Vilka fötter till nedåtvänd isobarik br sub?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vilka fötter till nedåtvänd isobarik br sub?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 10:44

Lådan skall ha lov att röra sig, och storleken på rörelsen blir ju baserad på viktskillnaden mellan lådan och den rörliga massan i elementet. 1000ggr skillnad har väl omnämnt som önskvärd målsättning, men jag har funnit att det praktiskt verkar svårt att nå mycket längre än 300ggr för en baslåda. Sen skall ju uppställningen, hur den nu än utförs, vara sådan att resonansfrekvensen ligger en bra bit under det lägsta som spelas, 3-5 Hz något gärna. För rätt avstämning krävs viktmatchning.

Det klassiska experimentet med vikt i fjäder fungerar bra som förklaring; drar man upp och ned långsamt så hänger vikten med - då är vi under resonans. Ökar man farten så börjar vikten svänga mer och mer våldsamt och när den svänger som mest är vi på resonans och då svänger den dessutom i motfas. Ökar man ryckandet ytterligare så saktar den in till att (ideellt) stanna helt. Så bra fixar man dock inte att rycka per hand, men man kommer bra nära. Och då är man alltså över resonansfrekvens.

Alltså... det musikspelande som högtalaren gör motsvarar ryckandet över resonans om du har stående på mjukfötter. Viktskillnaden element/låda styr hur pass mycket du skulle få om det skulle röra sig. Om du dessutom inte får några resonanser i själva kabinettet så är det lättmätt med en accelerometer hur pass still en sådan låda står. Finns ganska känsliga sådana i våra moderna telefoner med rätt app, t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-09-23 11:46

Kronkan skrev:
Harryup skrev:Nu tänker jag märka ord men tycker det tillhör om man skall vara objektiv.
Golvet har förmodligen en stor strålande yta kan jag gå med på. Helt och hållet beroende på golvets konstruktion.
Misstänker att ett golv av svajig parkett beter sig olika mot ett gjort av asfalt, jord, urberg eller flogiston.
Jag gillar inte att man ser golv som "golvet".
I övrigt har jag ingen avvikande åsikt.
Mvh/Harryup

Om golvet är stabilare så blir påverkan på själva lådan större. Alltså kraften där foten (hård) möter lådan blir ju större. Alltså mera resonanser i lådan.

[edit: ääh missuppfattade nog helt vad som stod. Låter mitt stå kvar ändå då jag tycker att q-värdet ofta försvinner. Mycket snack hårt vs mjukt när problemet har en dimension till precis som Harryup lite är inne på :) ]

Njae. Det här är ju resonanta system och då får man inte glömma Q-värdet :D
Ett stabilt golv kan också vara oresonant. Har inget bra exempel däremot, men asfalt kanske?

Fördelen med SD-fötterna är ju annars att man inte behöver veta så mycket om golvet...
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-23 12:25

Energi kan inte försvinna. Den antar nya former. Den rörande delen av elementet kommer att röra både låda och kon. Fördelningen av den kraft beror ju på viktfördelningen. Själv har jag påfört ca 10 kg på mina egna frontar. Från början vädgde de 25 kg. Om man använder sig av Nattlordens "tumregel" om att ett förhållande på 1:1000 är eftersträvansvärt så bör min högtalares rörliga massa väga max 35 gram. Vilket jag inte vet om de gör.

Förenklat så överförs en viss kraft (rörelse) till lådan beroende på viktfördelningen av de två massorna i högtalarna.

Om nu golvet svänger med så kommer resonanserna bli mindre i lådan. Och tvärtom. Är golvet är hårt kommer en hård koppling leda till att fötterna agerar hammare mot lådan. Och det uppstår resonanser.

Om man nu tycker att dessa resonanser tillför något beror ju på förutsättningar samt smak.

Så ser jag på det. Så jag håller exemelvis med Nattlorden tills vi kommer till punkten hur det skall vara. Det beror ju på.

Men vill man att elementet skall påverka lådans rörelse så lite som möjligt skall lådan dels vara hyggligt stabil och tyngas. Jag använder bl a granit.

Så ser jag på saken som amatör. Men jag vill gå den väg som jag gått. OK att gå andra vägar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-23 12:38

Kronkan skrev:... Nattlordens "tumregel" om att ett förhållande på 1:1000 är eftersträvansvärt...

Jag tror det är Ingvars tumregel, faktiskt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-23 12:57

Svante skrev:
Kronkan skrev:... Nattlordens "tumregel" om att ett förhållande på 1:1000 är eftersträvansvärt...

OJ 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 13:00

Svante skrev:

Hyssch! :mrgreen:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-23 13:07

Svante skrev:

Jag tror jag har läst om 1:1000 på amerikanska diskussionsgrupper för länge sedan, när dom var populära.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-23 13:09

Verkar som konen väger nästan 90gram vilket låter lite lite?

Men då pratat vi om 180gram totalt rörlig massa .

Skall väga subben

Men då borde subbasen vägen 80kg ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-23 13:09

Fel av mej 180kg

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-23 13:10

Skulle tro att den väger kanske 40kg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 13:12

Johannes skrev:Fel av mej 180kg

Precis... och därav mitt konstaterande att 1:300 är mer vad som är möjligt att lyckas med. (54kg)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-23 14:01

Johannes skrev:Verkar som konen väger nästan 90gram vilket låter lite lite?

Men då pratat vi om 180gram totalt rörlig massa .

Skall väga subben

Men då borde subbasen vägen 80kg ?

Det verkar av siffrorna att döma att du ämnar använda två stycken baselement. Då kan jag rekommendera dig att du istället bygger två stycken separata bashögtalare. På det viset kan du sedan placera dem bättre i rummet så att du inte exciterar rumsresonanser lika mycket som om du hade haft dem i en och samma låda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-23 21:06

Jag har 3 st isobarik subbar men har endast 1 i bild för att visa ungefär hur jag tänkt att den skall stå.

Totalt 6 st peerless 315swr 831857

upptäckte att det rör sej hejdlöst och jag tänkte rådfråga er om vilka fötter som är bäst.

Och då har vi kommit fram till att det blir SD foten mjuk koppling.

Men jag undrar då om jag skall köra en mjukare variant p.g.a att rörelserna är ned och uppåt riktade samt rejäla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 21:08

Johannes skrev:Men jag undrar då om jag skall köra en mjukare variant p.g.a att rörelserna är ned och uppåt riktade samt rejäla.

Du skall ringa eller skriva till Sonic Design och ställa frågan till dem.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-23 21:39

Nattlorden skrev:
Johannes skrev:Men jag undrar då om jag skall köra en mjukare variant p.g.a att rörelserna är ned och uppåt riktade samt rejäla.

Du skall ringa eller skriva till Sonic Design och ställa frågan till dem.

Jag är övertygad om att svaret är nej. Att lasten överhuvudtaget är viktig för SD-fötterna beror på att de är olinjära och att de därför måste belastas med en viss kraft per yta (=tryck) för att hamna mitt i sitt mjukaste, optimala område. En linjär fjädring hade inte behövt det, men hade å andra sidan behövt vara betydligt tjockare (decimeter, skulle jag gissa). Det har alltså enbart med lasten att göra, inte vibrationsamplituden.

Om jag har förstått det rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 22:03

Jag tänkte mer på att det kanske skiljer i dimensioneringen mellan horizontella och vertikala rörelseriktningar. Men framför allt att han får ett definitivt svar framför spekulationer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-23 23:02

Nattlorden skrev:Jag tänkte mer på att det kanske skiljer i dimensioneringen mellan horizontella och vertikala rörelseriktningar. Men framför allt att han får ett definitivt svar framför spekulationer.

