Kentfest – en skräckupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav CODY » 2014-06-18 12:15

aisopos skrev:
PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här. ;)
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.

Det handlar inte om masvis utan om hur det kan komma till rätta med det enligt Svante allvarliga problemet att viss känner skräck och obehag ibland redan före konserter de övertalats att gå på medan andra köpt biljetter i god tid, satt på sig sin rockigaste kläder, är småfulla och i förväntansfull extas innan konserten för att låta allt explodera i ett crescendo av njutning.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-18 12:17

Pink Floyd / Waters har alltid haft bra ljud på sina konserter. Någon som också var mycket mån om ljudet var Frank Zappa. Oavsett typ av lokal lät det mycket bra. Bob Marley likaså, spelade dessutom så lågt så många med mig upptäckte inte direkt när han började spela :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 13:16

phloam skrev:pekka, visst är det trevligt med hyfsat bra ljud på konsert och för det mesta så strävar man väl efter det. Men nu är musikkulturen som den är, elektriskt förstärkt och hög volym (vilket det iofs kan vara med oförstärkt musik också) och att ha öronproppar är ett individuellt beslut. Det är knappast realistiskt att förvänta sig att vare sig Kent eller Metallica eller First Aid Kit ska spela live som om det vore i sweetspot hemma. Och om man vill att publiken ska skydda sig med proppar så är det inte ologiskt att anpassa sig ljudmässigt efter det.

Man måste skilja på problemen hög volym live och dåligt ljud - man har inte proppar för att skydda sig mot upplevelsen av "dålig ljudkvalitet", bara mot hörselskador om ni förstår vad jag menar.

Musikkulturen har jag inga som helst problem med - det är ljudteknikkulturen som har gått åt pipsvängen. Jag kan utmärkt väl skilja på god ljudkvalitet och stark ljudnivå. Det finns också ett samband mellan de två: ju bättre kvalitet, desto starkare kan man spela. Det är just det mäktiga och fysiska i stark ljudstyrka som går förlorat när man spelar över ljudanläggningens förmåga eller aktivt komprimerar och/eller driver ljudet till överstyrning i ett eller flera steg. Omvänt gäller att med riktigt hög förvrängning kan man bara spela på ytterst blygsam nivå innan det blir besvärande för öronen. Resonemanget gäller oavsett om man lyssnar hemma eller ute.

Det är ett systemfel, hävdar jag, att både skiv- och liveljudet genom aktiva åtgärder har blivit allt sämre de senaste dryga 20 åren. Det finns ingen anledning till att det ska behöva låta så dåligt som det gör i dag. Jag har några gånger haft fantastiska konsertupplevelser där tekniken och teknikern har verkat i musikens tjänst. Allra helst minns jag Marillion i Eriksdalshallen 1985 där ljudet var relativt starkt men samtidigt utmärkt rent och kunde avnjutas utan hörselskydd. Även senare har jag hört riktigt bra liveljud, även om antalet tillfällen kan räknas på ena handens fingrar.

Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken. Hur skulle det se ut om en kock tillagade maten utan att veta vilka ingredienser han eller hon använder och heller inte smakar innan anrättingen serveras? Det säger sig självt att musikupplevelsen gynnas om man tar bort det frekvensojämna filter som öronproppar innebär. En ytterligare vinst är att man för motsvarande upplevd ljudstyrka kan spela svagare vilket leder till lägre distorsionsnivå i PA-systemet. Tar man sedan bort diverse ljudförvrängande apparater på vägen mellan scen och högtalare kan man komma ytterligare en bit på vägen.

I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2014-06-18 13:30, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-18 13:21

Som jag ser det så är det mest en bonus om ljudet är riktigt bra på livespelningar. Det är helheten och upplevelsen som är det viktiga för mig. Inom rimliga gränser då; jag har vart på spelningar där ljudet vart så dåligt att det inte gick att urskilja vad som spelades. Och nu pratar vi inte om några små obskyra spelningar med okända band utan riktigt stora band som spelar för tusentals personer där ljudet är så dåligt att det bara hörs en gröt av allting.

Jag har långt från lika höga krav på ljudet på konserter som när jag lyssnar hemma, men någonstans får man dra en gräns och jag tycker det lite för ofta är sämre ljud än vad som man bör kräva.
För mycket bas, för starkt ljudtryck och för mycket dist brukar vara de största problemen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 13:25

Väl talat och ungefär som jag resonerar. Jag skulle inte ha bemödat mig att skriva om Kent-konserten om det inte var så uselt som det var. Min absoluta känsla är att det har skett ett trendbrott, det vill säga att en majoritet av konserterna låter så här numera. Som sagt, någonstans får man dra en gräns och den passerades definitivt i söndags.

Med vänilg hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-18 13:59

PekkaJohansson skrev:Väl talat och ungefär som jag resonerar. Jag skulle inte ha bemödat mig att skriva om Kent-konserten om det inte var så uselt som det var. Min absoluta känsla är att det har skett ett trendbrott, det vill säga att en majoritet av konserterna låter så här numera. Som sagt, någonstans får man dra en gräns och den passerades definitivt i söndags.

Med vänilg hälsning

Pekka

Jag förstod precis vad du menade.

Hur till vida det har blivit värre på senare år kan jag inte uttala mig om, men om så är fallet så är det väldigt tråkigt. Den tekniska utvecklingen går framåt, men kvalitén sjunker. Det är tragiskt.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-18 17:26

aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet. :)

Jag var på samma konsert.
Det lät inte bra på sjätte raden på parkett där jag satt.
Kasst faktiskt.
Dynamikfattigt och med en tydligt eko av musiken från lokalen ständigt närvarande.

Globen suger rent allmänt som konsert-arena.

Däremot var jag på Waters några år före på Globen den gången också.
Då var det bättre ljud. Satt lite snett uppe på läktaren.
Men då var ett par dretfulla värmlänningar som skrålade eller babblade mest hela tiden.
Så det var ingen höjdare heller för den delen.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-18 17:35

Ljudet har inte blivit sämre med åren.
Det har generellt sett blivit bättre oavsett arena/lokal eller vad man vill kalla det för.
Det har alltid varit skiftande kvalitet från konsert till konsert oavsett om det varit samma lokal.

Det var oftare sämre förr än nu.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-18 21:50

Jansson skrev:
aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet. :)

Jag var på samma konsert.
Det lät inte bra på sjätte raden på parkett där jag satt.
Kasst faktiskt.
Dynamikfattigt och med en tydligt eko av musiken från lokalen ständigt närvarande.

Globen suger rent allmänt som konsert-arena.

Däremot var jag på Waters några år före på Globen den gången också.
Då var det bättre ljud. Satt lite snett uppe på läktaren.
Men då var ett par dretfulla värmlänningar som skrålade eller babblade mest hela tiden.
Så det var ingen höjdare heller för den delen.

Bevistade både Globen och Ullevi med Roger Waters, bra ljud båda gångerna men Ullevi var något av det bästa jag någonsin upplevt på en konsert, helt i klass med hemma och ibland tom bättre. :)

edit feltryck på ipad, stavfle alltså
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-18 22:03

Där tror jag att du sätter fingret på problemet. Man vet inte i förväg hur det blir (du blev överraskad). Man måste nog vara en riktig konserträv för att kunna ana i förväg om det ska bli anständigt. Och då har man ju inte längre möjligheten att välja bort det kassa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-18 22:37

ullevi å Roger Waters! oj så kul att det lät bra :) själv orkade jag bara ta mig till Liseberg (ischias) för en annan legend Jon Anderson men gick därifrån efter trekvart. det var liksom inte Yes 1977 på Scandinavium,(Donovan va förband ser jag nu på biljetten) men både Anderson å Waters är 69 år... e inte klokt alltså :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2014-06-19 13:53

Hörde Chris Isaak i en relativt liten lokal och behövde inte ens öronproppar. Ren och skär njutning både musikaliskt och ljudmässigt. Det är enda gången jag upplevt en konsert med riktigt bra ljud.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-21 01:30

PekkaJohansson skrev:
I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska all vänlighet kolla om det finns någon medicin som hjälper mot den skräck, det obehag, lidande och den pina du känt. Jag vill inte att du ska begå brott - tvärtom - men tänk på att ta tempen regelbundet. Det finns många kurorter för hysteriska personer.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-21 09:19

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska all vänlighet kolla om det finns någon medicin som hjälper mot den skräck, det obehag, lidande och den pina du känt. Jag vill inte att du ska begå brott - tvärtom - men tänk på att ta tempen regelbundet. Det finns många kurorter för hysteriska personer.

Trist inlägg... :(
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-21 14:20

Jag kan iofs tycka att Pekkas avslutning på sitt svar till mig också var rätt trist, som om jag / andra inte förstår de enkla samband som utpekades. Det kanske är att be om en sarkastiskt kommentar.

I övrigt så är det faktiskt en kärnfråga i denna tråd - vad är att betrakta som överkänsligt beteende i konsertsammanhang? Pekka har all rätt att göra / anse / uttrycka vad han vill personligen, det intressanta är hur det skapas normer för hur "ljudintresserade" ska bete sig i konsertsammanhang. Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang? För min egen del så löser jag ev. problem med ljudnivå/dist/tonkurva/obehag genom att sätta i ett par bra proppar och kan ägna mig åt det jag anser vara konsertväsentligheter istället. Om mitt sällskap går hem bara pga ljudet är "dåligt" så skulle jag bli enormt besviken.

Pekka - det var just det som var min poäng - alla vill/måste spela högt, alla har inte råd med dyr/bra utrustning, många lokaler är dåliga, få bryr sig - alltså får ljudkvaliteten stryka på foten. Det är inte ljudteknikernas fel, det är en krass verklighet som de måste förhålla sig till. Jag är övertygad om att de gör så gott de kan - precis som vissa andra yrkesgrupper som fått ta skit här på faktiskt.se.

Svante - man kan inte veta annat än om vissa konsertlokaler är bättre eller sämre rent akustiskt, eller om de kanske har bra utrustning. Om banden har egen kan det bli hur fel som helst. Det är kanske inte så svårt att gissa att t.ex. Pink Floyd kör med egen och hyfsat bra utrustning :) I övrigt är det bara att se till att ha med öronskydd, just in case.

Slutsats - ha med reservproppar av god kvalitet till kompisen så att din kväll slipper bli förstörd! :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-21 15:04

Noterat ifrån Kulturbloggen:

"Och jag tror aldrig jag varit på en konsert med så klockrent ljud: högt, fylligt och lagom mycket bas."

http://kulturbloggen.com/?p=84465

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-21 15:39

BORIS skrev:Noterat ifrån Kulturbloggen:

"Och jag tror aldrig jag varit på en konsert med så klockrent ljud: högt, fylligt och lagom mycket bas."

http://kulturbloggen.com/?p=84465

:D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-21 19:27

PekkaJohansson skrev:Problemet med dagens skräpljud är att det inte hjälper ens att vara ett par hundra meter bort. Jag parkerade vid tv-huset omkring kl 10 på söndag förmiddag samtidigt som det soundcheckades och redan då och på det avståndet hördes det att det skulle gå åt pipan. Samma sak upplevde jag på Stockholms jazzfestival på Skeppsholmen för flera år sedan - ni vet den där känslan av obehag som uppstår när man långt innan man närmar sig festivalområdet inser att konsertbesöket kommer att bli en pina. Nej, det får vara nog med liveljud tills det är dags för Kraftwerk i augusti.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var ju inte där när Kent spelade. Men flera gånger skrivit om när Kraftwerk var i Göteborg. Utomhus. Så mycket tryck att det blåste mellan benen. Byxorna fladdrade! Öronproppar såg jag inga. När jag stod där så upplevde jag en musikhändelse av världsklass. Så tyckte jag då. Popsnöret helt lyriskt fast hon inte är inriktad på techno.

Jag är till skillnad mot några andra en riktig gubbe i åldern. Men även som ung så gillade jag aldrig konserter med för högt och dåligt ljud. Sådant förekom även då.

Jag går för sällan på livemusik så jag kan inte ge en allmän bild mer än att kombinationen av för högt och för dåligt ljud inte alls är trevligt. Bra musik och bra ljud är underbart. Är volymen lägre kan man ju stå ut eller dras med av själva musiken, stämningen, sällskapet och människorna omkring m m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-21 21:19

Just Pink Floyd/Roger Waters har ofta haft bra ljud. Det kan vara lite beroende på var man sitter och på Ullevi 2013 var det inte lika bra som 1994 för min del, då gick det faktiskt att lyssna utan öronskydd. Trots att det antagligen finns tillgång till bättre PA-anläggningar än någonsin, tycker jag det ofta är en besvikelse vid många liveframträdanden. Fokus verkar ha hamnat på att skapa tryck till varje pris, som om det vore en garant för en bra musikupplevelse!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-06-21 22:28

phloam skrev: Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang?

Varför skulle det inte vara det?
Varför skulle annars de stackars musikerna släpa runt på sina dyra favoritinstrument med risk för skador eller stöld? När såg du t ex senast en gitarrist eller basist med en Squier på scen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 00:11

Att musiker har dyra/bra/speciella favoritinstrument kan ju bero på att de spelar på dem mycket - inte främst på deras ljudmässiga kvalitéer ut mot publiken. De skulle nog knappast höra skillnad om gitarristen i bandet tvingades spela på en sopig lånegitarr, men för gitarristen själv är det en helt annan sak.

Vad jag menar är iaf att det finns flera viktiga faktorer i en livekonsert som avgör om det är en bra konsert - artistens dagsform/förmåga, ljus, spelställe, publik, låtlista - ljudkvalitet är bara en i mängden. Visst är det viktigt med bra ljud men så även med annat. Och att krav på särskilt bra ljud skulle få gå före allt annat är nog en utopi, eller något som bara de allra penningstarkaste artisterna kan tänkas sträva efter.

Rent praktiskt, att spela på konsertnivå för en större publik kostar pengar. Ett band på väg uppåt behöver få så stora intäkter som möjligt och spela för så många som möjligt med tillgängliga medel. Att kosta på särskilt bra ljud skulle minska intäkterna. Visst skulle de största artisterna kunna spela i mindre lokaler och kosta på kanonljud, men för skivbolag/arrangörer skulle det bli svårt att sälja extra dyra biljetter. Därför tror jag inte att det blir nån hifi-nivå på ljudet i de flesta fall, vi får nöja oss med "as good as it gets". I övrigt tror jag inte att någon vill att det ska låta direkt dåligt, det är bara svårt att undvika ibland.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2014-06-22 00:51

Någon som vet vad de var för PA som hängde? Music & lights tror jag var leverantören och då bör det ha varit L-acoustics. Kanske K1 modellen.

Vänner som besökte summerburst sa att det var "konstigt" ljud. Var själv inte där men får intrycket av att det var kraftigt underdimensionerat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-06-22 14:44

phloam skrev:Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang? För min egen del så löser jag ev. problem med ljudnivå/dist/tonkurva/obehag genom att sätta i ett par bra proppar och kan ägna mig åt det jag anser vara konsertväsentligheter istället. Om mitt sällskap går hem bara pga ljudet är "dåligt" så skulle jag bli enormt besviken.

Precis! Som när man pröjsar 500:- på en restaurang och sedan gnäller över kvaliteten på mat och dryck! Nä, man sätter in en bra slang i magen bara. Det är ju så mycket annat som man kan uppskatta med ett restaurangbesök.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 15:52

Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 15:57

phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Är det någon som har påstått att man endast skall prioritera maten(läs ljudet) och strunta i allt annat? De flesta verkar vilja ha en bra nivå/balans på allt nämligen vad jag sett.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 18:24

AndreasArvidsson skrev:Är det någon som har påstått att man endast skall prioritera maten(läs ljudet) och strunta i allt annat? De flesta verkar vilja ha en bra nivå/balans på allt nämligen vad jag sett.

Är det inte det jag sagt hela tiden? Vi får nöja oss med att man strävar efter bästa möjliga ljud i en ekonomisk ekvation där många saker ska funka väl för att helheten ska bli bra, att det är svårt att ha som prioritet att ha nån slags hifi-kvalitet på ljudet.

Jag har aldrig påstått att man ska strunta i ljudet, eller ha det sist på prioritetslistan. Bara att det i praktiken är svårt att tillfredsställa lyssnare som Pekka Johansson.

Hur många artister skulle vilja tvingas välja mellan en bra ljusshow och bra ljud? Man får kompromissa och hitta lösningar för varje spelning. Att hålla på och såga en yrkekår och döma ut hela musikindustrin baserat på individuella erfarenheter känns fel, jag är tror att man får jobba som proffs ett tag innan man kan uttala sig kategoriskt om hur det står till med liveljudet som sådant i dag, här i sverige, i världen (läs Kurt Olsson-röst) :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 18:36

phloam skrev:Är det inte det jag sagt hela tiden? Vi får nöja oss med att man strävar efter bästa möjliga ljud i en ekonomisk ekvation där många saker ska funka väl för att helheten ska bli bra, att det är svårt att ha som prioritet att ha nån slags hifi-kvalitet på ljudet.

Jag har aldrig påstått att man ska strunta i ljudet, eller ha det sist på prioritetslistan. Bara att det i praktiken är svårt att tillfredsställa lyssnare som Pekka Johansson.

Hur många artister skulle vilja tvingas välja mellan en bra ljusshow och bra ljud? Man får kompromissa och hitta lösningar för varje spelning. Att hålla på och såga en yrkekår och döma ut hela musikindustrin baserat på individuella erfarenheter känns fel, jag är tror att man får jobba som proffs ett tag innan man kan uttala sig kategoriskt om hur det står till med liveljudet som sådant i dag, här i sverige, i världen (läs Kurt Olsson-röst) :)

Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Hur till vida Pekka har orimliga krav eller inte vet jag ej då jag inte var närvarande på den spelningen som han pratar om, men jag har själv upplevt ljud så dåligt att det inte går att höra vad som spelas. Då pratar vi inte om lite dåligt ljud utan totalt katastrof. Mer än så tycker jag man kan kräva.

Hur var artist vill kompromissa är helt upp till dem. Jag personligen kunde inte bry mig mindre om ljusshowen ifall ljudet är riktigt dåligt, men vill artisten göra så är det upp till dem. Det är deras val, precis som jag har ett val att inte lyssna om jag anser att det är för dåligt.

Vem har sågat en hel yrkeskår och dömt ut hela musikindustrin?

Ok så om man är amatör så får man inte ha åsikter? Att gå på hundratals konserter ger ingen inblick i hur ljudet är på konster utan man måste arbeta där? Den logiken förstår jag mig inte på riktigt.

Jag tycker det är fascinerande att vissa blir så upprörda över att andra personer tycker att ljudkvalitén är viktig på en konsert. För mig är det en självklarhet att ljudet prioriteras när man pratar om musik. Det är inte det enda viktiga, men på samma sätt som maten på en restaurang måste hålla en viss klass så måste ljudet på en konsert göra det samma. Anser jag iaf.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 19:28

AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Nu var ju det en ironi över Almens extremt polariserade inlägg om slangar i magen osv :)

I övrigt är vi överens. Visst kan man förvänta sig att det är bra ljud på konsert, men man får vara medveten om att "shit happens", de flesta konserter är engångsföreteelser och Pekka talade om att "Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken." osv osv vilket jag tycker är orättvist. De jobbar nog rätt hårt för att koka soppa på den spik som finns tillhands.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 19:37

phloam skrev:
AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Nu var ju det en ironi över Almens extremt polariserade inlägg om slangar i magen osv :)

I övrigt är vi överens. Visst kan man förvänta sig att det är bra ljud på konsert, men man får vara medveten om att "shit happens", de flesta konserter är engångsföreteelser och Pekka talade om att "Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken." osv osv vilket jag tycker är orättvist. De jobbar nog rätt hårt för att koka soppa på den spik som finns tillhands.

Jo jag vet, men han har ändå en poäng anser jag. Inte skall man bara acceptera när något man betalt för är så dåligt att det inte går att njuta av.

Ah det var så du menade. Jag tror Pekka syftade på att ljudteknikerna arbetar med öronproppar i. Då hör man ju inte riktigt vad man rattar. Det är ju kanske inte att jobba i blindo, men det är ändå ett sätt att arbeta som nog inte är så vanligt för andra yrkesgrupper.

Att ljudteknikern inte kan ordna mirakel tror jag vi alla är med på, men när basen är uppskruvad så högt att man inte hört något annat och där dessutom högtalarsystemet distar så det skrapar om det pga att elementen håller på och bottna och ljudteknikern inte gör något. Då är något fel enligt mig.

För mycket bas är ett ganska vanligt problem anser jag och det har ingenting med att "koka soppa på spik" att göra utan ett medvetet val.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 21:41

Jag å min sida väljer att tro att ljudtekniker är tillräckligt erfarna för att förstå hur proppar påverkar och att de har kompetens att kompensera för proppanvändning i arbetet. Dessutom går ju dessa att ta ur vid behov. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan