Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-03 18:55

Bill50x skrev:
Svante skrev:Och så graverade man med nivåberoende stigning, något som bygger på att man får en föraning om hur stark signalen som kommer strax är. Detta kräver en delay och den gjordes ofta med en AD-DA-omvandling.

...har jag hört.

De gamla bandspelarna man använde vid gravering hade ett extra avspelningshuvud före det som användes som avspelning. På så sätt hade man lite förvarning om det droppade in några kraftiga transienter eller basgångar. Det behövdes ingen ad/da-omvandling för detta.

/ B

Nä, men sedan långt tillbaka har man väl använt just en digital fördröjning?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-03 21:26

RogerGustavsson skrev:Nä, men sedan långt tillbaka har man väl använt just en digital fördröjning?

Frågan är vad du menar med "långt tillbaka"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-03 21:39

DR-mätningar för vinyl kontra CD nämndes lite tidigare i tråden.
Här en utläggning om varför DR INTE skall användas för vinyl: Why the TT Meter doesn't work on vinyl

"Sometimes vinyl is mastered with more dynamics than the digital versions, but you CAN'T find this out by measuring DR, or looking waveforms. Apparent increases in DR, or "peak to loudness ratio" on vinyl are usually a mirage, and DON'T prove it has better dynamics than digital."

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:39

Harryup skrev:Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

Menar du verkligen mediet? Alltså tekniken. -Och inte det man överför till den?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-03 22:18

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Nä, men sedan långt tillbaka har man väl använt just en digital fördröjning?

Frågan är vad du menar med "långt tillbaka"?

/ B

Ungefär lika länge som vi haft CD brukar väl nämnas men vet inte om det stämmer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-03 22:25

Morello skrev:Blev påmind om hur i helsike svårt det är att hitta välljudande LP's inför Arken nu i höstas.
Av de få skivor som lät riktigt anständigt var de flessta 12" 45-or. :D

Innerspåren på LP duger aldrig till något - bara dist!
Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.

Är det inte bättre/vettigare att justera in puppen korrekt och/eller se till att pupp-tonarm-verk harmoniserar . . .typ.
Är allt korrekt valt å injusterat så är det "förvånansvärt" få innerspår som låter apa(även om högdistande existerar). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 22:34

Om vi snackar pop och rockplattor så är det ju uppenbart på rätt många att man valt den okänsligaste låten till innerspåren, just pga det klena utrymmet för signalen. Inte sällan är den filtrerad och komprimerad för att diskanten inte ska få fnatt eller den relativa brusnivån ska skena.
Så även om man har en optimal spelare så får man många gånger leva med att mastringen anpassats till den reella verkligheten och vad detta har gjort med ljudet och detta är inget man enkelt kan återställa genom att köpa bättre grejor.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-03 22:42

RogerJoensson skrev:Om vi snackar pop och rockplattor så är det ju uppenbart på rätt många att man valt den okänsligaste låten till innerspåren, just pga det klena utrymmet för signalen. Inte sällan är den filtrerad och komprimerad för att diskanten inte ska få fnatt eller den relativa brusnivån ska skena.
Så även om man har en optimal spelare så får man många gånger leva med att mastringen anpassats till den reella verkligheten och vad detta har gjort med ljudet och detta är inget man enkelt kan återställa genom att köpa bättre grejor.

Visst, men påståendet som jag kommenterade var ju:"Innerspåren på LP duger aldrig till något - bara dist!" . . .typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 22:49

Morello skrev:Blev påmind om hur i helsike svårt det är att hitta välljudande LP's inför Arken nu i höstas.

Jo med 45varvare så finns det ordentligt med utrymme till välljud.
Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.

Jag som inte köpt nypressat på många år undrar. Hur är med de allra yttersta spåren. Är de ofta tysta eller börjar skivorna med det där basbruset?

-Jag tänker på vertikalbruset som ju var allt för vanligt och ofta direkt störande, särskilt under de första minuterna av ytterspåren. Det blev värre efter det att de började snåla med plasten mot slutet på 70-talet. Kanske berodde det på plastkvalitén också och att de inte lät skivorna svalna länge nog i pressarna som gav ökade spänningar ju längre ut mot kanten man kommer. Många gånger har jag önskat att de hade kapat ett par minuter av ytterspåren! Bäst ljud brukar det vara 2 till 6-7 minuter in...

För er som inte vet vad ja menar med vetikalbrus, så brukar det låta basigt/dovt och försvinner nästan helt om man monokopplar och jag kan inte tänka mig att det går att minska genom att välja annan PU, arm eller hela skiten, annat än att man monokopplar.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-03 22:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 22:50

Morello skrev:I sverige krävdes det dock en FÖRDRÖJNING, vilken kunde skapas dels i det digitala domänet, dels genom att man lät magnet-bandet göra en extra slinga innan det extra tonhuvudet läste bandet.

Helt rätt och helt rätt och helt rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 22:51

Bill50x skrev:
Svante skrev:Och så graverade man med nivåberoende stigning, något som bygger på att man får en föraning om hur stark signalen som kommer strax är. Detta kräver en delay och den gjordes ofta med en AD-DA-omvandling.

...har jag hört.

De gamla bandspelarna man använde vid gravering hade ett extra avspelningshuvud före det som användes som avspelning. På så sätt hade man lite förvarning om det droppade in några kraftiga transienter eller basgångar. Det behövdes ingen ad/da-omvandling för detta.

/ B

Därav mitt "ofta".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-03 22:51

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 23:02

Harryup skrev:Du har förstås din fulla rätt att lyssna eller inte lyssna. MEN tänk om det är så att du faktiskt inte hört en endaste riktigt bra spelare riktigt bra matchad och riktigt bra inställd (vilket är rätt troligt, skivspelare är ett bökigt kapitel för sig) är det då med tanke på din vetenskapliga grund och din position i LTS tekniksektions origo bra att uttala sig om hur vinyl låter?
Personligen hade jag hoppats på en viss nyfikenhet om hur bra det kan låta om vinyl. Gamla sönderspelade skivor med trista skivspelare är som att spela transistorradio och uttala sig om hur transistorförstärkare låter. Jämförelsen kan innehålla nån form av överdrift åt något håll.
Just när det gäller detta ämne känns det inte som att du försöker sätta dig in i praktiken utan mera går på gamla otrevliga minnen.
Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

mvh/Harryup

Ser du inte vad du skriver? Jag ska leta reda på en vinylspelare som det kanske finns en av tusen, innan jag kan uttala mig om hur vinylmediet är, men det är fritt fram att såga CD-mediet utan att ha letat efter bra produktioner?

Jag har en "viss nyfikenhet" så pass att jag när tillfälle bjuds gärna lyssnar lite på någon annans anläggning. Och det kan som sagt låta bra eller tom riktigt bra, men aldrig går det en hel session utan att vinylens dåliga sidor också hörs. Hittar jag en välmastrad CD däremot så låter den som regel bra helt igenom. Även på innerspår (duh...). :)

Men visst är det så att när jag uttalar mig om vinyl så uttalar jag mig om det jag har hört. Jag tror att folk förstår det. Jag tror dock att många inte förstår förstår vad orsaken är när du säger att "CD-mediet inte har kommit längre". Det är ren desinformation.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 23:15

Laila skrev:

Är det inte bättre/vettigare att justera in puppen korrekt och/eller se till att pupp-tonarm-verk harmoniserar . . .typ.
Är allt korrekt valt å injusterat så är det "förvånansvärt" få innerspår som låter apa(även om högdistande existerar). :)

Man kan få bort en del av distorsionen genom att justera så att man får noll vinkelfel på innerspår (på bekostnad av de yttre spåren), men man kan inte göra sig av med de distorsionsmekanismer som beror på att spårhastigheten är för låg. Faktum är att man har bättre förutsättningar att spela ett ytterspår med en sfärisk nål, än att spela ett innerspår med elliptisk nål. Ingen skulle nog rekommendera sfärisk nål till ytterspår, men ändå kan samma person säga att innerspår låter finfint. Det går inte ihop för mig.

Jag tror däremot att det finns ett stort mått av välmående inblandat när man pysslar om sin spelare och vet att den är optimalt justerad och att justeringen gör skillnad. Man vet att det är det bästa som går att få. Sen om det objektivt är bra spelar mindre roll. Jag säger inte att detta är fel, men jag tar mig rättigheten att inte göra likadant, och att rapportera om det jag hör när jag hör vinyl spelas (det senaste inte riktat till Laila).

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-11-03 23:20

Vinyl är inte till för oss småbarnsföräldrar som tillhör den digitala generationen, det är en sak som är säker. :)

Harryup: vad krävs det i reda pengar för att få en tillräckligt god återgivning (enligt din standard) av vinyl utan knaster?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-03 23:39

Svante skrev:...
Faktum är att man har bättre förutsättningar att spela ett ytterspår med en sfärisk nål, än att spela ett innerspår med elliptisk nål. Ingen skulle nog rekommendera sfärisk nål till ytterspår, men ändå kan samma person säga att innerspår låter finfint. Det går inte ihop för mig ....

Jag hoppas att du inte blir ledsen nu Svante . . . men du visar om inte annat din okunnighet i ämnet genom
ovanstående . . . typ.

Faktum är att en av de mer välrenommerade pupparna på marknaden(som ett fynd då, alltså inte bäst i absoluta termer), nämligen Denon DL103 har just en konisk nål. Jag vågar nog lova dig att den spelar innerspår å ytterspår
lika bra eller bättre än de flesta puppar på marknaden . . . jo jag äger en. Faktum är också att det har hänt en del
med olika nålslipningar sedan sextiotalet . . . så valet står inte längre mellan en grov ellips eller en likaledes grov
konisk dito. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 23:46

Laila skrev:
Faktum är att man har bättre förutsättningar att spela ett ytterspår med en sfärisk nål, än att spela ett innerspår med elliptisk nål. Ingen skulle nog rekommendera sfärisk nål till ytterspår, men ändå kan samma person säga att innerspår låter finfint. Det går inte ihop för mig ....

Jag hoppas att du inte blir ledsen nu Svante . . . men du visar om inte annat din okunnighet i ämnet genom
ovanstående . . . typ.

Faktum är att en av de mer välrenommerade pupparna på marknaden(som ett fynd då, alltså inte bäst i absoluta termer), nämligen Denon DL103 har just en konisk nål. Jag vågar nog lova dig att den spelar innerspår å ytterspår
lika bra eller bättre än de flesta puppar på marknaden . . . jo jag äger en. Faktum är också att det har hänt en del
med olika nålslipningar sedan sextiotalet . . . så valet står inte längre mellan en grov ellips eller en likaledes grov

Ok, upplys mig. Varför har man sfäriska nålspetsar? Du kallar dem koniska, säger man inte sfäriska längre? Eller har de så liten krökningsradie att de når längre ner i spåret?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-03 23:57

Svante skrev:
Laila skrev:

ovanstående . . . typ.

Ok, upplys mig. Varför har man sfäriska nålspetsar? Du kallar dem koniska, säger man inte sfäriska längre? Eller har de så liten krökningsradie att de når längre ner i spåret?

Fyi, bästa källan/sammanställningen jag hittat
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=22894

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 00:02

JockeX skrev:Vinyl är inte till för oss småbarnsföräldrar som tillhör den digitala generationen, det är en sak som är säker. :)

Harryup: vad krävs det i reda pengar för att få en tillräckligt god återgivning (enligt din standard) av vinyl utan knaster?

Nu är ju inte jag Harryup så du får väl nöja dig med mitt svar på frågan så länge . . . typ:

En Lenco L75 bör gå att hitta mellan ett par hundra å säg max 2000:- . . . Gå igenom å rengör/smörj motor +
tallrikslager* köp en passande pupp för max 1000:- , justera in å avnjut sedan. Låter enligt mig bättre än mycket på marknaden som kostar mångdubbelt. Då är vi uppe i hela max 3000:-

Om du vill ha en något mer allround rigg med avseende på passande puppar så kan du byta till en lättare tonarm.

Men är skivorna allt för repade så kan naturligtvis ingen spelare i världen spela knasterfritt . . . . men skivor som man
lätt tror är utom all räddning kan fås att låta alldeles utmärkt efter en enkel skivtvätt.

*Byt även de s.k. V-blocken till tonarmslagret(55:- hos Svalander).
Senast redigerad av Laila 2014-11-04 00:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 00:08

Svante skrev:....

Det är nog bara så att "kärt barn" har flera namn, tror jag . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-11-04 00:14

@Svante - jag rekommenderade v. Hausswolff för att jag trodde att du skulle tycka om musiken och för att den låter förbannat bra. Finns på CD också. Och spotify. Och I-tunes. titta:

http://www.kningdisk.com/index_kd097.htm
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 00:53

CODY skrev:@Svante - jag rekommenderade v. Hausswolff för att jag trodde att du skulle tycka om musiken och för att den låter förbannat bra. Finns på CD också. Och spotify. Och I-tunes. titta:

http://www.kningdisk.com/index_kd097.htm

Ok, med risk för att verka tråkig så gillar jag inte musiken så värst, har lite svårt för den tillgjorda sångstilen. Det som gick att höra på datorn var inte så himla bra heller, jag tycker att den där bastrumman distar, men det är med en stor reservation för min lyssning nu. Jag kan tänka mig att LP-mastern låter bättre än CD-mastern, men det är ren spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 00:54

Laila skrev:
Svante skrev:....

Det är nog bara så att "kärt barn" har flera namn, tror jag . . . typ.

Ok, men varför skulle man använda dem?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-04 00:59

Av samma anledning att en del säger LP och andra säger Vinyl.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-04 01:06

Finns ibland en viss desperation hos de som anser sig företrädda en kritisk hållning mot vinyl. Det finns så att säga självklart en baksida på myntet. Inget konstigt i det. Står man inte ut med dem så är det OK att avstå.

Köpte för ett tag sedan en begagnad spelare för 5000 kr. Lagat liften vilket var lätt vilket mera var en justeringsfråga. Och justerade in liften som lyfter armen på slutet. Lite dämpning av chassit kostade jag på. Annars spelar den mycket bra trots att den är tillverkad i 1972 i New York. Inga märkvärdigheter till nål heller. Ett eget riaa kostade jag på den. Den står ju långt från försteget. Så bäst blev det att sända signalen lite förstärkt. Mycket enkel kabel åsså. Lampan som lyser i stödet i till armen kan eventuellt blinka till. Inget jag ägnat en tanke.

Men för mig finns det många aspekter på vinylen. Skulle aldrig försöka övertyga någon om vinylens förträfflighet. Man måste ju ta egna beslut i livet och låta andra göra detsamma. Men här låter det ju som ens liv och välfärd vore i fara. Men så är det inte. Vinyl är en del av våra liv. I någon mån mer än cd. Men varför välja bort cd:n.

Men det är ju så att de gånger jag jämfört cd och vinyl så har ofta vinylen en fördel. Har ju också vinyl som inte helt frisk som något av Mickel Jacksson för att ta något exempel. Skillnaderna behöver inte vara stora men hörbara. Det förekommer också att jag inte hör någon skillnad. Så är det för mig. Sedan att inner och ytterspår kan låta något sämre och att knaster kan finnas i olika grad är sådant jag lever med.

Men detta får man för 5000 kr.
Bilagor
_DSC6856.gif
_DSC6856.gif (138.86 KiB) Visad 2553 gånger

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 04:03

Kronkan skrev:Finns ibland en viss desperation hos de som anser sig företrädda en kritisk hållning mot vinyl. Det finns så att säga självklart en baksida på myntet. Inget konstigt i det. Står man inte ut med dem så är det OK att avstå.

Desperation? På vilket sätt då?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-04 08:21

JockeX skrev:Vinyl är inte till för oss småbarnsföräldrar som tillhör den digitala generationen, det är en sak som är säker. :)

Svårt att säga då många är intresserade av beggade spelare. För att få en bra skulle jag säga att man nog blir tvungen att betala 7'-10'.
När det gäller pickuper finns det ingen bra som passar i allt. Beroende på arm så passar olika modeller av pickuper. Men mellan 1'-3' går säkert utmärkt att få.

När det gäller skivspelardiskussioner så känner jag igen mycket ifrån rörförstärkare kontra trissor.
Man diskuterar som om skivspelare låter på ett visst sätt, det gör dom inte lika lite som transistorförstärkare gör det eller som att rörförstärkare gör det. Däremot så finns det "standardfel" med alla typerna men det betyder inte att bättre grunkor i respektive kategori låter så.

mvh/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 08:30

Harryup skrev:Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

Menar du verkligen mediet? Alltså tekniken. -Och inte det man överför till det?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 08:34

Laila skrev:Lenco L75

Sviker mitt minne mig, var det inte rätt mycket motorljud i den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-04 08:37

RogerJoensson skrev:
Laila skrev:Lenco L75

Sviker mitt minne mig, var det inte rätt mycket motorljud i den?

Är det inte en med mellanhjul och de kan ha en del motorljud, åtminstone när allt gummi hårdnat?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi