...mina tio 90-talare, som på intet vis behöver vara det bästa från det årtiondet. Snarare var det sådant som betydde mycket för mig då, från jag var 14 tills jag var 24. Det finns massor med album från andra årtionden som betydde mycket för mig då, och det finns lika många från det årtiondet som jag upptäckte först årtiondet efter. Det är väldigt koncentrerat på första halvan av 90-talet, därför fick NiN-skivan vara med lite på nåder.
1990 - The sisters of mercy: Vision thing (Exempel:
Ribbons)
Den bästa gruppen på hela listan, men det var på håret att den inte fick vara med. Den kom 1990 och jag upptäckte den först 1998. Så det var nära i båda ändar av årtiondet.
1990 - Ministry: In case you didn't feel like showing up (
Släpptes även som film)
Hårdast av dom hårda konserterna, tuffast av de tuffa framträdandena. Tyckte jag då. Det finns än hårdare, men det är fortfarande svåröverträffat. Kolla videon!
1991 - Strebers: Till en vän (Exempel:
Kung i kapsylernas land)
Sista skivan som gjordes under Strebers-namnet efter trummisen omkom i en bilolycka. Det här är skivan som luktar mopedålder i mina minnen.
1991 - Nirvana: Nevermind (Exempel behövs inte, så därför tar jag
Even in his youth vilket är en B-sida. En av Nirvanas bästa låtar.)
Jag minns fortfarande den där gången när jag satt i min vän Lindas källare, i en brun skinnsoffa, slötittandes på MTV. Hemma hade vi inte kabel-TV, så det var understundom intressant. Plötsligt spelar dom en låt som heter "Smells like teen spirit" och sedan var ingenting detsamma. Redan efter några tiotals sekunder förstod man att här ser jag verkligen början på någonting helt nytt.
1991 - Guns n' roses: Use your illusion I & II (Exempel:
Garden of Eden)
Rent ut sagt dåliga jämfört med Appetite-skivan som föregick dom, men allt är relativt. I absoluta tal är dessa båda skivor väldigt, väldigt bra.
1993 - Cat rapes dog: Moosehair underwear (
Högaktuellt exempel:
Things I hate)
Helt fantastisk crossover av punk och synth, till någon slags cyberpunk. Fortfarande det bästa som gjorts i genren. I konkurrens med deras tidigare skivor.
1994 - Alice Cooper: The last tempation (Exempel:
Cleansed by fire)
Populariteten hade gått ner lite, så Alice Cooper gjorde ett mindre publikfriande men mer seriöst konceptalbum som släpptes tillsammans med en serietidning signerad Gaiman, bara en sån sak. Klart mycket högre kvalitet än föregående skivorna Trash och Hey Stoopid.
1994 - Dia psalma: Gryningstid (Exempel:
Alla älskar dig. Två första textraderna är ohemult bra.)
Bandet som tidigare kallade sig Strebers, fram till trummisens död. Slog igenom stor med den här skivan, till min förskräckelse som ville fortsätta vara exklusiv i mitt gillande av Strebers. Har fortfarande publikrekord i diverse folkparker. Mindre punk än Strebers, mer hårdrock.
1999 - Nine inch nails: The Fragile (Exempel:
The wretched)
Han är otrolig i sina bästa stunder, och långtråkig i sina flesta stunder. Det här är sista skivan som innehåller riktiga höjdpunkter tycker jag... samt den första jag upptäckte.
...tyvärr kom Einstürzende Neubautens "Silence i sexy" först på 00-talet...