BS60 - finns det en ny version

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: BS60 - finns det en ny version

Inläggav DVD-ai » 2014-06-29 20:12

Efter senaste månaden så har alla bitar ramlat på plats och ljudet här hemma med bs60 är bättre än någon någonsin i detta rummet.
det är så bra att jag nu för tiden blir förvånad var gång jag startar anläggningen, och glad !

bs60 och pi60s har blivit en kärlekshistoria, dom har väkt gnistan för och lusten till musiken genom att ha givit mig det viktigaste av allt.
Möjligheten att sjunka in i musiken och drömma mig bort.

bs60 är sannerligen ett alldeles magiskt bra komplement till pi60s, har du pi60/pi60s har någon slags problem med rummet som stör din frid här i livet så tveka inte....
Dom kan verkligen göra underverk!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-29 20:29

+1

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-30 17:55

Jag är ju också väldigt svag för bs60, även om jag ju vet att basstöd är en udda fågel.

Och nackdelarna är ju uppenbara - det finns en gräns för mycket mycket ljudeffekt man kan alstra. 4-5 gånger
mera än vad huvudhögtalarna själva kan skapa, kan man nå genom att komplettera med bs60, men sen är det
stopp.

Basmodulsystem har ingen sådan gräns, det går för praktiskt bruk att skapa hur mycket som helst.

Men för mig så är pi60s + bs60 så det räcker och blir över. Men säkert inte för alla.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-30 21:05

Kombin är "top of the line" anser jag.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-07-03 16:17

Jag läste denna tråd för någon dag sedan och efter en diskussion om bas till Filmtittande med grabben som skall flytta till eget boende (lägenhet) och ta med sig sina PiP slogs jag av en tanke.

Kan BS60 / Profundus X-2 vara nått att ha tillsammans med PiP?
Grabben kommer ju, även om det förhoppningsvis dröjer, så småningom att ärva ett par Pi-60 som kanske blir glada av att träffa ett par BS60 i framtiden?

Är det överhuvudtaget en vettig tanke att koppla BS60 till Pip?

Eller skall jag nöja mig med att rekommendera att köra Pip och ProfX-2 ?

Han vill ha möjlighet till rejält med bas men den skall var lämplig för musik och inte bara Film muller. :D

Bosse Sandholm

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-03 16:28

IngOehman skrev:Jag är ju också väldigt svag för bs60, även om jag ju vet att basstöd är en udda fågel.

Och nackdelarna är ju uppenbara - det finns en gräns för mycket mycket ljudeffekt man kan alstra. 4-5 gånger
mera än vad huvudhögtalarna själva kan skapa, kan man nå genom att komplettera med bs60, men sen är det
stopp.

Basmodulsystem har ingen sådan gräns, det går för praktiskt bruk att skapa hur mycket som helst.

Men för mig så är pi60s + bs60 så det räcker och blir över. Men säkert inte för alla.

Vh, iö

Jo det är en en ypperlig kombination :)
Sedan att kapaciteten bara är 4gånger den hos pi60s ensamma är ju inte ett problem i mitt fall, jag som bor i lägenhet kan inte ens tangera gränsen för vad pi60s ensamma klart av i basområdet.
Bs60 är helt ljudkvalitet höjande med sina egenskaper samt något lägre disst blir det väll också, kapaciteten jag vilnner kommer jag säkert att ha nytta av någon gång i framtiden och då är det bra att den finns där :)

Men det kan ju även bli så senare att det blir basmodulsystem igen, pi60s som toppar, kanske med bs60 inkluderade delade mot något trevligt basmodulsystem.
Men det ligger långt fram, mycket annat som jag tycker än viktigare och i detta rum är ju pi60s + bs60 det som är klart bäst!
Så det kommer inte att ske någon förändring där... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-03 16:29

BAMBAM skrev:Jag läste denna tråd för någon dag sedan och efter en diskussion om bas till Filmtittande med grabben som skall flytta till eget boende (lägenhet) och ta med sig sina PiP slogs jag av en tanke.

Kan BS60 / Profundus X-2 vara nått att ha tillsammans med PiP?
Grabben kommer ju, även om det förhoppningsvis dröjer, så småningom att ärva ett par Pi-60 som kanske blir glada av att träffa ett par BS60 i framtiden?

Är det överhuvudtaget en vettig tanke att koppla BS60 till Pip?

Eller skall jag nöja mig med att rekommendera att köra Pip och ProfX-2 ?

Han vill ha möjlighet till rejält med bas men den skall var lämplig för musik och inte bara Film muller. :D

Bosse Sandholm

Att koppla bs60 till piP låter inte som en bra idé. Det går dock att köpa bs60 med en vippa som gör om dem till profX. Så man kan köra piP+profX-2 och sedan när man skaffat pi60 välja om man vill ha dem som profX eller bs60.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-03 16:35

Jo, profiundusX med bs60 kompabilitet är ju bra då :)

Eller ett par bs60 som kan förvandlas till ett par krympta profundusX, om man vill ha minsta möjliga låda till bs60 och kan leva med att dom får en högre undre gränsfrekvens som profundusX än standard.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-07-03 16:40

Jag har hört iP med bs60, och tycker att detta lät mycket bra. Det inför säkert massvis av fel, men jag kan inte klaga på den setupen trots det. Testa vetja!

Kanske blir det lite kämpigare för slutsteget i och för sig, ligger inte iP/piP på runt 5 ohm?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-03 16:50

Fostex skrev:Jag har hört iP med bs60, och tycker att detta lät mycket bra. Det inför säkert massvis av fel, men jag kan inte klaga på den setupen trots det. Testa vetja!

Kanske blir det lite kämpigare för slutsteget i och för sig, ligger inte iP/piP på runt 5 ohm?

Även om det kanske skulle fungera dugligt kvalitetsmässigt(vilket jag inte vet för jag har aldrig testat) så har du problemet att du slösar fruktansvärt med prestanda.
bs60 och högtalaren(rekommenderat pi60/pi60s) är parallellkopplade. Detta betyder att bägge(högtalare och bs60) får samma signal in.
bs60 kan mao inte prestera ljudtryck starkare än högtalaren som den är parallellkopplad med. Du får mao ~6dB mer kapacitet i basområdet. Med visst undantag för skillnaden i känslighet mellan bs60 och högtalare.
Dvs du kommer bottna dina piP medans bs60 knappt rör sig.

Kopplar du dem som profX-2 så kan dessa prestera till sin fulla potential ihop med piP. piP blir ju fortfarande en flaskhals vad gäller prestanda total över hela registret, men i själva subbasregistret så kan profX arbeta utan att begränsas av piP. du får man

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-07-03 17:26

Absolut, jag skulle aldrig köpa en sådan uppsättning ny, men om man har tillgång till grejerna redan så tycker jag att det är lika bra att använda dem. :)

Det finns säkert fler nackdelar, speciellt med piP, slaglängden tar ju stopp tidigare än för iP som är slutna, eftersom de inte delas av nedåt t.ex.

Samtidigt finns några fördelar, då man slipper extra slutsteg, mindre kabel, delningsfilter och så vidare.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-04 02:05

Jag avråder å det bestämdaste från en sådan kombination.

Med det sagt säger jag inte att det behöver låta subjektivt dåligt om den, men det är ett på alla sätt
bra sätt att koppla om man INTE vill att varken iP eller bs60 skall få visa vad de går för, och dessutom
vill plåga förstärkaren illa på köpet... ;)

Så igen - undvik.

Om inga andra komponenter finns så sätt i varje fall en seriekondensator till iP på kanske 220 uF, och
anslut sen iP i motfas mot bs60.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-07-04 18:23

Gäller det också PiP och X2 ?
Då är väl PiP och Pi-60 bara lika varandra när det gäller ljud karaktär...

- Bosse

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-07-04 19:59

piP med profundusX-2 går finfint. Hade själv samma fundering när jag började bekanta mig med Ino.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-05 01:35

Ja, med basmoduler så blir kombinerandet väldigt mycket mera okritiskt.

Men med basstöd så blir samarbetet kritiskt. De två systemen som skall samarbeta (både arbetar ju inom ett flera oktaver
stort band i basstödsfallet) måste vara inte bara rimligt kapabla att klara av insignalen (eftersom det som klarar minst är det
som kommer att bestämma hur högt/svagt som man kan spela) - de bör vara väldigt lika varandra också, för annars kan de
inte samarbete speciellt bra.

Och bs60 är nästan identiska med pi60 och pi60s, så det samarbetet blir perfekt. Dock är bs60 kapablare än pi60 och de är
kapablare än pi60s också, mer än 4 gånger mera faktiskt! Och det är faktiskt rimligt. Jag vill ju inte att tilläggssystemet skall
dra ned gränsen, så det är avsiktligt att de klara mera än även pi60s. Så - spelar man så starkt det går för pi60s och då lägger
till bs60 så kan systemet spela motsvarande om pi60s hade klarat en 4-5 gånger större förstärkare.

Och detta alltså utan att det behövs någon större förstärkare alls. På så vis är det ett rätt så finurligt koncept.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-12 09:58

Sedan jag hängde på bs60 så har det varit mindre ljudläckage också, jag tror det handlar om att nyttoljudet blir högre i nivå förhållande till "skräp" som olika rumsfenomen ställer till.
hur som helst så kan man nu lyssna på musik med betydligt mindre ljudläckage ur lägenheten också vilket är riktigt bra med tanke på möjlighet att lyssna på musik starkt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-08-15 12:07

Hej.

Går det att koppla in kontrollboxen till bs60 mellan källa och förstärkare, om inte man har delat för- o slutsteg?

Mvh,
Lars
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-15 12:08

gekados skrev:Hej.

Går det att koppla in kontrollboxen till bs60 mellan källa och förstärkare, om inte man har delat för- o slutsteg?

Mvh,
Lars

Ja om man bara ha en källa så går det. Alla andra källor kommer få felaktig(för hög) basnivå.

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-08-15 12:24

Perfekt. Allt kör via min dac, så det finns endast en källa.
Tack för snabb respons !!
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-15 12:28

gekados skrev:Perfekt. Allt kör via min dac, så det finns endast en källa.
Tack för snabb respons !!

Då så. Då skall det inte vara något problem så vitt jag vet, men jag rekommenderar ändå att du frågar Ingvar när du köper den för att vara på säkra sidan. Man kan aldrig vara för säker :)

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-08-15 13:44

Har precist pratat med Ingvar.
Faktiskt är det bättra att ha boxen mellan källa och förstärkare, då det är fullt signal innan volymkontrollen.
:-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-15 13:50

gekados skrev:Har precist pratat med Ingvar.
Faktiskt är det bättra att ha boxen mellan källa och förstärkare, då det är fullt signal innan volymkontrollen.
:-)

Kanoners :)

Det bästa är engetligen att ha volymkontroll efter delningsfilter, eq och liknande. Så det mest korrekta är att sätta dessa apparater mellan ingångsväljare och volymkontroll. Att det sedan inte går på de försteg/förstärkare som går att köpa är en anna sak :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-15 17:11

Nackdelen med att ha ett elektroniskt delningsfilter före volymkontrollen är förstås att man då behöver ha flera volymkontroller (signalen delas ju) och då kan man få nya fel på grund av otillräcklig precision i trackingen. :?

Men med pi60+bs60, det vill säga när det är bc60 som skall inkopplas, så finns däremot inga sådana problem alls om man kopplar in bc60 före volymkontrollen. Inga andra än att man inte kan ha flera analoga signalvägar då utan behöver sköta signalväljeriet digitalt.

Men det gör ju rätt så många idag ändå. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-15 17:15

IngOehman skrev:Nackdelen med att ha ett elektroniskt delningsfilter före volymkontrollen är förstås att man då behöver ha flera volymkontroller (signalen delas ju) och då kan man få nya fel på grund av otillräcklig precision i trackingen. :?

Ja problematiken ökar ju om man skall justera volymen på fler kanaler samtidigt. Det får inte vara för lätt ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-15 17:16

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-02 00:33

Har införskaffat pi60+bs60, vilket jag måste säga är en riktigt trevlig kombination! :)

Har dock en frågeställning angående att koppla in bs60, det skall vara parallellkoppling? Har jag parallellkopplat enligt nedan beskrivning?

Jag har kopplat enligt nedan i dagsläget:
Bild

Blir det inte bra det här? Alltså kopplat pi60+bs60 på olika terminaler på slutsteget, men samma kanal. Blir det bättre om jag knör in både pi60 och bs60 i samma terminal?
Säljaren var osäker kan jag tillägga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-03 07:54

Det blir inte någon skillnad alls med den kopplingen om det där är ett "vanligt" tvåkanalsslutsteg, då dessa i stort sett alltid har sina A+B-utgångsterminaler parallellkopplade.

Däremot är det ju ofta supersmidigt att koppla vidare på bs60 på huvudhögtalarnas terminaler, t.ex. med gafflar eller såna bananer med hona som går att "stacka". Men det kanske inte passar din möblering. :)
Edit: Alltså såna här:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 08:30

Om du ska koppla som David föreslår så ska du ha tjockare kablar än standard rekommentationen till Ino's högtalare för respektive längd.

Jag kopplade så som David föreslog, hängde bara på bs60 på pi60s och det blev aldrig riktigt "rätt" något lät inte som det borde... en "trötthet" i ljudet upplevde jag det som, basen var liksom väldigt "lam".

Jag testade att koppla kablarna direkt till slutsteget, sedan var det problemet som bortblåst ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-03 09:17

Intressant! Antagligen på grund av den lägre impedansen då?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 09:28

Jo, impedansen blir ju betydligt lägre i basområdet och med då samma tunna tråd (0,75mm^2 till 2,5m) som jag har, så blir det helt fel... hördes tydligt, så tydligt att en kompis till mig (Robin) reagerade på att något hade hänt med ljudet även utan att veta att jag bytt någon kabel... :lol:
han beskrev det som at tdet fanns med "punch", vilket var just en av sakerna som blev bättre ;)

nu kör jag samma tjocklek till bs60 som till pi60s, men med kablarna dragna hela vägen till steget så att förhållanderna ska bli optimala, "viss mjukhet" vill man ju ha i drivnignen men inte sååååå mjukt som det blir med så tunna kablar vid den impedans som blir med pi60s + bs60 i basområdet...
hade antagligen varit ett icke problem om jag använt mig av typ 2,5mm till frontarna och sedan o,75 till bs60 vidare från dessa :)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino