Äldre HK förstärkare som gav 80A, analog volym med grön dio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Äldre HK förstärkare som gav 80A, analog volym med grön

Inläggav Perfector » 2014-06-27 19:55

MichaelG skrev:
Perfector skrev:Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.

Spänning (volt)=Ström (Ampere)*Resistens (ohm). Så 200 ampere vid 1 ohm blir alltså 200 volt.

Det kanske finns andra forum där tvärsäkra påståenden som bygger mer på tro än på kunskap slinker igenom, men Faktiskt är nog fel forum att vara på om man inte riktigt har koll på sina påståenden. När jag var ny på forumet kom jag med en del felaktiga påståenden så som jag uppfattade sakernas tillstånd. Och jag åkte (rättmätigt) på däng några gånger. Och så lärde jag mig att tänka igenom vad jag faktiskt vet, vad jag på mer eller mindre goda grunder antar och vad jag faktiskt inte har en aning om. Påfallande ofta blir det det senare. :)

Hälsn. Michael

Rennermark hade tur han att detta sällskap inte fanns på hans tid för då hade gått illa för HK :-)
Om jag påstått att jag hade kommit fram till uppgifterna hade det varit ok med kritik.
Men att bli halshuggen för att man refererar till nån annan känns ojysst.
Och tvivel i den meningen att jag skulle sitta och fabulera ihop hela saken säger mer om den som skriver i den andan än det säger om mig.
Genom sig själv känner man som bekant andra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-28 01:15

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja, det vekar som en klart dålig idé.

Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen :-)
Misstänker att denHK som avses ligger inom 00-srien som kom efter 0-serien.
Dessa var extremt kapabla att driva tunga och råa laster.
Hade dock lämnat HK för annat förstärkeri då 00-serien kom
Annars Citation XX eller X1
Dom är klart läskiga om man kopplar ner lasten till 1 ohm och kör så.
klabbe körde hela non-smoking generatiofestivalen på 1 Citation XX i 1 ohm och fick ut 16000 Watt med 200 Ampere ström.
Allt enligt Rennemarks som då var generalagent för märket.
Om ryktet hr nån sanning beställde Clabbe 3 stycken XX att ha i sin hemstudio,som användes då han körde rakt över disk i radion :-)
Tinnitus, någon?

Jag tror tyvärr att du pga HK´s dåliga smak att namnge helt olika förstärkare med samma namn blandar ihop det. Den serien jag nämner och som trådskaparen efterfrågade kom runt sent 90-tal. Den du tänker på (som även fanns i vitt) kom redan runt mitten av 80-talet.

Angående uteffekt i Citation XX så är den uppenbarligen fabulerad av någon, slutsteget ger runt 500-600 Watt i 4 Ohm om jag kommer ihåg mätdata rätt. Hur som helst ett av få amerikanska slutsteg som jag fantiserar om :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-28 01:24

Perfector skrev:
MichaelG skrev:
Perfector skrev:Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.

Spänning (volt)=Ström (Ampere)*Resistens (ohm). Så 200 ampere vid 1 ohm blir alltså 200 volt.

Det kanske finns andra forum där tvärsäkra påståenden som bygger mer på tro än på kunskap slinker igenom, men Faktiskt är nog fel forum att vara på om man inte riktigt har koll på sina påståenden. När jag var ny på forumet kom jag med en del felaktiga påståenden så som jag uppfattade sakernas tillstånd. Och jag åkte (rättmätigt) på däng några gånger. Och så lärde jag mig att tänka igenom vad jag faktiskt vet, vad jag på mer eller mindre goda grunder antar och vad jag faktiskt inte har en aning om. Påfallande ofta blir det det senare. :)

Hälsn. Michael

Rennermark hade tur han att detta sällskap inte fanns på hans tid för då hade gått illa för HK :-)
Om jag påstått att jag hade kommit fram till uppgifterna hade det varit ok med kritik.
Men att bli halshuggen för att man refererar till nån annan känns ojysst.
Och tvivel i den meningen att jag skulle sitta och fabulera ihop hela saken säger mer om den som skriver i den andan än det säger om mig.
Genom sig själv känner man som bekant andra.

Inte har du blivit halshuggen för citatet inte.

Det påpekades att det du skrev var felaktigt, och om du blev kritiserad för något så var det väl att
du framförde det felaktiga lite okritiskt (uppgiften är ju naturlagsvidrig), men det är helt okej, du är
inte förpliktigad att kunna ohms lag.

Tycker det var bra att du berättade att uppgiften kom någon annanstans ifrån och det är ju inte ditt
fel att någon annan pratat dumheter. Men din reaktion när Bertil påpekade att han kände tvivel inför
att HKn skulle kunna svinga 200 volt var lite udda kan jag tycka.

Du skrev: "Och var fick du 200 volt ifrån? Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls."

Men det du skrev betyder ju 200 volts sving. Om du inte förstod Bertils påpekande så hade du ju kunna
fråga vad han menade bara, istället för att säga att du inte skrivit något om spänningar.

- - -

Om man påstår att det förhåller sig på ett visst sätt så är det självklart att man får stå till svars för
påståendet. När du däremot påstår att Rennermark påstått detta så är det inte dig de kritiserar - bara
själva den felaktiga uppgiften, och kanske Rennermark även om det ju är svårt att veta om det är rätt
att han verkligen påstått detta. Återstår gör att kritisera påståendet som sådant. Och så skedde, vilket
jag tycker är bra. Det vore ju synd om någon som läser citatet tror att det är så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 14:25

Å andra sidan, TS har goda skäl (subjektivt) att lita på de uppgifter han har, en för honom okänd forumdeltagare tycks, i hastigheten kan det tyckas så, snurra till det och därtill vara sarkastisk. Utan närmare kännedom om fysiken ser det väl ut som om 200 V uppstår genom en felläsning av 200 A.

Jag tycker att det är en förståelig reaktion. Faktiskt.se är ju lite ovanligt såtillvida att en så stor andel av deltagarna har koll, det är man minsann inte alltid betjänt av att förutsätta i den stora världen.

Sen är det ändå en överreaktion, men det går ju oftast över.

Edit; jag blandar ihop folk, jag menar Perfector, som inte är trådstartare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-28 15:13

Vilka (till och med goda!) skäl har Perfektor att lita på de uppgifter han har?

De är ju uppenbart pladdersäljsnack. Lite grundskolefysik är allt som behövs
för att se att det påstådda är nonsens. Och grundskolan har väl ändå alla gått?

Ungefär som att säga att man har goda skäl att lita på en spåkärring eller vem
som helst som gör anspråk på att veta saker - som det är uppenbart att de inte
vet tillräckligt mycket om.

Men nu tycker jag inte vem som sagt vad är så intressant i sammanhanget, det
viktiga är att fastlägga att det påstådda är fel. Och det har vi väl gjort nu. För-
hoppningsvis har alla lärt sig ohms lag också, som positiv bonus. :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Söker man på "ellära för högstadiet" så får man detta som första träff:

http://www.human-academy.com/vetenskape ... ellara.asp

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 16:43

IngOehman skrev:Vilka (till och med goda!) skäl har Perfektor att lita på de uppgifter han har?

De är ju uppenbart pladdersäljsnack. Lite grundskolefysik är allt som behövs
för att se att det påstådda är nonsens. Och grundskolan har väl ändå alla gått?

Jag håller med om att denna sidodiskussion är måttligt intressant i det stora hela, förhoppningsvis kan alla ointresserade ha överseende.

De (subjektivt) goda skälen är att en person som han har (subjektivt) goda skäl att tro på har sagt så.

Det var givetvis inte uppenbart för honom att det var säljarpladder.

Inte ens alla som har varit kroppsligt och själsligt närvarande i grundskolan har tillgodogjort sig det stoff som erbjuds :o .
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-29 10:31

Även om jag fortfarande inte förstår vad de goda skälen består av så håller jag i
stort med dig. Sidodiskussionen i sig är ointressant, det viktiga är att slå fast att
det påstådda var uppåt väggarna fel - oavsett vem som sagt det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-07-03 19:28

Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa? 8O

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-05 12:19

Apogee Scintilla tror jag har 0,85 ohm som lägsta impedans.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-07-06 11:41

Apogee Scintilla är svåra.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-01 19:40

Callisto skrev:
Morello skrev:I vilken impedans kunder den driva 80 A? Dvs hur mycket effekt i rimlig last (>3 ohm) fick man ut.

Deras strömmätningar får man ta med en nypa salt eftersom det gällde för någon bråkdel av en sekund med låg last. HK förstärkarna hade inbyggda skyddskretsar kommer jag ihåg och de stängde av förstärkaren så fort impedansen sjönk ner mot 2-3 ohm på lite högre volym.

ps. kom på att 665:an var på 150 W och inte 80 W.

HK stänger inte av vid låga impedanser. Hade en PM660 som drev en pelarhögtalare som var 2 ohm i system, vad den dynamiska impedansen var vill jag inte ens tänka på :-)
Den högtalaren drev jag till vansinne i mer än 3 timmar, sedan dog HK'n. Vid felsökning hos Rennermark så visade det sig att smältsäkringen i nätdelen hade gått. Byte av en komponent som kostade 5 kronor och den var helt frisk igen.
HK utmärker sig med stabilitet vid "krångliga" laster och envisas med att spela när annat dör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi