Vad är det här för högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Vad är det här för högtalare?

Inläggav Andersss » 2014-08-26 16:45

Hittade dessa hos den lokala Ta Till Vara- Butiken. De ville ha 300 spänn för dom. Omärkta. Ingen aning om vad det är. Är det värt det, vad är det.?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Vad är det här för högtalare?

Inläggav Micke23 » 2014-08-26 16:53

Det är väl Sentecs högtalare från 70-talet. Utseendemässigt lite inspirerade av Bose 901, men i övrigt inga likheter.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-08-26 16:56

Micke23 skrev:Det är väl Sentecs högtalare från 70-talet. Utseendemässigt lite inspirerade av Bose 901, men i övrigt inga likheter.

Okej.

Är det skräp eller är det värt att handla?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-08-26 16:58

Det är väl bra Philipselement som sitter i, så de kan nog låta bra. Värdet är nog max en tusenlapp, troligtvis mindre. Men bruksvärdet kan ju vara gott!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-26 17:10

Andersss skrev:Är det skräp eller är det värt att handla?

Om inte annat kan man använda dem som bakre högtalare i ett biosystem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-08-26 17:11

Micke23 skrev:Det är väl bra Philipselement som sitter i, så de kan nog låta bra. Värdet är nog max en tusenlapp, troligtvis mindre. Men bruksvärdet kan ju vara gott!

Ah Sentec SP77 verkar dom heta. Tyvärr utan stativ. Får se om jag köper dom, men börjar dessvärre få lite lite med plats. Gör jag mig själv en ogärning om jag INTE köper dom kan man undra....

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-26 20:05

Med en inte alltför exakt titt så anar jag att det är Philips AD0160 som diskanter.

Utan att veta något om just dessa högtalare så säger det diskantvalet att det där är nog förträffliga högtalare i sammanhang där folk i allmänhet har rent skräp, d.v.s. de blir bra högtalare i köket, badrummet, garaget, hobbyrummet eller liknande hos nån hifiintresserad. Hos "folk i allmänhet" passar de nog bra i vardagsrummet. :wink:

Rockolga

Coral Beta 10"-b Kopia ? : Vad är det här för högtalare?

Inläggav Rockolga » 2014-09-05 17:15

Kolla länken nedan en Tysk säljer två Coral 10 Beta-b , t.o.m 3 st varav en pajad lådan på köpet för den som villl betala för luft , Det ser ut som en opolerad Beta 10 men, I annan grådassig kulör inte lika flotta kontakter höga finnish , konspettsen ser inte cromad ut likaså magneten verkar vara nått annat grovt ...Kon Pappersmembranet ( förutom att det är fuktskadat) har en annan struktur likt Coral Flat serien vari består annasr skillnaden i ljud etc en kompis säger att den här Coralen är precis vad den heter 10B en lågbudgetversion som inte har samma klangbild som " Äkta Varan " även chassit är B- sortering ?

- Denna här påstås vara ca 15 år gamal (1999) är det en " made In Hongkong kopia " då Coral väl hade köpts opps och lagts ned långt innan 1999 ? Jag bjöd 300 Euro på Skoj men, blev överkörd direkt. anars finns det en god chans till ett förvärv här för nån annan efterssom Frakten inte blir lika skrämande som från USA eller Asien . Jag håller mig till mina Beta 8or & Beta 6or med 075 förstärkning.

Länk
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... b&_sacat=0

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-09-07 18:11

Coral Beta 10b , Dom gick hursomhellst för 3400 spänn med vatten/uttorkad fuktskada på ena membranet.... kanske ett klipp ?
Nåväl Danskarna förnekar sig inte , detta affärsfolk vad lever man egenligen av hur kan danska kronan vara så kosmiskt övervärderat , det är ju länge sedan Bag Olufsen var i ropet , t.o.m Finnarna har sett NOKIAS uppgång och fall men Danmark består vad lever man av dålig pilsner & bacon ? Man är tydlige stadda vid en FEDT kassa 5.500 Danska för ett par 30 åriga Coral Beta 8 med uppmaning om att bjuda friskt , inget fel på humorn ivartfall !
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=277058

Ps. en annan Dansk sålde med 2 på Bild Beta 8or men i undertexten stod långt ned att budningen endast gällde 1 Beta8 så 2 x budet för båda gäller , Killen som betalade slutbudet 3700:- sek + frakt220 Dollar blev nog snopen när han öppnade kartongen hemma långt borta i Japan får man hoppas :oops: Dom är knixiga dom där Danskarna och kommer undan med det hela tiden. Råd gör inga affärer över sundet livsfarligt

XXXXXX Inlägg ändrat, en onödig eftersläng borttagen.

/K12

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-09-07 19:03

Är det samma element som sitter i Zachry EM8? Folk kastar ju dom efter köparna...

Återgå till Vintage-hifi