Bygge av topp m SEOS12

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Skiss på topp med SEOS12

Inläggav paa » 2014-06-29 19:28

Elfsberg skrev:Är det svårt att fräsa ner SEOS-hornen?

Man skulle ju behöva en mall för att det ska bli proffsigt, men jag tänkte börja utan försänkning för hornet. Många kör ju horn helt i fria luften uan att skämmas, och den rektangulära formen minskar ju eventuella problem med diffraktion avsevärt.
Men basens hål och försänkning ska fräsas, liksom kanterna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-11 22:38

En lägesrapport.

Bild
Jag sågade ut hålen för hornet med den batteridrivna sticksågen från Bosch.
Förut hade jag en nätansluten sticksåg från Black&Decker, och det är ofattbart vilken skillnad på resultat den nya ger!
Den gamla sågade snett och vint åt alla håll, men den nya verkar hålla bladet helt vinkelrätt mot underlaget, man skulle nästan kunnat såga ut alla sidorna med den om man styrt efter en rätskiva så bra sågar den.
Jag började med att såga ut det första hålet från baksidan för att den inte skulle riva upp kanten på hålets framsida, men det var ju helt onödigt, det blev ju fullgott resultat på både fram- och baksidan.
På bilden ovan syns en av det två styrpinnarna (vanliga 8 mm träpluggar från Biltema) jag borrat in från baksidan och genom drygt halva framsidans tjocklek.
De kommer att göra det mycket enklare att få fram- och baksida centrerade när jag ska limma på dämplimmet mellan dom.

Bild
På bilden ovan ser man 4 mm hålet för fräsens styrpinne.
Jag har förut haft problem att borra helt rakt igenom MDF-skivorna så att det har därför inte centrerat helt hundra när jag fräst ur från fram resp baksidan på bafflarna.
Den här gången gjorde jag en "borrstyrning" av en bit lamellimmad ek som jag borrade igenom på mitten med en 4 mm borr i pelarborrstativet. Det styrde sedan borren på ett bra sätt när jag borrade ut centrum igenom bafflarna.

Bild
Sådär ja, hornet passar i urtaget.
Snart ska det snurras handöverfräs runt bafflarna för att skapa hål för basarna!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-07-11 22:41

Keep up the good work!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bygge av topp med SEOS12 och 12" bas

Inläggav paa » 2014-07-18 00:36

Här kan man se hur praktiskt det är att använda lite större basar.
Då kan man använda fräsens originaltillbehör för att fräsa runda hål runt styrspetsen, som skruvas i plåten som även kan användas som kant-anhåll om den monteras på ett annat sätt. Styrspetsen är skruvad med vingmuttern som ses på den blanka plåten.
Här har jag fräst upp den inre baffeldelens hål från båda sidor.
Det är flera fördelar med detta.
T.ex kan man fräsa med baffeln liggande direkt på arbetsbänken utan att fräsen går igenom och skadar den.
Jag har ställt fräsdjupet lite mindre än till halva skivtjockleken, så att det blir ett ca en mm tjockt skikt kvar på halva djupet av fräsningen.
Sen sänker jag fräsdjupet några mm så att det fräser igenom detta skikt, men jag lämnar tre små "ekrar" som inte fräses bort.
Dessa går sedan lätt att skära rent med en vass brytkniv.
Om man inte lämnar dessa "ekrar" så tappar fräsens styrning greppet just när fräsen bryter igenom det sista, och det är nästan ofrånkomligt att den hoppar till lite och fräser ett synligt jack i periferin på hålet, men om ekrarna lämnas på detta sätt så blir styrningen stabil hela tiden.

Bild

Nästa moment blir hoplimningen av inre och yttre baffel med dämplimmet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-18 20:01

Aerob skrev:Alltid kul med nya saker, men hur går byggandet? Väntar på lite rapporter runt DGA2!

Jag har nu limmat ihop inre och yttre bafflarna med dämplimmet och satte båda högtalarnas bafflar i spänn samtidigt, så som bilden visar.
Jag använde Biltemas lilla tandade plastspackelspade från deras fixkamset av plast 86-011. Den lilla går ner i limburken, och det går även bra att tvätta ren den med vatten om man är snabb.
Konsistensen på limmet är som creme fraiche, och det torkar inte överdrivet fort så man har lite tid på sig att få dit skiktet över hela ytan.
Men sedan märks det att det är ett gummiaktigt lim, för det blir väldigt segt och trådigt på fingrarna och påminner lite om PL400 på så sett, men inte riktigt så kraftigt, när det börjar torka.
Vi får väl se hur resultatet blir om några dagar, det är ju hur det blir när det har torkat klart som avgör.

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-19 10:17

Super duper spännande bygge ! :)

Kul med någon som bygger "fin PA" burkar på ett seriöst vis som känns genomtänkt och kul.
Tror detta kommer att bli prima, kul med kapacitet ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-07-19 11:48

Är dom färdiga till helgen, frun har bestämt att vi ska ut på en roadtrip...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-19 18:23

NiklasF skrev:Är dom färdiga till helgen, frun har bestämt att vi ska ut på en roadtrip...

Nja, men jag hoppas jag kommit till drygt hälften, räknat från trådstart.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-08-10 19:42

BUMP!

Förresten så är jag ruskigt nyfiken på hur du löser delningsfiltret. Du får hemskt gärna skriva väldigt ingående om den biten. :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-10 20:59

Elfsberg skrev:BUMP!

Förresten så är jag ruskigt nyfiken på hur du löser delningsfiltret. Du får hemskt gärna skriva väldigt ingående om den biten. :-)

Ok visst, när jag väl är där.
Först måste ju elementen mätas upp på plats i lådan, både impedans och frekvensgång och helst vågfrontcentrum om jag lyckas med det.
Men då måste ju lådan vara färdig och dämpmaterial på plats, så det är ju en lång väg. Även basavstämningen måste nog vara något sånär klar innan mätningarna i högre registren.
Först sedan kan man börja med filterkonstruktion. Det finns ju några filter med samma diskant i SEOS12 som är dokumenterade på nätet, så där kanske man kan hitta några tips, men det kanske är lika bra att ta det från början, vi får se.
Basen hittar jag inte använd tillsammans med SEOS i vilket fall.

Nu har det varit semester och jag varit bortrest och sedan allt för varmt, så det har stått stilla. Bara om någon dag så lämnar barn och barnbarn oss till vardagen, så då får vi ta nya tag nu när det blir lite svalare också. Bara det inte regnar varenda dag så ska det nog röra sig framåt igen.
Men jag kände på den dämplimmade baffeln i går, och det lim som hamnat lite utanför fogen är fortfarande (efter ca tre veckor) klibbigt som ett flugpapper, och baffeln verkar vara ganska (väldigt) död när man knackar på den. So far so good, så att säga.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-18 19:15

Hur går det för dig paa? Tycker det börjar bli dags för lite byggbilder! :)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-08-18 22:18

Cortado skrev:Hur går det för dig paa? Tycker det börjar bli dags för lite byggbilder! :)

+1

Det här är ett mkt intressant koncept, har stora planer på att köpa hem lite prylar o "provköra" lite!

Var köper man SEOS-hornet enklast?
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-18 23:32

Cortado skrev:Hur går det för dig paa? Tycker det börjar bli dags för lite byggbilder! :)

Det kanske är färdigt, och jag bara håller lite på det precis som Lindroos....
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-18 23:35

Ska du massproducera och sälja via gränsbygdens hifi? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-18 23:39

AndersD skrev:

+1

Det här är ett mkt intressant koncept, har stora planer på att köpa hem lite prylar o "provköra" lite!

Om det är pressgjutna SEOS 12 i polykarbonat (svart Lexan) man vill ha, så köper det enklast hos Parts Express. Det blir en del omkostnader men det är inget svårt och det går ganska fort.
Om det är någon annan storlek så är man nog tvungen att köpa från Autotec eller vad dom nu heter i Polen.
Dom hornen är då inte pressgjutna utan handupplagda i glasfiber alternativt gjutna i någon plastgjutmassa typ konstmarmor.
Jag har inte handlat där men någon annan på forumet har väl lyckats med det.
Däremot verkar det helt omöjligt att handla från diysoundgroup ifrån Sverige.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-08-19 07:30

Jag köpte mina SEOS-15 från Autotech i Polen. Killen jag hade att göra med var trevlig och hjälpsam. Betalningen var lite lurig då jag aldrig hade gjort internationella överföringar förr men det löste sig och jag fick mina trattar. Jag valde polymerbetong (tror det heter så?) och det är väldigt stabila pjäser. De levererades i en matt svart grundfärg.

P.S. Om man vill ha ett alternativ till SEOS vågledarna så finns Pi-Speakers, Parham (tror han heter så?) har en väldigt lik tratt som han säljer. Men då är det ju USA igen... D.S.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-08-19 08:04

paa skrev:
AndersD skrev:

+1

Om det är pressgjutna SEOS 12 i polykarbonat (svart Lexan) man vill ha, så köper det enklast hos Parts Express. Det blir en del omkostnader men det är inget svårt och det går ganska fort.
Om det är någon annan storlek så är man nog tvungen att köpa från Autotec eller vad dom nu heter i Polen.
Dom hornen är då inte pressgjutna utan handupplagda i glasfiber alternativt gjutna i någon plastgjutmassa typ konstmarmor.
Jag har inte handlat där men någon annan på forumet har väl lyckats med det.

Tackar!
Parts Express funkar ju fint! (problemet är UPS här hemma som inte har min adress på sina GPSer)

Vad är anledningen till att man vill ha en såpass stor driver som 12"?
Är det bredden på diskanthornet som styr?
.....

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-08-19 08:11

Ju större vågledare man har desto lägre frekvenser klarar den av att återge korrekt innan den tappar spridningsmönstret och kollapsar. Dvs man kan dela längre ned i frekvens...
Ofta matchar man så att vågledaren har samma dimension som elementet man delar mot, det brukar ge en homogen spridningskaraktäristik.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-19 08:29

paa skrev:
AndersD skrev:

+1

Vad är det som gör det omöjligt att handla från DIYSG?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-19 08:37

steveo1234 skrev:
paa skrev:Däremot verkar det helt omöjligt att handla från diysoundgroup ifrån Sverige.

Hemsidans beställningsformulär fungerar inte för export, och man får bara några svävande svar på email-förfrågningar efter lång tid,
men aldrig något OK; nu gör vi så här. Jag skulle inte ödsla någon mer tid på honom innan han skriver på hemsidan att exportordrar är möjliga.
Det är ju f.ö. väldigt vanligt att företag i USA inte exporterar annat än möjligen till Kanada.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-19 08:39

paa skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:Däremot verkar det helt omöjligt att handla från diysoundgroup ifrån Sverige.

Hemsidans beställningsformulär fungerar inte för export, och man får bara några svävande svar på email-förfrågningar efter lång tid,
men aldrig något OK; nu gör vi så här. Jag skulle inte ödsla någon mer tid på honnom innan han skriver på hemsidan att exportordrar är möjliga.
Det är ju f.ö. väldigt vanligt att företag i USA inte exporterar annat än möjligen till Kanada.

Ah ok. Jag har tittat lite nyfiket på Volt-10 och funderat på en beställning så det var bra att veta. Kanske funkar med någon carrier-USA tjänst?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-19 09:30

Så här skriver han om export:
Ordering and Shipping
Currently I'm only accepting Paypal, checks, and money orders for US residents. In the future I will look into accepting credit cards to make things a little easier and also find a cheap way to ship to other countries. Even though I get a good discount from FedEx, their prices for shipping small items overseas is not good. I don't mind shipping to other countries right now. But the site can't figure rates until I get an account set up with the US Postal Service. They will be the cheapest way to ship smaller items to other countries.

Så har det stått, i kanske ett år nu.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-19 11:37

paa skrev:Så här skriver han om export:
Ordering and Shipping
Currently I'm only accepting Paypal, checks, and money orders for US residents. In the future I will look into accepting credit cards to make things a little easier and also find a cheap way to ship to other countries. Even though I get a good discount from FedEx, their prices for shipping small items overseas is not good. I don't mind shipping to other countries right now. But the site can't figure rates until I get an account set up with the US Postal Service. They will be the cheapest way to ship smaller items to other countries.

Så har det stått, i kanske ett år nu.

Många av produkterna de säljer går dock att köpa från europeiska siter. Undrar om de är villiga att sälja planerna/ritningar separat och på så sätt slippa skicka någonting fysiskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-19 13:07

Det är väl delningsfiltret som är svårigheten skulle jag tro.
Diskantdrivern kan man väl byta mot en B&C DE-250, de är ju så lika pga att Denovon är en kopia.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-19 13:30

paa skrev:Det är väl delningsfiltret som är svårigheten skulle jag tro.
Diskantdrivern kan man väl byta mot en B&C DE-250, de är ju så lika pga att Denovon är en kopia.

Om man kan köpa schemat så går säkert komponenterna att köpa på elfa eller liknande? Denovon finns tillgänglig i europa också.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-08-19 13:55

Så vitt jag vet har ingen lyckats att få köpa enbart ritningar. Även om EricH säger sig göra allt detta utan profit så tycks han varken vilja dela eller sälja enbart ritningar.

Summer Passing

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-19 14:11

Aerob skrev:Så vitt jag vet har ingen lyckats att få köpa enbart ritningar. Även om EricH säger sig göra allt detta utan profit så tycks han varken vilja dela eller sälja enbart ritningar.

Så synd. Många intressanta produkter på hemsidan i alla fall. Borde finnas en svensk/europeisk motsvarighet imo...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-08-21 14:28

När jag frågade honom om frakt till Sverige så rekommenderades jag att helt enkelt använda en carrier, det var inga som helst problem. (Givetvis.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-25 09:52

Elfsberg skrev:När jag frågade honom om frakt till Sverige så rekommenderades jag att helt enkelt använda en carrier, det var inga som helst problem. (Givetvis.)

Det var min tanke också. Undrar hur mycket extra det skulle lägga på kostnaden..

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-08-25 10:06

Det har blivit rätt dyrt att skicka från USA så räkna med ganska saftiga pengar om det rör sig om tunga/skrymmande saker.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum