Angående Philipsluren (HP-890).
Sennheisers bästa lurar är självklart ljudmässigt snäppet vassare än philipsluren, men å andra sidan tycker inte jag det är flera tusen kronor bättre. Speciellt inte eftersom hörlurslyssing ger "hörlursåtergivning" (mitt i skallen) av tvåkanalsmaterial i alla fall. Det finns ju sätt att komma runt detta med mixning av kanalerna, men jag har inte tillgång till en sådan förstärkare. Så för mig var de dryga 2000:- i fickan ett självklart val, med tanke på hur stort "fel" återgivningsmässigt det är med hörlurar i alla fall för min del. Andra resonerar självklart annorlunda. Jag hade säkert resonerat annorlunda med en större budget vid tillfället för investering... Sennheiser är ju ett sexigare märke. Hursomhelst, det Sennheiser är mycket bättre på än Philips är byggkvalité. Philipsarna är ju lite knirriga och plastiga som jag skrev tidigare. Men de sitter skönare än Sennheser, i alla fall på min knopp.
Mitt tips är att gå en runda på stan och lyssna. Hörlurarna fanns som demo i flera butiker med Sennheiser brevid som jämförelse. Jag upplevde ingen märkvärdig skillnad på dessa och Sennheiser (600 hette de då tror jag). Sennheiser är nog lite slankare och korrektare i tonkurvan som flera uttryckt. Philips har lite mer bashöjning, men upplösningen i de högre registrena hörde jag ingen avsevärd skillnad på. Detta kan ju bero på vilken förstärkare som använts i de olika butikerna (säkert vanlig phone-utgång från vanliga mid-price förstärkare) eller mina hörlursmässigt otränade öron, programmaterial etc. Hursomhelst, det är ju mycket enkelt rent logistiskt att testa hörlurar, inte som att släpa runt på högtalare med rumsakustikproblem etc. Mina cheapo-hörlurar finns till provlyssning om ngn är intresserad. Jag skulle gärna själv vid tillfälle vilja jämföra med ett par bättre lurar under mer ordnade förhållanden än i en butik och med en riktig hörlursförstärkare, gärna med kanalmixning för att slippa höra musiken mitt i pallet.
Edit:
Vill man läsa andra reviews än tidigare citat så kan man titta på dessa. De kanske inte har samma grad av vetenskaplighet som Molt:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1572
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=7782
Mvh
/Tobbe