nästa steg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DeeKay

nästa steg?

Inläggav DeeKay » 2014-09-22 07:38

Hej flitiga diy:are

Köpte mig ett par ino Audio piX i rå mdf för ett tag sen och har nu börjat jobba med dom för att få till en vit fin yta.
Jag har använt mig av Hagmans sprayburkar för grundning och spackling vilket funkade fint. Jag kanske skulle lackat sågsnitten först för de lyser igenom lite, men tror mina lager räcker... Hursomhelst så här jag nu påbörjat lackningen i halvblank vit kulör. Jag får dock inte till ytan riktigt bra , mest pga spraydamm som lägger sig och bildar en sandpapprig yta. Börjar tappa modet lite nu, men tack och lov för våtslipning.

Nu till min fråga. Vad skulle du rekommendera för att få till en slät yta? Kanske pensla med någon bättre färg istället? Kan man kanske våtslipa sig till en bra yta men att till sist lägga på någon annat slutlager för glansigheten?
MVH

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: nästa steg?

Inläggav paa » 2014-09-23 10:10

DeeKay skrev:Hej flitiga diy:are

Köpte mig ett par ino Audio piX i rå mdf för ett tag sen och har nu börjat jobba med dom för att få till en vit fin yta.
Jag har använt mig av Hagmans sprayburkar för grundning och spackling vilket funkade fint. Jag kanske skulle lackat sågsnitten först för de lyser igenom lite, men tror mina lager räcker... Hursomhelst så här jag nu påbörjat lackningen i halvblank vit kulör. Jag får dock inte till ytan riktigt bra , mest pga spraydamm som lägger sig och bildar en sandpapprig yta. Börjar tappa modet lite nu, men tack och lov för våtslipning.

Nu till min fråga. Vad skulle du rekommendera för att få till en slät yta? Kanske pensla med någon bättre färg istället? Kan man kanske våtslipa sig till en bra yta men att till sist lägga på någon annat slutlager för glansigheten?
MVH

När jag provat att spruta så blir det antingen matt med torrsprut, eller när jag lägger på lite mer så det precis ser ut att bli blankt, så rinner det. Det är sjukt svårt när man inte kan, och att lära sig konsten på skarpa objekt är nog fel taktik.
Jag har kommit fram till att det är faktiskt lättare att fanera och lägga vaxolja och på så sätt få ett fullgott resultat än att spruta färg när man inte riktigt kan.
Kan man sänka ambitionen, så kan man rolla istället. Det blir inte heller perfekt, men då vet man ju redan det från början så besvikelsen blir inte lika svår.
På utställningsbilar som ska bli perfekta så sprutar man först färgen, man vattenslipar, och sedan läggas ett par lager klarlack, sedan mer vattenslipning och sist polering.
Så gör man på de dyraste märkena som Bentley också redan vid tillverkningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DeeKay

Re: nästa steg?

Inläggav DeeKay » 2014-09-23 10:48

Tjena!

Nä jag har nog tagit lite vatten över huvudet. Så dumt, jag hörde efter pris på att få dom målade av möbellackerier. Fick ett bra pris också, 400:-/st. Dum som man var så hade jag påbörjat grundning och då vill de inte ta emot dom. :oops:

Nåja, igår så vattenslipade jag för att få bort så mycket "apelsinskal" som möjligt. Tror det blev rätt bra faktiskt, slipade med 800 papper på de lager vit halvblank jag målat dom med. Idag blir det målning av kanterna till att börja med, och sedan maskering för att endast lacka En sida åt gången framgent. Hoppas att på så sätt kunna lägga ett lite tjockare lager utan att det skall rinna ner på andra sidor. Sen när alla sidor är klara får man väl slipa lite försiktigt på kanterna för att få bort ev. maskeringsskarvar.

Klarlacken väntar jag med tror jag, får se hur det blir först.

Återgå till DIY-forum