig starkströmskabel (flertrådig) med adekvat tvärsnittsarea.
tobm skrev:Alexi skrev:Komorok skrev:Den finns i 4m-längd på Reference Audio. Fast kostnaden är för hög för att det ska bli aktuellt för mig. Jag kör nog DIY med Litztråd från elfa.
Blev det Suprakablarna? Eller DIY?
Alexi skrev:Supra Sword, känns för komplicerat att säkerställa att man lött kontakterna korrekt.
Komorok, känns väldigt skönt.
sprudel skrev:Alexi skrev:Supra Sword, känns för komplicerat att säkerställa att man lött kontakterna korrekt.
Komorok, känns väldigt skönt.
Jaså! Hur låter det då?
roggaro skrev:funkar fortfarande AudioQuest med två kardeler vardera eller bör man byta upp sig till fyra efter 20år![]()
fick rådet att anförskaffa dessa på Ågrens hifi och fördelarna var bl.a bättre/renare mellanregister.....
IngOehman skrev:Oresound skrev:bassman skrev:En snubbe här på orten använder lackad kopparkabeln från transformatorer till högtalarna, det tycker han är bra..!
Tranformatorer är användbara till fragmentering tydligen:
http://www.youtube.com/watch?v=YO9ZY5V461c
Halvlösa kablar är bra till mikrofoni.
Prosit
Lite rolig ljudläggning, men jag hade nog velat höra originalljudet.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:roggaro skrev:funkar fortfarande AudioQuest med två kardeler vardera eller bör man byta upp sig till fyra efter 20år![]()
fick rådet att anförskaffa dessa på Ågrens hifi och fördelarna var bl.a bättre/renare mellanregister.....
Självklart funkar de lika bra som de alltid gjort, såvida du inte har böjt dem alltför många gånger så att någon ledare gått av. Varför undrar du förresten, om jag får fråga?
genstruktur skrev:försöka få in den i en kabelkanal kan nog bli en match!
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:försöka få in den i en kabelkanal kan nog bli en match!
Kanske om du har väldigt många böj... men börja dra något att leda den med... har du så det räcker kan du ju skala en av ledarna och få den hela vägen genom innan hela går in... slöseri, jag vet.... men den lär inte hoppa av på vägen då i alla fall...
Bamsefar skrev:Menar du enskilda ledare är svåra att dra igenom, eller en 2/4-ledad inslagen i PVC mantel? Alltså att dra enskilda ledare borde verkligen inte vara en utmaning, men att dra en hel EKK med sina 2/4-ledare med PVC mantel det kan nog ge utmaningar?
Notering: själva PVC manteln tillför inget vad gäller ljudåtergivning.... Du skall bara inte blanda friskt mellan olika typer av AC och DC kablage i varje kanal, och även hålla de väl åtskilda...
RogerGustavsson skrev:Ledarna ligger väl någorlunda tvinnade runt varandra när du avlägsnar ytterhöljet? Vilken EKK är det, 2 eller 4-ledare, 1.5 eller 2.5 mm²? Själv har jag tvinnat enskilda EK med skruvdragare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster