[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: [DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Akustik, mätning, EQ..

Inläggav Cortado » 2014-08-15 15:47

Illuminatus skrev:Skulle man då kunna säga att distorsionen minskar ju fler basar man har i och med att varje element i kedjan får kortare och kortare slaglängd ju fler det blir?

Mja, bara den distorsionen som kommer av långa slag. Har man plats och budget är det ju bättre med ett bassystem som har fler element där respektive element har "lagom" lång slaglängd. Då menar jag att element som har "lång" slaglängd kräver större upphängning som blir tyngre och styvare vilket kräver starkare motor vilket i sin tur ställer högre krav på elementet och trycker på kompromisserna som konstruktören måste göra. Här finns naturligtvis många åsikter och en av dem många är att man väljer många element med lite kortare slaglängd som är "bra" istället för att man har en lång och "ful" slaglängd.

Illuminatus skrev:Skulle man i teorin kunna spela MYCKET högre om vi säger att man 4-dubblar antalet basar och pressar elementen till samma slaglängd och distorsion som de två tidigare elementen hade?

Nu kanske det inte är ett alternativ, jag skulle ju vilja sträva efter att minska distorsionen men såklart också för att kunna spela starkare, men en tanke liksom.

Det finns ju en kille på forumet som inte gillar distorsion som har 24st 12" i en lägenhet.. :D

Han kan spela rätt högt också.

Illuminatus skrev:Nej. Basmodulerna drivs av ett T-Amp 2400, så de går på samma.

Den borde väl kunna driva två subbar på rätt hög nivå, kan jag tycka. Nu gillar jag inte att jobba utefter antaganden... men... magkänslan säger att det är subelementen som ger det där ljudet.
Senast redigerad av Cortado 2014-08-15 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-15 15:55

Illuminatus skrev:
Jag väntar med spänning! :o

Testfilmade för och se om jag fick med ljudet och det verkar så. Jag hör ljudet på första klippet och vid andra klippet är det extra tydligt. Dock får man bortse från bruset/trycket som konen ger när mobilen är så nära, men lyssnar man noga så är det något där som låter som det inte borde låta, tycker jag...

https://www.youtube.com/watch?v=cO-H6Xz ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=CCSvfmC ... e=youtu.be

Vad är det du spelar upp där, är det sinuston?

Har bifogat en bild från ett ljudprogram, den visar alltså ljudet från det ena klippet du postade. Lite som jag menade att du skulle göra tidigare. :)
Bilagor
ton.PNG
Så här ser den ut
ton.PNG (19.46 KiB) Visad 4057 gånger
Senast redigerad av Cortado 2014-08-15 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-15 15:58

Det jag menade med ett inlägg från DQ-20 har att göra med elementet du nämnt, L26ROY. Om du söker i forumet efter det så kommer du att hitta en del kommentarer av just DQ-20 - en kort summasummarum är väl att DQ-20 inte gillar elementet och jag håller nog med. :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 21:53

Tack Cortado för dina förklaringar ovan, mycket tacksamt :)

Ja precis det var en sinuston på 28hz som jag spelade upp om jag inte minns helt åt pipan. Vad är det för kurva du postat? Är det kurvan ur mitt videoklipp eller vill du att jag skall göra så där?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 21:57

Cortado skrev:Det jag menade med ett inlägg från DQ-20 har att göra med elementet du nämnt, L26ROY. Om du söker i forumet efter det så kommer du att hitta en del kommentarer av just DQ-20 - en kort summasummarum är väl att DQ-20 inte gillar elementet och jag håller nog med. :)

Aha, jag förstår. Då kanske jag bör snegla åt andra element istället :)

Har ni några bra förslag på element som skulle kunna passa i en sluten konstruktion, ca 145-150L lådor bestyckade med dubbla element, alltså 70-80L per element ungefär.
Jag är sugen att bygga med Scanspeak men jag vet inte huruvida bra deras 30W alternativt den dubbelt så dyra 32W fungerar i relativt små lådor?

Hur är Morel? ----> http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7024
Den verkade må bra i runt 45L sluten enligt Parts Express. Kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Jag skulle kunna tänka mig dubbla 32W & börja med dessa för att sedan utöka familjen med två till så fort ekonomin tillåter. Samtidigt som jag från början skulle kunna köpa in 4st 30W på direkten.
Mer än 4st element blir det inte pga platsbrist, jag vill få bort de otympliga lådorna, spara plats och integrera dessa i tv-bänk men på absolut bästa lämpliga sätt. Att det blir kompromisser är jag medveten om och den största borde vara placeringsmöjligheterna som är lika med noll.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-15 23:26

Illuminatus skrev:Tack Cortado för dina förklaringar ovan, mycket tacksamt :)

Ja precis det var en sinuston på 28hz som jag spelade upp om jag inte minns helt åt pipan. Vad är det för kurva du postat? Är det kurvan ur mitt videoklipp eller vill du att jag skall göra så där?

Det är kul med ljud och kul att snacka med såna som också tycker att det är kul! :)

Jag rippade ljudet från ditt klipp med Audacity (gratis och det finns till mac också!) och sen normaliserade jag det till -1dB och sen tog jag en bild på en del av ljudvågen. En sinuston ser normalt inte ut sådär och varför den ser ut sådär i ditt ljudklipp är minst sagt intressant. För att visa detta så har ja styrt upp en till skärmdump.

Jag gissar att det finns några här som kan förklara vad det där beror på och vad det är exakt som händer, jag kan bara gissa. Tycker det låter lite "flåsigt", som att det inte är helt tätt. En till gissning är att du fläskat på volymen rätt bra för att få konen att röra sig sådär mycket, kanske mer än vad som skulle vara en mer "normal" volym. Fast det är ju en av de faktiska konsekvenserna av att EQ:a, t.ex. 10 eller 16dB - att du får det där ljudet vid lägre volymer. Det vill säga, resten av systemet (allt över 55hz) spelar "normalhögt" eller "oboostat" medans lågbasen är boostad. Då behöver man högre oboostad, riktig känslighet i basen för att slippa boosta och slippa disten som kommer av boosten.

Högre riktig känslighet får du genom att pumpa mer luft med mindre effekt, vilket du får med större konarea eller slaglängd. Föredrar du konarea (mtp tidigare kommentar om just slaglängd) så behöver du större element eller fler. Två schyssta 15" är ju nästan som fyra 12" om man jämför med samma slaglängd. Lite smart placering i rummet så får man nog ganska mycket pulver med två 15". :D

Nåja, nog för detta inlägg... måste spela lite BF4 också.
Bilagor
jämförelse.PNG
Nedre är en sinuston på 28hz, ovan är inte en sinuston, så att säga. :)
jämförelse.PNG (31.88 KiB) Visad 4032 gånger

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-16 00:40

Cortado skrev:
Det är kul med ljud och kul att snacka med såna som också tycker att det är kul! :)

Jag rippade ljudet från ditt klipp med Audacity (gratis och det finns till mac också!) och sen normaliserade jag det till -1dB och sen tog jag en bild på en del av ljudvågen. En sinuston ser normalt inte ut sådär och varför den ser ut sådär i ditt ljudklipp är minst sagt intressant. För att visa detta så har ja styrt upp en till skärmdump.

Jag gissar att det finns några här som kan förklara vad det där beror på och vad det är exakt som händer, jag kan bara gissa. Tycker det låter lite "flåsigt", som att det inte är helt tätt. En till gissning är att du fläskat på volymen rätt bra för att få konen att röra sig sådär mycket, kanske mer än vad som skulle vara en mer "normal" volym. Fast det är ju en av de faktiska konsekvenserna av att EQ:a, t.ex. 10 eller 16dB - att du får det där ljudet vid lägre volymer. Det vill säga, resten av systemet (allt över 55hz) spelar "normalhögt" eller "oboostat" medans lågbasen är boostad. Då behöver man högre oboostad, riktig känslighet i basen för att slippa boosta och slippa disten som kommer av boosten.

Högre riktig känslighet får du genom att pumpa mer luft med mindre effekt, vilket du får med större konarea eller slaglängd. Föredrar du konarea (mtp tidigare kommentar om just slaglängd) så behöver du större element eller fler. Två schyssta 15" är ju nästan som fyra 12" om man jämför med samma slaglängd. Lite smart placering i rummet så får man nog ganska mycket pulver med två 15". :D

Nåja, nog för detta inlägg... måste spela lite BF4 också.

Fantastiskt kul är det :)

Intressant! Jag har haft en bild i huvudet av att en sinusvåg ser ut precis som du postade, jämn och fin och som en våg. Kurvan från mitt videoklipp ser ju "trasig" ut i jämförelse och nu när du säger det så blir jag påmind av att det kanske inte är 100% tätt, jag har haft mina aningar om detta. Som du hör så är jag pinsamt dåligt insatt i detta :D
Problemet är att elementen har en extremt korkad men snygg lösning. Skruvarna är dolda bakom gummikanten och för att komma åt dessa behöver man ta bort aluminiumringen, kränga bort ytterligare en stålring och därefter med hjälp av fingrarna lyfta och putta gummiupphängningen åt sidan för att sedan skruva loss alla de typ 12-15 skruvar som det sitter...

Smidigt va?

Och detta är ingenting jag gjort sedan installationen. Jag skall prova att trycka in konen försiktigt med fingrarna men jag tycker det är så svårt att känna om det är 100% tätt. Konen är så extremt tung att trycka in så att man är rädd att köra fingrarna genom konen.

Nja, volymen är den volym jag brukar ha vid premiärtittningar samt när man är riktigt sugen på att spela högt. Dock fortfarande inte skadligt högt, men högt är det. Mjo det skulle ju kunna vara en teori men numera har jag bara en ynka boost på 4db vid 38hz samt en -8db sänkning vid 55hz och det var alltså inställningarna jag hade även vid filminspelningen.

Där ser man. De två element jag har nu är 12:or och jag tror, tror i ärlighetens namn att det är för lite för den yta de spelar på just nu. Runt 40kvm med lyssningsposition mitt i rummet, så det är inte speciellt optimalt så att säga. Det kommer bli aningen bättre när jag & min sambo flyttar till nytt i vinter, lyssningsposition kommer fortfarande hamna åt mittenhållet men med kortare bit till bakvägg vilket jag borde vinna lite bas på. Sen är det framtida rummet mer symmetriskt och jag tror formen samt det aningen mindre rummet kommer hjälpa till en del. Men jag är sugen på att bygga nya moduler ändå :mrgreen:

Sambon har redan gett tummarna upp så det är väll egentligen bara tuta & köra.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-16 01:05

Verkar väldigt torrt här på Faktiskt? Har ni inte hittat tillbaka till jobb, vardagen & hänga på forum? :lol:

Jag önskar gärna lite synpunkter kring elementen som nämnts, det hade varit oerhört tacksamt.

Mina tankar just nu:

4st SEAS I26ROY (troligen utesluten)
4st Scanspeak 30W
4st Scanspeak 32W (börjar med två pga ekonomiska skäl)
4st Morel UW1258 (samma som ovanstående, börjar med två)

De ska spela i 140-150L lådor, två element per låda, cirka 70-75L per element, sluten konstruktion & integrerat med tv-bänk.

Här är en skiss på hur jag tänkt bygget.

