Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Så elegant.![]()
Morello skrev:Så elegant.![]()
Kan för övrigt nämnas att RS2000 enkelt kan byglas om så att PWR-dioden antingen är släckt, lyser med låg intensitet eller med hög intensitet.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Så elegant.![]()
Alla apparatern är svarta och tejpen sitter precis så detäcker dioderna. Du kan knappt se tejpen ens på nära håll.
Dessutom så bryr sig vissa av oss mer om ljudet och snobbar inte med "eleganta" apparater
lennartj skrev:Frågan gällde monoblock och med slutstegen nära respektive högtalare vill det till ganska originell placering av försteg mm. för att höger och vänster signalkabel ska följas åt mer än halva kabellängden och då torde det vara ganska ganska betydelselöst om de är buntade en liten bit, eller ej.
Hade jag haft klass-D slutsteg från början hade det inte varit lika självklart att placera dem intill högtalarna, men med rör i klass-A vill jag inte grilla övriga apparater, men uppskattar att kunna skymta lite rörglöd framme vid högtalarna.
För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.
Fostex skrev:Morello: Vad anser du är en "högklassig signalkabel" som skulle kunna klara upp till 50 meter? Då menar jag inte i tekniska egenskaper, utan snarare vilken kabeltyp. Pratar vi t.ex. RG62 / CT100, eller mer esoteriska varianter?
IngOehman skrev:lennartj skrev:Frågan gällde monoblock och med slutstegen nära respektive högtalare vill det till ganska originell placering av försteg mm. för att höger och vänster signalkabel ska följas åt mer än halva kabellängden och då torde det vara ganska ganska betydelselöst om de är buntade en liten bit, eller ej.
Hade jag haft klass-D slutsteg från början hade det inte varit lika självklart att placera dem intill högtalarna, men med rör i klass-A vill jag inte grilla övriga apparater, men uppskattar att kunna skymta lite rörglöd framme vid högtalarna.
För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.
Oftast beror problemet när kopplingar ser ut sådär (om det finns ett brumproblem alltså) på att stutstegen är jordade.
Den skyddsjorningen bör man plocka bort om det finns en. Systemet måste jordas via signalkablarnas skärm (vilket fungerar utmärkt bra, den brinner av långt senare än säkringarna i skåpet, och som alltid är det apparaten som är spindeln i nätet som bör vara jordad, om någon.
Vh, iö
Bagaget skrev:Köp ogjordade slutsteg utan dyrsladd, slipp problemet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster