Kronkan skrev:När signalen med en frekvens ovanför de begränsningar som är satta i systemet börjar det bli väldigt elaka former av dist. De tillförda nollorna och ettorna kommer att förstås som en annan signal än det är. Så förstår jag det utifrån min något enkla utgångspunkt.
Alltså förstår inte industrin detta och levererar hem till våra DA-omvandlare något som inte kan förstås på ett korrekt sätt. Systemets absoluta gräns är ju 44 100 dividerat med två. Alltså 22100Hz. Ovanför där kommer systemet läsa signalen fel och som en längre våglängd än den korrekta.
Eller har jag fel?
Att tänka ettor och nollor, om man inte förstår hur det hänger ihop, leder nog mest fel. Filtren är den del av funktionen.
Grejen är att om filtren vid sampling släpper igenom signal, säg 1KHz ovanför halva samplingsfrekvensen (ljud över 23KHz vid fs 44KHz) så kommer denna del att speglas till 1KHz under halva samplingsfrekvensen. Men en samplings frekvens på 44KHz så kommer då skräpet att hamna ovanför 21KHz, vilket för människor inte är hörbart. Då det sannolikt är mycket lite energi i denna speglings-signal, så är inte risken särskilt stor att det ställer till det för förförstärkare och högtalare heller och fortsätter vara ohörbart.
En dåligt filtrerad D/A-omvandlare kan släppa ifrån sig mycket energi långt över halva samplingsfrekvensen (gäller oftast inte cd-spelare) och även om detta inte är hörbart för örat, så det kan ge hörbara effekter när signalen väl har passerat elektronik och högtalare. Blandat med svagheter i resten av kedjan kan skräpet hamna långt ner i det hörbara området. Därför är det viktigt att filtret gör sitt jobb väl och att den totala skräpenergin hålls låg. Att släppa igenom lite signal, säg 1 KHz över 22,05KHz (dämpat) ur en CD:s D/A är i det närmaste ett ickeproblem för människor, men om man har en hifi-intresserad vovve så kanske denna kan bli lite störd.
Konstigt är det att en del har fått för sig att det låter bättre utan filter bla i DIY-kretsar. I den mån skräpet görs hörbart, så är det ju inte särkilt vackert att lyssna på, med en massa oharmoniska biljud, långt ifrån "musikaliskt". Där kan man verkligen få fram de digitala fulheterna...
Industrin har nog bedömt att bieffekterna är ohörbara när filtret bara släpper igenom lite grann ovanför fs/2. Massor av blindtester har även visat att det är så i praktiken.
Man har prioriterat att få en frekvensgång spikrak till 20KHz istället för (kanske) 19KHz, om det sedan handlar om hörbarhet eller siffror, det vet jag inte. Det är uppenbarligen inte lätt att göra filtren skarpare än de är (i D/A chippen), eller så har man inte tyckt det varit värt besväret och extrakostnaden.