Konstruktion med täckfronter av tyg (röd/rosa i detta fallet). Bänken består utav 3st moduler där två av dom är rena basmoduler, dvs "ytterhöljet" är lådan. Modulen i mitten är sedan i sin tur ihopskruvad med basmodulerna men med någon form utav vibrationsdämpande material mellan modulerna, tänker mig typ de mjukaste dämpkuddarna så att modulerna NÄSTAN vidrör varandra. Försteget som agerar ingångsväljare samt val av källa kommer placeras enligt bild och då stå på ett par mjuka dämpkuddar. All övrig elektronik kommer befinna sig i ett sideboard och har således ingenting att göra med själva modulerna. TV'n kommer fästas på väggen så även den har ingen kontakt med modulen.
Bild

Här har ni bänken med det ena högtalartyget borttaget och bakom syns själva baffeln till lådan som elementen sitter fastskruvade i.
Bild

Mycket tankar, mycket snack & jävligt lite verkstad just nu men tankar och idéer är alltid skoj :)

Vad tror ni om konstruktionen?

EDIT: Vore det bättre om jag gjorde som så att jag byggde en låda i lådan så att säga? Det jag menar är alltså att jag bygger tv-bänken enligt skiss, bygger separata basmoduler som precis går in på sin plats med någon centimeter runt om bänkens väggar, placerar basmodulerna på mjuka fossingar.

Något i stil med det här.
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-08-16 14:54

Illuminatus skrev:Verkar väldigt torrt här på Faktiskt? Har ni inte hittat tillbaka till jobb, vardagen & hänga på forum? :lol:

Alla har blivit PK så därför kan vi inte skriva något som du kan stöta dig på då det ramlar ur ramarna ibland.För vi är rädda för det korrekta HIFI drevet .

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-16 15:38

boom skrev:Alla har blivit PK så därför kan vi inte skriva något som du kan stöta dig på då det ramlar ur ramarna ibland.För vi är rädda för det korrekta HIFI drevet .

What? Nu fattar jag ingenting.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-16 16:23

Det är helt normalt - det är ingen som brukar fatta vad boom menar - och det är väl det han försöker säga :wink: :) .

Ett förslag som flera anammat är ju att bygga separata lådor och sedan lägga en hel bänkskiva längs med över hela bänken. Sök på "bänkskiva" så hittar du nog liknande byggen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-08-16 18:46

Illuminatus skrev:
boom skrev:Alla har blivit PK så därför kan vi inte skriva något som du kan stöta dig på då det ramlar ur ramarna ibland.För vi är rädda för det korrekta HIFI drevet .

What? Nu fattar jag ingenting.

Nå det brukar vara så när det är politiskt korrekt =PK.
Du har inte spånat på att du kan ej flytta dom som du vill när det väl är integrerat i möbeln har du tänkt hur du skall få ner vibrationerna i möbeln.
Då du får ut mera av en hörn placering av lådorna det är lättare att justera in olika gainer som rummet ger har du det fast monterat så sitter du lite i fällan men det är vad jag tycker .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-16 20:49

Jag är håller med Boom i detta. Var själv inne på att bygga in subbarna i bänken efter att jag sett bomellbergs bygge. Sen har tankarna skiftat och jag vill ha lösa subbar för att kunna placera bort rumsresonanserna lite.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-16 23:11

Kalejdokom skrev:Det är helt normalt - det är ingen som brukar fatta vad boom menar - och det är väl det han försöker säga :wink: :) .

Ett förslag som flera anammat är ju att bygga separata lådor och sedan lägga en hel bänkskiva längs med över hela bänken. Sök på "bänkskiva" så hittar du nog liknande byggen.

Hehehe :)

Aaa men de har jag sett ett par stycken men tyvärr tycker jag de är förbannat tråkiga. En annan har ju problem med MAF-faktor i hemmet, inte för att jag är bög utan det gäller mig själv :mrgreen:

Jag har ett väldigt stort intresse för arkitektur, inredning & design och det är väll just därför jag också jobbar med detta. Problemet blir ju att jag ställer extremt höga krav på allt som kommer in innanför dörren men jag har ibland gjort uppoffringar när det kommer till just ljud som jag gillar. Tex står det just nu vars en 100L låda i respektive hörn bredvid tv-bänken, de hade jag gärna varit utan och därav tankarna kring basmoduler integrerade i tv-bänk ungefär så som min skiss visar.

Om det verkar omöjligt så hoppar jag konstruktionen tillsvidare & lever med de två knubbisarna i hörnen.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-16 23:20

Jag tror jag skrev att jag var medveten om nackdelarna det kan bli med en "fast" installation. Om inte så är jag det i skrivande stund i alla fall.

Dock är det justeringar som jag kan tänka mig kompromissa med tanke på mitt intresse för design, inredning & allt därtill.
Placeringsmöjligheterna är oavsett ytterst små pga just ovanstående. Jag skulle aldrig kunna tänka mig placera basmodulerna vart som helst, tyvärr. Det måste tilltala mig visuellt & göra absolut minsta lilla påverkan på övriga inredning. Fan vad skönt ni "självstående" och icke design/inredningsintresserade måste ha det!

Ibland önskar man att man kunde släppa de intresset. Tänk vad mycket bättre min anläggning hade kunnat låta...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-17 00:58

Fast, det behöver inte nödvändigtvis handla om att ställa subbarna var som helst. Om jag tolkat Floyd Toole rätt så är det ett rätt säkert kort att ställa ett par subbar i varsitt hörn, just för att motverka rumsresonanser. Man får också automatisk en akustisk boost i basen med just hörnplaceringen - gratis boost där man inte behöver belasta varken förstärkare eller element kan man ju inte tacka nej till hur som helst. :)

Vad gäller hörnsubbar så behöver de ju inte vara kubiska.. fundera lite på andra former, du lär ju komma på något mer spännande än en kub! :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 01:29

Nej vad som helst kanske var dumt sagt :) Ja en hörnplacering är väll mycket riktigt som du säger ett bra utgångsläge, man får ju mycket hjälp av väggarna runt om.

Ska klura lite på det dära och se vad jag kan komma fram med. Har testat lite nytt och skissat lite --->

Magkänslan säger mig att det inte borde bli fy skam eftersom det inte är JÄTTELÅNGT avstånd till hörnen. Men visst, det bästa hade kanske varit och tryckt in ett par moduler i hörnen.
Men vad säger ni erfarna om skissen nedan?

De två lådorna i skissen är på ungefär 250L stycket, så totalt 500L.

Bild
Senast redigerad av Illuminatus 2014-08-17 01:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 01:48

Blir det någon skillnad mellan att bygga tv-bänk av moduler i jämförelse med att bygga tv-bänk och placera moduler på mjuka fötter inuti?

Fördelar & nackdelar?

Jag tänker mig att det sistnämnda borde fungera bäst och ha minst resonans ut i bänken. Åt andra sidan så är ju det förstnämnda en renodlad låda, men jag tänker ju också om man har några grejer ovanpå bänken. Då känns moduler inuti lådan som ett bättre alternativ eftersom det borde vandra mindre resonanser genom låt säga 4st mjuka fötter.
Men jag vet inte om själva utrymmet inuti bänken skapar något "låda i låda" ljud men det kanske det inte gör i och med att modulerna enbart kommer jobba med lägre frekvenser och således inte så känsliga som högre frekvenser.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-17 02:00

Jag hade nog byggt lådorna utan att bygga låda-i-låda. Dels är det ju besvärligare att bygga låda-i-låda och du slipper nog inte vibrationer eller resonanser i ytterlådan med bara att ha SD-fötter under innerlådan och då tappar man ju vinsten med det. Så, bygga lådorna och sätta SD-fötter under dem och den där lilla lådan uppepå kan få egna SD-fötter om du nojjig för vibrationerna mot den. Blir nog billigare att göra så också.

Fast, jag hade ju fortfarande kört lösa subbar. :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 02:15

Besvärligare är det helt klart men det tar jag i så fall. Det viktigaste är att den typen av konstruktion inte är ofantligt mycket sämre än att bara bygga lådorna, lite sämre tolererar jag men inte att det blir som natt & dag, ungefär. Problemet är att jag vill skapa en tv-bänk med tunna ramar, och inget spacklande eller dylikt. De ska vara spikade/limmade eller vad som nu kan tänkas vara smidigast.

Jag har tagit mycket inspiration från Montana som är ett danskt designföretag som gör möbler. Tycker de har fantastiska bänkar och älskar deras detaljer. Rundade hörn, fasade kanter osv. Det blir problem om jag skall bara bygga själva basmodulerna. Jag behöver täcksidor för att få denna looken -->

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-17 18:35

Nu har jag inte läst dina senaste inlägg jättenoga, men kan du inte testa med att ställa knubbisarna där du tänker dig att dom hamnar enligt din plan - så kanske du får ett kvitto direkt på om det funkar eller blir heltokigt?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-17 20:07

Du kan ju kolla hur Montana tillsammans med PointSource Acoustics har gjort:

http://www.montana.dk/sv/Living/Produkter-sv/Produktoversikt/hoegtalare-large/

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 21:08

Kalejdokom skrev:Nu har jag inte läst dina senaste inlägg jättenoga, men kan du inte testa med att ställa knubbisarna där du tänker dig att dom hamnar enligt din plan - så kanske du får ett kvitto direkt på om det funkar eller blir heltokigt?

Skall prova detta :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 21:12

BORIS skrev:Du kan ju kolla hur Montana tillsammans med PointSource Acoustics har gjort:

http://www.montana.dk/sv/Living/Produkter-sv/Produktoversikt/hoegtalare-large/

Det är som sagt från Montana jag fårt mycket inspiration. När jag var i Köpenhamn kollade jag mycket på deras lösningar men deras system är ju inga avgrundsdjupa system. Det verkar vara lättare system som dom integrerar.

Men jag tycker att det borde fungera att integrera även basmoduler som jag planerar att göra.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-08-17 22:52

Jag håller både med och inte med om att hörnplacering är en bra utgångspunkt.
Är man ute efter så mycket bas som bara möjligt, så visst.. Då kan kanske hörnplacering vara en bra utgångspunkt.

Men om det är kvalitet man är ute efter. Njaaa...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 23:12

bakerman22 skrev:Jag håller både med och inte med om att hörnplacering är en bra utgångspunkt.
Är man ute efter så mycket bas som bara möjligt, så visst.. Då kan kanske hörnplacering vara en bra utgångspunkt.

Men om det är kvalitet man är ute efter. Njaaa...

Kul & höra. Jag tror som så att så länge man har kapacitet för att flytta tillräckligt med luft, alltså tillräckligt med element eller konarea så borde placeringen fungera enligt mig. Visst att man inte får vidare rumsstöd, men åt andra sidan, behöver man det med fyra element? Men vad vet jag. Jag är så okunnig och mina utlåtanden är ju bara vad jag tror och inget jag vet.

Vad tror du om konstruktionen bakerman?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 23:15

4st Stereo Integrity HT-18 kanske inte vore så dumt. Problemet är att bänken måste vara så hög vilket drar ner det estetiska. Deras 15" kanske skulle funka?

Är Stereo Integrity något vidare att ha som både filmsubb & som del i ett delat hifi-system för musik? Jag tycker upphängningen ser otroligt klumpig och tungdriven...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-17 23:42

Miljoner tankar & frågor...

Men vad är det för skillnad på ett element typ Scanspeak 30W & ett element av typ SI HT-18?
Scanspeak ser mer hifi ut men det känns fel att dömma element utefter hur de är utformade. Ni kunniga kan säkert men jag gör rena & skära gissningar.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-18 15:11

Hade kunnat bli ett väldigt kul bygge detta...
Dyrt men kul.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-18 18:32

En tanke spontant är att du borde simulera lite med elementen. Finns det något bra simuleringsprogram för mac?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum