Ett dipol experiment

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Antero

Ett dipol experiment

Inläggav Antero » 2014-11-10 19:56

Efter inspiration av att läsa tråden DP-222 - dipol i alla register av Kalejdokom startar jag en tråd om mitt dipol experiment.
Jag har ju sedan tidigare en hybrid av Dipol och IB bas vilket även är mitt första bygge när det kommer till både IB bas och Dipol, Javisst jag är frälst i den världen :D
Detta experiment ska handla om att skapa mitt första fullrange dipol.
Även att försöka att optimera utformning till baffelytan som ett coaxial element ska monteras.

Utrustning till experimentet:

Vänliga kommentarer och input.

Coaxial SEAS C18EN001/M

Ett lite nött och kantstött 15 tums element från P.audio C15 -300 MB
Thiele-Small Parameterna stämmer nog inte exakt eftersom membranet är lite coatat och har ej mätt upp elementet varken innan eller nu.
Så fabriksdata får duga tills vidare!
Resonant Frequency (fs) 42 Hz
Impedance (Re) 5.3 ohms
Coil Inductance (Le) 1.05 mH
Mechanical Q (Qms) 6.08
Electrical Factor (Qes) .4
Total Q (Qts) .37
Comp. Equivelant Vol. (Vas) 7.85 ft3 / 199.5 Liters
Voice Coil Overhang (Xmax) 3.5 mm
Reference Efficiency 3.77%

Diverse trä reglar och spånskivor jag har hemma ska väl duga som byggmaterial.

Slutsteg med digitala 3vägsfilter.

LSP labb 3 mätprogram och en kalibrerad Behringer EMC 8000 som mic.

Basta från tolvan data står som simuleringsprogram (the edge).

IMG_7816.JPG
IMG_7816.JPG (74.4 KiB) Visad 1213 gånger
IMG_1095.JPG
IMG_1095.JPG (150.67 KiB) Visad 1213 gånger
IMG_1094.JPG
IMG_1094.JPG (249.73 KiB) Visad 1213 gånger

Basta simmar:
Baffel dipol test.PNG
Baffel dipol test.PNG (26.32 KiB) Visad 1213 gånger

Här är en baffel som kanske kan bli aktuell.
Vad gäller designen så ser den ut som en gravsten :D
Tanken är att övre delen av baffeln ska vara utbytbar för modifikationer.
Eventuellt så kommer jag prova att med U-profilbaffel till basen.
Delningsfrekvens Bas och coaxial blir runt 300Hz.

Så här säger basta om vinklarna i horisontalled För coaxialmellanregistret i gravstensbaffeln:

On axis.
Coaxial 0grader.PNG
Coaxial 0grader.PNG (29.61 KiB) Visad 1213 gånger

22,5grader.
Coaxial 22,5grader.PNG
Coaxial 22,5grader.PNG (30.07 KiB) Visad 1213 gånger

45grader.
Coaxial 45grader.PNG
Coaxial 45grader.PNG (30.12 KiB) Visad 1213 gånger

67,5 grader.
Coaxial 67,5grader.PNG
Coaxial 67,5grader.PNG (29.72 KiB) Visad 1213 gånger

Hälsningar Matti.

Användarvisningsbild
Antero

Re: Ett dipol experiment

Inläggav Antero » 2014-11-11 22:04

Work in progress, i alla fall någon timma nu på kvällen

Hoppas på att börja dom första testerna i morgon.
IMG_7828.JPG
IMG_7828.JPG (123.29 KiB) Visad 1145 gånger
IMG_7821.JPG
Har god hjälp av äldsta sonen
IMG_7821.JPG (112.38 KiB) Visad 1145 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-11-12 23:40

Härligt att se barnen involverade i bygget!

Har bara hunnit kolla igenom bilderna nu i kväll, blir till läsa lite mer imorgon.

Henrik

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2014-11-14 17:27

Resultatet av denna konstruktionen blev helt klart över förväntan.
Marcus Miller,(album:Renaissance) Tunga elbas spelar på ett sätt jag inte trodde skulle vara möjligt i mitt vardagsrum.
För att inte tala om hur denna dipol kan spela rock är fantastiskt!!
Känslan av live är överväldigande.
Man känner inte stort behov att analysera ljudet utan lutar sig tillbaka och bara njuter :)
Finns inte så mycket bas före ca40 Hz men man saknar inte mycket när det gäller upplevelsen.

Det enda uppenbara negativa är att röster kanske inte alltid har ett naturligt djup, låter lite förstorade om man säger så!
Min misstanke är att det beror på att basen arbetar upp till 300Hz.
Ljudbilden är även något för låg!
Kanske någon har en lösning på förbättringar?

IMG_7829.JPG
En check av talspole/magnetsystemet visar en linjär slaglängd till totalt 7mm vilket är det dubbla än vad data säger. Positivt!
IMG_7829.JPG (123.72 KiB) Visad 1009 gånger
IMG_7840.JPG
Coaxialen trivs klart bättre i denna mycket mindre baffel än i föregående konstruktion.
IMG_7840.JPG (94.31 KiB) Visad 1009 gånger
IMG_7845.JPG
WAF faktorn är inget vidare men ljudet var toppen enligt frugan.
IMG_7845.JPG (90.97 KiB) Visad 1009 gånger
IMG_7838.JPG
IMG_7838.JPG (103.26 KiB) Visad 1009 gånger

Mätningarna är inte hel problemfria och en tur utomhus är kanske att föredra för någon form av referens.
Allt under 300hz är mindre pålitiligt.

polar plot.jpg
Horisontal polar-plot mätning. Ser jämnt och fint ut förutom begränsningar någonstans efter 10000Hz
polar plot.jpg (62 KiB) Visad 1009 gånger

Dipol.jpg
On axis.
Dipol.jpg (156.09 KiB) Visad 1009 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-14 17:50

Mycket trevligt projekt :)
Kommer att följa.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-15 11:09

Det ser ju riktigt bra ut. Kan nästan höra hur stort musiken låter och att det inte låter högtalare (eller låda!).

Vad är dina tankar kring baselementets placering i höjdled?

Antar att du inte behöver bredare baffel för basen pga att elementets fs ändå är 42 Hz och du kan dipolkompensera ner dit.
Kanske öka baffelbredden mha bakåtsvep på 10-15 cm på vardera sidan som gör att du kan dra ner på EQ:n?
Syns ju inte framifrån och bör inte ge någon hörbar effekt pga luftladdningen (genom högre system-Q pga luftens massa).
Det går ju att testa ganska enkelt med lösa plattor på fot eller tving.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-11-15 12:45

Spännade projekt! Kul att fler undersöker dipolhögtalares möjligheter. Och roligt att du redan upplever lovande resultat med dina.

Dipoler utmanar ju elementens slaglängdsförmåga i de lägre registren genom sin ineffektivitet om man har några ljudnivåambitioner. Jag är själv väldigt nyfiken på samma Seaselement, men har varit bekymrad över dess begränsade linjära slaglängd. Så jag har inte knäckt hur jag ska få till övergången till de baselementlösningar som snurrar i mitt huvud. För mig skulle det bli svårt att låta detta Seaselement arbeta längre ner än 250 Hz med mina krav på ljudnivåer. Skall bli väldigt intressant att följa dina erfarenheter med elementet.

Själv är jag såld på baselementen från Acoustic Elegance. Och dom har ett 15" dipolselement som jag tror skulle vara grymt att se i en konstruktion som din.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-15 14:59

solhaga skrev:Kanske öka baffelbredden mha bakåtsvep på 10-15 cm på vardera sidan som gör att du kan dra ner på EQ:n?

Ser nu att du redan har tänkt på det:
Antero skrev:Eventuellt så kommer jag prova att med U-profilbaffel till basen.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2014-11-15 16:28

solhaga skrev:Det ser ju riktigt bra ut. Kan nästan höra hur stort musiken låter och att det inte låter högtalare (eller låda!).

Vad är dina tankar kring baselementets placering i höjdled?

Antar att du inte behöver bredare baffel för basen pga att elementets fs ändå är 42 Hz och du kan dipolkompensera ner dit.
Kanske öka baffelbredden mha bakåtsvep på 10-15 cm på vardera sidan som gör att du kan dra ner på EQ:n?
Syns ju inte framifrån och bör inte ge någon hörbar effekt pga luftladdningen (genom högre system-Q pga luftens massa).
Det går ju att testa ganska enkelt med lösa plattor på fot eller tving.

Låter inte så stort som ditt än :D
Har svårt att tänka mig en högtalare i en låda någonsin mer!
Och sen att basen på något sätt spelar bättre dipol i ett rum gör det inte sämre.

Höjden är inte så avancerat uträknat mer än att coaxialen ska hamna 900mm från golvet.
Basen är nu ungefär 550mm till centrum från golvet nu.

Nivån är sänkt 6dB med high-pass shelving filter från 60Hz och upp.
Eq 50Hz med plus 6dB.
Hamnar nog med något för högt totalt men det är för att det ska låta roligare efter som det saknas en del djupbas.
Kommer som du säger att testa U-profil så småningom också för att avlasta elementet något.

matssvensson skrev:Spännade projekt! Kul att fler undersöker dipolhögtalares möjligheter. Och roligt att du redan upplever lovande resultat med dina.

Dipoler utmanar ju elementens slaglängdsförmåga i de lägre registren genom sin ineffektivitet om man har några ljudnivåambitioner. Jag är själv väldigt nyfiken på samma Seaselement, men har varit bekymrad över dess begränsade linjära slaglängd. Så jag har inte knäckt hur jag ska få till övergången till de baselementlösningar som snurrar i mitt huvud. För mig skulle det bli svårt att låta detta Seaselement arbeta längre ner än 250 Hz med mina krav på ljudnivåer. Skall bli väldigt intressant att följa dina erfarenheter med elementet.

Själv är jag såld på baselementen från Acoustic Elegance. Och dom har ett 15" dipolselement som jag tror skulle vara grymt att se i en konstruktion som din.

mvh, Mats

Önskar även fler skulle uppleva en bra anläggning uppbyggd med runt dipol, sällsynta speciellt i form av hifi-butiker!

Seas coaxialen är förhållandevis rätt så nyinköpt. Men upplever begränsningar i kvalitén av mina slutsteg som driver dom Ground Sound PA6CC. Har gjort en mindre modifiering av slutstegen rekommenderade av tillverkaren men blev ej tillräckligt!
Så en slutstegs uppgradering kommer nog att infinna sig så småningom och även till 4vägs filter också.

Så som seas coaxialen är delad nu 300Hz 24dB filter så upplever jag i stort sätt inga större membranrörelser alls. Och coaxialen låter inget vidare heller med lägre delning utan skulle nog trivas bättre med eventuellt högre delning enligt mig.
Tror heller inte att coaxen ska pressas till större membranrörelser pga Oscillation.
Kanske ett extra element i området 100-300Hz är att föredra ifall man inte vill dela basen så högt. Men frågan är om det blir bättre!

Och det med val av baselement till dipol konstruktioner är en soppa, i alla fall om man läser trådar på nätet och så vidare. Finns egentligen ingenting som är rätt eller fel rakt av!
Försöker skapa mig en egen uppfattning, och det ser ut som att jag har snubblat på något speciellt när det gäller P-audio elementet!
Vet inte om jag ska utveckla detta så mycket mer men ett element som har låg membran vikt och styv upphängning med hög Bl, Hög sd, är inte helt fel ute i alla fall när det gäller dynamik (typ gitarr element).
Eftersom jag har möjligheten att montera en IB subwoofer i golvet så skulle den kunna ta över under 40Hz så behöver inte dipolbas elementet heller vara konstruerat för att fungera bättre ner till mer än 40Hz.
AE elementen är mycket fina när det gäller kvalitén på konstruktion kan jag verkligen hålla med om. Svårt att hitta någon annan tillverkare när det gäller större element måste jag tillägga :)

Trevlig helg på er alla :D
Mvh Matti

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-01-17 13:43

2 element beställda för utvärdering!
http://www.eighteensound.it/PRODUCTS/Pr ... LpJhEeG8xM

Återgå till DIY-forum