Perfector skrev:MichaelG skrev:Perfector skrev:Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.
Spänning (volt)=Ström (Ampere)*Resistens (ohm). Så 200 ampere vid 1 ohm blir alltså 200 volt.
Det kanske finns andra forum där tvärsäkra påståenden som bygger mer på tro än på kunskap slinker igenom, men Faktiskt är nog fel forum att vara på om man inte riktigt har koll på sina påståenden. När jag var ny på forumet kom jag med en del felaktiga påståenden så som jag uppfattade sakernas tillstånd. Och jag åkte (rättmätigt) på däng några gånger. Och så lärde jag mig att tänka igenom vad jag faktiskt vet, vad jag på mer eller mindre goda grunder antar och vad jag faktiskt inte har en aning om. Påfallande ofta blir det det senare.
Hälsn. Michael
Rennermark hade tur han att detta sällskap inte fanns på hans tid för då hade gått illa för HK

Om jag påstått att jag hade kommit fram till uppgifterna hade det varit ok med kritik.
Men att bli halshuggen för att man refererar till nån annan känns ojysst.
Och tvivel i den meningen att jag skulle sitta och fabulera ihop hela saken säger mer om den som skriver i den andan än det säger om mig.
Genom sig själv känner man som bekant andra.
Inte har du blivit halshuggen för citatet inte.
Det påpekades att det du skrev var felaktigt, och om du blev kritiserad för något så var det väl att
du framförde det felaktiga lite okritiskt (uppgiften är ju naturlagsvidrig), men det är helt okej, du är
inte förpliktigad att kunna ohms lag.
Tycker det var bra att du berättade att uppgiften kom någon annanstans ifrån och det är ju inte ditt
fel att någon annan pratat dumheter. Men din reaktion när Bertil påpekade att han kände tvivel inför
att HKn skulle kunna svinga 200 volt var lite udda kan jag tycka.
Du skrev: "Och var fick du 200 volt ifrån? Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls."
Men det du skrev betyder ju 200 volts sving. Om du inte förstod Bertils påpekande så hade du ju kunna
fråga vad han menade bara, istället för att säga att du inte skrivit något om spänningar.
- - -
Om man påstår att det förhåller sig på ett visst sätt så är det självklart att man får stå till svars för
påståendet. När du däremot påstår att Rennermark påstått detta så är det inte dig de kritiserar - bara
själva den felaktiga uppgiften, och kanske Rennermark även om det ju är svårt att veta om det är rätt
att han verkligen påstått detta. Återstår gör att kritisera påståendet som sådant. Och så skedde, vilket
jag tycker är bra. Det vore ju synd om någon som läser citatet tror att det är så.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).