BS60 - finns det en ny version

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: BS60 - finns det en ny version

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-03 09:45

0.75m^2 tvärsnitt och 2.5m långa är ju redan det i tunnaste laget. Hade du som sagt haft tjockare så hade det inte vart något problem.

Jag hade följt rekommendationerna för kablar i manifestet och sedan kopplat bs60 från pi60, men att koppla från förstärkaren går ju minst lika bra det om man hellre så vill.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-03 10:21

DVD-ai skrev:Om du ska koppla som David föreslår så ska du ha tjockare kablar än standard rekommentationen till Ino's högtalare för respektive längd.

Jag kopplade så som David föreslog, hängde bara på bs60 på pi60s och det blev aldrig riktigt "rätt" något lät inte som det borde... en "trötthet" i ljudet upplevde jag det som, basen var liksom väldigt "lam".

Jag testade att koppla kablarna direkt till slutsteget, sedan var det problemet som bortblåst ;)

Det är riktigt. Om man drar en kabel till varje högtalare (3 meter) så är det lagom om de är 1,5 mm^2.

Om man daisy-chain-kopplar så bör den gemensamma kabeln (säg 2,5 meter lång) vara på 2,5 mm^2. Sista snutten till bs60 behöver inte vara tjockare om den är rimligt kort, och det blir den ju alltid eftersom bs60 skall stå nära huvudhögtalaren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-03 10:39

IngOehman: Hur fungerar det att koppla med fyrledad EKK när det är olika signaler i respektive kabelpar?
Det vill säga där pi60 har två ledare och bs60 har två ledare i samma mantel. Är det fortfarande korskoppling som är att föredra?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 10:51

AndreasArvidsson skrev:0.75m^2 tvärsnitt och 2.5m långa är ju redan det i tunnaste laget. Hade du som sagt haft tjockare så hade det inte vart något problem.

Jag hade följt rekommendationerna för kablar i manifestet och sedan kopplat bs60 från pi60, men att koppla från förstärkaren går ju minst lika bra det om man hellre så vill.

Jo, exakt det jag skrev ju ! :P

blir dock osäker nu på om det var 0,75mm eller 1mm, aja hur som...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 10:56

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:Om du ska koppla som David föreslår så ska du ha tjockare kablar än standard rekommentationen till Ino's högtalare för respektive längd.

Jag kopplade så som David föreslog, hängde bara på bs60 på pi60s och det blev aldrig riktigt "rätt" något lät inte som det borde... en "trötthet" i ljudet upplevde jag det som, basen var liksom väldigt "lam".

Jag testade att koppla kablarna direkt till slutsteget, sedan var det problemet som bortblåst ;)

Det är riktigt. Om man drar en kabel till varje högtalare (3 meter) så är det lagom om de är 1,5 mm^2.

Om man daisy-chain-kopplar så bör den gemensamma kabeln (säg 2,5 meter lång) vara på 2,5 mm^2. Sista snutten till bs60 behöver inte vara tjockare om den är rimligt kort, och det blir den ju alltid eftersom bs60 skall stå nära huvudhögtalaren.

Vh, iö

Tror mina nuvarande är ca 2,5m och 0,75mm eller 1mm och det borde ju rimma någorlunda väl med det som står i manifestet.

Ideallängd/Area
1m = 0,4mm^2
4m = 1,5mm^2

Så borde väll ideallängen för 0,75-1mm^2 ligga närmare 2,5 ?! :)
annars kan jag skaffa lite grövre kabel (1,5mm) för det har jag liggande i lådan :lol:

Men jag älskar tunna kablar, så smidigt och syns knappt... grova snokar är inget för mig !
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 11:27

På era inlägg verkar det som att det inte spelar någon större roll om man kopplar från pi60 och vidare till bs60, eller om jag kopplar från slutsteget.
Det viktiga verkar vara att ha rätt tjocklek på kablarna. Just nu är det 1.5mm 2G EKK till bs60, och 1.5mm 4G EKK till pi60, skall byta ut till 1.5 2G EKK till pi60 enligt rekommendationen från manifestos.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 11:32

genstruktur skrev:På era inlägg verkar det som att det inte spelar någon större roll om man kopplar från pi60 och vidare till bs60, eller om jag kopplar från slutsteget.
Det viktiga verkar vara att ha rätt tjocklek på kablarna. Just nu är det 1.5mm 2G EKK till bs60, och 1.5mm 4G EKK till pi60, skall byta ut till 1.5 2G EKK till pi60 enligt rekommendationen från manifestos.

Nej det spelar som sagt ingen roll alls... hänger på kabelarean om det blir bra elelr inte bara :)

Så som jag erfarade när jag testade att koppla bs60 till pi60s anslutningar och nmed mina tunna kablar, jag hade på känn att det inte skulle lira så bra... men att skillnaden skulle bli så stor var förvånande :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 13:51

Då struntar jag i för tunna kablar i alla fall :wink: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino