Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Inläggav IngOehman » 2014-11-09 15:28

Jag hör i min datorhögtalare ett mycket högfrekvent pip som pulserar med kanske 2-3 Hz.

Hur ser egentligen den signal du kodat ut?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-09 15:31, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-09 15:30

Lyssar över datorns ljudkort och mina Senheisser-lurar. Hör absolut ingen förutom något knäppande vid slutet. 60 bast .........

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-09 15:31

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:Drar jag på ordetligt så hör jag lite pip längst upp i diskanten. I övrigt helt tyst. Alltså även om ljudnivån är väldigt hög så kan det inte vara så att jag hör över 20KHz. -Beror det på någon form av dist i örat, eller stimuleras "fel" område i örat pga den starka ljudnivån?

Ja, det finns väl bara två alternativ; antingen hör du frekvenser över 20 kHz eller så hör du dist under 20 kHz. Ja eller båda då. Om disten sitter i dina öron eller i dina apparater går inte att utläsa av detta test, och det spelar kanske inte så stor roll heller.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-09 15:56

Hör skiten med lurar i min dator . . . "vobblande sinus"* var en bra beskrivning, tycker jag . . . typ. :)

*joingjoingjoing
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-09 17:49

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:Drar jag på ordetligt så hör jag lite pip längst upp i diskanten. I övrigt helt tyst. Alltså även om ljudnivån är väldigt hög så kan det inte vara så att jag hör över 20KHz. -Beror det på någon form av dist i örat, eller stimuleras "fel" område i örat pga den starka ljudnivån?

Ja, det finns väl bara två alternativ; antingen hör du frekvenser över 20 kHz eller så hör du dist under 20 kHz. Ja eller båda då. Om disten sitter i dina öron eller i dina apparater går inte att utläsa av detta test, och det spelar kanske inte så stor roll heller.

Men vad skulle göra att jag får hörbar skit vid, kanske 15KHz? -Alltså före de där andra blandningseffekterna längre ner blir hörbara (efterhand som volymen skruvas upp)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-09 20:24

Så här ser ett spektrogram för signalen ut.

Översta spektrogrammet är det som är i filen.
Det i mitten visar hur det kan se ut från en DA som släpper ut saker över fs/2 (här emulerat med en omsampling till 96000 Hz med samma defekt).
Det nedersta visar hur det ser ut efter att signalen i mitten har passerat en olinjäritet, här klippning vid 90% av amplituden. Hur det blir med en verklig olinjäritet beror förstås på hur olinjäriteten är beskaffad.

Man kan väl nämna också att om ljudkortet i datorn går med något annat än 44100 Hz så kommer windows omsamplare med i leken (eller motsvarande på mac) och det är inte alltid så vackert det heller (det ger liknande effekter).

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi