Monoblock, lång högtalarkabel eller signalkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Monoblock, lång högtalarkabel eller signalkabel?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-14 14:38

Fostex. Jag håller helt med dig. Alla mina apparater är därför eltejpsmodifierade trots att de står på sidan av lyssningsplats 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-14 15:20

Så elegant. :mrgreen:

Kan för övrigt nämnas att RS2000 enkelt kan byglas om så att PWR-dioden antingen är släckt, lyser med låg intensitet eller med hög intensitet. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-14 15:23

Morello skrev:Så elegant. :mrgreen:

Alla apparatern är svarta och tejpen sitter precis så de täcker dioderna. Du kan knappt se tejpen ens på nära håll.
Dessutom så bryr sig vissa av oss mer om ljudet och snobbar inte med "eleganta" apparater ;)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-10-14 15:53, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-14 15:23

Kan för övrigt nämnas att RS2000 enkelt kan byglas om så att PWR-dioden antingen är släckt, lyser med låg intensitet eller med hög intensitet. :)

Hur enkelt kommer man åt bygeln?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-14 15:42

Man skruvar av locket och sedan sitter den på frontpanelskortet. Hyfsat enkelt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-14 15:52

AndreasArvidsson skrev:

Alla apparatern är svarta och tejpen sitter precis så detäcker dioderna. Du kan knappt se tejpen ens på nära håll.
Dessutom så bryr sig vissa av oss mer om ljudet och snobbar inte med "eleganta" apparater ;)

Låter propert. Dock behöver god återgivning inte utesluta elegans. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 16:28

lennartj skrev:Frågan gällde monoblock och med slutstegen nära respektive högtalare vill det till ganska originell placering av försteg mm. för att höger och vänster signalkabel ska följas åt mer än halva kabellängden och då torde det vara ganska ganska betydelselöst om de är buntade en liten bit, eller ej.
Hade jag haft klass-D slutsteg från början hade det inte varit lika självklart att placera dem intill högtalarna, men med rör i klass-A vill jag inte grilla övriga apparater, men uppskattar att kunna skymta lite rörglöd framme vid högtalarna.

För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.

Oftast beror problemet när kopplingar ser ut sådär (om det finns ett brumproblem alltså) på att stutstegen är jordade.

Den skyddsjorningen bör man plocka bort om det finns en. Systemet måste jordas via signalkablarnas skärm (vilket fungerar utmärkt bra, den brinner av långt senare än säkringarna i skåpet, och som alltid är det apparaten som är spindeln i nätet som bör vara jordad, om någon.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 17:46

Fostex skrev:Morello: Vad anser du är en "högklassig signalkabel" som skulle kunna klara upp till 50 meter? Då menar jag inte i tekniska egenskaper, utan snarare vilken kabeltyp. Pratar vi t.ex. RG62 / CT100, eller mer esoteriska varianter?

Min favorit sedan många år är IBM Twinax P/N: 7362211 som egentligen är en specifikation, som jag efter decenniers kompletteringar samlat på mig snarlika kablar från 5 olika tillverkare, men alla har märkningen P/N: 7362211,
En av dem dem finns här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-913-00&toc=0&q=twinax
Trots att jag upprepade gånger påpekat för Elfa att innerledarna är 7-kardeliga står det fortfarande att de är enkardeliga.
Den är ganska styv och otymplig och kräver rejäla kontakter som rymmer 8,3 mm diameters kabel och stadig dragavlastning för att de inte ska brytas sönder inifrån.
Speciellt i längre längder tycker jag att hanteringen är lättare med lite stadga i kabeln.
Kabeltypen togs fram i slutet av 1970-talet för att kedja ihop minidatorterminaler av 5250-typ. jag har för mig att maxlängden för dem var 185 m.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 17:46

[Det höll på att bli dubbelpostning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-15 11:19

IngOehman skrev:
lennartj skrev:Frågan gällde monoblock och med slutstegen nära respektive högtalare vill det till ganska originell placering av försteg mm. för att höger och vänster signalkabel ska följas åt mer än halva kabellängden och då torde det vara ganska ganska betydelselöst om de är buntade en liten bit, eller ej.
Hade jag haft klass-D slutsteg från början hade det inte varit lika självklart att placera dem intill högtalarna, men med rör i klass-A vill jag inte grilla övriga apparater, men uppskattar att kunna skymta lite rörglöd framme vid högtalarna.

För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.

Oftast beror problemet när kopplingar ser ut sådär (om det finns ett brumproblem alltså) på att stutstegen är jordade.

Den skyddsjorningen bör man plocka bort om det finns en. Systemet måste jordas via signalkablarnas skärm (vilket fungerar utmärkt bra, den brinner av långt senare än säkringarna i skåpet, och som alltid är det apparaten som är spindeln i nätet som bör vara jordad, om någon.

Vh, iö

Skyddsjorden varken bör eller får plockas bort! Elsäkerhet min vän.
Däremot kan man skilja på signaljord och skyddsjord med tex 100 ohm parallellt med sisådär 100 nF.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-10-16 19:25

Köp ogjordade slutsteg utan dyrsladd, slipp problemet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-16 20:44

Bagaget skrev:Köp ogjordade slutsteg utan dyrsladd, slipp problemet.

Jomen, du har nog helt rätter . . . ä de inte gjorda så finns de så klarter inte . . . typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi