Ino högtalare för Dolby Atmos?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-21 19:42

Dolby Atmos kommer ju snart i kommande surround förstärkare från Denon, Pioneer med flera och det känns för mig som det kan bli ett lyft jämfört med att gå från 5.1 till 7.1 som jag inte har gjort och för den delen varianter av simulerade wide/höjdkanaler. Av vad jag läst så blir det i alla fall till en början 5.1.4 eller 7.1.4 alltså 4 stycken högtalare där man placerar 2st en höger och en vänster i taket lite framför sina frontar och 2st en höger och en vänster i taket lite framför sina bakre surroundhögtalare.
Nu till frågan.
Vilka högtalare skall man använda? kommer A2 fungera att placera i taket för att användas med Atmos som utgångspunkt?

Eller ligger Herr Öhman före och har någon ny högtalare på gång för ändamålet?

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-21 20:20

Det får du väl snarast läsa Dolby-specen för... Skall det vara en direktstrålare eller en diffuskälla?

Kommande Denon verkar ha 11.2 som i nuvarande generation plus två extra height bak. (x9200w) Fast bara 9 inbyggda slutsteg som innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-21 20:37

Jag ligger åratal före! 8)

Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker).

- - -

Den är speciellt konstruerad för att kunna användas i tak, men kan även till nöds användas i väggar. Det knepiga med sådana där takapplikationer, och
skälet till att vanliga högtalare inte fungerar för applikationen, är ju att man kan befinnas sig både framför, bakom, till vänster och till höger om den,
och då duger inte tvåvägssystem som interfererar bra bara i ett plan (i bästa fall).

Konstfack har haft ett sådant system i drift i åratal (det kan hantera till och med flera kanaler än 7) och jag labbade faktiskt mest med dessa saker på
70-talet och några år in på 80-talet. Så redan på den tiden hade jag högtalare för det bruket. Just dagens takhögtalare; Ino a1-v har dock bara funnits
sedan 2008. Det vill säga i 6 år.

Men - jag har väntat på ett system som äntligen kan koda och återge en takkanal sedan dess. Ja, sedan 70-talet egentligen.

Faktum är att man om man inte är svår återgivningspurist kan välja att använda SLb och SRb som Sb och Su (up) istället.

Många filmer vinner upplevelsemässigt på det. Så borde 7.1 ha definierats från början, tycker jag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-21 21:12

Tyvärr är där ingen "takkanal". Utan det rör sig om "på väggen högt placerade" högtalare. Takkanal som sådan brukar kallas "Voice of God" (VOG) i sådan här sammanhang, och den ingår INTE i Dolby Atmos-spec:en tyvärr!

Det fanns dock ett format - Circle Surround - som hade en VOG och det gjordes faktiskt en eller två filmer där man kodade för det också. Dvs. att motfasade signaler i surround var avsedda att flyttas upp. Denna avkodningsmöjligheten kastas tyvärr bort i de flesta receivers, trots det vore en skitbagatell...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-21 21:21

IngOehman skrev:Jag ligger åratal före! 8)

Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker

Vh, iö


Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-21 21:27

Tumme skrev:
IngOehman skrev:Jag ligger åratal före! 8)

Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker

Vh, iö


Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.


Då får du sätta vanliga a1 utanpå, ju.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-21 21:50

Nattlorden skrev:
Tumme skrev:
IngOehman skrev:Jag ligger åratal före! 8)

Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker

Vh, iö


Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.


Då får du sätta vanliga a1 utanpå, ju.


Jag tänkte inte på att a1-v var en version av a1, sen kan man ju undra om den räcker till ljudtrycksmässigt eftersom man kommer att bara använda en per kanal.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-21 22:11

En per kanal duger inte hur du än gör. Då blir det ju en punktkälla och riktningen till den kommer att uppfattas olika beroende på vad man sitter.

Lagom antal i taket är 4 eller 6 stycken. Fast det beror förstås på hur många som kan sitta i salongen. Men 4-6 för vanlig tvåradig hemmabio.

Tumme skrev:
IngOehman skrev:Jag ligger åratal före! 8)

Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker

Vh, iö


Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.

Thomas

Då finns en superplatt och ovinklad version av vanliga a1.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav PickePock » 2014-06-21 22:47

Nattlorden skrev:Det får du väl snarast läsa Dolby-specen för... Skall det vara en direktstrålare eller en diffuskälla?

Kommande Denon verkar ha 11.2 som i nuvarande generation plus två extra height bak. (x9200w) Fast bara 9 inbyggda slutsteg som innan.


Nu har jag läst den, stort. Om jag räknade rätt i PDF:en blev det 47 högtalare i exemplet. Vet inte hur jag skall få fram det hemma :D Nu har jag iofs inte så stor lokal hemma som i exemplet men...många högtalare blir det. Specielt med Top Surrar....i ett vanligt vardagsrum...blir snyggt.... :P 3 centrar föresten. Undrar om jag klarar mig med 2? 8O. Men ärligt har jag faktiskt saknat surrar i taket. Tror det tillför en hel del...när spindelmannen kommer krypande bakifrån...där uppe.... :lol:

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-21 22:56

IngOehman skrev:
Då finns en superplatt och ovinklad version av vanliga a1.

Vh, iö


Det låter ju bra. Har du några mått på den?

Thomas

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-22 00:31

Nattlorden skrev:Tyvärr är där ingen "takkanal". Utan det rör sig om "på väggen högt placerade" högtalare. Takkanal som sådan brukar kallas "Voice of God" (VOG) i sådan här sammanhang, och den ingår INTE i Dolby Atmos-spec:en tyvärr!

Det fanns dock ett format - Circle Surround - som hade en VOG och det gjordes faktiskt en eller två filmer där man kodade för det också. Dvs. att motfasade signaler i surround var avsedda att flyttas upp. Denna avkodningsmöjligheten kastas tyvärr bort i de flesta receivers, trots det vore en skitbagatell...

Jag känner bara till Dolby Atmos med takkanaler. Och det är till och med lite av grejen med systemet. Det de slår på trumman mest
för är förstås att det är ett vektorbaserat system, men att det finns möjlighet att adresserat takkanalerna är något de gjort till en av
de största sakerna.

Dock är systemet upplagt således att man får en viss placeringsfrihet, det vill säga således att man kan placera högtalarna icke-optimalt
men få det att fungera ändå, skapligt. Detta genom att systemet får återkoppling med avseende på konfigurationen. En viss grad av
anpassning finns alltså. Så visst går det att placera högtalarna som du beskriver det.

Men berätta gärna vad du menar.

Jag misstänker att du vet mer än jag om någon specifik avspelningsutrustning för hemmabiobruk?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 08:31

Skrev fel ovan, x7200w skulle det vara.

Här har vi baksidan på en av de första hemma-atmos som kommer.
Bild

Som 11.2 dsx men två extera height bak eller omvänt 11.2 Neo:X plus front wide.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-22 10:07

Nattlorden kan du inte lägga upp den där bilden på baksidan av 7200 och skapa en tråd där vi kan diskutera Dolby Atmos mer allmänt i stället för i Ino delen? Bilden är ju väldigt bra att ha som utgångspunkt.

Thomas

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-22 10:44

Njae... Frågan är vilka placeringsmöjligheter som finns, inte vad som står på apparaten.

Konceptet som sådant medger ju (potentiellt) användaren att berätta för apparaten hur
högtalarna har placerats. Har inte Denon fått med den egenskapen så är ju halva poängen
med Atmos bortkastad.

Om så är fallet eller ej, kan man ju inte utreda med hjälp av en bild, det behövs konkret
information om användningsmöjligheterna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 10:50

Är inte hela poängen med atmos att ljudet är vektorbaserat? Dvs att receivern känner till var alla högtalare finns i rummet och kodar i realtid om ljudet från en vektor till diskreta kanaler? Isf borde man kunna sätta vilken högtalare som helst var som helst utan problem.

Tex om du väljer att sätta en av surroundhögtalarna ovanför lyssningsplats så vet förstärkaren om detta och skickar ljud som skall komma uppifrån till denna.
Detta är för uppspelning av atmos då. När du spelar diskret(icke-atmos) media så kan det ju självklart bli helkonstigt med en dylik uppställning.
Jag gissar på att det är därför de traditionella diskreta kanalerna och deras namn fortfarande finns kvar, så att man kan spela upp diskret ljud korrekt. En atmos förstärkare har utöver dessa standardkanaler extra kanaler för placering på nya platser och dessa bör man kunna välja helt fritt som jag förstått atmos.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-06-22 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-22 10:57

IngOehman skrev:Njae... Frågan är vilka placeringsmöjligheter som finns, inte vad som står på apparaten.

Konceptet som sådant medger ju (potentiellt) användaren att berätta för apparaten hur
högtalarna har placerats. Har inte Denon fått med den egenskapen så är ju halva poängen
med Atmos bortkastad.

Om så är fallet eller ej, kan man ju inte utreda med hjälp av en bild, det behövs konkret
information om användningsmöjligheterna.


Vh, iö


Jag tänkte mest att vi kunde diskutera Dolby Atmos i en annan del av forumet och inte i Ino delen. Där kan vi diskutera placeringsmöjligheter, nya apparater m.m
Bilden tyckte jag mest kan vara bra för man såg tydligt att det var 4st höjd/tak kanaler.

Thomas

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-06-22 11:45

Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 11:53

Har skapat en specifik Dolby Atmos @ home- tråd nu, så vi kan flytta den delen dit och lämna denna specifikt angående Ino-högtalare för systemet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 02:02

philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?

Ja, det går utmärkt att kombinera a2 på sidorna med a1 i taket.

Har man väldigt högt i tak går det även bra att kombinera a2 på sidoväggarna med uppånervända a2 mycket högt
upp på sidoväggarna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-06-23 11:51

IngOehman skrev:
philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?

Ja, det går utmärkt att kombinera a2 på sidorna med a1 i taket.

Har man väldigt högt i tak går det även bra att kombinera a2 på sidoväggarna med uppånervända a2 mycket högt
upp på sidoväggarna.


Vh, iö


Låter smidigt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 14:25

Tumme skrev:
IngOehman skrev:
Då finns en superplatt och ovinklad version av vanliga a1.

Vh, iö


Det låter ju bra. Har du några mått på den?

Thomas

Javisst.

Den är 4,6 cm djup och baffeln är 20*18 cm. Elementet sitter inte i mitten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-06-23 18:48

IngOehman skrev:En per kanal duger inte hur du än gör. Då blir det ju en punktkälla och riktningen till den kommer att uppfattas olika beroende på vad man sitter.

Lagom antal i taket är 4 eller 6 stycken. Fast det beror förstås på hur många som kan sitta i salongen. Men 4-6 för vanlig tvåradig hemmabio.

Vh, iö


Det blir väldigt mycket högtalare i taket om man har 4st Atmos takkanaler och att en inte duger per takkanal. Menar du att man skall 4st per takkanal alltså totalt 16st a1 för att det skall bli bra? Klarar man sig med mindre om man bara har en enradig hemmabio?

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 19:15

Det gällde nog EN takkanal (vog) som skall uppfattas som rakt uppåt som behöver multipliceras. Om du skulle ha fyra kanaler ovanför lyssnarna, så är det klart att du får svårt att sätta fyra gånger så många. Frågan är också ifall man vill det, då det nog är meningen att det skall vara punktkällor i Atmos. Däremot blir ju upplevelsen tyvärr helt olika beroende på var man sitter i förhållande till högtalarna då. :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 21:46

Ja.

Att använda fyra kanaler ovanför lyssnarna är dumt, till och med dubbelt så dumt som att använda två åt vänster, två åt höger eller
två bakåt (som man dumt nog gör med vanlig 7.1!). Om de fyra riktningarna vänster, bakåt, höger och uppåt skall kunna återges på
ett lyssningsplatskonsekvent sätt så är det av yttersta vikt att man INTE delar upp respektive huvudriktning i flera småriktningar.

Så vill man att alla i salongen skall uppfatta ett ljud kommande uppifrån så måste "uppifrån-ljudet" komma från en stor yta uppifrån,
närmare bestämt ett antal högtalare som matas av SAMMA information (en och samma kanal).

Därför skulle jag ha föredragit om man hade hållit sig till 7.1 men börjat använda de två bakkanalerna på ett bättre sätt - läs såsom
bakåt och som uppåt.

Missförstå mig inte, Dolby Atmos går att använda så att det blir väldigt bra, men potentialen att ställa till det så att det inte alls blir
bra är tyvärr imponerande den också...

- - -

Sammanfattningsvis: De 4 till 6 takhögtalarna jag talade om skall kodas som EN kanal "rakt upp". Men som jag skrev tidigare så är jag
ännu inte helt påläst om exakt vilka möjligheter (och begränsningar) som Dolby Atmos kommer att ha i hemmabioversion. Jag är lite
orolig för att det inte kommer att medge bra operation. Det vore trist.


Vh, iö

- - - - -

PS. Även om det är meningen (läs någons tanke) att man skall använda punktljudkällor för Atmos, så betyder inte det att man inte kan
använda andra ljudkällor, eller att det om man gör det blir sämre. Det finns inga principiella oförenligheter däremellan, en punktljud-
källa "låter inte" per definition annorlunda än en planvägskälla, inte i en kontrollerade akustisk miljö. I en ekokammare däremot blir de
väldigt olika att lyssna på.

Så enda signifikanta skillnaden mellan att göra "rätt det vill säga fel" (att använda punktljudkälla) och att göra "fel det vill säga rätt" (att
använda ett mera komplexa arrangemang som nyttjar många högtalare) är att man i det senare fallet inte prompt behöver sitta på en
bestämd plats för att kunna njuta av filmen som den var tänkt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-06-24 16:42

Jag ser att jag skrev 4-6 stycken takkanaler tidigare, och det jag tänkte på då var en tvåradig biograf med tre högtalare
per rad, eller i nödfall två per rad (vilket dock inte är så lämpligt på grund av hur de interfererar).

Men många hemmabiografer är ju enradiga och då räcker det bra med en rad högtalare också - det vill säga tre stycken.

Så istället för rekommendationen 4-6 så vill jag minska den lägre siffran till tre, alltså 3-6 stycken, beroende på om man
har en eller två rader i sin hemmabio. Har man tre så blir det förstås 9 stycken.

Kan även nämna att när formatet är tillräckligt så behöver man inte lägre ha en rad högtalare per rad. En stor hemmabio
med 30 sittplatser (5 platser * 6 rader, biostolar) fungerar utmärkt med bara fyra rader VOG-högtalare, alltså 12 stycken.
Högt tak i salongen, i kombination med brant parkett, hjälper.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-07-12 10:06

philipbtz skrev:
IngOehman skrev:
philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?

Ja, det går utmärkt att kombinera a2 på sidorna med a1 i taket.

Har man väldigt högt i tak går det även bra att kombinera a2 på sidoväggarna med uppånervända a2 mycket högt
upp på sidoväggarna.


Vh, iö


Låter smidigt.


Jag har några frågor till angående det här.

Om man använder a1:or i taket för de fyra kanalerna som hemmaversionen av Atmos verkar ha hur skall dessa placeras i så fall? Vad jag förstår så är två av dom ovanför fronthögtalarna och två av dom ovanför de "traditionella" bakhögtalarna. Skall alla fyra högtalarna i taket riktas mot sweetspot eller hur skall man rikta dom? Är lite skeptisk mot direktstrålande "surround"-högtalare då jag tycker a1:s koncept med att få reflektionen från taket funkar så mycket bättre.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-07-31 08:35

IngOehman skrev:Jag ser att jag skrev 4-6 stycken takkanaler tidigare, och det jag tänkte på då var en tvåradig biograf med tre högtalare
per rad, eller i nödfall två per rad (vilket dock inte är så lämpligt på grund av hur de interfererar).

Men många hemmabiografer är ju enradiga och då räcker det bra med en rad högtalare också - det vill säga tre stycken.

Så istället för rekommendationen 4-6 så vill jag minska den lägre siffran till tre, alltså 3-6 stycken, beroende på om man
har en eller två rader i sin hemmabio. Har man tre så blir det förstås 9 stycken.

Kan även nämna att när formatet är tillräckligt så behöver man inte lägre ha en rad högtalare per rad. En stor hemmabio
med 30 sittplatser (5 platser * 6 rader, biostolar) fungerar utmärkt med bara fyra rader VOG-högtalare, alltså 12 stycken.
Högt tak i salongen, i kombination med brant parkett, hjälper.


Vh, iö


Hur ändrar sig rekommendationen om man inte har en rad utan enbart en enda sittplats som ljudet ska optimeras mot. Om man går mot en 7.1.4 lösning så har man 4 takkanaler att leka med (höger-fram-upp-, vänster-fram-upp, höger-bak-upp och vänster-bak-upp). Menar du at varje kanal ska återges av mer än en högtalare i så fall?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 08:37

*ser framför mig 16 st a1*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-07-31 08:58

Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*


Samma här. Och då blir såklart följdfrågan: Är det pga begränsad kapacitet hos a1 som det behövs så många eller för spridningen. Om det är det sistnämnda så är det kanske så för att systemet dimensioneras för mer än en lyssningsplats.

Eller nåt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 09:21

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*


Samma här. Och då blir såklart följdfrågan: Är det pga begränsad kapacitet hos a1 som det behövs så många eller för spridningen. Om det är det sistnämnda så är det kanske så för att systemet dimensioneras för mer än en lyssningsplats.

Eller nåt.


Det är nog bådadera och beroende på användning så varierar nog vilket som är det viktigaste. Vi vet väl kanske inte ännu precis hur mycket effekt som kommer att skickas till de där kanalerna när det väl börjar komma film... Det kanske kommer att behöva tas fram något mer effekttåligt i sortimentet t.o.m. ?

Jag hade ju tänkt använda fyra för EN tak-kanal. :?

Funderar lite på om inte många har lite bråttom med Atmos... det kanske är läge att invänta DTS-UHD, som verkar bli mer flexibelt gällande högtalarplacering, går kanske att nyttja högt upp på väggen bättre med det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster