Hörlurar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-14 14:49

Det går, med en portabel hörlursförstärkare, och en sån har väl varje ljudälskare?(fast inte jag)

Användarvisningsbild
lehe

Inläggav lehe » 2005-11-17 18:57

Satt och läste om era funderingar kring hörlurslyssnande. Har själv en Philips 850 kopplad till en Musical Fidelity X-Can som jag köpte begagnad på hifimagasinet. Har bytt rör i den (köpta på eBay från England för ca 400 kr totalt). Denna kombo (Philips och MF) låter riktigt riktigt bra tycker jag.

På nätet har jag hittat en sajt med massor av ideer kring hörlurslyssnande. Rekommenderas varmt.

http://www.rock-grotto.co.uk/xcanpropage.htm

lehe

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-11-18 00:05

Tack för länken, verkar stå en hel del intressant där och så fick man ju
reda på vart xeizo hittade förlagan till sin avatar som en bonus ;)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-18 16:04

Om du vill få lite pengar över till en hörlursförstärkare eller kanske lite nya skivor kan jag rekommendera Philips HP-890. De kostar bara ca 600:- men kan lätt konkurrera med mycket dyrare hörlurar.
De är helt löjligt billiga för den ljudkvalité man får. Jag valde på Sennheiser 600 och dessa, och med ca 2000:- i "besparing" var valet enkelt för mig.

Fördelar:
Grymt ljud (viktigast...)
Sköna (näst viktigast)
losstagbar sladd
Plyschkuddar som inte klibbar mot huden
Självjusterande huvudband (eller vad det kan kallas)
Sitter jätteskönt på huvudet och öronen blir inte allt för varma vilket en del hörlurar har som bieffekt.
Snygg retrodesign

Nackdelar:
Knirrar i plasten om man rör på huvudet allt för mycket eller om man lutar huvudet mot något.
Känns något klent ihopskruvade och aningen plastiga på nära håll.

Andra egenskaper:
Löjligt stora lurar, det är som at ha en 200g hamburgare på vardera öra. Bekvämt och luftigt, men inget man går runt på stan med kanske.

Mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
lehe

Inläggav lehe » 2005-11-18 19:31

Delar torbod:s beskrivningav philipslurarna. Mina (om det nu är HP 850) köpte jag efter att HiFi Musik gjort en större test av hörlurar. Där placerade sig mina philipslurar i toppen bland betydligt dyrare lurar.

Var nyligen på hifimässan i Malmö och provade där Sennheisers dyrare varianter. På mig satt de alltför hårt. A propos hörlursförstärkare vill jag varmt rekommendera ett test av Harmony designs hörlursförstärkare. Har fått mycket fina recensioner både nationellt och internationellt. Lyssnade på den tillsammans med ett par AKG-lurar på mässan. Det satt som en smäck.

lehe

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-11-22 09:56

Köpte mina Philips HP-890 igår, 498 pengar för butikens sista exemplar. Har inte lyssnat så mycket på dom än, väldigt mycket bas har de i alla fall, och stora är de. http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&18846
Andra egenskaper:
Löjligt stora lurar, det är som at ha en 200g hamburgare på vardera öra. Bekvämt och luftigt, men inget man går runt på stan med kanske.
Tjejen såg ut som Leila när hon testade lurarna...
Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-22 11:57

Bild
PS: Den som är sugen på ett par
Beyerdynamic DT 880 kan köpa
dessa här, 1500 kr billigare än hos
Ljudmakarn... :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-22 13:02

rqu skrev:Tjejen såg ut som Leila när hon testade lurarna...

Hehe. Var det inte ett avsnitt i Vänner där man kom fram till att den ulitmata sexdrömmen var Princessan Leia.
Det slutade med att Rachel satte upp håret i kanelkringlor och överrasakde Ross har jag för mig.

Hoppas du blir nöjd med lurarna iaf.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-22 17:44

torbod: Finns ett liknande avsnitt i That 70's show dessutom, Donna klär ut sig till Leia :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-22 18:08

Häng med i svängen och ha Leia i sängen :D

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-22 19:46

Tackar xeizo för hörlursförstärkarbehovssvaret. :D

Nu till nästa dumma fråga: Med vad och var kopplas en sådan bäst in? Ja, så är det "grönt är grönt och inget annat" men då är det skönt att det här på Faktiskt gör sig lönt. :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-22 20:32

Det nästan lite lustigt att Philips HP 890 rekommenderas med tanke vilket omdömme den fick i det stora hörlurstestet i Musik och Ljudteknik nr 4/2003. Jag citerar (förhoppningsvis rätt...):

"Philips HP 890 är en stor, bekväm och öpen hörlur. Vad man slås av vid lyssning via HP 890 är att basregistret är våldsamt överdrivet tillika oartikulerat. Speciellt tydligt var detta vid lyssning till den bastunga låten ´Jungle Bill´ med Yello. Tankarna förs till loudnessknappar och fullt uppskruvade baskontroller. Rösterna på Yello-skivan lät något orent. ÄVen cymbaler återgavs orent och lät dessutom instängda - de drunknade i den kraftiga basen. Kontrabasen på Diana Krall's ´CRS craft´ reproducerades med bristande artikulation och överdriven nivå. Saxofonen på samma skiva reproducerades orent. Cymbalerna lät smutsigt och med avtrubbade transienter. I det hela har HP 890 både problem med klang och distorsion, varför den är ett ointressant alternativ för den som söker en hörlur som förmår skapa en illusion av verkligeheten."

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2005-11-22 21:35

Jag håller inte fullt med om det omdömet, visst har HP890 sina begränsningar, och definitivt en disco-aktig bas, men för pengarna finns inte mycket annat som presterar lika bra, store-storebror HP1000 har en klart neutralare bas och beter sig bättre i diskantregistret.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-22 22:21

Jag skulle gissa att HP-890 låter liknande som mina Sony MDR-V300 med vilka dom konkurrerar prismässigt. Lättdrivna och våldsamt överdriven bas, det passar mao perfekt för bärbart ljud där hörlursförstärkarna sällan är speciellt kapabla.

Kopplar jag mina MDR-V300 till stereon/datorn hör man hur orent det är, typ alla register låter fladdrigt. Men som sagt mycket bra för bärbart.

Dock låter "in-ear" snäckor typ Sony-Ericsson HPM-70 väldigt mycket bättre i alla avseenden.

För hifi-lyssnande har jag en annan Sonylur, MDR-CD770 som verkligen låter extremt stramt och rent jämförelsevis och dessutom går minst en oktav djupare i basen utan bludder. Den har för övrigt också bra ambience och perspektiv, vilket V300 saknar.

Givetvis låter den torr och mager på en bärbar apparat.

Men den kostade 1500Kr så för dryga femhundringen kanske det inte går att få bättre än HP-890?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-23 07:44

RogerGustavsson skrev:Det nästan lite lustigt att Philips HP 890 rekommenderas med tanke vilket omdömme den fick i det stora hörlurstestet i Musik och Ljudteknik nr 4/2003.

Har oxå ägt Philipsluren och håller med MoLt! :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-23 09:12

Angående Philipsluren (HP-890).

Sennheisers bästa lurar är självklart ljudmässigt snäppet vassare än philipsluren, men å andra sidan tycker inte jag det är flera tusen kronor bättre. Speciellt inte eftersom hörlurslyssing ger "hörlursåtergivning" (mitt i skallen) av tvåkanalsmaterial i alla fall. Det finns ju sätt att komma runt detta med mixning av kanalerna, men jag har inte tillgång till en sådan förstärkare. Så för mig var de dryga 2000:- i fickan ett självklart val, med tanke på hur stort "fel" återgivningsmässigt det är med hörlurar i alla fall för min del. Andra resonerar självklart annorlunda. Jag hade säkert resonerat annorlunda med en större budget vid tillfället för investering... Sennheiser är ju ett sexigare märke. Hursomhelst, det Sennheiser är mycket bättre på än Philips är byggkvalité. Philipsarna är ju lite knirriga och plastiga som jag skrev tidigare. Men de sitter skönare än Sennheser, i alla fall på min knopp.

Mitt tips är att gå en runda på stan och lyssna. Hörlurarna fanns som demo i flera butiker med Sennheiser brevid som jämförelse. Jag upplevde ingen märkvärdig skillnad på dessa och Sennheiser (600 hette de då tror jag). Sennheiser är nog lite slankare och korrektare i tonkurvan som flera uttryckt. Philips har lite mer bashöjning, men upplösningen i de högre registrena hörde jag ingen avsevärd skillnad på. Detta kan ju bero på vilken förstärkare som använts i de olika butikerna (säkert vanlig phone-utgång från vanliga mid-price förstärkare) eller mina hörlursmässigt otränade öron, programmaterial etc. Hursomhelst, det är ju mycket enkelt rent logistiskt att testa hörlurar, inte som att släpa runt på högtalare med rumsakustikproblem etc. Mina cheapo-hörlurar finns till provlyssning om ngn är intresserad. Jag skulle gärna själv vid tillfälle vilja jämföra med ett par bättre lurar under mer ordnade förhållanden än i en butik och med en riktig hörlursförstärkare, gärna med kanalmixning för att slippa höra musiken mitt i pallet.

Edit:
Vill man läsa andra reviews än tidigare citat så kan man titta på dessa. De kanske inte har samma grad av vetenskaplighet som Molt:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1572
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=7782

Mvh
/Tobbe

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-11-23 11:25

Vad man slås av vid lyssning via HP 890 är att basregistret är våldsamt överdrivet tillika oartikulerat.
Jag det var lite synd att jag inte fick denna information innan jag gick och köpte mig lurarna, mitt direkta intryck var ju liknande, väldigt mycket bas... Men som sagt, priset är rätt OK, ljudet kanske lossnar lite efter ett tag, precis som högtalare behöver de kanske spelas in lite...

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-23 19:17

Jag äger också ett par HP890 och håller delvis med om omdömmet som molt ger, de har definitivt en del brister varav basen nog är det jag kan störa mig på. Jag skulle gärna ha ett par bättre hörlurar, det kan nog till och med bli så när ekonomin ordnat upp sig lite.

Jag ångrar däremot inte att jag köpte dem, användningsområdet var främst att ha dem när jag ser på film och spelar nåt datorspel, eller för att lyssna på mp3or framför datorn. Oavsett vilken anledning man har till att lägga sig i spannet runt 500kr så tror jag fortfarande att det är svårt att hitta något som är betydligt bättre, i den prisklassen handlar det enligt min erfarenhet om stora kompromisser oavsett vilken tillverkare eller molell man väljer. Av de hörlurar jag hittade och lyssnade på var det dem jag föredrog. Mycket på grund av ljudet men också för att de är så bekväma.

För att sammanfatta tror jag att det handlar helt och hållet om personlig smak, hörlurar i den här prisklassen har så mycket fel att det egentligen blir ganska meningslöst att prata om bra och dåligt.

Men det är ju bara min lite halvt ödmjuka åsikt! :D

/Eric.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-23 19:45

Håller med robertzimmerman, för de pengar den betingar är HP 890 helt OK. Man ska komma ihåg att det som står i MoLT är "...den är ett ointressant alternativ för den som söker en hörlur som förmår skapa en illusion av verkligheten" ett ganska ambitiöst krav på en lur för ca 500:- :)

Föregående

Återgå till Köpråd