Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav paa » 2014-10-02 14:13

zartok skrev:det finns väl bara två typer av strängar? den genomskinliga och den ej genomskinliga? :D

Sen finns det massiva och lindade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 14:16

då vart det kört. fast jag kanske kan fråga den som säljer mina strängar? :)
massiva måste vara mer hållbara, så det blir nog såna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-02 14:25

Varför inte bara såga upp frigoliten med en fintandad såg?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 14:25

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 14:26

NiklasF skrev:Varför inte bara såga upp frigoliten med en fintandad såg?

Har du lyckats göra det utan att det smular sönder i snittytan?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 15:25

zartok skrev:då vart det kört. fast jag kanske kan fråga den som säljer mina strängar? :)
massiva måste vara mer hållbara, så det blir nog såna.

En av varje. Blindtest.

Edit: fast det bleve ju möjligen en minnesvärd dialog: - God eftermiddag! Jag skulle behöva lite hjälp att välja sträng. - Ok, då har du kommit rätt. Vad har du för gitarr? - Gitarr?! Jag ska bygga en diffusor. Gubbe.
Senast redigerad av darkg 2014-10-02 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 15:37

Jag tar din kommentar och använder den! :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-02 16:17

Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-10-02 16:35

Jag kapade mina frigolitdiffusorer från Thomann med vanlig rostfri tråd (tex [url]http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-tråd-0,8-mm/Pr306026000[/url] ) monterad i ändan på träreglar i U-form med tvärslå på mitten som stagning. Drivningen kanske är lite svårare om man inte har tillgång till ett variabelt nätagg med strömbegränsning som klarar 5-10 A. Troligen går det med nästan vad som helst som klarar "kortslutning" utan att själv brinna upp. Fördelen med reglering var att det gick att reglera så att det inte brände frigoliten och ändå mata på så mycket att det var snabbjobbat. Var tråden för kall var det svårt att få raka snitt och var den för varm så osade det mycket om den.
Om man inte vill bygga diffusorerna från skratch så funkar Thomanns http://www.thomann.de/se/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm riktigt bra.
Frakten är inte så dyr men paketen tar stor plats så får man det inte hemlevererat så kan man behöva en stor bil när man hämtar från speditören...
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 18:28

Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.

:lol: snyggt outside-the-box-tänkande! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-02 18:59

Nattlorden skrev:
Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.

230V fritt exponerat?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 20:13

paa skrev:
Nattlorden skrev:

230V fritt exponerat?

Han skall väl kapa frigolit, inte fingrar? Går att sätta den med en egen jordfelsbrytare. Stötar har man väl fått massor av gånger, inget mer med det. (Man måste ju inte kapa på diskbänken och stå och hålla i den med andra handen precis...)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 20:30

Tack för ert engagemang, allihopa! Jag har köpt tre st strängar på stan idag,ska det om det fungerar. Om inte har jag en brödrost hemma som nog ingen skulle sakna...

Köpte även en labgenerator eller vad dom nu hette, men en som var lite starkare än dom lorden föreslog. Kändes att det är lika att köpa lite rejälare för säkerhetsskull. Det börjar bli redo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 20:35

Använd bara frigolit eller dyl att kolla om tråden är varm. Ta inte på den. Ja, jag vet att det är principiellt onödigt att skriva det, men man tycker inte nödvändigtvis detsamma efter man bränt sig och det är lättare att låta bli om man läste det en gång extra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 22:15

Brödrostar effektreglerar normalt inte med ratten! De grillar på fullt eller inte alls.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 22:18

zartok skrev:Tack för ert engagemang, allihopa! Jag har köpt tre st strängar på stan idag,ska det om det fungerar. Om inte har jag en brödrost hemma som nog ingen skulle sakna...

Köpte även en labgenerator eller vad dom nu hette, men en som var lite starkare än dom lorden föreslog. Kändes att det är lika att köpa lite rejälare för säkerhetsskull. Det börjar bli redo!

Se där! Från bambu till strängteori på nolltid.

Vad hittade du för apparat?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 22:25

Nattlorden skrev:Han skall väl kapa frigolit, inte fingrar? Går att sätta den med en egen jordfelsbrytare. Stötar har man väl fått massor av gånger, inget mer med det. (Man måste ju inte kapa på diskbänken och stå och hålla i den med andra handen precis...)

Nja, det är ändå rätt onödigt (subjektivt). Exponerat är exponerat, plötsligt måste man springa och förlösa barn eller nåt och apparaten står på och grannens ostyriga brorsbarn snubblar över en limknekt och faller en säker grilldöd till mötes, du vet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 23:53

Tack för varningen, men jag ska inte röra tråden. Har råkat ta i en koppartråd som kom fel mellan två bilbatterier och det sved rätt länge efteråt. Huden var väck :D det misstaget gör jag inte om. Vi hade inga startkablar btw

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44421
Det var detta labbaggregat som jag köpte. Det bör räcka. Baserat jag på att det är kraftigare än lordens första rekommendation :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-03 01:15

zartok skrev:Tack för varningen, men jag ska inte röra tråden. Har råkat ta i en koppartråd som kom fel mellan två bilbatterier och det sved rätt länge efteråt. Huden var väck :D det misstaget gör jag inte om. Vi hade inga startkablar btw

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44421
Det var detta labbaggregat som jag köpte. Det bör räcka. Baserat jag på att det är kraftigare än lordens första rekommendation :D

3A... orkar den inte med strängen kanske du får leta upp nån motståndstråd ändå. Jag har, tyvärr nedpackad, gömd, avtackad och glömd. Hårtork?

(Zartok, visst kör vi på bambudekorationen som vi sade från början? Vad är det du har där - å, bra, du hittade mormors brödrost! Tänkte du putsa upp den lite? Jo, vad skulle jag säga, du har inte sett min fön?)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-03 09:11

Ja pallar den inte så blir det väl att ge sig på brödrosten misstänker jag. Dom trådarna blir varma :D hittade 20mm slät tråd som jag hoppas fungerar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-03 09:18

zartok skrev:Ja pallar den inte så blir det väl att ge sig på brödrosten misstänker jag. Dom trådarna blir varma :D hittade 20mm slät tråd som jag hoppas fungerar.

Det är antingen för grovt eller för kort :-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-03 10:06

Så den kommer inte fungera?
Jag menade att tråden var 0.20 mm :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-03 10:28

zartok skrev:Jag menade att tråden var 0.20 mm :D

Betydligt större chans då. :mrgreen:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-03 11:20

vi håller tummarna :) jag ska nog göra det imorgon, får se vad som händer då. håller tummarna stenhårt. hoppas på att köra igång idag eller imorgon. fungerar det bra så lär jag ha ett par diffusorer bakom frontarna rätt tidigt. ja, dom måste målas också, men jag får höra hur det fungerar. bakom högtalarna ska jag bara diffusera rätt kort har jag tänkt, men vi får se vad det blir. bakom soffan vill jag gärna ha lite större skiftning iaf. ska testa. får se vad som händer :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-03 11:25

zartok skrev:vi håller tummarna :) jag ska nog göra det imorgon, får se vad som händer då. håller tummarna stenhårt. hoppas på att köra igång idag eller imorgon. fungerar det bra så lär jag ha ett par diffusorer bakom frontarna rätt tidigt. ja, dom måste målas också, men jag får höra hur det fungerar. bakom högtalarna ska jag bara diffusera rätt kort har jag tänkt, men vi får se vad det blir. bakom soffan vill jag gärna ha lite större skiftning iaf. ska testa. får se vad som händer :)

Kör inte så det ryker, iaf inte inomhus. Glöm inte kameran!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-04 09:48

zartok skrev:vi håller tummarna :) jag ska nog göra det imorgon, får se vad som händer då. håller tummarna stenhårt. hoppas på att köra igång idag eller imorgon. fungerar det bra så lär jag ha ett par diffusorer bakom frontarna rätt tidigt. ja, dom måste målas också, men jag får höra hur det fungerar. bakom högtalarna ska jag bara diffusera rätt kort har jag tänkt, men vi får se vad det blir. bakom soffan vill jag gärna ha lite större skiftning iaf. ska testa. får se vad som händer :)

Tänk på att om du målar dem så kommer absortionen minska. Hittar inte länken där det finns beskrivit. Men vill minnas att sådant materiel som du skall arbeta med absorberar något mindre målade. Bara upplysningsvis.
Sedan tänk också på ångorna.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-04 10:09

Absorberar frigolit ljud öht?
Ångorna är jag lite orolig över. Fönstret går inte att ha öppet när det är så kallt, så jag kör nog... Lite på glänt och en fuktig halsduk över lufthålen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-04 10:54

Kronkan skrev:Tänk på att om du målar dem så kommer absortionen minska. Hittar inte länken där det finns beskrivit. Men vill minnas att sådant materiel som du skall arbeta med absorberar något mindre målade. Bara upplysningsvis.
Sedan tänk också på ångorna.

Det är ju bara bra att måla dem, en diffusor ska ju diffusera, inte absorbera. Ytan blir mycket mindre ömtålig också om den målas.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-04 10:57

Men en diffusor absorberar ju med,det skall man inte glömma bort.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 15:27

Frigolit/cellplast brukar väl gulna i solljus?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum