Hur får jag transformatorn i min priboi att sluta brumma?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dassvid

Hur får jag transformatorn i min priboi att sluta brumma?

Inläggav dassvid » 2014-07-05 21:54

Jag har en gammal priboi stärkare som jag köpte relativt billigt. Är väldigt nöjd med hur den låter (utgår från mina egna ramar) men transformatorn brummar hiskeligt mycket. Enda sättet att få den tyst är att skruva ned bias-inställningen i botten men då låter ljudet inge vidare.... Kan detta lösas med en full uppsättning nya rör eller är transformatorn slut?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Hur får jag transformatorn i min priboi att sluta brumma

Inläggav DQ-20 » 2014-07-06 10:08

dassvid skrev:Jag har en gammal priboi stärkare som jag köpte relativt billigt. Är väldigt nöjd med hur den låter (utgår från mina egna ramar) men transformatorn brummar hiskeligt mycket. Enda sättet att få den tyst är att skruva ned bias-inställningen i botten men då låter ljudet inge vidare.... Kan detta lösas med en full uppsättning nya rör eller är transformatorn slut?

Transformatorer tar sällan "slut". Det gör däremot rör. Jag har dock några frågor:

1. Vilken transformator menar du: utgångtrafo eller nättrafo?
2. Har du en multimeter?
3. Känner du dig säker på att du kan mäta i förstärkaren under spänning utan att avlida på kuppen?
4. Har du bilder/schema?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

dassvid

Inläggav dassvid » 2014-07-06 14:25

Det är nät-transformatorn. Jag köpte ett nätfiltet modell billigt för att se om det var problemet, men det hjälpte inte. jo jag äger ett par multimetrar, frågan är om jag vågar mäta på transformatorn? :-/
Jag får väl ta och skicka efter ett packe med samtliga rör från Ryssland och hoppas på det bästa!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-07-06 15:50

dassvid skrev:Det är nät-transformatorn. Jag köpte ett nätfiltet modell billigt för att se om det var problemet, men det hjälpte inte. jo jag äger ett par multimetrar, frågan är om jag vågar mäta på transformatorn? :-/
Jag får väl ta och skicka efter ett packe med samtliga rör från Ryssland och hoppas på det bästa!

Det är mest toroidtransformatorer som brukar brumma pga nätet och det gör de av likspänningpå nätet. Då räcker inte ett nätfilter utan man behöver en likströmsfälla. Men jag tror inte att det är det. Jag skulle gissa på att det är något paj i förstärkardelen som gör att de går extra mycket ström i någon lindning. Men det är bara en gissning. Utan att man mäter blir det svårt. Annars är nog Soundbrigade här på forumet nog ganska insatt i Priboj.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

dassvid

Inläggav dassvid » 2014-07-06 18:20

Tack!
Ska se om jag kan få ett utlåtande av denne!

Användarvisningsbild
Mikey79

Inläggav Mikey79 » 2014-07-08 09:52

Jag hade samma problem med min Copland CTA-401. I mitt fall var det glättningskondensatorerna för högspänningen som var dåliga.

/Micke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-07-08 14:23

Jag funderade på om rören hade börjat svikta och dra onödigt mycket ström. Rören - 6R3S-I - är inte kända för speciellt hög driftsäkerhet och även om de är en konsumentvariant av militära eller industriella rör så har de en irriterande benägenhet att kallopsa lite när de vill.
Rören som sitter i har nog suttit där sedan förstärkaren byggdes nån gång på 80-talet och ett byte är en god idé i vilket fall som helst.

I framtiden kan ju en smärre ombyggnad vara en idé. Det går att köra med GU50 (vilka passar i befintliga socklar) eller EL34, KT88, 6L6 ... Notera dock att det inte finns UL-uttag på trafarna.

Rörställen:
http://tubes-store.com/
http://www.thetubestore.com/Tubes/Russian-Tubes
http://www.rutubes.com/category/vacuum-tubes/
http://ussr-tubes.com/
http://www.fragjanzuerst.de/eindex.htm?/ekatalog.htm
http://www.roehrentechnik.de/
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-07-08 17:54

Det är inte så att trafon är ställd för 220v istället för 240v och mättnar i kärnan ?

Då får du dessutom för hög spänning till rören.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-07-08 18:00

Kan ju vara så, men vi har väl 230V (som om det var någon större skillnad). Å andra sidan är trafarna i Pribojmonstret kraftigt överdimensionerade.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-07-08 20:18

Hej söker man elschema på Priboj så hittar man det på internet om man söker på Priboj tube amp
mvh Lasse

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-07-08 21:36

soundbrigade skrev:Kan ju vara så, men vi har väl 230V (som om det var någon större skillnad). Å andra sidan är trafarna i Pribojmonstret kraftigt överdimensionerade.

Tänkte att kombinationen förhöjd anodspänning gav mer effektuttag och ökad last av trafo.

Ligger anodspänningen på gränsen vad rören tål kan det ju också ge bekymmer vet inte vilka marginaler som finns i konstruktionen.

Hur är det med kopplingskondingar i den där typen av förstärkare nåt som ger upp med tiden ?

Är kopplingskondingarna kass kan den självsvänga och då drar den ström och rören tar stryk.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-07-08 22:08

Jag byggde ju om min KRAFTIGT, så hurdana kopplingskondensatorer som satt i vet jag inte. Tror inte Starodubtsev som står bakom konstruktionen var så urbota dum att han slängde in billiga papperskondingar.
En annan grej att kolla är filterkondingarna - de kan ha torkat och gett upp.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-07-09 12:48

soundbrigade skrev:Jag byggde ju om min KRAFTIGT, så hurdana kopplingskondensatorer som satt i vet jag inte. Tror inte Starodubtsev som står bakom konstruktionen var så urbota dum att han slängde in billiga papperskondingar.
En annan grej att kolla är filterkondingarna - de kan ha torkat och gett upp.

Jag tänker här: om en omställning på bias-poten ger en förändring är det sannolikt inte något i den gemensamma strömförsörjningen utan i rören. Om jag jag inte har fattat fel så påverkar bias-poten bara balansen mellan rören.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-07-09 14:43

Återgå till DIY-forum