Jo, det är förstås bättre att slippa mina spekulationer, men jag har svårt att se hur något annat än lasten skulle avgöra vilka förtter man ska välja. Detta eftersom jag tror mig förstå vilken betydelse den där olinjäriteten har och hur den ska hanteras.

mangs

Inläggav mangs » 2014-09-24 09:36

Jag har för tillfället ett par subbar med tre element i varje som alla är placerade 120grader isär så att krafterna tar ut varandra. Detta i kombination med en tung låda och SD-fötter har gjort att lådorna oavsett hur hårt dom spelas knappt rör sig när jag lägger handen på dem och även golvet runt dem är väldigt stilla. Jag tycker det är ett sunt tillvägagångssätt att angripa problemet direkt istället för att dölja det genom omkringliggande åtgärder.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 10:54

Hehe ja

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 10:59

Grejen är att tanken var från början att subbarna skulle agera stativ för mina stativare. Och då stå upp vilket detta problem med kraftiga rörelser inte fanns. Sen är det isobarik med pushpull inte cleam shell eller vad det hette. Mina spelar med varandra med kon utåt. Istället som är bättre konerna mot varandra och korg utåt p.g.a peerless swr har fula korgar men framförallt så skulle dom agera som stativ till stativare. Men projektet ändrades nu när det blivit 3

Och nu vill jag vända dom neråt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 11:01

Finns ju en variant med magnet mot magnet men då blir det så mkt luft i mellan och tar lådutrymme.

Iblamd måste man kompromissa för at waf skall bli hög

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-24 12:37

Vet du om elementen tål nedhängningen om du monterar dem nedåt? och vill du förlora xmax på ena hållet?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 13:12

Känns som jag vunnit lite Xmax faktiskt. Tror dessa swr har varit hyllvärmare många år och blivit hängda neråt. Så nu när dom hänger uppochner känna det bättre.

Har alltid upplevt dom när man tryckte in konen att det knappt fanns 5 mm mekaniskt plus att spider såg ned hängd ut.

Dessa skall ha 9mm Xmax vilket jag inte tror alls på. Och det kan förklaras p.g.a ändrad mittpunkt i talspolen. Konstiga var att samtliga 6 var ungefär lika. Tror iaf att 4 av dom har legat på hyllan många år. Sen var 2 monterade i låder. Så dom borde inte varit lika. Så det talar imot . Men utåt kan man iaf röra konen väsentligt mer.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 13:14

Men p-p 18mm noooop spider känns alldeles för liten. Plus att det inte går att trycka ens förhand så mkt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-24 14:03

Johannes skrev:Men p-p 18mm noooop spider känns alldeles för liten. Plus att det inte går att trycka ens förhand så mkt

Nej, du kan förstås bara trycka 9 mm då innan du når Xmax.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 19:42

Xmax är one way p-p är det dubbla alltså ändlägena

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-24 19:43

Tror mer på p-p 9mm inte Xmax men då ljuger peerless

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-24 23:07

Svante skrev:
Johannes skrev:Men p-p 18mm noooop spider känns alldeles för liten. Plus att det inte går att trycka ens förhand så mkt

Nej, du kan förstås bara trycka 9 mm då innan du når Xmax.

Johannes skrev:Xmax är one way p-p är det dubbla alltså ändlägena

Ja, just det, men du skrev att du inte kunde trycka konen så långt (18 mm) för hand. Rimligen utgår du från jämviktsläget när du trycker, dvs du kan bara trycka 9 mm innan du når xmax.

(Sedan finns det ett mekaniskt xmax som är längre. Det "vanliga" xmax brukar gälla talspolens överhäng.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-24 23:14

Svante skrev:
Svante skrev:(Sedan finns det ett mekaniskt xmax som är längre.

Det brukar även kallas Xmech.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-09-25 06:20

Men det går inte trycka ner konen 9mm heller från mellanläget . Max 5mm och då förhand =mekaniskt

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum