av lennartj » 2014-09-29 03:38
Från början byggde jag mitt subwoofersystem för att få jämnare frekvensgång i det vanliga området ner till 30 Hz och lite större ljudtryckskspacitet därnere.
25 W från rör i klass-A till ett par Carlsson OA52 var i och för sig tillräckligt för att avnjuta nästan all akustisk musik i en lägenhet.
Tung elektronisk musik och en del annan musik kunde dock bara spelas på mycket måttlig nivå, så jag försökte undvika sådant för att slippa bli frustrerad över anläggningens begränsningar, då den kunde återge min favoritmusik minst lika bra som 5 gånger dyrare anläggningar (som iofs oftast var mer allround, på köpet).
Subwoofersystem förkastade jag efter åtskilliga års försök på 1980-talet, men 20 år senare hade idéer till en bättre lösning växt/värkt fram och hårdvara fanns så den kunde förverkligas och överträffade mina förhoppningar med råge.
Då kunde jag inte bara spela orgelmusik och Funk medgott tryck, utan upptäckte även Techno, Trance, Dubstep, Drone och annan obskyr Electronica som kan vara jättekul att varva med ibland.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]